• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Hame

Ska hem till mina föräldrar i helgen, det är de som ska passa storebror när det är dags. Tänkte lämna av lite blöjor, välling och ombyten så att det finns på plats när det är dags. Blir det bråttom så finns det kanske inte så mycket tid till att packa. 

Jag sover också dåligt Rynkar på näsan Det är bara på sidan som funkar men det blir obekvämt efter ett tag. Längtar så tills det går att sova p mage igen, men förra gången gick inte det förens jag slutat amma. 

• Seven Costanza
    Hame skrev 2015-11-12 07:36:12 följande:

Ska hem till mina föräldrar i helgen, det är de som ska passa storebror när det är dags. Tänkte lämna av lite blöjor, välling och ombyten så att det finns på plats när det är dags. Blir det bråttom så finns det kanske inte så mycket tid till att packa. 

Jag sover också dåligt  Det är bara på sidan som funkar men det blir obekvämt efter ett tag. Längtar så tills det går att sova p mage igen, men förra gången gick inte det förens jag slutat amma. 

Jag med, är också en magsovare! Jag sover bara på vänster sida nu - har läst att det skulle vara dåligt för blodtillförseln till fostret att sova på höger sida eller på rygg, någon som också hört det och vet om man ska ta det på allvar?
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-11-12 07:40:34 följande:
    Jag med, är också en magsovare! Jag sover bara på vänster sida nu - har läst att det skulle vara dåligt för blodtillförseln till fostret att sova på höger sida eller på rygg, någon som också hört det och vet om man ska ta det på allvar?
    Det behöver du inte ta på allvar. Jag sover både på rygg å höger sida. Kroppen berättar för dug när di ska flytta på dig. Blir svårt att få luft å du blir andfådd om det inte passar den lill* :) sov på samma sätt förra gången också
  • Eleonor01

Vaknade inatt å grät. Drömde att min man va otrogen å sa att han inte älskade mig så där stod Jah höggravid m mäklare som skulle sälja vårt hus. Usch!!! Sitter fortfarande i nu på morgonen i humöret :(

• mirakelspektakel
    Eleonor01 skrev 2015-11-12 08:06:32 följande:

Vaknade inatt å grät. Drömde att min man va otrogen å sa att han inte älskade mig så där stod Jah höggravid m mäklare som skulle sälja vårt hus. Usch!!! Sitter fortfarande i nu på morgonen i humöret :(

fy, jag kan också drömma såna där drömmar, även när jag inte är gravid, de är så fruktansvärt verkliga, så sambon får påminna mig om att det faktiskt bara var en dröm, då jag kan känna flera timmar efteråt att han har gjort något riktigt elakt mot mig. knäppt!
  • mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-12 06:57:15 följande:
    Jag har inget tips men samma problem. Sömnen är inte på topp just nu. Dessutom kommer sonen till oss i princip varje natt. Han är 6 år och börjar ta plats, likaså jag med min stora mage. Känner att jag borde ta tag i "problemet" men jag orkar inte. Det har liksom inte varit ett problem innan nu...
    åh vad jobbigt, det låter som det vore en smart idé att ta tag i sonens sovrutiner redan nu, tänker att han kanske tar det ännu värre om ni gör det när bebis kommit, att han känner sig mer bortvald. Men jag förstår att det är fruktansvärt jobbigt att ta tag i det, speciellt om man sover dåligt redan som det är. Kanske du och manen kan ta varannan natt att gå tillbaks med honom och natta om honom i hans säng? När vi gjorde detta med mina bonusar var det riktigt jobbigt i en vecka eller två och sen dess kommer typ ingen av dem upp om de inte drömt mardrömmar, men då hämtar de nån av oss för att bli omstoppade i sin egen säng. Alla sover bättre hemma hos oss efter de ändrade sovrutinerna.
  • mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-12 06:57:15 följande:
    Jag har inget tips men samma problem. Sömnen är inte på topp just nu. Dessutom kommer sonen till oss i princip varje natt. Han är 6 år och börjar ta plats, likaså jag med min stora mage. Känner att jag borde ta tag i "problemet" men jag orkar inte. Det har liksom inte varit ett problem innan nu...
    Hame skrev 2015-11-12 07:36:12 följande:

Jag sover också dåligt Rynkar på näsan Det är bara på sidan som funkar men det blir obekvämt efter ett tag. Längtar så tills det går att sova p mage igen, men förra gången gick inte det förens jag slutat amma. 

Seven Costanza skrev 2015-11-12 07:40:34 följande:
    Jag tog fram amningskudden inatt och bullade upp med massa kuddar runt omkring mig och sovit nästan hela natten! Jag sover tack och lov normalt på rygg och ibland på sidan, men just nu har jag svårt att andas ordentlig när jag ligger på rygg (hört att det är någon nerv som kan komma ikläm när man är gravid och kan åstakomma just det) och varje gång jag ligger på vänster sida så blir bebis galen och börjar sparka. Så det är bara höger sida kvar (som även jag hört att man ska undvika att ligga på för då pressar bebis och all vikt på levern). Vilket gör att jag vaknar och vill vända på mig men har inte så många alternativ att ligga på, kuddarna hjälper dock till att avlasta, speciellt att ha en bakom ryggen, en under magen och en mellan benen. Hur fasen få min sambo plats i sängen egentligen? ;)

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-12 09:28:57 följande:

Jag tog fram amningskudden inatt och bullade upp med massa kuddar runt omkring mig och sovit nästan hela natten! Jag sover tack och lov normalt på rygg och ibland på sidan, men just nu har jag svårt att andas ordentlig när jag ligger på rygg (hört att det är någon nerv som kan komma ikläm när man är gravid och kan åstakomma just det) och varje gång jag ligger på vänster sida så blir bebis galen och börjar sparka. Så det är bara höger sida kvar (som även jag hört att man ska undvika att ligga på för då pressar bebis och all vikt på levern). Vilket gör att jag vaknar och vill vända på mig men har inte så många alternativ att ligga på, kuddarna hjälper dock till att avlasta, speciellt att ha en bakom ryggen, en under magen och en mellan benen. Hur fasen få min sambo plats i sängen egentligen? ;)

Jag sover i framstupa sidoläge typ, nästan som vanligt fast lite mer sida och mindre mage nu. Toppen tycker lilla katt som använder min mage att klättra på och sen lägger hon sig till rätta på min höft.

Ligger oftast på vänster sida, ibland höger, men eftersom typ mitt enda jobbiga gravidsymtom varit och är halsbränna så blir den gärna värre på den sidan. Sista veckorna har det peppar peppar blivit bättre trots att bebis trycker på mer!

Vaknar ofta på rygg.

Har också läst det där med att sova på rygg men också att man inte ska oroa sig- innan det blir farligt för bebis har man redan vänt på sig för stt det är obekvämt!

Däremot kan man ju uppleva obehag, vena cava syndrom heter det väl? Som min vän som är sjukgymnast sa, man lägger aldrig en gravid kvinna på rygg.
  • amalie79

Usch idag är jag på dåligt humör. Är trött på alla som tror att man inte vet att det kommer innebära förändringar att få en bebis att ta hand om. Såg att en garnbutik i stan har rea i helgen, nämnde att jag är ledig imorgon och tänkte åka dit och shoppa lite för nästa år har jag gett mig själv köpstopp på garn med tanke på föräldraledigheten.

Då tyckte hon att det var meningslöst för när bebisen kommer skulle jag ju ändå inte ha någon tid att sticka mer.

Någon annan i en tråd här skrev om ekonomi att man kan säga upp alla prenumerationer, tv-kanaler och hobbies för första året hinner man INGENTING sådant.

Det låter så jävla deppigt.

Men vet ingen som haft det så extremt heller. Och jag har ju bara ETT barn. Värre för sambon som har tre snart. Sen fattar jag ju att man prioriterar att sova osv men de flesta av mina vänner har gått mycket på stan, fönstershoppat, fikat, varit ute med hunden.

Jag får väl lägga den tiden jag kan på handarbete då:) vill ju fortsätta med min syjunta och min bokcirkel( där alla redan har barn och vet hur det är om man inte hunnit läsa klart)

Vi har tänkt tvärtom när det gäller tv- kanaler, vu har skaffat fler för att kunna se elitseriehockey i vår när vi inte kommer kunna gå på så mycket matcher, iaf inte tillsammans. De flesta jag känner har klämt Box efter box med film och serier under maratonamningsperioderna också :)

Jag har iof också några vänner som resonerar som ovan. Men det är också de som idsg några år senare sitter hemma och undrar vart vännerna tog vägen. Jag har en väninna jag varit ute med 2 gånger sen hon fick sin son för 6 år sedan- en gång i en skoaffär och en gång på Gekås.

Klart man fattar att det blir annorlunda. Men tom sambon som har två barn säger- det blir vad man gör det till också. Vi är ju två, och man kan ta med barn på mycket saker också.

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-12 09:20:25 följande:

åh vad jobbigt, det låter som det vore en smart idé att ta tag i sonens sovrutiner redan nu, tänker att han kanske tar det ännu värre om ni gör det när bebis kommit, att han känner sig mer bortvald. Men jag förstår att det är fruktansvärt jobbigt att ta tag i det, speciellt om man sover dåligt redan som det är. Kanske du och manen kan ta varannan natt att gå tillbaks med honom och natta om honom i hans säng? När vi gjorde detta med mina bonusar var det riktigt jobbigt i en vecka eller två och sen dess kommer typ ingen av dem upp om de inte drömt mardrömmar, men då hämtar de nån av oss för att bli omstoppade i sin egen säng. Alla sover bättre hemma hos oss efter de ändrade sovrutinerna.

Jag har jobbat bort bonusarna ur vår säng också. Jag hade jättesvårt med att ha dem i sängen redan från början, det var ju min säng, helt plötsligt skulle den delas med i värsta fall tre personer till.

Store pojken kommer inte alls längre. Pratade med honom om att jag behövde utrymme, ett ställe som bara var mitt. Och att han var för stor för att ligga där när jag var där. Som tur var så hade de en tjej i laget då så jag drog parallellen till att han började tycka stt det var jobbigt att vara naken med henne i duschen.

Lille började sambon gå tillbaks med för något halvår sedan. Han är så varm så går inte att sova med honom, blir blött i sängen.

Nu sover båda i egen säng, men ibland sover de tillsammans :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)