Inlägg från: Kixpix |Visa alla inlägg
  • Kixpix

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-09-17 10:02:50 följande:
    Därför att jag har försökt läsa på lite på några olika amerikanska hemsidor om besök under graviditeten och där står tydligt att mellan vecka så och så är det besök så och så ofta. I andra trimestern brukar det vara varannan till var fjärde vecka och i tredje trimestern varannan till varje vecka. Jag går in i v 25 på lördag så jag kanske redan är i tredje trimestern innan jag kan få en besökstid och jag har inte varit hos BM sedan v 19, så det har ju redan gått fem veckor.

Jag mår bra så jag är alltså inte rädd så sett, men det står på flera hemsidor att om man inte följer normal besöksrutin förflyttas man från kategorin normal graviditet till högriskgraviditet och det vore ju inte så bra för då blir det ju ännu tätare kontroller samt att de kanske alltså tycker att jag är "vårdslös" som inte sett till att få vård inom rimliga intervaller. Jag har ju gjort vad jag kunnat men risken finns ju att bli otrevligt bemött om de tycker att man inte "skött sig".
    Aha! Ja, jag har ju ingen aning om hur det fungerar där men det är ju inte roligt om det ska bli så bara för att de är sega med er försäkring :(

Hoppas det löser sig för dig/er så snabbt som möjligt!
  • Kixpix
    MeEmmA skrev 2015-09-20 11:17:48 följande:
    "Strålsäkerhetsmyndigheten rekommenderar gravida att endast genomgå ultraljudsundersökningar när det finns ett medicinskt syfte och när nyttan med undersökningen är större än risken för skadliga effekter."

Finns mer att läsa om det på deras hemsida och jag tror inte att dom får skriva så utan vetenskaplig grund för det. Så Sverige ligger inte efter bara för att dom väljer att använda en säkrare metod med måttbandet.
    Ja, fast om du smäller i dig en pizza och lite kakor och en massa dricka. Stämmer SF måttet då.. Näääää...
  • Kixpix
    WiMe06 skrev 2015-09-20 22:07:30 följande:

Hade min bm gett mig ett tillväxtultraljud som dem egentligen ska när inte SF-måttet växt ngt på två mätningar så hade dem upptäckt i tid att min lille son var tillväxthämmad, hade det inte varit pga havandeskapsförgiftningen jag fick akut som ledde till att jag kom in på förlossningen akut och därigenom fick ett ultraljud så kunde allting slutat mkt värre. Så jag är kluven över det där med SF-mått, kan bm verkligen läsa av det så är det väl bra men som i min sits kunde det lett till ngt mkt allvarligare. Jag hade hellre gått igenom fler ultraljud då.

Jag håller med dig.
    Det jag menar med att man trycker i sig mat är ju inte för att den ska göra så livmodern ska växa (?) utan för att om man är proppmätt så är ju magen helt klart större. Vissa har ju svårt att mäta.

Min brors fru gjorde 9 ultraljud under sin grav. Detta var i Österrike. Standard, 3D ultraljud.

Där jag gjorde mitt RUL, där sa hon att om man gör TUL så gör man det i 3D.

Till min kompis sa de att det skulle bli ingefära en 4 kg bebis.. MAX. Ut kom en bebis på 4,6 kg. Hade hon inte blivit snittade hade bebisen vägt över 5 kg..

Så jag är kluven till sånt SF mått.
  • Kixpix
    MeEmmA skrev 2015-09-23 18:22:08 följande:

Jag har haft så känsligt tandkött och nu tror jag att det har blivit nån inflammation under en tand, gör skitont så det blir tandläkaren imorgon :( har varit väldigt känslig under varje grav men ändå klarat mig bra, får se hur detta slutar. Konstigt hur verkligen hela kroppen påverkas av att vara gravid!

Har fått riktigt ont i underlivet också, i själva blygdbenen, känns som att jag har fått några rejäla sparkar där o blivit gul o blå. Blir värst när jag har promenerat för mycket.

Haha ligger och ojar mig på soffan just nu, är så trött så jag inte vet vart jag ska ta vägen! Till råga på det är min sambo bortrest igen och jag måste ta tag i mig själv snart för att få ordning middag till barnen.

Då är vi två. Var hos tandis i mitten på augusti, fick diagnos graviditetsgingivit. Så fort jag tittar på tandborsten sprutar det blod ur munnen typ :/ förra veckan fick jag inflammation i min visdomstand, så var där två vändor innan jag fick rätsida på det.
    Nu har jag fått något annat skit på andra sidan. Har inte ont i någon speciellt tand utan jag har ont i hela käken, ont ner i halsen, öm på huden på kinden osv. Vet inte vad det kan vara, om jag håller på att bli sjuk eller det har med tänderna att göra. Fruktansvärt irriterande i alla fall!
  • Kixpix
    Seven Costanza skrev 2015-10-09 20:48:40 följande:

Förresten så vill jag bara kolla med er att jag tänkt rätt om att jag gått in i sjunde månaden nu? Det låter mycket men jag tänker att om jag är beräknad 8/1 så borde ju nionde månaden vara mellan 9/12-8/1, åttonde månaden mellan 9/11-8/12 och sjunde månaden nu mellan 9/10-8/11, eller? Ville mest bara dubbelkolla för jag har lite svårt att ta in att jag skulle vara i SJUNDE månaden - känns helt bananas, har gått jättefort tycker jag .

Hur mår ni andra? Jag hoppas att jag kommer klara mig undan foglossning, känner inget än i alla fall men när brukar det börja? Hoppas ingen av er drabbats av det för det låter jättejobbigt. Trevlig helg på er!

Läste också det i appen. Sjunde månaden? Jag har gnuggat mina geniknölar, men fattar ändå inte hur det skulle gå till?
    Jag antar att de står att man är i sjunde månaden för man varit gravid i 7 månader.. Alltså april-oktober (om du räknar april och oktober som hela månader) så är man i sjunde månaden, men egentligen är man ju inte det.. Vi är "bara" i sjätte månaden. Hoppas du fattar vad jag menar :)
  • Kixpix
    Seven Costanza skrev 2015-10-10 01:12:09 följande:
    Men när har du BF då? För jag har ju BF 8/1 dvs om precis mindre än tre månader så det blir ju att jag nyss gått in i sjunde månaden. För när man har en månad kvar till BF är man ju i nionde månaden, två månader kvar = i åttonde månaden och tre månader kvar = sjunde månaden. När skulle man annars vara i nionde månaden om inte när det är precis mindre än en månad kvar? Man kan ju inte bara vara i nionde månaden precis på BF-dagen.
    Haha sant. Jag har BF 17/1. Vad står det i din app då? Om du har någon vill säga :)
  • Kixpix
    trollskogen skrev 2015-10-25 19:43:35 följande:
    Jag såg det. Lite tråkigt och jag förstår faktiskt inte varför? Alla måste väl få samma chans? Är det många som vill vara med kan jag starta upp en ny?
    Finns redan en annan grupp som frökenC startade. BF januari 2016 heter den på Facebook!
  • Kixpix
    Hame skrev 2015-10-28 12:51:23 följande:

Nu måste jag bara skriva av mig lite... Igår träffade jag psykologen på bvc som tyckte att jag skall bli sjukskriven på deltid pga sömnbrist (sammandragningar, foglossning och 2,5 åring).  Dock kunde inte hon göra det utan jag måste träffa en läkare, och varken bvc eller mvc har någon läkartid förräns 17 respektive 19 november.

Tycker det är fantastiskt dåligt, om man behöver mer tid för att vila behöver man ju det nu frown emoticon Vet att man kan vara hemma ifrån jobbet i en vecka utan intyg men på deltid går ju inte det, då kommer jag få karens varenda dag och aldrig någon sjukersättning. Det klarar inte vår ekonomi...

Skit i BVC och MVC. Gå till din vårdcentral. Går mycket fortare där. Så länge ska man inte behöva vänta.
  • Kixpix
    Hame skrev 2015-10-29 07:54:19 följande:
    Kan inte byta mvc, bor i lilla falkenberg så det finns bara ett här. I övrigt är jag jättenöjd med min barnmorska, bara det att det verkar omöjligt att få en läkartid. 
    haannah skrev 2015-10-28 16:26:44 följande: Det är bara första dagen som blir karensdag som vanligt (del av dagen då), men inte sen. För att det ska bli en ny karensdag behöver det gå 5 dagar mellan sjukdagarna, och det gör det ju inte. 
    Är det så? Vore ju bra, ska prata med min personalchef idag.
    annahs1985 skrev 2015-10-28 20:45:57 följande:hej du! Det är ju bara gå till vårdcentralen i stället. Ring dit på morgonen så borde du kunna få en akuttid samma dag. Hur går det för dig på mvc annars? Jag är så besviken på mödravården här i falkenberg jämfört med vad jag är van med från dottern och Stockholm där vi bodde då.
    Det var jag som skrev lite luddigt, bvc och vårdcentralen är samma ställe här. Så det är på vårdcentralen de sagt att jag inte får någon tid förrens den 17/11. Man får inte akuttid för sjukskrivning säger de.. 

annahs: Annars är jag nöjd med mvc, kanske mest för att jag känner min bm sedan förra graviditeten och har bra kontakt med henne. Är det något särskilt du har haft problem med? Vilken bm var det du hade?

Har du förresten bestämt dig för att föda i Varberg eller Halmstad?
    Men herregud, det låter ju inte klokt. Så när man på 8e dagen behöver ett sjukintyg.. Ska man behöva vänta fler veckor för att en läkare ska skriva sjukintyg retroaktivt OM ens läkaren gör det? Konstigt hur det fungerar på olika sätt i vårt avlånga land! :/
  • Kixpix

Någon mer här inne som fått graviditetsdiabetes? Jag gjorde glukosbelastningen igår och efter två timmar låg mitt socker på 12,0 & 12,3 :(
    Var fruktansvärt ledsen hela dagen igår för det var något jag verkligen inte ville ha.. Kunde nästan räknat ut det då min pappa har diabetes. Men det blev snabba ryck, redan nästa vecka ska jag träffa diabetesteamet på sjukhuset :)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)