• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79

Jag vaknade med världens kramp i vaden i morse:) ibland när jag vaknar på morgon så har jag hunnit glömma att jag är gravid, min snälla bebis låter mig ju än så länge sova hela nätterna. Så jag sträcker på mig som en katt och vanligtvis brukar det bara kännas i ligamenten men idag så sa det bara pang :) flög upp och slängde upp benet på soffan och tryckte bort det men aj så ont det hann göra:)

Vet ju att det är vanligt och ofarligt, är van vid kramp i fötterna sedan barnsben pga hålfoten men tänk att något så litet kan göra så ont!

• Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-10-29 07:27:58 följande:

Jag vaknade med världens kramp i vaden i morse:) ibland när jag vaknar på morgon så har jag hunnit glömma att jag är gravid, min snälla bebis låter mig ju än så länge sova hela nätterna. Så jag sträcker på mig som en katt och vanligtvis brukar det bara kännas i ligamenten men idag så sa det bara pang :) flög upp och slängde upp benet på soffan och tryckte bort det men aj så ont det hann göra:)

Vet ju att det är vanligt och ofarligt, är van vid kramp i fötterna sedan barnsben pga hålfoten men tänk att något så litet kan göra så ont!

I början en mina graviditeter hade jag det så på nätterna. Kunde vakna m smärtan från hell som inte hick över på en halvtimme. Hade ofta träningsvärk som följd i flera dagar. Helt vidrigt!!!

Nu är såååå redo att träffa denna lilla krabat som busar i magen. Hatar verkligen den sista tiden. Den får såååå sakta. Å man blir varken smidigare eller smalare :/ må det bli januari nu!!!!
  • Hame
    mirakelspektakel skrev 2015-10-28 14:51:29 följande:
    Kan inte byta mvc, bor i lilla falkenberg så det finns bara ett här. I övrigt är jag jättenöjd med min barnmorska, bara det att det verkar omöjligt att få en läkartid. 
    haannah skrev 2015-10-28 16:26:44 följande:
     Det är bara första dagen som blir karensdag som vanligt (del av dagen då), men inte sen. För att det ska bli en ny karensdag behöver det gå 5 dagar mellan sjukdagarna, och det gör det ju inte. 
    Är det så? Vore ju bra, ska prata med min personalchef idag.
    Kixpix skrev 2015-10-28 20:19:23 följande:
    Skit i BVC och MVC. Gå till din vårdcentral. Går mycket fortare där. Så länge ska man inte behöva vänta.
    annahs1985 skrev 2015-10-28 20:45:57 följande:
    hej du! Det är ju bara gå till vårdcentralen i stället. Ring dit på morgonen så borde du kunna få en akuttid samma dag. Hur går det för dig på mvc annars? Jag är så besviken på mödravården här i falkenberg jämfört med vad jag är van med från dottern och Stockholm där vi bodde då.
    Det var jag som skrev lite luddigt, bvc och vårdcentralen är samma ställe här. Så det är på vårdcentralen de sagt att jag inte får någon tid förrens den 17/11. Man får inte akuttid för sjukskrivning säger de.. 

annahs: Annars är jag nöjd med mvc, kanske mest för att jag känner min bm sedan förra graviditeten och har bra kontakt med henne. Är det något särskilt du har haft problem med? Vilken bm var det du hade?

Har du förresten bestämt dig för att föda i Varberg eller Halmstad?
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-10-29 07:27:58 följande:

Jag får också kramp i vaderna, det kan hända flera ggr per natt och särskilt när man ska försöka sträcka ut sig. Och sen kan det kännas hela dagen efter det.
  • kindofnothing
    amalie79 skrev 2015-10-28 09:27:53 följande:

Jag är på Kristinedal, i Gamlestaden. Vet att de kör två klasser denna termin detta är andra omgången. Kunde inte vara med på den första då jag fortfarande blödde lite då.

Tack, ska kolla på det :)
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-10-29 07:32:31 följande:

I början en mina graviditeter hade jag det så på nätterna. Kunde vakna m smärtan från hell som inte hick över på en halvtimme. Hade ofta träningsvärk som följd i flera dagar. Helt vidrigt!!!

Nu är såååå redo att träffa denna lilla krabat som busar i magen. Hatar verkligen den sista tiden. Den får såååå sakta. Å man blir varken smidigare eller smalare :/ må det bli januari nu!!!!

Ja det släppte ganska snart men har som du säger lite träningsvärk nu, vilket jag hade innam efter den där vattengympan häromdagen... Men idag är det kurs så sitter hela dagen igår rensade jag en massa ogräs sittande på marken så är tacksam för lugnet idag!

Jah har inte riktigt börjat tycka att den sista tiden är här ännu, alla andra säger det men jag tycker fortfarande att vad då, elva veckor är väl jättelångt! :D har fortfarande så mycket jag ska hinna med- fixa alla saker, fira jul, massa saker planerade med sambon som blir svårt att göra första tiden sen, både ekonomiskt och tidsmässigt- gå på elitseriehockey, bo på hotell, massa sex, bio, räkmacka på heaven 23... Fast vad gäller elitseriehockeyn så ser det hittills ljust ut för Frölunda så vi har redan bokat min mamma för barnvakt för eventuellt finalspel i april :D
  • Kixpix
    Hame skrev 2015-10-29 07:54:19 följande:
    Kan inte byta mvc, bor i lilla falkenberg så det finns bara ett här. I övrigt är jag jättenöjd med min barnmorska, bara det att det verkar omöjligt att få en läkartid. 
    haannah skrev 2015-10-28 16:26:44 följande: Det är bara första dagen som blir karensdag som vanligt (del av dagen då), men inte sen. För att det ska bli en ny karensdag behöver det gå 5 dagar mellan sjukdagarna, och det gör det ju inte. 
    Är det så? Vore ju bra, ska prata med min personalchef idag.
    annahs1985 skrev 2015-10-28 20:45:57 följande:hej du! Det är ju bara gå till vårdcentralen i stället. Ring dit på morgonen så borde du kunna få en akuttid samma dag. Hur går det för dig på mvc annars? Jag är så besviken på mödravården här i falkenberg jämfört med vad jag är van med från dottern och Stockholm där vi bodde då.
    Det var jag som skrev lite luddigt, bvc och vårdcentralen är samma ställe här. Så det är på vårdcentralen de sagt att jag inte får någon tid förrens den 17/11. Man får inte akuttid för sjukskrivning säger de.. 

annahs: Annars är jag nöjd med mvc, kanske mest för att jag känner min bm sedan förra graviditeten och har bra kontakt med henne. Är det något särskilt du har haft problem med? Vilken bm var det du hade?

Har du förresten bestämt dig för att föda i Varberg eller Halmstad?
    Men herregud, det låter ju inte klokt. Så när man på 8e dagen behöver ett sjukintyg.. Ska man behöva vänta fler veckor för att en läkare ska skriva sjukintyg retroaktivt OM ens läkaren gör det? Konstigt hur det fungerar på olika sätt i vårt avlånga land! :/
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-10-29 10:13:56 följande:

Jag har inte riktigt börjat tycka att den sista tiden är här ännu, alla andra säger det men jag tycker fortfarande att vad då, elva veckor är väl jättelångt! :D har fortfarande så mycket jag ska hinna med- fixa alla saker, fira jul, massa saker planerade med sambon som blir svårt att göra första tiden sen, både ekonomiskt och tidsmässigt- gå på elitseriehockey, bo på hotell, massa sex, bio, räkmacka på heaven 23... Fast vad gäller elitseriehockeyn så ser det hittills ljust ut för Frölunda så vi har redan bokat min mamma för barnvakt för eventuellt finalspel i april :D

Tittar in en snabbis... Nä alltså de säger ju att man är höggravid hela tredje trimestern, men jag tänker också att det är långt kvar. Har jättemycket kvar att göra för efter den här veckans inlämningar är det bara halva terminen som gått. Jag trodde att det mesta skulle göras klart innan jul på min kurs men tydligen är det minst två hemtentor efter nyår, blä. Den första kommer ut dagen innan min BF så jag kan inte göra den i förväg heller, och den andra har deadline 24/1. Så länge tror jag inte bebisen håller sig inne så jag får nog räkna med att göra omtentorna senare på terminen istället. Så jag tycker det känns som evigheter kvar, kanske beror på att jag börjat sakna mina föräldrar som ska komma hit efter barnet fötts . Låter som jättemycket kul ni ska hitta på innan januari!
  • qatteriin

Jag har också börjat få kramp i vaderna, måste köpa magnesium! Det kan hjälpa tydligen och jag tyckte det hjälpte förra gången. Sovit en hel natt har jag inte gjort sen jag blev gravid, måste upp och kissa minst en gång. Men jag har iaf inte den jobbiga insomni jag hade med sonen, då kunde jag vakna vid 2-3 och vara klarvaken utan chans att somna om på ett par timmar! Hemskt var det för jag var samtidigt trött, och frustrerad över att inte kunna sova ut innan bebis.

Gjorde glukosbelastningen och var på bm-besök igår. Fick inga svar på glukosbelastningen direkt faktiskt, det hade hon också trott men de tog inte stick i fingret efteråt utan skickade på analys så det dröjde. Nya rutiner antar jag. Så hon skulle höra av sig om det visade nåt, men mitt fasteblodsocker låg perfekt så hon trodde inte det skulle vara nån fara. Alla andra värden såg bra ut och magen växer som den ska. Och på onsdag ska jag till läkaren igen och diskutera utökad sjukskrivning... Nu har jag så ont att jag knappt tänker "hur ska jag hinna med jobbet?!" längre. Jag fixar det uppenbarligen inte, när jag inte jobbar så ligger jag bara, jag kan inte ta mig an nånting roligt. Skulle vilja gå på bio med maken men vet inte om jag kan sitta still så länge... Kanske om jag får vila mer på vardagarna att jag faktiskt kan vara mamma och maka lite också, det vore fint. Det blir ju som sagt inte så mycket tid till annat än mammandet sen.

• amalie79
    qatteriin skrev 2015-10-29 16:58:50 följande:

Jag har också börjat få kramp i vaderna, måste köpa magnesium! Det kan hjälpa tydligen och jag tyckte det hjälpte förra gången. Sovit en hel natt har jag inte gjort sen jag blev gravid, måste upp och kissa minst en gång. Men jag har iaf inte den jobbiga insomni jag hade med sonen, då kunde jag vakna vid 2-3 och vara klarvaken utan chans att somna om på ett par timmar! Hemskt var det för jag var samtidigt trött, och frustrerad över att inte kunna sova ut innan bebis.

Gjorde glukosbelastningen och var på bm-besök igår. Fick inga svar på glukosbelastningen direkt faktiskt, det hade hon också trott men de tog inte stick i fingret efteråt utan skickade på analys så det dröjde. Nya rutiner antar jag. Så hon skulle höra av sig om det visade nåt, men mitt fasteblodsocker låg perfekt så hon trodde inte det skulle vara nån fara. Alla andra värden såg bra ut och magen växer som den ska. Och på onsdag ska jag till läkaren igen och diskutera utökad sjukskrivning... Nu har jag så ont att jag knappt tänker "hur ska jag hinna med jobbet?!" längre. Jag fixar det uppenbarligen inte, när jag inte jobbar så ligger jag bara, jag kan inte ta mig an nånting roligt. Skulle vilja gå på bio med maken men vet inte om jag kan sitta still så länge... Kanske om jag får vila mer på vardagarna att jag faktiskt kan vara mamma och maka lite också, det vore fint. Det blir ju som sagt inte så mycket tid till annat än mammandet sen.

Nej det är väl så, i början särskilt. Nu är det ju mitt första o enda barn, men sambon måste ju dela sig på tre liksom. Så det blir väl han som får minst tid så att säga, till oss. Jag kommer nog inte ha så mycket MER att göra än vad jag har idag med jobb osv, utan mer andra, nya saker, på lite andra tider typ.

Jag har också en kissvända på natten, fast räknade inte den för den har jag haft sedan tonåren. Kan nattkissa i sömnen typ:)

Så bra att allt ser bra ut men tråkigt att ha ont!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)