• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-07-30 08:19:59 följande:
    Det beror kanske på vart och vilken bm man får, där jag ska göra rul vet jag jättemånga som betalat privat för att kolla då dom inte säger något. Var likadant med min dotter på ett annat ställe, den bm jag hade då ville inget säga medan den andra som jobbade där berättade för alla som ville veta, tror att det är bättre att jag är inställd på att jag inte får reda på det och får jag det ändå så blir det en överraskning :)
    Det är ju lite små dåligt, de är ju vara föräldrarnas val om man vill veta könet inte barnmorskans... Vår bm sa, jag är ju inte 100 men till 95% kan jag säga att det är en flicka, de är ju bra sagt ifall dom är rädda att säga fel liksom.
  • Kixpix
    himw skrev 2015-07-30 19:55:18 följande:
    Här är en till- jag har min första arbetsdag på måndag efter haft semester i 4 veckor. Ser fram emot att börja jobba men har sån ångest över hur tusan jag ska orka 9 timmars jobb varenda dag utan mina underbara lunchnappar på sisådär 2 timmar.

Hur gör man? Nu på semestern har vi haft det superlugnt och skönt och jag har varit helt slut på kvällarna ändå.
    Ja, jag undrar också? Ska jag vara så här trött och där hjärnan inte riktigt hänger med, då kan jag inte jobba. Arbetar som undersköterska i hemtjänsten och där bör man ju vara VÄLDIGT skärpt vilket jag inte känner mig nu, då det bara blir värre och värre.

Jag har dock semester 2 veckor till, så kan ju alltid hoppas att det vänder... :/
  • dinin
    Seven Costanza skrev 2015-07-30 20:09:41 följande:
    Aha så du fick svar direkt? För då ska jag nog också fråga min BM om det på nästa besök.
    Ja, men det var bara på blodvärde, inte på depåerna, det skulle ta någon vecka.
  • dinin
    haannah skrev 2015-07-30 21:36:32 följande:
    Jag har också börjat med järntabletter och min mage klarar absolut inte av Niferex eller duroferon, så jag var till Apoteket och frågade efter skonsammare järntabletter och kvinnan på Apoteket sa att många gravida köper Hemofer (tror jag de heter??) som just är skonsammare för magen. De funkar kanon för mig, ingen påverkan på magen alls! Så skönt, så de järntabletterna kan jag rekommendera om din mage är känslig :)
    Åh, tack för tipset! Ska absolut kolla upp det, tar Niferex nu och vet sen tidigare att magen inte funkar alls med dem.
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-07-30 22:29:45 följande:
    Det är ju lite små dåligt, de är ju vara föräldrarnas val om man vill veta könet inte barnmorskans... Vår bm sa, jag är ju inte 100 men till 95% kan jag säga att det är en flicka, de är ju bra sagt ifall dom är rädda att säga fel liksom.
    Det är ju upp till föräldrarna och det blir det ju även om de inte berättar eftersom att man ändå kan boka in ett privat i så fall, blir lite orättvist att betala för det bara som jag gjorde med min dotter medan en kompis som hade en annan bm fick veta gratis.
    Har också hört att det är många som säger att dom tror, men inte är 100% säkra, hade inte haft något emot om dom sa så... Får se om jag lyckas övertala henne vid rul, men jag tror inte det.
  • amalie79
    haannah skrev 2015-07-30 21:36:32 följande:

Jag har också börjat med järntabletter och min mage klarar absolut inte av Niferex eller duroferon, så jag var till Apoteket och frågade efter skonsammare järntabletter och kvinnan på Apoteket sa att många gravida köper Hemofer (tror jag de heter??) som just är skonsammare för magen. De funkar kanon för mig, ingen påverkan på magen alls! Så skönt, så de järntabletterna kan jag rekommendera om din mage är känslig :)

Hemofer innehåller mycket mindre järn bara, tänk på det. Jag tar också dem men kommer antagligen få byta sen tyvärr.

De är väldigt skonsamma men ska man kickstarta kan det bli väldigt många per dygn, då normal mängd är 3-4 st.

Det har inte bara med hb att göra utan även järndepåerna. Jag hade ett hb på 140 i v 12 men fick ändå börja.
  • dinin
    amalie79 skrev 2015-07-31 09:01:55 följande:
    Hemofer innehåller mycket mindre järn bara, tänk på det. Jag tar också dem men kommer antagligen få byta sen tyvärr.

De är väldigt skonsamma men ska man kickstarta kan det bli väldigt många per dygn, då normal mängd är 3-4 st.

Det har inte bara med hb att göra utan även järndepåerna. Jag hade ett hb på 140 i v 12 men fick ändå börja.
    Ja, jag läste det sen också... Jag får nog tyvärr hålla mig till Niferex. Egentligen skulle jag ta två om dagen, men jag håller mig till en om dagen för att se hur det går. 

Får väl se hur depåerna ser ut, förhoppningsvis bättre än mitt hb. Tycker ändå jag käkar mycket järnrik kost regelbundet, förstår inte hur det kan vara så dåligt redan nu!
  • haannah
    amalie79 skrev 2015-07-31 09:01:55 följande:

Ja jag är medveten om det :) jag är i v. 16 och har ätit Hemofer sedan v. 14 och äter 3, ibland 4 st, om dagen och det funkar för mig just nu :) har varit blodgivare i snart 7 år, sedan jag blev 18, och har aldrig klarat av varken Niferex eller Duroferon tidigare heller så det känns som mitt enda alternativ förutom kosten :)
  • himw
    Kixpix skrev 2015-07-31 00:10:52 följande:

Ja, jag undrar också? Ska jag vara så här trött och där hjärnan inte riktigt hänger med, då kan jag inte jobba. Arbetar som undersköterska i hemtjänsten och där bör man ju vara VÄLDIGT skärpt vilket jag inte känner mig nu, då det bara blir värre och värre.

Jag har dock semester 2 veckor till, så kan ju alltid hoppas att det vänder... :/

Åh vad skönt med två veckor kvar- njut och vila :)

Vi har flextid på jobbet men den gick åt i en himla hastighet runt vecka 7-10 då jag nästan somnade vid skärmen på eftermiddagarna men jag hoppas jag har lite kvar till första veckan :)
  • Seven Costanza

Ni som känt det man kallar "fladder" - hur känns det? För jag känner något ibland men det känns mest som ilningar och det är inte direkt behagligt heller. Är i v 17+3 nu med första barnet.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)