• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-10-26 08:56:39 följande:

Går in i v.32 idag och fick tyvärr spendera helgen in och ut på förlossningen Obestämd 

Fick en miniliten blödning som började i fredags eftermiddag, fick molvärk på kvällen som höll i sig och på lördag fm ringde jag till förlossningen. De tyckte först att jag skulle ta en panodil och vila och sedan höra av mig vid lunch. Gjorde det och eftersom det inte släppt tyckte de att jag skulle åka in. Hjärtljuden på bebisen var bra och allt såg bra ut på ultraljuden, de kollade moderkakan också men det såg normalt ut.

På CTG såg de att det jag kallade molvärk var regelbundna sammandragningar, för mycket för att ha i v.31. Mer panodil och vila (inte så lätt med en 2,5 åring) och sedan började ett väldigt hattande om jag skulle stanna för observation eller åka hem. Först tyckte de att jag skulle stanna, men då kom de på att de hade fullt så då fick jag åka hem. Sedan hördes vi igen vid 21-tiden och då ville de att jag skulle komma in och sova där, men då hade vi äntligen kommit iordning och sonen sov så då var jag inte så pigg och att börja om igen. Vi kom överens om att jag skulle stanna hemma men komma in om det visade sig att jag hade så pass mycket värk att jag inte kunde sova. 

Hade lite värk igen igår kväll, men kunde sova och nu känns det ok. Bläbläblä, hoppas verkligen det inte blir något mer av det. Har varit så säker på att det skulle bli en januaribebis men nu är jag inte så säker längre. 

Skönt att bebis mår bra och att det iaf verkar gå åt det bättre hållet! Hoppas att det fortsätter så. Kan du få hjälp av någon med 2,5 åringen? Min svägerska fick foglossning och sammandragningar med sitt andra barn när det första var 1,5 år gammal och fick inte ens lyfta hen. Det var fruktansvärt då 1,5 åringen inte förstod varför mamma inte var som tidigare. Lyckligtvis så fick familjen massa hjälp och hon födde runt BF.

Be om hjälp så att du får möjlighet att vila och känna så lite skuldkänslor som möjligt för 2,5 åringen.
  • qatteriin

Hame: gud vad läskigt! Fick du nåt för att stoppa sammandragningarna eller var det bara vila och panodi? En vän till mig var in till förlossningen flera ggr från v 27 och fick stoppa förlossningen med bricanyl, blev sjukskriven såklart men inte så lätt när man har en liten hemma. Men hennes bebis föddes ändå med planerat snitt (pga andra orsaker) i v 38, så det kan gå alldeles utmärkt ändå, även om det är skrämmande!

MeEmmA: stackare! Har inga bra tips, se till att fylla på med vätskeersättning när du kan bara!

• Hame
    WiMe06 skrev 2015-10-26 11:29:21 följande:
    mirakelspektakel skrev 2015-10-26 12:16:09 följande:
    qatteriin skrev 2015-10-26 12:45:45 följande:

Nja, nu är jag ju på jobbet. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med sjukskrivning eller vem som ordnar det?  Det är ju inget de gör på förlossningen så jag ringde mvc idag. Deras första lediga tid var om en vecka.. Har en tid till min vanliga läkare på vårdcentralen imorgon men det har ju egentligen inte med det att göra, så vet inte om hon kan ta det beslutet?

Vår stora kille är väldigt blyg och speciell så det är inte så lätt att få hjälp, sedan är han väldigt krävande och aktiv i vanliga fall så det går liksom inte att vila, han leker aldrig själv.  

Jag behövde inte bricanyl och blödningen slutade av sig själv, de kunde inte se anledningen till det utifrån proverna eller undersökningarna. Sedan har jag haft sammandragningar till och från sedan dess, men de säger att så länge det inte blir värre eller börjar blöda igen är de ok. 

• minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-10-26 08:40:35 följande:
    Jag bor och jobbar i ett sådant där område som alla har åsikter om men få faktiskt har besökt ;) "sämre" förort i Göteborg!

De som har 8-10 barn är oftast från Somalia:)
    Förstår! Jag gjorde min praktik i ett av områdena öster om Gbg när jag pluggade. Var inte alls som jag föreställt mig utan mycket bättre!
    Hoppas du mår bättre från magsjukan. Vet inte vad du ska tänka på men det går ju över snabbt som tur är. Jag hade magsjuka sist jag var gravid och kommer ihåg att det var jobbigt.
  • minahjärtan0609

Har du ett lugnt jobb? Låte ju lite otäckt att jobba när du haft en så jobbig helg. Du har ju rätt att sjukskriva dig själv en vecka i väntan på tiden hos bm.

• minahjärtan0609
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-26 13:23:17 följande:

Har du ett lugnt jobb? Låte ju lite otäckt att jobba när du haft en så jobbig helg. Du har ju rätt att sjukskriva dig själv en vecka i väntan på tiden hos bm.

Det sista var till Hame
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-10-26 13:17:50 följande:
    mirakelspektakel skrev 2015-10-26 12:16:09 följande:

Nja, nu är jag ju på jobbet. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med sjukskrivning eller vem som ordnar det?  Det är ju inget de gör på förlossningen så jag ringde mvc idag. Deras första lediga tid var om en vecka.. Har en tid till min vanliga läkare på vårdcentralen imorgon men det har ju egentligen inte med det att göra, så vet inte om hon kan ta det beslutet?

Vår stora kille är väldigt blyg och speciell så det är inte så lätt att få hjälp, sedan är han väldigt krävande och aktiv i vanliga fall så det går liksom inte att vila, han leker aldrig själv.  

Jag behövde inte bricanyl och blödningen slutade av sig själv, de kunde inte se anledningen till det utifrån proverna eller undersökningarna. Sedan har jag haft sammandragningar till och från sedan dess, men de säger att så länge det inte blir värre eller börjar blöda igen är de ok. 

som mina hjärtan skrev ovan så börja med att sjukskriva dig själv i en vecka. 2,5 åringen får gå på dagis som vanligt och du får en chans att vila upp dig. 

Jag har blivit sjukskriven via min BM som slussat mig vidare till en läkare som är knuten till MVC. Väldigt smidigt.
  • himw

Hame; hoppas att du kan vila så det lugnar sig, förstår att du är orolig!

Men generellt när "stoppar" de förlossningen, är det med bricanyl och hur fungerar det?

I vilken vecka låter stoppar de inte om värkarna satt igång?

• WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-10-26 12:06:40 följande:
    Jag tycker också vinterkläder är svårt! En så länge har vi bara köpt en åkpåse i fårskinn (den är så gosig så att jag har funderat på om inte jag själv kan få plats där i på något vis) Den kommer funka i vagnen då vår liggdel känns enorm. Sen tänkte jag köpa en vindfleece och något  set i merinoull (dels för att vi har det kallt inomhus med.) Jag misstänker att detta måste kombineras med en svalare åkpåse? eller kanske kan vi göra en variant på din idé WiMe06 och öppna åkpåsen och ha filtar/täcken ovan på när det är varmare??

Smart idé det där med liggunderlag i botten av liggdelen.
    Är det typ en sån här du tänkt dig att sy? idasmirakel.vimedbarn.se/sy-din-egen-babywrap-filt/
    Ja, en åkpåse för vuxna kanske vore ngt

Det är ju smidigt att kunna ta av "locket" på åkpåsen när det blir varmare och variera med filt eller täcke beroende på hur kallt/varmt det är.
    Tycker det är jättesvårt med vinterkläder, dem ligger ju så skyddade i vagnen, men visst är man ute mkt och har bebisen i sele eller i famnen behöver man ju en varmare overall. Införskaffar väl en framöver så får vi se.

Det är precis en sådan filt jag tänkt sy. Tycker det verkar så smidigt med en sån, man kan öppna upp om bebis somnat och man kommer in eller sådär utan att knöla för mkt med en massa bylsiga kläder. Och bältet hamnar ju då tätt som möjligt mot bebis kropp som det ska. Så det känns bara som fördelar med en sådan
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-10-26 14:00:18 följande:

Ja, en åkpåse för vuxna kanske vore ngt

Det är ju smidigt att kunna ta av "locket" på åkpåsen när det blir varmare och variera med filt eller täcke beroende på hur kallt/varmt det är.

Tycker det är jättesvårt med vinterkläder, dem ligger ju så skyddade i vagnen, men visst är man ute mkt och har bebisen i sele eller i famnen behöver man ju en varmare overall. Införskaffar väl en framöver så får vi se.

Det är precis en sådan filt jag tänkt sy. Tycker det verkar så smidigt med en sån, man kan öppna upp om bebis somnat och man kommer in eller sådär utan att knöla för mkt med en massa bylsiga kläder. Och bältet hamnar ju då tätt som möjligt mot bebis kropp som det ska. Så det känns bara som fördelar med en sådan

Va lyxigt att ni kan sy! Jag är totalt värdelös på det och äger ingen symaskin. Men jag tror oxå på olika lager, filtar i olika material.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)