• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-10-26 21:44:24 följande:

Vill bara önska er alla en fin vecka, har förstått att det är höstlov så några av er kanske har möjlighet att vara lediga om ni har större barn . Själv kommer jag inte vara mer på familjeliv resten av veckan för jag har en stor hemtenta som ska lämnas in på söndag, så jag måste slita mig från alla trådar härinne och ta tag i skolarbetet, haha! Hoppas ni har fint höstväder hemma i Sverige!

Lycka till med skolarbetet nu då
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-10-26 21:12:05 följande:

Har fått sån sjuk klåda sista veckan, över heeela kroppen. Det kliar ngt hemskt. Mest på armarna och benen och händer. Det är så sjukt jobbigt. Nån mer som har klåda eller haft tidigare grav.?

Läste om gravidklåda och att det i vissa fall kan leda till att bebis kan få syrebrist och man kan få sätta igång förlossningen. Ska till bm den 2 nov, får nog prata med henne då om det inte blivit bättre.

Ja helt vansinnig klåda!!! Fick det för en dryg månad sen och tog upp med bm, eftersom det inte börjat i handflator och fotsulor så bedömde hon inte att det var gravidklåda, utan sa att det var vanligt att få klåda ändå pga hormonomställningar. Jag minns att jag kunde få lite klåda när jag väntade sonen men inte såhär, det var verkligen så jag övervägde antihistaminer bara för att få vila, jag kliade sönder mig så jag fick sår! Nu är det bättre, sen jag bytte lactacyd duschkräm mot dove och började smörja in mig med kokosolja efter varje dusch och ibland däremellan också, så för mig berodde nog klådan på att jag fått extremtorr hud helt enkelt. I ansiktet kliar det inte alls och där har jag annars fet hud - idag är den helt normal, haha!

Igår somnade jag vid åtta... känns som jag fått tillbaka den enorma tröttheten jag hade i början. Oroar mig lite för sköldkörtelvärdena för trots påstötningar har jag inte fått svar från läkaren på proverna jag tog för fem veckor sen. Man brukar ju inte höra nåt om allt är normalt men gången innan fick jag brev om att proverna såg bra ut så jag räknade med att få det den här gången också, och nu har jag inte fått svar trots att jag uttryckligen bett om det! Så jag blir lite rädd att han kke inte ens kollat och att de ska ha skjutit i höjden. Tur att jag ska till bm i morgon, så jag kan fråga henne. Det är ju superviktigt att medicinen är rätt inställd...
  • amalie79

Lycka till:)

Seven Costanza skrev 2015-10-26 21:44:24 följande:

Vill bara önska er alla en fin vecka, har förstått att det är höstlov så några av er kanske har möjlighet att vara lediga om ni har större barn . Själv kommer jag inte vara mer på familjeliv resten av veckan för jag har en stor hemtenta som ska lämnas in på söndag, så jag måste slita mig från alla trådar härinne och ta tag i skolarbetet, haha! Hoppas ni har fint höstväder hemma i Sverige!

• amalie79

Har suttit med min chef som ju som sagt är underbar. Hon var helt öppen för att jag skulle kunna jobba lite under föräldraledigheten, ta lite möten osv. Hon har ju hintat det innan men vill ju det ska komma från mig. Hon erbjöd sig tom att hålla bebisen under tiden men som jag sa så är ju mötena då på kvällstid och då är ju sambon hemma :) beror ju på matning osv men helt plötsligt så var det som om rullgardinen flög upp och jag såg solen igen.

Jag måste inte sitta hemma avskuren från allt om jag inte skulle genomgå en total personlighetsförändring och bli värsta hemmamamman:)

Jag har haft svårt att skapa en mental bild av hur det kommer bli efter bebis kommit. Kanske för den där katastrofberedskapsdelen av mig som skriver än så länge mentala brev till mamma, mina syskonbarn, som ordnat för min katt om utifall jag skulle dö på bb. Det finns helt enkelt en del av mig som tror att det inte finns ett liv efter januari.

Sa till sambon att vad som än händer så se till att de inte låter MIG dö. Han blir vansinnig när jag säger sådär. Hur mycket mamma man än känner sig som redan så är jag (Ännu) inte typen som skulle offra mig själv för någon annan. JAG vill leva, i första hand. Men sambon säger att blir det kritiskt så prioriterar man alltid mamman. Hoppas det stämmer.

Men nu gör jag plötsligt planer för våren. Köper barnvagn, planerar resa till Stockholm i maj med mamma och ev bebis beroende på amning osv. Har insett lite att jag måste ju fortsätta framåt. För varför lägga tid på något jag ändå inte kan förändra nu.

Har sagt innan, hade slutat tro och bry mig om jag skulle bli gravid eller ej. Hade kunnat leva med bara sambon resten av livet- för mig hade det livet kunnat vara minst lika fantastiskt, sedan när hans killar är stora.

Men det hände, och är man 36 år, ändå kan "tänka sig" att ha barn, har ok ekonomi och en man som älskar en mer än han någonsin älskat någon, inklusive sina barns mamma, så säger man inte nej, jag vill inte. Det går inte att motivera ett sådant beslut då.

Men hade en del elaka tankar i början som höll på att ställa till gräl för oss... En del av mig gör detta för min egen skull, man ångrar aldrig barn man fått sägs det ju, men det är lika mycket för hans skull. Han ville ha barn med mig från första dagen typ.

Oj nu kom det en massa saker! Så många kloka människor i denna tråden, tror det är därför:)

Min fråga var egentligen om det är möjligt att jobba lite under föräldraledigheten och hur gör man rent praktiskt isf? Jag är verkligen ingen expert på föräldrapenning o försäkringskassa. Har aldrig ens haft med dem att göra i mitt liv, förrän nu.

• dinin
    amalie79 skrev 2015-10-27 11:34:00 följande:

Har suttit med min chef som ju som sagt är underbar. Hon var helt öppen för att jag skulle kunna jobba lite under föräldraledigheten, ta lite möten osv. Hon har ju hintat det innan men vill ju det ska komma från mig. Hon erbjöd sig tom att hålla bebisen under tiden men som jag sa så är ju mötena då på kvällstid och då är ju sambon hemma :) beror ju på matning osv men helt plötsligt så var det som om rullgardinen flög upp och jag såg solen igen.

Jag måste inte sitta hemma avskuren från allt om jag inte skulle genomgå en total personlighetsförändring och bli värsta hemmamamman:)

Jag har haft svårt att skapa en mental bild av hur det kommer bli efter bebis kommit. Kanske för den där katastrofberedskapsdelen av mig som skriver än så länge mentala brev till mamma, mina syskonbarn, som ordnat för min katt om utifall jag skulle dö på bb. Det finns helt enkelt en del av mig som tror att det inte finns ett liv efter januari.

Sa till sambon att vad som än händer så se till att de inte låter MIG dö. Han blir vansinnig när jag säger sådär. Hur mycket mamma man än känner sig som redan så är jag (Ännu) inte typen som skulle offra mig själv för någon annan. JAG vill leva, i första hand. Men sambon säger att blir det kritiskt så prioriterar man alltid mamman. Hoppas det stämmer.

Men nu gör jag plötsligt planer för våren. Köper barnvagn, planerar resa till Stockholm i maj med mamma och ev bebis beroende på amning osv. Har insett lite att jag måste ju fortsätta framåt. För varför lägga tid på något jag ändå inte kan förändra nu.

Har sagt innan, hade slutat tro och bry mig om jag skulle bli gravid eller ej. Hade kunnat leva med bara sambon resten av livet- för mig hade det livet kunnat vara minst lika fantastiskt, sedan när hans killar är stora.

Men det hände, och är man 36 år, ändå kan "tänka sig" att ha barn, har ok ekonomi och en man som älskar en mer än han någonsin älskat någon, inklusive sina barns mamma, så säger man inte nej, jag vill inte. Det går inte att motivera ett sådant beslut då.

Men hade en del elaka tankar i början som höll på att ställa till gräl för oss... En del av mig gör detta för min egen skull, man ångrar aldrig barn man fått sägs det ju, men det är lika mycket för hans skull. Han ville ha barn med mig från första dagen typ.

Oj nu kom det en massa saker! Så många kloka människor i denna tråden, tror det är därför:)

Min fråga var egentligen om det är möjligt att jobba lite under föräldraledigheten och hur gör man rent praktiskt isf? Jag är verkligen ingen expert på föräldrapenning o försäkringskassa. Har aldrig ens haft med dem att göra i mitt liv, förrän nu.

Vilken tur att du har en okomplicerad graviditet med tanke på hur du känner. Jag har gått igenom så mycket jobbigt, nu senast UVI med så mycket sammandragningar att jag varit inne på förlossningen två gånger, och det enda jag oroar mig för är bebisen. Dvs allt jobbigt är värt det så länge min lilla tjej får må bra och komma ut frisk och färdigbakad. 
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-10-27 06:44:34 följande:
    Ja helt vansinnig klåda!!! Fick det för en dryg månad sen och tog upp med bm, eftersom det inte börjat i handflator och fotsulor så bedömde hon inte att det var gravidklåda, utan sa att det var vanligt att få klåda ändå pga hormonomställningar. Jag minns att jag kunde få lite klåda när jag väntade sonen men inte såhär, det var verkligen så jag övervägde antihistaminer bara för att få vila, jag kliade sönder mig så jag fick sår! Nu är det bättre, sen jag bytte lactacyd duschkräm mot dove och började smörja in mig med kokosolja efter varje dusch och ibland däremellan också, så för mig berodde nog klådan på att jag fått extremtorr hud helt enkelt. I ansiktet kliar det inte alls och där har jag annars fet hud - idag är den helt normal, haha!

Igår somnade jag vid åtta... känns som jag fått tillbaka den enorma tröttheten jag hade i början. Oroar mig lite för sköldkörtelvärdena för trots påstötningar har jag inte fått svar från läkaren på proverna jag tog för fem veckor sen. Man brukar ju inte höra nåt om allt är normalt men gången innan fick jag brev om att proverna såg bra ut så jag räknade med att få det den här gången också, och nu har jag inte fått svar trots att jag uttryckligen bett om det! Så jag blir lite rädd att han kke inte ens kollat och att de ska ha skjutit i höjden. Tur att jag ska till bm i morgon, så jag kan fråga henne. Det är ju superviktigt att medicinen är rätt inställd...
    Åh, inte ensam att ha denna klåda. Det är fruktansvärt när det kliar så. Den här graviditeten innebär så mkt nytt för mig mkt vad tidigare graviditeter gjorde. Hade typ inte en enda krämpa med dem tidigare förrän hf, men den här ggn är det foglossning, klåda, besvär med ryggen, trötthet, svullna händer, ont i fötterna och benen, kramp i vaderna. Ja, jösses, det är tur det är "milda" former utav allt så man kan stå på benen och fortfarande hålla igång. Haha. Tänk vad olika graviditet kan vara. Det kanske bara är ett tecken på att det faktiskt är en lite flicka i magen denna ggn.
  • WiMe06

Bjuder på en liten magbild, största magen jag haft under mina graviditeter. Var inte ens såhär stor när första eller andra sonen föddes.

• amalie79

[quote=75927273][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-10-27 12:21:20 följande:[/quote-nick]Bjuder på en liten magbild, största magen jag haft under mina graviditeter. Var inte ens såhär stor när första eller andra sonen föddes.

[/quot

Vilken jättefin liten behändig mage du har ;) sådär såg min ut i v 19 ungefär känns det som :D

Fast det är mest andra som upplever den som stor, jag tycker det funkar.

Kan inte lägga upp från telefon och har inte bestämt mig för om jag känner mig bekväm med det heller:) får fundera lite till!

• amalie79
    dinin skrev 2015-10-27 11:55:06 följande:

Vilken tur att du har en okomplicerad graviditet med tanke på hur du känner. Jag har gått igenom så mycket jobbigt, nu senast UVI med så mycket sammandragningar att jag varit inne på förlossningen två gånger, och det enda jag oroar mig för är bebisen. Dvs allt jobbigt är värt det så länge min lilla tjej får må bra och komma ut frisk och färdigbakad. 

Jag har haft det ganska enkelt fast med en del blödningar efter rul och oro i samband med det då de var osäkra på om allt såg bra ut. Men nu är allt sådant borta sedan 2 månader ungefär. Tycker nästan det var bra för då förstod jag att jag ju ville ha barnet, en gång för alla.

Usch så jobbigt för dig hoppas det blir enklare resten!
  • minahjärtan0609

Såklart att man kan kombinera föräldraledighet med jobb. Läste just tidningen mama och Anna Brolin började jobba på direkten, liksom många andra "kändisar". Hur det funkar med försäkringskassan vet jag inte med det är ju bara att ringa och fråga hur du ska göra.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)