• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Kixpix
    Emelie86 skrev 2015-07-19 12:26:11 följande:

Har ni berättat än på jobbet att ni är gravida eller när planerar ni att göra det?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. Gick in i vecka 15 igår och jobbar nu min sista vecka innan jag går på semester. Vill helst berätta innan jag går på semester men samtidigt vore det skönt att vänta tills efter rul för att se att allt är bra. Men rul är inte förrns den 19 augusti och vet inte om jag står ut så länge med att hålla detta hemligt Flört Hinner dessutom börja jobba igen innan rul och antar att magen kanske är lite svår att dölja då? Obestämd

Japp, jag fick lov att berätta på jobbet redan i v7. Detta för jag arbetar som usk inom hemtjänsten och vi har en brukare som har multiresistenta bakterier.
  • somek
    amalie79 skrev 2015-07-18 16:53:09 följande:

[quote=75538475][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-07-18 16:40:21 följande:[/quote-nick]Jag köpte två lösa linnen för jag vill inte visa magen på stan förrän efter RUL och jag känner mig rätt plufsig redan tyvärr.[/quote

Ja jag körde vanligt linne under och lösare över sista veckorna till och från jobbet. Nu har jag semester och bryr mig inte så mycket längre om det syns :)

Nu vet jag att just du Seven ( åh jag ser George och Susan framför mig varenda gång jag läser det) ska flytta utomlands, men hur tänker ni alla kring föräldraledigheten.

Det är inte många saker vi planerar i detta stadiet men just detta har varit lite av en avgörande sak för mig då jag tidigare planerat barn med min fd som totalt vägrade föräldraledighet. Jag tycker man ska dela lika!

Nu tänker vi som så att barn i januari, jag hemma över sommaren. Mannen semester i augusti så vi går omlott och sedan ska han vara hemma lika länge, ungefär. Min chef ställde frågan försiktigt redan med en gång, om jag tänkte stanna hemma ett helt år och mitt spontana svar var no way!

Sedan kanske man ändrar sig, men jag känner mig själv rätt väl och tror faktiskt inte det.

VI tänker att jag är hemma ett år (till årsskiftet 16/17) och sedan får min man ta tiden fram till augusti... Jag hade egentligen inte tänkt vara hemma så länge, men nu får det nog bli så då vi tycker att det är lite tidigt att sätta en ettåring på dagis. Vi hade gärna delat lika, men att det får bli så här beror nog främst på att mitt jobb ger tillägg till föräldrapenningen under längre tid än hans (och utan tilläggen blir det för stort avbräck ekonomiskt). Jag är lite orolig över vad jag kommer att tycka om att vara hemma så länge som ett år. Har ett stimulerande och omväxlande jobb där det händer mycket och är lite rädd för att jag kommer tröttna på att vara hemma... Hoppas jag har fel
  • amalie79
    Emelie86 skrev 2015-07-19 12:26:11 följande:

Har ni berättat än på jobbet att ni är gravida eller när planerar ni att göra det?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. Gick in i vecka 15 igår och jobbar nu min sista vecka innan jag går på semester. Vill helst berätta innan jag går på semester men samtidigt vore det skönt att vänta tills efter rul för att se att allt är bra. Men rul är inte förrns den 19 augusti och vet inte om jag står ut så länge med att hålla detta hemligt  Hinner dessutom börja jobba igen innan rul och antar att magen kanske är lite svår att dölja då? 

Jag berättade för dem som betyder något innan jag gick på semester förrförra veckan. Resten får upptäcka det v 33 när jag är tillbaks.
  • Seven Costanza

Jag har ju turen att ha RUL redan 10/8 och jag ska ju dessutom vara tjänstledig, men jag kommer in på jobbet någon dag efter RUL för att ha överlämning med min vikarie. Innan dess tänkte jag mejla chefen och berätta så att han är beredd, och helst ska jag ha fått papper från försäkringskassan också tills dess så att jag kan förbereda chefen på att fylla i mina inkomstuppgifter. Vi får väl se vad de tycker för jag hade ju sagt att jag skulle plugga hela tiden under min period utomlands

• Mallis87

Jag är ju fortfarande föräldraledig, så ingen vet på mitt jobb... Får se hur de reagerar när jag kommer tillbaka och är i vecka 17 :) Tycker magen börjar synas lite nu, går in i vecka 15 imorgon. Vi har berätta för min familj, jag för ett par av mina närmsta vänner och nästa helg ska vi berätta för sambons familj när alla är samlade. Ska även på en stor fest och då kommer jag inte smyga med att jag inte dricker, så då får även övriga vänner veta.

• MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-07-19 10:06:39 följande:
    Hur länge helammade du? Jag tänker att du måste ha fått tillbaka ägglossningen snabbt trots amning om du ändå blev gravid i april-maj. Många får ju inte tillbaka ägglossningen förrän efter de helt slutat amma, därav att jag inte tänkt amma om jag vill ha barn tätt, alltså bli gravid när första barnet är ca ett halvår.
    Jag helammade till ca sju månader, blev gravid första ägglossningen när han var runt sex månader. Så visst kan man få ägglossning även om man helammar. Men det är olika, barn 1 och 2 tog det längre tid att få tillbaka mensen med.
  • amalie79

[quote=75541248][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-07-19 13:35:43 följande:[/quote-nick]Jag har ju turen att ha RUL redan 10/8 och jag ska ju dessutom vara tjänstledig, men jag kommer in på jobbet någon dag efter RUL för att ha överlämning med min vikarie. Innan dess tänkte jag mejla chefen och berätta så att han är beredd, och helst ska jag ha fått papper från försäkringskassan också tills dess så att jag kan förbereda chefen på att fylla i mina inkomstuppgifter. Vi får väl se vad de tycker för jag hade ju sagt att jag skulle plugga hela tiden under min period utomlands [/quot

Jag gör rul innan jag är tillbaks på jobbet igen så just det känns ju bra.

Har inte berättat för min chef som är just nu men för den som kommer vara efter september igen. Min ordinarie chef ( som för övrigt drog det ur mig i v 9 eftersom hon känt mig i tio år och har ett sjätte sinne) har varit sjukskriven för cancerbehandling men är på väg tillbaks, därav att vi har en vikariechef och en riktig chef som båda är på plats liksom:)

Drar mig lite för berätta för honom. Han är bra så sett men 70 år gammal och lite " pläd school". Är rädd han vill plocka mig från mina arbetsuppgifter omgående, vilket jag inte känner behövs alls och att jag måste få strida där. Men får försöka vara tydlig med att jag kommer säga ifrån när det blir för mycket och tills dess vill jag fortsätta med det jag gör:)

• amalie79
    Söndag skrev 2015-07-18 23:25:35 följande:

Här hemma ska jag vara hemma jan-16 till jan 17 sen byter sambon av och blir hemma till jan -18 och vi planerar att skola in en tvååring :)

Jag kommer pga sjukdom inte att amma då jag behöver börja medicinera så fort jag är ogravid igen! Har varit delade känslor men nu börjar sorgen av att inte få amma / vara otillräcklig att lägga sig och jag försöker istället fokusera på de bra bitarna att inte amma innebär ju att vi kan dela lite på nättern tex :)

Har vänner som inte fått amma pga crohns bl.a. Tråkigt men som du säger försök fokusera på det positiva, som att ni kan dela och du kanske kommer få mer sömn ;)
  • amalie79
    Emelie86 skrev 2015-07-19 12:18:44 följande:

För oss kommer det bli så att jag kommer vara föräldraledig då vi inte har de ekonomiska möjligheterna att dela lika. Min sambo tjänar mycket mer och då vi har hög hyra, fritidshus mm så får det bli så helt enkelt.

Men det passar oss bra, jag ser fram emot att vara föräldraledig hela tiden 

Det är bra att alla är olika. Jag levde ensam i många år innan min sambo kom in i bilden. Efter min förra separation har det alltid varit viktigt för mig att inte sätta mig i en sits som jag inte kan hantera ekonomiskt om jag skulle stå i den ensam tex pga död eller plötslig separation.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)