• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    Kixpix skrev 2015-07-18 17:35:29 följande:

Tyvärr blir den frågan alldeles för lätt att svara på.. Jag kommer vara hemma. Min sambo tjänar lite mer än det dubbla än mig,varje månad, så utan hans inkomst, blir det snålt. Han är dock säsongare, så han kommer vara hemma med mig dec 15-mars/april -16. Sen går han av i december -16 och då har jag sagt att jag kan hoppa in och jobba och dryga ut mina förändrardagaf från och med barnet fyller ett år. För sen är van ju hemma dec -16 till mars/april -17 :)

Så för oss blir det nig smidigt och bra till slut.

Min sambo säger heller inget om att jag kommer vara hemma mer eller ej, men med tanke på hans lön så får det bli så här :/

Aha ok. Jag tjänar i dagsläget mer än sambon men han håller på att arbeta in sig på nu tjänst och kommer förmodligen tjäna lite mer fr.o.m. hösten. Men inte så stor skillnad att det motiverar att ändra på detta- då får vi snarare ändra våra vanor så att planen funkar helt enkelt!

Men vad skönt för er att få gemensam tid tillsammans! Det har några av mina vänner gjort, som tjänar bra- de passade på att hyra ett hus utomlands via en vän och var borta i fyra månader med den lille.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-07-18 17:32:15 följande:

d

Det är iof många barn men även många förskolor, vet om 6 st i stadsdelen på rak arm så hoppas det löser sig:) vi får kolla på detta, annars tror jag sambon är flexibel med att ändra arbetstider lite/ stanna hemma lite längre. vi tänker ha förskola här men skola är uteslutet pga att de går på knäna av nyanlända. Spelar heller ingen större roll om det blir förskolan exakt här eller inte då vi har ok arbetstider båda två osv

Aha ja det låter ju bra. Jag vill allra helst ha mitt/mina barn på en specifik trespråkig förskola (svenska/engelska/franska) så då får man nog anpassa sig och skola in i augusti och hoppas att de har plats, annars hoppas jag att det finns plats på någon bra kommunal förskola i närheten.
  • Mallis87

Jag har varit föräldraledig i snart två år med dottern, hon blir två i oktober och börjar förskola nu i augusti, då går jag även tillbaka till jobbet några månader innan nästa kommer. Kommer antingen vara hemma i ca 1,5 år så bebisen börjar förskola i augusti 2017, eller i två år där med så det blir förskolestart i januari 2018. Som sagt är det ju lättare att få plats i augusti, men vi kommer ju ha syskonförtur till förskolan dottern går på, så vi får väll se hur det blir.

Min sambo har eget företag, utan anställda, och har därför svårt att vara ledig en längre period i sträck. Han har tagit nästan alla sina 60 dagar som gan måste ta, som strödagar lite då och då. Resten av dagarna har vi skrivit över på mig. Kommer ha 40 föräldradagar kvar på dotternnär jag börjar jobba, perfekt att kunna ta lite extra ledighet på sommaren eller vid jul.

• amalie79

Så duktiga ni är tycker jag som tycker det känns ok att ta nästan hela ledigheten själva.

Hade vår situation sett ut så hade jag nog sagt nej till gemensamma barn. Är verkligen inte supermammatypen, tycker just den där spädbarnstidem verkar urtrist, en transportsträcka till att få en individ man har lite utbyte med.

Från ungefär 2 år verkar de flesta av mina vänner som känt likadant ha tyckt det blivit roligt på riktigt att ha barn när man frågar dem:)

• Kixpix
    amalie79 skrev 2015-07-18 18:50:47 följande:

Så duktiga ni är tycker jag som tycker det känns ok att ta nästan hela ledigheten själva.

Hade vår situation sett ut så hade jag nog sagt nej till gemensamma barn. Är verkligen inte supermammatypen, tycker just den där spädbarnstidem verkar urtrist, en transportsträcka till att få en individ man har lite utbyte med.

Från ungefär 2 år verkar de flesta av mina vänner som känt likadant ha tyckt det blivit roligt på riktigt att ha barn när man frågar dem:)

Egentligen finns det inget att diskutera gällande vår ledighet. Nu har vi sån tur att min sambo är säsongare och går på a-kassa när vi ska ha barnet. Plus får han en månads innestående lön och semesterersättning så vi klarar oss bra.

Hur gör ni som redan har barn, som är över ett år? Man måste ju ta ut 5 dagar då, vilket jag tycker är absurt!
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-07-18 17:15:03 följande:

"De som vet" (som min lillasyster tex) säger att de kläderna man köper nu " i mitten" är väldigt bra att ha när barnet kommit och man börjat tappa i vikt men inte riktigt är tillbaks till sin vanliga storlek:)

Det kan jag säkert tänka mig att dem kläderna är användbara då med tråkigt när det finns så dåligt utbud med kläder, annars kan man ju tänka sig att större städer har mer. Finns ju mkt på nätet men man vill ju kunna prova innan känner jag, så svårt att beställa på nätet också.
  • WiMe06

Jag har inte satt in mig alls i det där med föräldraledigheten ännu. Vår äldsta fyller 8 nu i oktober, så jag tog ut 4 veckor ledigt nu i sommar för att rensa av dem dagar jag hade kvar på honom, sen brinner dem ju inne. Vet inte alls hur det fungerar med föräldrapenning nu och hur mkt som ändrats sen sist jag var föräldraledig. Vi har heller inte diskuterat hur vi ska dela upp ledigheten, innan har jag tagit all ledighet, mannen har tagit sina 60 dagar. Men han var egen företagare då så svårt att gå hem och vara föräldraledig. Han kunde ju vara hemma en del ändå tillsammans med oss. Men som sagt nu har vi inte planerat så mkt för det ännu.

Tänker att vi nog kommer skola in på förskola när barnet är 1,5 ungefär. Vi bor i ett större samhälle så här finns 4 förskolor, alla inom cykelavstånd, varav en ligger ca 150 m hemifrån och en ca 0.5km från mitt nuvarande jobb. Så det löser sig nog med plats hoppas jag, men det är väldigt mkt barnfamiljer här ute så det är ändå ont om platser. En utav förskolorna kommer vi vägra att ta emot en plats på då äldsta sonen blev mobbad på den skolan som den tillhör, så vi fick byta skola på honom då ingen utav lärarna brydde sig.

• Mallis87
    Kixpix skrev 2015-07-18 19:00:22 följande:

Egentligen finns det inget att diskutera gällande vår ledighet. Nu har vi sån tur att min sambo är säsongare och går på a-kassa när vi ska ha barnet. Plus får han en månads innestående lön och semesterersättning så vi klarar oss bra.

Hur gör ni som redan har barn, som är över ett år? Man måste ju ta ut 5 dagar då, vilket jag tycker är absurt!

Jag plockade ca 14 dagar i månaden innan dottern fyllde ett, och ett par månader plockade jag inget alls, just för att ha dagar som räckte sen när hon fyllt ett. Då har jag plockat 5 fulla dagar i veckan.

Min sambo har stått för alla räkningar och sådär, maten har vi delat lite på, den som varit iväg och handlat har betalt. Så mina pengar jag fått ut från mammapenningen har ju varit mina "fickpengar" typ. Man får ju inte ut mycket av att plocka 14 dagar i månaden. Har också en summa på ett sparkonto som jag tagit av om jag haft snålt med pengar en månad, men sparkontot har endast gått 5000:- "back" på två år, så det tycker jag känns helt okej. Jag har inga större "laster" typ som smink/kläder/naglar/fransar/ut på krogen etc, och är rätt ekonomisk av mig så jag har klarat mig bra på mina pengar.
  • Mallis87

Jag tyckte inte heller spädbarnstiden var så rolig faktiskt. Trodde jag skulle uppskatta den, men de var riktigt tråkig faktiskt. Tyckte det blev mycket roligare när dottern blev runt ett, och uppskattar därför att jag kunnat vara hemma tills hon är nästan två. Nu är det en jätterolig tid! Visst är det mycket egen vilja och mycket trots och personlighet, men nu förstår hon så mycket, pratar med och mer och det är myckenhet utbyte än när hon var spädis :)
  • Seven Costanza

Okej och okej... Jag hade hellre önskat att få barn i Sverige under förutsättning att min man haft en SGI så att vi kunnat dela på föräldraledigheten, det var så det var tänkt från början, men nu när min man fick jobb i USA blir det inte så. Jag kommer vara 33,5 när vi kommer tillbaka och vi har redan varit tillsammans i sju år så jag ville inte vänta med barn tills efteråt, så därför fick det bli såhär.

Jag är beredd på att det kommer bli tufft för min man kommer jobba mycket, men hoppas att han får en SGI när vi kommer tillbaka till Sverige så att han kan vara föräldraledig med andra barnet. Jag kommer troligen inte amma mer än möjligen första månaden för att kunna få lite tid för mig själv de stunder min man kan ha barnet. Så duktig vet jag inte om jag är men kanske stämmer för de andra, jag hoppas bara att jag kommer tycka det är mysigt och inte bara jobbigt.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)