• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-07-18 16:32:02 följande:

Jag har bara köpt ett par leggings, fyller dock inte ut dem än märkte jag så köper nog ett par mindre i veckan. Annars har jag köpt två par haremsbyxor från hm, som är min "stil" ändå liksom. Så får det bli två par jeans i september, jag är av naturen varmblodig och än mer nu:)

Linnen och tröjor planerar jag inte köpa några alls i mammaväg, kan använda det mesta av det jag har.

Bh behöver jag inte byta än,tacksam för det då det ju blir kostsamt och byta flera gånger.

Trosor har jag bara hipsters så de får hänga med.

Jag köpte två lösa linnen för jag vill inte visa magen på stan förrän efter RUL och jag känner mig rätt plufsig redan tyvärr.
  • dinin

Om man som jag gillar super skinny-byxor (som är tummarna än vanliga jeans) så har h&m ett par grymt fina och sköna! Har köpt ett par gråa och ett par blåa, lär bo i dem tillsammans med långa linnen och fina koftor. Vill helst inte avvika från min egna stil bara för att jag är gravid. Nu syns min kula lite från ingenstans och tycker det är mysigt när den syns :)

• amalie79

[quote=75538475][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-07-18 16:40:21 följande:[/quote-nick]Jag köpte två lösa linnen för jag vill inte visa magen på stan förrän efter RUL och jag känner mig rätt plufsig redan tyvärr.[/quote

Ja jag körde vanligt linne under och lösare över sista veckorna till och från jobbet. Nu har jag semester och bryr mig inte så mycket längre om det syns :)

Nu vet jag att just du Seven ( åh jag ser George och Susan framför mig varenda gång jag läser det) ska flytta utomlands, men hur tänker ni alla kring föräldraledigheten.

Det är inte många saker vi planerar i detta stadiet men just detta har varit lite av en avgörande sak för mig då jag tidigare planerat barn med min fd som totalt vägrade föräldraledighet. Jag tycker man ska dela lika!

Nu tänker vi som så att barn i januari, jag hemma över sommaren. Mannen semester i augusti så vi går omlott och sedan ska han vara hemma lika länge, ungefär. Min chef ställde frågan försiktigt redan med en gång, om jag tänkte stanna hemma ett helt år och mitt spontana svar var no way!

Sedan kanske man ändrar sig, men jag känner mig själv rätt väl och tror faktiskt inte det.

• WiMe06

Jag bor ju i en "liten" stad så jag vet bara om hm som säljer mamma-kläder. Så jag var där och hittade ett par supersköna skinny-jeans i snygg mörk denim, på rea dessutom i rätt storlek (tjoho,snål som man är haha), ett par shorts i shinosmodell och en snygg top.

Hade velat ha lite klänningar som fungerar i höst med. Sen tänkte jag införskaffa mig lite leggings. Får kika när vi kommer till Sthlm. Behöver lite nya linnen och toppar. Koftor fungerar ju alltid. Vill inte köpa alltför mkt nu heller för risken är väl att man kanske växer ur det ändå sedan.

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-07-18 17:05:22 följande:

Jag bor ju i en "liten" stad så jag vet bara om hm som säljer mamma-kläder. Så jag var där och hittade ett par supersköna skinny-jeans i snygg mörk denim, på rea dessutom i rätt storlek (tjoho,snål som man är haha), ett par shorts i shinosmodell och en snygg top.

Hade velat ha lite klänningar som fungerar i höst med. Sen tänkte jag införskaffa mig lite leggings. Får kika när vi kommer till Sthlm. Behöver lite nya linnen och toppar. Koftor fungerar ju alltid. Vill inte köpa alltför mkt nu heller för risken är väl att man kanske växer ur det ändå sedan.

"De som vet" (som min lillasyster tex) säger att de kläderna man köper nu " i mitten" är väldigt bra att ha när barnet kommit och man börjat tappa i vikt men inte riktigt är tillbaks till sin vanliga storlek:)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-07-18 17:05:22 följande:

Och förresten, jag bor i Göteborg och tycker inte det finns så mycket mer än hm här heller ...
  • Seven Costanza

Amalie: har du kollat upp tillgången på förskola där ni bor? Jag tycker ert upplägg låter vettigt men där jag bor är det svårt att få plats förutom vid terminsstarten i augusti. Egentligen ska man ju erbjudas plats inom tre månader från ansökning men det beror ju på om det blir någon plats ledig. Vill bara uppmärksamma dig på att det inte alltid funkar att börja jobba när man vill.

Om vi hade varit kvar här hade jag varit hemma till augusti 2017 när barnet fått dagisplats (min man har ingen SGI så han hade inte kunnat vara hemma). Om vi får ett barn till när vi är borta kommer det barnet vara max 6 månader när vi kommer tillbaka och då är ju frågan om jag ska gå tillbaka till jobbet då (alltså vid den tidpunkten jag sagt) eller vara hemma ett läsår till. Det beror på om min man får en SGI tills dess för då kanske vi kunnat jobba halvtid båda.

• amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-07-18 17:16:30 följande:

Amalie: har du kollat upp tillgången på förskola där ni bor? Jag tycker ert upplägg låter vettigt men där jag bor är det svårt att få plats förutom vid terminsstarten i augusti. Egentligen ska man ju erbjudas plats inom tre månader från ansökning men det beror ju på om det blir någon plats ledig. Vill bara uppmärksamma dig på att det inte alltid funkar att börja jobba när man vill.

Om vi hade varit kvar här hade jag varit hemma till augusti 2017 när barnet fått dagisplats (min man har ingen SGI så han hade inte kunnat vara hemma). Om vi får ett barn till när vi är borta kommer det barnet vara max 6 månader när vi kommer tillbaka och då är ju frågan om jag ska gå tillbaka till jobbet då (alltså vid den tidpunkten jag sagt) eller vara hemma ett läsår till. Det beror på om min man får en SGI tills dess för då kanske vi kunnat jobba halvtid båda.

d

Det är iof många barn men även många förskolor, vet om 6 st i stadsdelen på rak arm så hoppas det löser sig:) vi får kolla på detta, annars tror jag sambon är flexibel med att ändra arbetstider lite/ stanna hemma lite längre. vi tänker ha förskola här men skola är uteslutet pga att de går på knäna av nyanlända. Spelar heller ingen större roll om det blir förskolan exakt här eller inte då vi har ok arbetstider båda två osv
  • Kixpix
    amalie79 skrev 2015-07-18 16:53:09 följande:

[quote=75538475][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-07-18 16:40:21 följande:[/quote-nick]Jag köpte två lösa linnen för jag vill inte visa magen på stan förrän efter RUL och jag känner mig rätt plufsig redan tyvärr.[/quote

Ja jag körde vanligt linne under och lösare över sista veckorna till och från jobbet. Nu har jag semester och bryr mig inte så mycket längre om det syns :)

Nu vet jag att just du Seven ( åh jag ser George och Susan framför mig varenda gång jag läser det) ska flytta utomlands, men hur tänker ni alla kring föräldraledigheten.

Det är inte många saker vi planerar i detta stadiet men just detta har varit lite av en avgörande sak för mig då jag tidigare planerat barn med min fd som totalt vägrade föräldraledighet. Jag tycker man ska dela lika!

Nu tänker vi som så att barn i januari, jag hemma över sommaren. Mannen semester i augusti så vi går omlott och sedan ska han vara hemma lika länge, ungefär. Min chef ställde frågan försiktigt redan med en gång, om jag tänkte stanna hemma ett helt år och mitt spontana svar var no way!

Sedan kanske man ändrar sig, men jag känner mig själv rätt väl och tror faktiskt inte det.

Tyvärr blir den frågan alldeles för lätt att svara på.. Jag kommer vara hemma. Min sambo tjänar lite mer än det dubbla än mig,varje månad, så utan hans inkomst, blir det snålt. Han är dock säsongare, så han kommer vara hemma med mig dec 15-mars/april -16. Sen går han av i december -16 och då har jag sagt att jag kan hoppa in och jobba och dryga ut mina förändrardagaf från och med barnet fyller ett år. För sen är van ju hemma dec -16 till mars/april -17 :)
    Så för oss blir det nig smidigt och bra till slut.
    Min sambo säger heller inget om att jag kommer vara hemma mer eller ej, men med tanke på hans lön så får det bli så här :/
Svar på tråden BF Januari 2016 :)