• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • MeEmmA

Idag har jag äntligen mått bra, men är riktigt trött. Kan inte sova ordentligt på nätterna längre för att bebis far runt så mycket i magen, sista dygnet har varit extremt! Magen åkte åt alla håll igår kväll under lång tid, fortsatte när jag skulle sova (spelade ingen roll åt vilken sida jag låg). När jag väl lyckades somna så vaknar jag flera ggr av bebis som verkar vilja ta sig ut genom magen, lugnade ner sig vid tre. Kl 4 vaknade min 1-åring och var orolig ca en timma innan han somnade om. Därefter kommer min 6-åring och har drömt. Hinner sova en timma innan jag måste upp för att komma till skolan och skriva tenta. Sätter bebis i magen fart igen och har Studsat runt som bara den nästan hela dagen! Är det normalt att dom ska hålla på så mycket där inne, börjar oroa mig för att bebis inte har det bra och på så sätt inte kan slappna av. Är det nån mer som har en väldigt aktiv bebis?
    Kramper börjar bli värre nu likaså en hemsk halsbränna som jag hoppades att jag skulle slippa denna gången och jag vet inte om det beror på min sambos körsätt, men blir extremt åksjuk helt plötsligt om jag inte kör själv.

• Kixpix

Någon mer här inne som fått graviditetsdiabetes? Jag gjorde glukosbelastningen igår och efter två timmar låg mitt socker på 12,0 & 12,3 :(
    Var fruktansvärt ledsen hela dagen igår för det var något jag verkligen inte ville ha.. Kunde nästan räknat ut det då min pappa har diabetes. Men det blev snabba ryck, redan nästa vecka ska jag träffa diabetesteamet på sjukhuset :)

• Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-10-29 19:18:28 följande:

Någon mer här inne som fått graviditetsdiabetes? Jag gjorde glukosbelastningen igår och efter två timmar låg mitt socker på 12,0 & 12,3 :(

Var fruktansvärt ledsen hela dagen igår för det var något jag verkligen inte ville ha.. Kunde nästan räknat ut det då min pappa har diabetes. Men det blev snabba ryck, redan nästa vecka ska jag träffa diabetesteamet på sjukhuset :)

Åh så tråkigt för dig! Vet inte själv för jag fick inte svar under tiden jag var där (lämnade ett vanligt rör med blod) men det är en vecka sedan nu så de borde väl ha hört av sig om det var något, eller?

Hur mår du, märkte du några tecken på detta själv? Bra att du fick tid så snabbt!
  • Kixpix
    Seven Costanza skrev 2015-10-29 19:38:20 följande:
    Åh så tråkigt för dig! Vet inte själv för jag fick inte svar under tiden jag var där (lämnade ett vanligt rör med blod) men det är en vecka sedan nu så de borde väl ha hört av sig om det var något, eller?

Hur mår du, märkte du några tecken på detta själv? Bra att du fick tid så snabbt!
    Ja, det var inte alls kul. :(
    Skulle du ha diabetes borde de redan har hört av sig tycker man. Det är ganska allvarligt att ha graviditetsdiabetes.

Nej, jag märkte ingenting! Min ena syster har hela tiden sagt att något är fel, för jag började svullna i v14. Tror diabetesen ligger bakom det, för det är inte så att jag ätit onyttigt varje dag fram till nu som gjort att jag gått upp i vikt. Jag känner mig bara allmänt pluffsig.

Men känns skönt att jag fick tid snabbt, vill gärna veta hur processen ska gå till nu!
  • himw

Åh, vad tråkigt. Men tur att du får hjälp så snabbt- går graviditetsdiabetesen över när bebisen kommit?

• amalie79

[quote=75935954][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-10-29 16:19:42 följande:[/quote-nick]Tittar in en snabbis... Nä alltså de säger ju att man är höggravid hela tredje trimestern, men jag tänker också att det är långt kvar. Har jättemycket kvar att göra för efter den här veckans inlämningar är det bara halva terminen som gått. Jag trodde att det mesta skulle göras klart innan jul på min kurs men tydligen är det minst två hemtentor efter nyår, blä. Den första kommer ut dagen innan min BF så jag kan inte göra den i förväg heller, och den andra har deadline 24/1. Så länge tror jag inte bebisen håller sig inne så jag får nog räkna med att göra omtentorna senare på terminen istället. Så jag tycker det känns som evigheter kvar, kanske beror på att jag börjat sakna mina föräldrar som ska komma hit efter barnet fötts . Låter som jättemycket kul ni ska hitta på innan januari![/

Ja hoppas det iaf, om man fortsätter må hyfsat. För fysiskt är jag i rätt bra skick än som sagt, vet vi pratat om det innan.

Längtar jag efter att det ska vara över så är det för att jag inte gillar hur graviditeten begränsar mig fysiskt, och hur andra begränsar mig, och räknar bort mig och säger " där kan du inte gå", " det där kan du inte bära/göra/äta", " då kommer ju inte du att jobba ändå".

Låter segt med tentorna! Synd att du nog inte hinner göra dem innan bebisen kommer, hade väl varit skönast såklart!

• Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-10-29 20:10:46 följande:

[quote=75935954]

Ja hoppas det iaf, om man fortsätter må hyfsat. För fysiskt är jag i rätt bra skick än som sagt, vet vi pratat om det innan.

Längtar jag efter att det ska vara över så är det för att jag inte gillar hur graviditeten begränsar mig fysiskt, och hur andra begränsar mig, och räknar bort mig och säger " där kan du inte gå", " det där kan du inte bära/göra/äta", " då kommer ju inte du att jobba ändå".

Låter segt med tentorna! Synd att du nog inte hinner göra dem innan bebisen kommer, hade väl varit skönast såklart!

Ja jag slipper ju det där, för här är ju ingen som känner mig så väl att de lägger sig i vad jag gör etc som gravid, skönt. Jag gillar faktiskt att vara gravid, var ju beredd på det värsta men jag känner mig både smidig och "fin", tillfreds med min kropp vilket jag inte alltid är annars. Var en sådan som kunde äta vad som helst tills jag fyllde 25 ungefär och sedan blev det mer kamp för att hålla vikten. Så jag har ju nojat en del över vikten nu som gravid men nu på slutet känns det bra. Jag vet att det blir ett barn för dig men själv vill jag gärna ha ett till så hoppas på lika lätt graviditet då .

Ja det är sjukt segt med alla tentor, läser två delkurser samtidigt men den ena kräver MYCKET mer än den andra. Har aldrig behövt producera så mycket för en så liten kurs och då har jag ändå läst i sex år tidigare. Det är samma lärare som ska ha den kursen som har hemtentor i januari så det blir väl lika jäkla jobbigt - hoppas dock må fortsatt bra för då ska jag se till att läsa all litteratur och göra bra anteckningar under jullovet så att allt är redo sedan. Om bebisen vill vänta några dagar med att komma ut så kanske jag hinner göra första hemtentan i alla fall, annars har jag ju anteckningarna färdiga när omtentan kommer ut i februari/mars. Då hoppas jag vara på banan och må bra så jag kan göra klart kursen .
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-29 18:10:03 följande:

Idag har jag äntligen mått bra, men är riktigt trött. Kan inte sova ordentligt på nätterna längre för att bebis far runt så mycket i magen, sista dygnet har varit extremt! Magen åkte åt alla håll igår kväll under lång tid, fortsatte när jag skulle sova (spelade ingen roll åt vilken sida jag låg). När jag väl lyckades somna så vaknar jag flera ggr av bebis som verkar vilja ta sig ut genom magen, lugnade ner sig vid tre. Kl 4 vaknade min 1-åring och var orolig ca en timma innan han somnade om. Därefter kommer min 6-åring och har drömt. Hinner sova en timma innan jag måste upp för att komma till skolan och skriva tenta. Sätter bebis i magen fart igen och har Studsat runt som bara den nästan hela dagen! Är det normalt att dom ska hålla på så mycket där inne, börjar oroa mig för att bebis inte har det bra och på så sätt inte kan slappna av. Är det nån mer som har en väldigt aktiv bebis?
    Kramper börjar bli värre nu likaså en hemsk halsbränna som jag hoppades att jag skulle slippa denna gången och jag vet inte om det beror på min sambos körsätt, men blir extremt åksjuk helt plötsligt om jag inte kör själv.

Vad tufft för dig med sömnen när alla dina barn stör den på ngt sätt, tom liten i magen. Har inte alls så aktiv bebis som du, sista dagarna tycker jag tom att bebis blivit lugnare än tidigare, men jag tror det beror på att den vänt på sig för jag känner ju fortfarande av bebis där inne men svagare liksom.

Är du orolig för att bebis inte skulle ha det bra i magen tycker jag du ska prata med din bm om det. Du ska ju absolut inte behöva känna oro. Hoppas du kan få bättre sömn framöver och att bebis ändrar dygnsrytm.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-10-29 07:32:31 följande:
    I början en mina graviditeter hade jag det så på nätterna. Kunde vakna m smärtan från hell som inte hick över på en halvtimme. Hade ofta träningsvärk som följd i flera dagar. Helt vidrigt!!!

Nu är såååå redo att träffa denna lilla krabat som busar i magen. Hatar verkligen den sista tiden. Den får såååå sakta. Å man blir varken smidigare eller smalare :/ må det bli januari nu!!!!
    Haha, jag känner som dig. Längtar också så oroligt mkt efter att träffa krabaten där inne

Två veckor kvar på jobbet sen ska jag bara gå hemma och förbereda och njuta av en massa tid med dem stora grabbarna innan bebis kommer. Ska avverka lite mer studier också medan barnen är i skolan.
  • WiMe06
    Hame skrev 2015-10-29 07:54:19 följande:
    Kan inte byta mvc, bor i lilla falkenberg så det finns bara ett här. I övrigt är jag jättenöjd med min barnmorska, bara det att det verkar omöjligt att få en läkartid. 
    haannah skrev 2015-10-28 16:26:44 följande: Det är bara första dagen som blir karensdag som vanligt (del av dagen då), men inte sen. För att det ska bli en ny karensdag behöver det gå 5 dagar mellan sjukdagarna, och det gör det ju inte. 
    Är det så? Vore ju bra, ska prata med min personalchef idag.
    annahs1985 skrev 2015-10-28 20:45:57 följande:hej du! Det är ju bara gå till vårdcentralen i stället. Ring dit på morgonen så borde du kunna få en akuttid samma dag. Hur går det för dig på mvc annars? Jag är så besviken på mödravården här i falkenberg jämfört med vad jag är van med från dottern och Stockholm där vi bodde då.
    Det var jag som skrev lite luddigt, bvc och vårdcentralen är samma ställe här. Så det är på vårdcentralen de sagt att jag inte får någon tid förrens den 17/11. Man får inte akuttid för sjukskrivning säger de.. 

annahs: Annars är jag nöjd med mvc, kanske mest för att jag känner min bm sedan förra graviditeten och har bra kontakt med henne. Är det något särskilt du har haft problem med? Vilken bm var det du hade?

Har du förresten bestämt dig för att föda i Varberg eller Halmstad?
    Vad jobbigt för dig att du ska behöva vänta. Hoppas du får hjälp snart. Tråkigt när inte vården fungerar särskilt bra.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)