• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    somek skrev 2015-07-19 13:08:25 följande:

VI tänker att jag är hemma ett år (till årsskiftet 16/17) och sedan får min man ta tiden fram till augusti... Jag hade egentligen inte tänkt vara hemma så länge, men nu får det nog bli så då vi tycker att det är lite tidigt att sätta en ettåring på dagis. Vi hade gärna delat lika, men att det får bli så här beror nog främst på att mitt jobb ger tillägg till föräldrapenningen under längre tid än hans (och utan tilläggen blir det för stort avbräck ekonomiskt). Jag är lite orolig över vad jag kommer att tycka om att vara hemma så länge som ett år. Har ett stimulerande och omväxlande jobb där det händer mycket och är lite rädd för att jag kommer tröttna på att vara hemma... Hoppas jag har fel

Vi tänker väl att vi ska vara tillbaks på jobbet båda två våren 2017, men i vilken omfattning får vi väl se, om det blir heltid eller någon dag i veckan ledigt för någon av oss. Eller om sambon arbetar en del hemifrån. Jag känner mig själv vet att 75 eller 80% bara stressar mig-har jobbat så förut delvis o vet att då försöker jag bara trycka in 100% på 75% och blir stressad...
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-07-19 16:15:30 följande:

Jag helammade till ca sju månader, blev gravid första ägglossningen när han var runt sex månader. Så visst kan man få ägglossning även om man helammar. Men det är olika, barn 1 och 2 tog det längre tid att få tillbaka mensen med.

Okej jo jag vet ju att man KAN få tilbaka ägglossningen fast man ammar, så det är ju inget p-medel, men jag har fått intrycket härifrån FL att det kan ta lång tid också och det har jag inte tid med. Vi vill väldigt gärna att båda våra tilltänkta barn blir amerikanska medborgare så det är därför vi vill hinna få två barn tätt under vår vistelse där. Men jag får se hur jag känner när första barnet är några månader.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-07-19 16:32:57 följande:

Vi tänker väl att vi ska vara tillbaks på jobbet båda två våren 2017, men i vilken omfattning får vi väl se, om det blir heltid eller någon dag i veckan ledigt för någon av oss. Eller om sambon arbetar en del hemifrån. Jag känner mig själv vet att 75 eller 80% bara stressar mig-har jobbat så förut delvis o vet att då försöker jag bara trycka in 100% på 75% och blir stressad...

Jag känner att det där med heltid eller deltid beror inte bara på ekonomi utan just som du säger på hur man själv är och hur ens arbetsuppgifter ser ut. Jag som är lärare får ju en väldigt tydlig arbetslättnad om jag skulle jobba deltid - på heltid har jag åtta grupper jag undervisar och detta minskar ju beroende på arbetstid så på halvtid skulle jag ha fyra grupper. Det gör ju stor konkret skillnad både på arbetstiden på plats och på tiden jag behöver för att förbereda, rätta och dokumentera.

Min man däremot som är forskare har helt förtroendebaserad arbetstid och det är inte säkert att han skulle få färre arbetsuppgifter om han skulle jobba deltid utan kanske bara att han förväntas hinna med lika mycket fast på färre dagar. Det missgynnar ju honom att inte kunna vara lika mycket i labbet och inte kunna publicera lika många artiklar så det kan ju göra att man känner sig stressad. Jag skulle ju gärna se att vi båda jobbade halvtid en tid när vi kommer tillbaka så att han kan bygga en närmre relation men barnet/barnen men vi får se om det är praktiskt genomförbart. Det är kanske inte värt så mycket om han känner att han måste jobba igen på helgen för att kompensera för de lediga dagarna... Vissa framhåller ju att ALLA kan vara föräldralediga och det kan de ju i teorin men det påverkar jobbet väldigt olika beroende på vilken typ av jobb man har, så jag tänker iaf att vi får vänta och se.
  • WiMe06
    Emelie86 skrev 2015-07-19 12:26:11 följande:

Har ni berättat än på jobbet att ni är gravida eller när planerar ni att göra det?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. Gick in i vecka 15 igår och jobbar nu min sista vecka innan jag går på semester. Vill helst berätta innan jag går på semester men samtidigt vore det skönt att vänta tills efter rul för att se att allt är bra. Men rul är inte förrns den 19 augusti och vet inte om jag står ut så länge med att hålla detta hemligt  Hinner dessutom börja jobba igen innan rul och antar att magen kanske är lite svår att dölja då? 

Jag har berättat för min chef, men inga arbetskamrater vet om det ännu. Börjar jobba om 4 veckor igen men har inte heller hunnit med RUL då det kommer vara den 26 augusti. Men kommer inte heller kunna dölja magen innan rul, så arbetskamraterna lär få veta det då
  • Kixpix
    WiMe06 skrev 2015-07-19 17:21:57 följande:
    Jag har berättat för min chef, men inga arbetskamrater vet om det ännu. Börjar jobba om 4 veckor igen men har inte heller hunnit med RUL då det kommer vara den 26 augusti. Men kommer inte heller kunna dölja magen innan rul, så arbetskamraterna lär få veta det då smile1.gif
    Då har vi RUL samma dag :))
  • Seven Costanza

Hur mycket syns era magar nu och vilken vecka är ni i? Kan ni fortfarande dölja magen och behöver ni i så fall hålla in magen för att lyckas med det? På morgonen har jag inte mycket mage utan då hade jag nog kunnat dölja den, men senare på dagen måste jag hålla in den jättehårt för att den inte ska synas och det känns obehagligt så det vill jag inte. Jag låter magen vara utsläppt bland vänner men känner mig fortfarande lite obekväm med det på stan eftersom jag inte berättat på jobbet (är i v 15+5).

• WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-07-19 17:35:39 följande:

Hur mycket syns era magar nu och vilken vecka är ni i? Kan ni fortfarande dölja magen och behöver ni i så fall hålla in magen för att lyckas med det? På morgonen har jag inte mycket mage utan då hade jag nog kunnat dölja den, men senare på dagen måste jag hålla in den jättehårt för att den inte ska synas och det känns obehagligt så det vill jag inte. Jag låter magen vara utsläppt bland vänner men känner mig fortfarande lite obekväm med det på stan eftersom jag inte berättat på jobbet (är i v 15+5).

Jag kan inte dölja magen längre, börjar putta en del. Drar jag in magen så lyckas jag inte dölja den helt, det är en liten bula kvar iallafall som inte fanns där innan.
  • WiMe06
    Kixpix skrev 2015-07-19 17:26:48 följande:

Då har vi RUL samma dag :))

Aha, vad spännande, Har du tidigt eller sent på dagen? Jag ska vara där på morgonen
  • Emelie86
    Seven Costanza skrev 2015-07-19 17:35:39 följande:

Jag tycker att min mage har börjat puta en del men kan fortfarande dölja den med otighta tröjor. Använder fortfarande mina vanliga byxor men de börjar bli lite trånga så de trycker ju in magen en del, får se hur länge till det går Glad Är i v 15.
  • Emelie86
    amalie79 skrev 2015-07-19 16:29:51 följande:
    Det är bra att alla är olika. Jag levde ensam i många år innan min sambo kom in i bilden. Efter min förra separation har det alltid varit viktigt för mig att inte sätta mig i en sits som jag inte kan hantera ekonomiskt om jag skulle stå i den ensam tex pga död eller plötslig separation.
    Jo självklart är det bra att tänka så, man vill ju inte hamna i en sits man inte klarar av. Jag ser det dock som så att om något skulle hända skulle jag ta itu med den situationen då, man kan ju alltid flytta till mindre om man skulle bli ensam av någon anledning. Ofta krävs det ju två inkomster för att exempelvis kunna köpa hus, ha en bra bil osv. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)