• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-26 14:06:31 följande:
    Va lyxigt att ni kan sy! Jag är totalt värdelös på det och äger ingen symaskin. Men jag tror oxå på olika lager, filtar i olika material.
    Det är verkligen inte så svårt när man väl börjar, om man är noggrann med tillklippning av tyget så är ju det värsta som kan hända att man får sprätta lite :)

Finns ju massa saker som man kan sticka eller virka, då behöver du ju inte ens en symaskin :)
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-10-26 14:00:18 följande:
    Ja, en åkpåse för vuxna kanske vore ngt

Det är ju smidigt att kunna ta av "locket" på åkpåsen när det blir varmare och variera med filt eller täcke beroende på hur kallt/varmt det är.
    Tycker det är jättesvårt med vinterkläder, dem ligger ju så skyddade i vagnen, men visst är man ute mkt och har bebisen i sele eller i famnen behöver man ju en varmare overall. Införskaffar väl en framöver så får vi se.

Det är precis en sådan filt jag tänkt sy. Tycker det verkar så smidigt med en sån, man kan öppna upp om bebis somnat och man kommer in eller sådär utan att knöla för mkt med en massa bylsiga kläder. Och bältet hamnar ju då tätt som möjligt mot bebis kropp som det ska. Så det känns bara som fördelar med en sådan
    Jag hade lagt till en sån på min to do list på pinterest, men glömt bort den bland alla babykläder. Måste komma ihåg att hämta hem fleecetyg, nästa gång jag är hemma hos min mor. (Till min stora glädje har hon ett tygförråd liknande en mindre tygaffär, som det bara är att använda) Fleece ska ju dock inte vara så bra för vår natur... Funderar på om man kan isolera den på något annat sätt?
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-10-26 14:31:42 följande:
    Jag hade lagt till en sån på min to do list på pinterest, men glömt bort den bland alla babykläder. Måste komma ihåg att hämta hem fleecetyg, nästa gång jag är hemma hos min mor. (Till min stora glädje har hon ett tygförråd liknande en mindre tygaffär, som det bara är att använda) Fleece ska ju dock inte vara så bra för vår natur... Funderar på om man kan isolera den på något annat sätt?
    Åh, vilken lyx att kunna hämta tyger så
    Har inte ens tänkt på det med fleece faktiskt. Hade själv tänkt använda en fleecefilt som bara ligger här hemma. Gjorde bröstvärmare av den filten härom dagen. Klippte till två bitar och sydde ihop så dem blev dubbla. Perfekt att använda när man ammar sen och vill motverka mjölkstockning.

Men gällande filten, man kanske kan isolera den med ngt ulltyg istället, det borde ju också värma bra?
  • Seven Costanza

Hame: oj så obehaglig upplevelse, hoppas att det går tillbaka igen. Om jag hade varit du skulle jag ju ha stannat hemma från jobbet idag - man får ju vara hemma en hel vecka utan läkarintyg. Eller du kände inte att det behövdes? Om det känns sämre igen efter jobbet idag tycker jag absolut att du ska sjukanmäla dig resten av veckan.

• qatteriin

Ja en babywrap till bilstolen kke jag skulle kunna sy också, smart! Är nog sugen på att hitta nåt mjukt ylletyg i så fall. Vi kanske har nån rest hemma från medeltidskläderna vi sytt senaste året, mycket naturmaterial där.

Så svårt det där med ytterkläder och åkpåse och sånt! Sonen kom i mars och då körde vi fleeceoverall i vagnen och fårskinn under och filt och liggdelslock över. Så åkpåse har vi ingen men det kanske behövs nu när det blir midvinterbebis... Jag räknar med att bära en del också, iaf så småningom om bebis blir alls som sin bror som vägrade liggvagn efter ett par veckor, vi har en manducasele och så har jag köpt en trikåsjal som jag är taggad att prova. Då behöver ju bebis ha lite varmare på sig, eller så får jag sy en extrafront till min vinterjacka så jag kan bära bebis innanför.

amalie79: Visst är det spännande med såna områden, hehe. Jag har bott i Biskopsgården, Länsmansgården och Tynnered... trivts vansinnigt bra på alla ställen faktiskt fast folk har tittat konstigt när jag sagt det. Nu bor vi i ett motsvarande område i vår nya stad, trivs bra i det området också (även om hyresvärden dessvärre är kass så vi letar annat).

• mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-10-26 14:48:23 följande:
    Åh, vilken lyx att kunna hämta tyger så
    Har inte ens tänkt på det med fleece faktiskt. Hade själv tänkt använda en fleecefilt som bara ligger här hemma. Gjorde bröstvärmare av den filten härom dagen. Klippte till två bitar och sydde ihop så dem blev dubbla. Perfekt att använda när man ammar sen och vill motverka mjölkstockning.

Men gällande filten, man kanske kan isolera den med ngt ulltyg istället, det borde ju också värma bra?
    Ja det är väldigt lyxigt! Vad jag har förstått så är fleece dåligt när man tvättar det, känns ju dumt att inte använda ett tyg som redan är tillverkat och inköpt... Frågan är ju hur ofta man kommer tvätta filten?
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-10-26 20:44:37 följande:
    Ja det är väldigt lyxigt! Vad jag har förstått så är fleece dåligt när man tvättar det, känns ju dumt att inte använda ett tyg som redan är tillverkat och inköpt... Frågan är ju hur ofta man kommer tvätta filten?
    Jaha okej. Får man en kräkbebis får man nog tvätta ofta kanske.
  • WiMe06

Har fått sån sjuk klåda sista veckan, över heeela kroppen. Det kliar ngt hemskt. Mest på armarna och benen och händer. Det är så sjukt jobbigt. Nån mer som har klåda eller haft tidigare grav.?

Läste om gravidklåda och att det i vissa fall kan leda till att bebis kan få syrebrist och man kan få sätta igång förlossningen. Ska till bm den 2 nov, får nog prata med henne då om det inte blivit bättre.

• Seven Costanza

Vill bara önska er alla en fin vecka, har förstått att det är höstlov så några av er kanske har möjlighet att vara lediga om ni har större barn . Själv kommer jag inte vara mer på familjeliv resten av veckan för jag har en stor hemtenta som ska lämnas in på söndag, så jag måste slita mig från alla trådar härinne och ta tag i skolarbetet, haha! Hoppas ni har fint höstväder hemma i Sverige!

• mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-10-26 21:08:30 följande:
    Jaha okej. Får man en kräkbebis får man nog tvätta ofta kanske.
    sant... hm... ska kolla ull ist då...
Svar på tråden BF Januari 2016 :)