• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-10-26 00:28:22 följande:

Nu har vi skrivit upp oss på lite kurser inför bebisens ankomst: förlossningskurs (där de går igenom när man ska åka in, vad man ska ha med sig, normalt vaginalt födelseförlopp, smärtlindring, rutiner efter förlossning etc), andnings- och massagekurs, amningskurs samt att vi ska få gå en rundtur på förlossningen. Första kursen börjar 22/11 och sista är i mitten på december. Är ju första barnet för oss och vi har ju verkligen inte så bra koll på hur detta funkar i USA så det känns bra att ha skrivit upp sig på kurser .

Ska ni gå på några kurser/föräldragrupp? Ni som har barn sedan tidigare ska kanske inte gå men gjorde ni det inför första barnet? Vad är bra frågor att ställa inför förlossningen?

Ska inte gå denna ggn, hade gärna gjort det faktiskt men fick inte plats och då jag är omföderska prioriterades jag inte. Kommer inte ihåg särskilt mkt utav föräldrakurserna som jag gick med första. Kan inte komma på ngn fråga just nu som kan vara bra att ställa. I din situation där allt verkligen är nytt hade man ju velat veta allt typ. Från vad det finns för smärtlindring tills hur länge man stannar på bb efteråt ungefär.
  • WiMe06

Är det ngn mer som upplever att dem drömmer mer, och speciellt mardrömmar? Jag hade väldigt sällan drömt mardrömmar men nu gör jag det rätt ofta och det är så man vaknar av dem. Redan inatt har jag drömt 2 stycken.

• Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-10-26 01:53:41 följande:

Är det ngn mer som upplever att dem drömmer mer, och speciellt mardrömmar? Jag hade väldigt sällan drömt mardrömmar men nu gör jag det rätt ofta och det är så man vaknar av dem. Redan inatt har jag drömt 2 stycken.

Jag drömde att min man absolut ville att jag skulle strypa honom, tillsammans med en annan man. Jag såg jättetydligt i drömmen hur mannen höll upp min man medan jag ströp honom och han segnade ner. När vi insåg att han dock inte dog fick jag jätteångest och funderade på om vi skulle göra ett nytt strypförsök pga att han ju faktiskt kunde ha blivit hjärnskadad av strypförsöket så då var det ju inte humant för honom att leva vidare, men sedan blev jag ledsen och ville ju förstås att han skulle leva. Helt sjuk dröm och jag var så förvirrad och ledsen när jag vaknade.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-10-26 00:28:22 följande:

Nu har vi skrivit upp oss på lite kurser inför bebisens ankomst: förlossningskurs (där de går igenom när man ska åka in, vad man ska ha med sig, normalt vaginalt födelseförlopp, smärtlindring, rutiner efter förlossning etc), andnings- och massagekurs, amningskurs samt att vi ska få gå en rundtur på förlossningen. Första kursen börjar 22/11 och sista är i mitten på december. Är ju första barnet för oss och vi har ju verkligen inte så bra koll på hur detta funkar i USA så det känns bra att ha skrivit upp sig på kurser .

Ska ni gå på några kurser/föräldragrupp? Ni som har barn sedan tidigare ska kanske inte gå men gjorde ni det inför första barnet? Vad är bra frågor att ställa inför förlossningen?

Vi sla gå på föräldrautbildning. Men här är bara tre tillfällen a två timmar och som jag sagt innan så går den för det första på dagtid vilket jag tycker är segt och så är flera av de andra både 15 och 20 år yngre än oss, så förväntar mig inte att hitta några nya vänner direkt :) i vårt område har man 8-10 barn o kanske tom barnbarn i vår ålder... :D

Funderar oclså på bra frågor. Men de saker jag oroar mig för känner jag mig inte bekväm med att diskutera i grupp så de tar jag nog med min bm.

Ang drömmar så är jag faktiskt mindre benägen att drömma nu, lite trist för jag gillar stt mitt nattliv är så intressant annars. Men fy för så hemska drömmar som ni hatt, stackare! :(

Nu ska jag somna om en och en halv timme igen. Blev väckt av katten, han går inte på vintertid än tydligen för nu går vi ju vanligtvis upp, 5:45 innan ställt tillbaks klockan.

Sedan gick bebis bananas i magen, kan bara skratta. Hela magen är skev, ungen ligger långt bort på höger sida och sparkar ute vid höften. På vänster sida nada. Iom att där ute finns inget som dämpar så kan jag reta den genom att kittla lite där så trummar den som bara den tillbaks. :D
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-10-26 04:48:34 följande:

Vi sla gå på föräldrautbildning. Men här är bara tre tillfällen a två timmar och som jag sagt innan så går den för det första på dagtid vilket jag tycker är segt och så är flera av de andra både 15 och 20 år yngre än oss, så förväntar mig inte att hitta några nya vänner direkt :) i vårt område har man 8-10 barn o kanske tom barnbarn i vår ålder... :D

Funderar oclså på bra frågor. Men de saker jag oroar mig för känner jag mig inte bekväm med att diskutera i grupp så de tar jag nog med min bm.

Ang drömmar så är jag faktiskt mindre benägen att drömma nu, lite trist för jag gillar stt mitt nattliv är så intressant annars. Men fy för så hemska drömmar som ni hatt, stackare! :(

Nu ska jag somna om en och en halv timme igen. Blev väckt av katten, han går inte på vintertid än tydligen för nu går vi ju vanligtvis upp, 5:45 innan ställt tillbaks klockan.

Sedan gick bebis bananas i magen, kan bara skratta. Hela magen är skev, ungen ligger långt bort på höger sida och sparkar ute vid höften. På vänster sida nada. Iom att där ute finns inget som dämpar så kan jag reta den genom att kittla lite där så trummar den som bara den tillbaks. :D

Men tre tillfällen á två timmar är väl ändå ganska mycket, men störigt att det är på dagtid så då är det ju på ett sätt bra att det inte är ännu mer arbetstid som försvinner. Vi har lite mer, en heldag 9-17 på en söndag samt tre kvällar 18.30-20. Kostar 250 dollar som man var tvungen att betala vid registrering men ska höra med försäkringen om de täcker det - det är via sjukhuset men alla som går på det sjukhuset har ju inte samma försäkringsbolag. Vi kan ju ingenting om spädbarn och har ju inte våra föräldrar lättillgängliga att fråga heller så vi tycker ju att det inte finns några alternativ än att gå kurserna även om vi får betala allt själva.

Vi kommer ju dock snarare vara bland de yngre här - åtminstone kommer ju folk tro att vi är unga eftersom skandinaver generellt ser mycket yngre ut än många andra etniciteter. Det är inte heller positivt.

Sjukt roligt det med katten och vintertidsomställningen - sådant tänker man ju inte på att djuren också påverkas av
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-10-26 03:25:29 följande:
    Jag drömde att min man absolut ville att jag skulle strypa honom, tillsammans med en annan man. Jag såg jättetydligt i drömmen hur mannen höll upp min man medan jag ströp honom och han segnade ner. När vi insåg att han dock inte dog fick jag jätteångest och funderade på om vi skulle göra ett nytt strypförsök pga att han ju faktiskt kunde ha blivit hjärnskadad av strypförsöket så då var det ju inte humant för honom att leva vidare, men sedan blev jag ledsen och ville ju förstås att han skulle leva. Helt sjuk dröm och jag var så förvirrad och ledsen när jag vaknade.
    Usch, vilken hemsk dröm du hade. Mina var inte riktigt så hemska. Första drömmen drömde jag om att det stod en fönstertittare och tittade på barnen, jag fick syn på honom när jag skulle rulla ner barnens rullgardin. Och på nåt vänster kom jag ut genom fönstret höggravid och sprang efter honom och skrek. Där vaknade jag.

Andra drömmen drömde jag om den jävla eda-bedövningen. Jag vet egentligen inte varför jag skulle få det men när läkaren kom så var ingenting förberett och för att smärtlindra innan dem satte den så hade dem en ny teori, att små spindlar som bet en skulle krypa runt på en och då skulle det fungera som akupunktur. Och sen släppte dem ut en hel burk med äckliga spindlar över mig. Jag hatar spindlar verkligen. Så jag vaknande och for upp ur sängen och lyste med telefonen för att se om det var några spindlar.

Vad hjärnan kan få till konstiga saker när man sover egentligen.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-10-26 05:57:27 följande:

Usch, vilken hemsk dröm du hade. Mina var inte riktigt så hemska. Första drömmen drömde jag om att det stod en fönstertittare och tittade på barnen, jag fick syn på honom när jag skulle rulla ner barnens rullgardin. Och på nåt vänster kom jag ut genom fönstret höggravid och sprang efter honom och skrek. Där vaknade jag.

Andra drömmen drömde jag om den jävla eda-bedövningen. Jag vet egentligen inte varför jag skulle få det men när läkaren kom så var ingenting förberett och för att smärtlindra innan dem satte den så hade dem en ny teori, att små spindlar som bet en skulle krypa runt på en och då skulle det fungera som akupunktur. Och sen släppte dem ut en hel burk med äckliga spindlar över mig. Jag hatar spindlar verkligen. Så jag vaknande och for upp ur sängen och lyste med telefonen för att se om det var några spindlar.

Vad hjärnan kan få till konstiga saker när man sover egentligen.

Ja det var jättehemskt. Det är ju verkligen ens värsta mardröm att någon ska hända ens man eller barn. Dina lät också väldigt obehagliga, blä! Vet inte om det är vanligt att drömma mer mardrömmar som gravid men det är så obehagligt.
  • qatteriin

Jag ska sy ett babynest, det får räcka. Hade velat sy ett lapptäcke till bebis eftersom storebror fick ett, men kommer inte hinna. Min mamma är syfröken men tyvärr funkar inte hennes händer längre så hon kan knappt hålla i en nål, jättesorgligt. Jag gillar att sticka och virka men får vansinnigt ont i högerarmen pga en felbyggd handled så jag kan inte ge mig in i några såna projekt. Men sy funkar, tack och lov.

Drömmar, alltså JAA!! Jag har så otroligt levande drömmar, hela nätterna! Ytterst sällan barnrelaterat, men ofta är det som rena skräckfilmer. Inte riktigt mardrömmar alltså, det är inte "jag" som är med i drömmen utan liksom en annan karaktär, precis som när man läser en bok som är skriven ur huvudkaraktärens perspektiv - det är "jag" som upplever allt, men inte jag... Härom natten var det till exempel zombieapokalyps, ett inte helt ovanligt tema. Jag kan ju säga att jag är rätt matt när jag vaknar...

Vi har inte fått erbjudande om nån föräldrautbildning eller föräldragrupp. Gissar att det är för att det är andra barnet men jag hade ju velat veta hur det funkar här där vi bor nu... Jag ska fråga bm på onsdag. Föräldragrupp hade också varit kul eftersom vi inte känner så mkt folk här men jag lär gå till öppna förskolan en hel del så storebror får leka av sig så jag kommer väl träffa folk från närområdet där, jag har förstått att vi har en väldigt aktiv familjecentral närmast oss där folk verkligen lär känna varandra och det känns bra. Det var ingen jag riktigt klickade med i vår föräldragrupp med sonen, de andra hade barn som var 3-5 månader äldre dessutom så de diskuterade helt andra saker än det vi kände till då.

Nu är jag på väg till Stockholm för utbildningsdagar på kursen jag går. Hade velat njuta lite mer av storstan men kommer inte fixa det för foglossningen, så det får bli ett par lugna dagar istället. Förskolan har stängt så sonen är hos mormor och morfar och blir bortskämd, hehe. Men jag saknar honom redan.

• minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-10-26 04:48:34 följande:

Oj 8-10 barn, vad är det för område du bor i tro

Där jag bor är föräldrarna jätteunga, även om 2-3 barn är standard. När jag fick mitt andra barn var jag äldsti gruppen med mina 29 år. Nu är jag väl en gammal tant i jämförelse.
  • minahjärtan0609
    trollskogen skrev 2015-10-25 19:43:35 följande:

Jag såg det. Lite tråkigt och jag förstår faktiskt inte varför? Alla måste väl få samma chans? Är det många som vill vara med kan jag starta upp en ny?

Jag är inte heller med i facebookgruppen trots att jag var med från början. Tror inte alla här är det.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)