• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • minahjärtan0609
    mitthemligajag skrev 2015-10-28 07:10:52 följande:

Igår var vi iväg på mammagrupp med dottern, träffade en så sjukt givmild och go mamma där som alltid varit med i gruppen, hört av sig osv men aldrig dykt upp på ett helt år förutom igår. Hon berättade lite motvilligt om sin graviditet och förlossning då vi andra drog igång diskussioner.

Alltså fy f a n rent utsagt. Ska aldrig mer klaga på ryggvärk eller illamående. Hon var sängliggandes från vecka 7 med dropp hela graviditeten pga av illamående samt att när hon väl kunde resa sig så hade hon så extrem smärta att hon inte ens kunde vända sig i sängen pga av smärtor i kroppen.

Förlossningen ville sätta igång henne vid vecka 36 men hon vill kämpa på naturligt när hon ändå gjort det så länge. Då gick hon över 16 dagar, fick värkar som tog 68 timmar, krystvärkar med dropp på 3 timmar pga av en infektion med 40 graders feber under förlossningen som gjorde att tappen inte orkade öppna sig. Såklart blir bebisen också sjuk och sväljer massor av vatten. Mamman får massor av skador och förlorar 2,5 l blod och de hela avlöses med att hon får en rejäl depression som
    Håller i sig i stort sätt ända tills nu, ett år senare.

Alltså fy fan, ska aldrig mer klaga känner jag efter den historien! Skämdes typ efter att jag berättat att jag har ont i ryggen och mkt sammandragningar... Klaga på det liksom när man kan vara sängliggandes i 9 månader på sjukhus.

Fy vilken sorglig historia. Jag har också en del sorgliga berättelser i min närhet, barn som dött i magen och svåra förlossningar. Försöker ha det perspektivet och inte gnälla för det lilla.
  • kindofnothing
    amalie79 skrev 2015-10-27 21:19:08 följande:

Tack alla snälla som kommenterat mitt inlägg ovan. Det finns så många kloka kvinnor/mammor i den här tråden!

På vissa sätt är det nog bra att jag är 37 och inte 27 längre, jag har definierat mig själv nu och mammarollen är mer något som byggs på det andra än det som avgör allt. På andra sätt känns det som det kräver en större anpassning- man är inkörd på sina vanor :)

Nu är det ju inte första barnet i familjen eftersom vi har sambons pojkar så på det viset blir det ju som många säger- minsta barnen får liksom bara hänga med:) smittor mm kommer hem även om man undviker alla ställen under rs-säsong. Osv:)

Jag kom just hem från mitt första vattengympapass. Jättekul ju! Men det kändes lite som i simningen i skolan, när man sneglade på de andra för att se om de hade hår på kroppen och började få bröst. Fast nu sneglar man på magen och efter bristningar, ha ha.

Det fanns några långa, smala tjejer med bara kulor på magen. Någon såg ut att vara i min ålder, annars var det mest standard- storstadsmamman runt 28 år:)

Kände mig som att jag hade den största magen av alla- men man vet ju inte hur långt gångna de var heller.

Ett par av de tunnaste tjejerna hade problem med foglossning. Jag vet ju stt det inte är relaterat till storlek utan relaxin osv, men när jag stod i duschen så tänkte jag på hur tacksam man är att man sluppit sådant i ett tidigt skede iaf- klsrt kroppen är stelare o värker mer men känner mig fortfarande ganska stark och bebis är hittills snäll mot min kropp, har ju mått bra hela tiden.

Men träningsvärk lär jag ha lite imorgon. Jag tränar ju inte vanligtvis direkt men har väl en hyfsad grundfysik iom mitt jobb.

Väldigt väldigt roligt var det iaf!

Har förstått att du också bor i Göteborg. Vilken vattengympa har du börjat med? Jag är själv lite sugen på att testa :)
  • amalie79
    kindofnothing skrev 2015-10-28 09:14:11 följande:

Har förstått att du också bor i Göteborg. Vilken vattengympa har du börjat med? Jag är själv lite sugen på att testa :)

Jag är på Kristinedal, i Gamlestaden. Vet att de kör två klasser denna termin detta är andra omgången. Kunde inte vara med på den första då jag fortfarande blödde lite då.
  • Hame

Nu måste jag bara skriva av mig lite... Igår träffade jag psykologen på bvc som tyckte att jag skall bli sjukskriven på deltid pga sömnbrist (sammandragningar, foglossning och 2,5 åring).  Dock kunde inte hon göra det utan jag måste träffa en läkare, och varken bvc eller mvc har någon läkartid förräns 17 respektive 19 november.

Tycker det är fantastiskt dåligt, om man behöver mer tid för att vila behöver man ju det nu 
    frown emoticon Vet att man kan vara hemma ifrån jobbet i en vecka utan intyg men på deltid går ju inte det, då kommer jag få karens varenda dag och aldrig någon sjukersättning. Det klarar inte vår ekonomi...

• mitthemligajag
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-28 08:48:10 följande:
    Fy vilken sorglig historia. Jag har också en del sorgliga berättelser i min närhet, barn som dött i magen och svåra förlossningar. Försöker ha det perspektivet och inte gnälla för det lilla.
    Är inte den som Går runt och klagar, men de lilla jag klagar kände jag m att jag omedelbart ska sluta, jisses vad man har de bra egentligen trotts foglossning illamående och ryggvärk... Jag är iaf inte sängliggandes
  • amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-10-28 07:10:52 följande:

Igår var vi iväg på mammagrupp med dottern, träffade en så sjukt givmild och go mamma där som alltid varit med i gruppen, hört av sig osv men aldrig dykt upp på ett helt år förutom igår. Hon berättade lite motvilligt om sin graviditet och förlossning då vi andra drog igång diskussioner.

Alltså fy f a n rent utsagt. Ska aldrig mer klaga på ryggvärk eller illamående. Hon var sängliggandes från vecka 7 med dropp hela graviditeten pga av illamående samt att när hon väl kunde resa sig så hade hon så extrem smärta att hon inte ens kunde vända sig i sängen pga av smärtor i kroppen.

Förlossningen ville sätta igång henne vid vecka 36 men hon vill kämpa på naturligt när hon ändå gjort det så länge. Då gick hon över 16 dagar, fick värkar som tog 68 timmar, krystvärkar med dropp på 3 timmar pga av en infektion med 40 graders feber under förlossningen som gjorde att tappen inte orkade öppna sig. Såklart blir bebisen också sjuk och sväljer massor av vatten. Mamman får massor av skador och förlorar 2,5 l blod och de hela avlöses med att hon får en rejäl depression som

Håller i sig i stort sätt ända tills nu, ett år senare.

Alltså fy fan, ska aldrig mer klaga känner jag efter den historien! Skämdes typ efter att jag berättat att jag har ont i ryggen och mkt sammandragningar... Klaga på det liksom när man kan vara sängliggandes i 9 månader på sjukhus.

Jag beundrar kvinnor som är sådär, att de orkar kämpa på. Jag hade nog ärligt valt att avsluta graviditeten om jag mått så så tidigt. Jag vill ha barn men som sagt inte till vilket pris som helst.

Alla problem är ju relativa. Sjävklart får du också klaga. Det hör ju till. Dina sammandragningar och ryggvärk är ju ett verkligt problem för dig.
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-10-28 12:51:23 följande:

Nu måste jag bara skriva av mig lite... Igår träffade jag psykologen på bvc som tyckte att jag skall bli sjukskriven på deltid pga sömnbrist (sammandragningar, foglossning och 2,5 åring).  Dock kunde inte hon göra det utan jag måste träffa en läkare, och varken bvc eller mvc har någon läkartid förräns 17 respektive 19 november.

Tycker det är fantastiskt dåligt, om man behöver mer tid för att vila behöver man ju det nu frown emoticon Vet att man kan vara hemma ifrån jobbet i en vecka utan intyg men på deltid går ju inte det, då kommer jag få karens varenda dag och aldrig någon sjukersättning. Det klarar inte vår ekonomi...

Det är skit dåligt! Så klart att de måste fixa en tid till dig tidigare. Dock tror jag att du själv måste ta beslutet att stanna hemma en vecka innan det kommer hända något. För min del så sjukskrev de mig retroaktivt då de inte hade några lediga tider, efter att jag vart hemma en vecka. Vart bor du? Kan du byta MVC? 
  • haannah

Tycker det är fantastiskt dåligt, om man behöver mer tid för att vila behöver man ju det nu frown emoticon Vet att man kan vara hemma ifrån jobbet i en vecka utan intyg men på deltid går ju inte det, då kommer jag få karens varenda dag och aldrig någon sjukersättning. Det klarar inte vår ekonomi...

Oj, så lång väntetid. Fy, vad drygt! Ville bara flika in att du faktiskt kan vara hemma på deltid i en vecka utan läkarintyg! Det är bara första dagen som blir karensdag som vanligt (del av dagen då), men inte sen. För att det ska bli en ny karensdag behöver det gå 5 dagar mellan sjukdagarna, och det gör det ju inte. Så du kan prata med din arbetsgivare om vad barnmorskan sagt och att du vill prova en vecka, det ska inte vara några problem :) då får du lön för delen du är där och arbetar och sjuklön för den andra delen :)
  • Kixpix

Skit i BVC och MVC. Gå till din vårdcentral. Går mycket fortare där. Så länge ska man inte behöva vänta.
  • annahs1985

hej du! Det är ju bara gå till vårdcentralen i stället. Ring dit på morgonen så borde du kunna få en akuttid samma dag. Hur går det för dig på mvc annars? Jag är så besviken på mödravården här i falkenberg jämfört med vad jag är van med från dottern och Stockholm där vi bodde då.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)