• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Mallis87
    Seven Costanza skrev 2015-07-18 20:01:16 följande:

Okej och okej... Jag hade hellre önskat att få barn i Sverige under förutsättning att min man haft en SGI så att vi kunnat dela på föräldraledigheten, det var så det var tänkt från början, men nu när min man fick jobb i USA blir det inte så. Jag kommer vara 33,5 när vi kommer tillbaka och vi har redan varit tillsammans i sju år så jag ville inte vänta med barn tills efteråt, så därför fick det bli såhär.

Jag är beredd på att det kommer bli tufft för min man kommer jobba mycket, men hoppas att han får en SGI när vi kommer tillbaka till Sverige så att han kan vara föräldraledig med andra barnet. Jag kommer troligen inte amma mer än möjligen första månaden för att kunna få lite tid för mig själv de stunder min man kan ha barnet. Så duktig vet jag inte om jag är men kanske stämmer för de andra, jag hoppas bara att jag kommer tycka det är mysigt och inte bara jobbigt.

Oftast funkar det ju att både amma och ge flaska. Vissa barn kan ju bli "förvirrade" och tex inte vilja ta bröstet igen om man gett på flaska, men är det så att det inte skulle spela någon roll, om du ändå inte känner att du vill amma, så gör det kanske inget. Jag både ammade och gav flaska i tre månader, sedan var min mjölk helt slut. Och det är jättesmidigt att amma, speciellt på natten... Slippa gå upp och värma, och går det bra med flaska också kan ju pappan ta en natt också med att gå upp och ge flaska. Eftersom min amning aldrig riktigt kom igång tyckte jag det var jobbigt att amma och det kändes som en lättnad när jag gick över till flaska helt. Men med nästa barn hoppas jag det funkar bättre och längre, för det ändå väldigt mysigt, tycker jag :)

Något jag kände i början, när man hade sömnbrist och dottern skrek dagarna i ända (kolik) var att det ALLTID skulle vara så. Att det inte fanns något slut... Men det gör det, och det är ju oftast en väldigt kort tid som det är sådär jobbigt. Det går i vågor, och ju större barnet blir, ju lättare blir det! Visst är det inte en dans på rosor alltid med en tvååring, men är hon ledsen vet man ofta orsaken - trött, matdags, sur för hon inte får som hon vill etc. Men när ett spädbarn skriker fast blöjan är bytt, har fått mat, blir buren på - ja när man gjort ALLT och inget fungerar känner man sig maktlös. Min sambo jobbar också mycket, sena kvällar och även helger ibland, så jag har tagit mycket själv. Är lite nervös inför nästa barn, om den blir lika skrikig som dottern, för då har jag både bebisen och dottern att ta hand om. Men, försöker tänka på att det är en kort tid det isåfall är jobbigt, för som sagt, ju större barnet blir ju lättare är det att läsa av signalerna, tycker jag.
  • Seven Costanza

Mallis: tack för pepp! Jag får väl se hur det går men en annan anledning till att jag kanske inte kommer amma är att jag eventuellt vill få tillbaka ägglossningen snabbt för att kunna få ett barn till under tiden vi är i USA. Det säger jag nu men jag kanske ändrar mig om det känns tufft med första barnet.

• Mallis87
    Seven Costanza skrev 2015-07-18 22:24:41 följande:

Mallis: tack för pepp! Jag får väl se hur det går men en annan anledning till att jag kanske inte kommer amma är att jag eventuellt vill få tillbaka ägglossningen snabbt för att kunna få ett barn till under tiden vi är i USA. Det säger jag nu men jag kanske ändrar mig om det känns tufft med första barnet.

Hur man än gör, att amma eller ej, så blir det människor av de barnen ändå! Jag hade riktig ångest och grät när jag bestämt mig för att sluta amma helt, det är ju verkligen en sjuk amningshysteri. Förmodligen all press som också bidrog till att det låste sig för mig och det inte kom mycket mjölk. Kommer absolut försöka med nästa, men inte kämpa som jag gjorde sist, så länge. Det blir bra hur man än gör.
  • Seven Costanza
    Mallis87 skrev 2015-07-18 22:44:36 följande:

Hur man än gör, att amma eller ej, så blir det människor av de barnen ändå! Jag hade riktig ångest och grät när jag bestämt mig för att sluta amma helt, det är ju verkligen en sjuk amningshysteri. Förmodligen all press som också bidrog till att det låste sig för mig och det inte kom mycket mjölk. Kommer absolut försöka med nästa, men inte kämpa som jag gjorde sist, så länge. Det blir bra hur man än gör.

Jag känner ingen ångest på det sättet för i USA är det ingen amningshysteri direkt utan bara orolig för att det kan bli jobbigt oavsett om det blir ett eller två barn just eftersom min man kommer jobba mer än nu. Men jag har valt det själv så det löser sig nog .
  • Söndag

Här hemma ska jag vara hemma jan-16 till jan 17 sen byter sambon av och blir hemma till jan -18 och vi planerar att skola in en tvååring :)

Jag kommer pga sjukdom inte att amma då jag behöver börja medicinera så fort jag är ogravid igen! Har varit delade känslor men nu börjar sorgen av att inte få amma / vara otillräcklig att lägga sig och jag försöker istället fokusera på de bra bitarna att inte amma innebär ju att vi kan dela lite på nättern tex :)

• WiMe06

Med första ammade jag jättelänge kändes det dom, hade jätteproblem att sluta, särskilt kvällsamningen, sonen skrek och vägrade ta flaska, vägrade gröt, vägrade välling, vägrade ersättning så jag hade lite jobbiga minnen av amningen när andra sonen kom och jag tror att det gjorde att jag hade svårt att få igång det då, ammade helt i 1,5 månad sen blev det flaska för det fungerade inte.

Sa till mannen senast igår att jag inte vet om jag vill amma denna gången. Känner väl att jag vill nog testa men vill absolut inte amma mer än några månader Max isåfall.

• MeEmmA

Jag har precis slutat amma min son på nio månader, känns som att jag får leva i en gravid och amningsbubbla ett tag. Men om det fungerar lika bra nästa gång så är det självklart för mig att fortsätta amma. Jobbigt har jag tyckt att det har varit många ggr, men samtidigt har det varit otroligt skönt att alltid ha maten på sig. Slippa att sterilisera flaskor, koka vatten osv speciellt på nätterna! Det har även fungerat för min sambo att mata med flaska om dom har varit själva ett par timmar, men av mig har han inte accepterat det förrän nu.

• Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-07-19 09:47:26 följande:

Jag har precis slutat amma min son på nio månader, känns som att jag får leva i en gravid och amningsbubbla ett tag. Men om det fungerar lika bra nästa gång så är det självklart för mig att fortsätta amma. Jobbigt har jag tyckt att det har varit många ggr, men samtidigt har det varit otroligt skönt att alltid ha maten på sig. Slippa att sterilisera flaskor, koka vatten osv speciellt på nätterna! Det har även fungerat för min sambo att mata med flaska om dom har varit själva ett par timmar, men av mig har han inte accepterat det förrän nu.

Hur länge helammade du? Jag tänker att du måste ha fått tillbaka ägglossningen snabbt trots amning om du ändå blev gravid i april-maj. Många får ju inte tillbaka ägglossningen förrän efter de helt slutat amma, därav att jag inte tänkt amma om jag vill ha barn tätt, alltså bli gravid när första barnet är ca ett halvår.
  • Emelie86
    amalie79 skrev 2015-07-18 16:53:09 följande:

[quote=75538475][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-07-18 16:40:21 följande:[/quote-nick]Jag köpte två lösa linnen för jag vill inte visa magen på stan förrän efter RUL och jag känner mig rätt plufsig redan tyvärr.[/quote

Ja jag körde vanligt linne under och lösare över sista veckorna till och från jobbet. Nu har jag semester och bryr mig inte så mycket längre om det syns :)

Nu vet jag att just du Seven ( åh jag ser George och Susan framför mig varenda gång jag läser det) ska flytta utomlands, men hur tänker ni alla kring föräldraledigheten.

Det är inte många saker vi planerar i detta stadiet men just detta har varit lite av en avgörande sak för mig då jag tidigare planerat barn med min fd som totalt vägrade föräldraledighet. Jag tycker man ska dela lika!

Nu tänker vi som så att barn i januari, jag hemma över sommaren. Mannen semester i augusti så vi går omlott och sedan ska han vara hemma lika länge, ungefär. Min chef ställde frågan försiktigt redan med en gång, om jag tänkte stanna hemma ett helt år och mitt spontana svar var no way!

Sedan kanske man ändrar sig, men jag känner mig själv rätt väl och tror faktiskt inte det.

För oss kommer det bli så att jag kommer vara föräldraledig då vi inte har de ekonomiska möjligheterna att dela lika. Min sambo tjänar mycket mer och då vi har hög hyra, fritidshus mm så får det bli så helt enkelt.
    Men det passar oss bra, jag ser fram emot att vara föräldraledig hela tiden Glad
  • Emelie86

Har ni berättat än på jobbet att ni är gravida eller när planerar ni att göra det?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. Gick in i vecka 15 igår och jobbar nu min sista vecka innan jag går på semester. Vill helst berätta innan jag går på semester men samtidigt vore det skönt att vänta tills efter rul för att se att allt är bra. Men rul är inte förrns den 19 augusti och vet inte om jag står ut så länge med att hålla detta hemligt Flört Hinner dessutom börja jobba igen innan rul och antar att magen kanske är lite svår att dölja då? Obestämd

Svar på tråden BF Januari 2016 :)