• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • kindofnothing
    Krocki1 skrev 2015-11-11 19:49:17 följande:

Jag har så oxå, är inte det foglossning?

Jo men det kanske det är. Visste inte att det kunde sitta där bara men en kollega sa att hon också haft liknande.
  • kindofnothing
    Eleonor01 skrev 2015-11-11 12:09:31 följande:

Jag har exakt samma mått! Jag var Dock på tul för en vecka sedan. Om jag o te hade varit det hade min bm skickat mig på ett ul. Tösen i magen är alldeles lagom trots måtten i mitt fall iaf så var inte orolig. Det räcker att hon ligger neråt så ökar inte SF så mycket. SF är inget bra sätt att hålla koll tyvärr

Tack alla för era svar! Får försöka att inte oroa mig.

Eleonor01, fick du tul för måtten eller av någon annan anledning?
  • Hame
    amalie79 skrev 2015-11-12 10:24:33 följande:

Usch idag är jag på dåligt humör. Är trött på alla som tror att man inte vet att det kommer innebära förändringar att få en bebis att ta hand om. Såg att en garnbutik i stan har rea i helgen, nämnde att jag är ledig imorgon och tänkte åka dit och shoppa lite för nästa år har jag gett mig själv köpstopp på garn med tanke på föräldraledigheten.

Då tyckte hon att det var meningslöst för när bebisen kommer skulle jag ju ändå inte ha någon tid att sticka mer.

Någon annan i en tråd här skrev om ekonomi att man kan säga upp alla prenumerationer, tv-kanaler och hobbies för första året hinner man INGENTING sådant.

Det låter så jävla deppigt.

Men vet ingen som haft det så extremt heller. Och jag har ju bara ETT barn. Värre för sambon som har tre snart. Sen fattar jag ju att man prioriterar att sova osv men de flesta av mina vänner har gått mycket på stan, fönstershoppat, fikat, varit ute med hunden.

Jag får väl lägga den tiden jag kan på handarbete då:) vill ju fortsätta med min syjunta och min bokcirkel( där alla redan har barn och vet hur det är om man inte hunnit läsa klart)

Vi har tänkt tvärtom när det gäller tv- kanaler, vu har skaffat fler för att kunna se elitseriehockey i vår när vi inte kommer kunna gå på så mycket matcher, iaf inte tillsammans. De flesta jag känner har klämt Box efter box med film och serier under maratonamningsperioderna också :)

Jag har iof också några vänner som resonerar som ovan. Men det är också de som idsg några år senare sitter hemma och undrar vart vännerna tog vägen. Jag har en väninna jag varit ute med 2 gånger sen hon fick sin son för 6 år sedan- en gång i en skoaffär och en gång på Gekås.

Klart man fattar att det blir annorlunda. Men tom sambon som har två barn säger- det blir vad man gör det till också. Vi är ju två, och man kan ta med barn på mycket saker också.

Jag var en sådan som hade det så extremt, iaf de första 6 månaderna efter att storebror kommit till världen.Jag var/är väldigt trött på dem som säger att det blir vad man gör det till Flört Det är lätt att säga så om man har haft turen att få lätta barn, fast sådana som har det brukar aldrig förstå att andra kan ha en helt annan verklighet som de inte har någon möjligt att ändra på. Jag hade väldigt gärna gått på stan och fikat, men det fanns inte på kartan. 

Å andra sidan kan man aldrig veta hurudant barn man kommer att få, så jag hade inte heller sagt upp tv-kanaler eller låtit bli att köpa gran. Garnet blir ju knappats för gammalt, så hinner du inte sticka de första månaderna får du väl göra det senare Tungan ute 
  • Kixpix
    Seven Costanza skrev 2015-11-12 01:27:08 följande:
    Vad konstigt att du fått på massa andra ställen än magen. Har du samlat på dig mycket vätska? Aldrig hört att man fått bristningar på vaderna pga graviditet, känns ju så långt från magen. Skönt att de börjar blekna, hoppas de knappt syns snart!
    Jag började samla på mig vätska redan i v14, så jag är ganska pluffsig nu om vi säger så.

Tycker också det är märkligt att få på vaderna. Haha. Men vad ska jag göra :/
  • Hame
    kindofnothing skrev 2015-11-12 10:59:05 följande:

Förra gången gick jag på tul pga sf-måttet, men det var en frisk normalstor bebis som kom till slut Glad Denna gången har jag exakt samma mått, 31 cm i v.34, så det är väl helt enkelt så jag bär mina barn. 
  • WiMe06

Sover också sådär om nätterna. Men vi har fortfarande två st som kommer in i stort sett varje natt och det blir mkt korsning tvärs, ben under kudden, armar över ansiktet och liknande. Tyvärr vaknar jag inte varje natt dem kommer så det är svårt att vara konsekvent med det där att gå tillbaka med dem. Vet inte hur jag ska få dem att ligga kvar i sina sängar. Den äldsta är liksom 8 och det börjat gå lite för långt, han är den som kommer in oftast. Vet inte hur man ska få honom trygg i sin säng, han har också extremt svårt att somna, vill helst att man sitter bredvid jättelänge eller så vill han ha tvn på. Har försökt med lite lugn musik och ibland går det.

• amalie79
    Hame skrev 2015-11-12 11:11:18 följande:

Jag var en sådan som hade det så extremt, iaf de första 6 månaderna efter att storebror kommit till världen.Jag var/är väldigt trött på dem som säger att det blir vad man gör det till  Det är lätt att säga så om man har haft turen att få lätta barn, fast sådana som har det brukar aldrig förstå att andra kan ha en helt annan verklighet som de inte har någon möjligt att ändra på. Jag hade väldigt gärna gått på stan och fikat, men det fanns inte på kartan. 

Å andra sidan kan man aldrig veta hurudant barn man kommer att få, så jag hade inte heller sagt upp tv-kanaler eller låtit bli att köpa gran. Garnet blir ju knappats för gammalt, så hinner du inte sticka de första månaderna får du väl göra det senare  

Ja sant sambons barn var väl ganska enkla. Förutom att de var ganska mycket sjuka under vissa perioder.

Sen, nu säger jag inte att det är så med dig, säkert inte, men de av mina vänner som haft det riktigt jobbigt, det har varit de som skaffat barn med karlar som anser att " tjuren passar inte kalven" = det är bara kvinnorna som behövt anpassa sina liv efter barnet. Här är ju fallet att sambon ville ha det här barnet lika mycket som jag om inte mer. Han har lovat att se till så att jag kommer iväg på mina symöten.

Sen är ju min mamma väldigt engagerad så hon håller säkert bebisen på mötena också:)

Min bästa väninna fick ett barn med livslångt handikapp, som alltid kommer kräva passning, hon löser det, tre hundar, en lantegendom, jobb och socialt liv själv hela veckorna, efter den första månaden (2 veckor neo plus 10 första dagarna pappaledighet) HON kan få lov att säga att det blir vad man gör det till. :)

Jag förstår hur du menar, och bara för att alla mina vänner fått lugna bebisar blir säkert min en mardrömsbebis. Men jag måste ändå nånstans tänka positivt, att det inte blir så- har redan tillräcklig ångest över att lämna jobb och gå hemma osv. Kanske kommer älska bebistiden, hoppas det, men fick jag välja hade jag snabbspolat fram till 2020 och en fyraåring, gärna en superkompetent, verbal sådan, som min systerdotter

( som sägs vara en kopia av mig , så kanske!!!)
  • qatteriin

Jag sover också som en kratta, vill helst sova i framstupa sidoläge men det går inte pga foglossningen - ibland gör jag det ändå som nån sorts trots, haha, men då protestererar bebis pga utrymmesbristen. :-P Sonen kommer faktiskt aldrig in till oss på nätterna, däremot vaknar han och ropar på oss många nätter. Men då går maken upp och nattar om och somnar ofta inne hos sonen så då får jag det lugnt och skönt.

Folk har så mycket åsikter att uttrycka när det gäller hur det blir att få barn... Klart att mycket ändras och man får anpassa sig till barnet, men det går ju aldrig att veta innan vilket barn man får och hur det blir! För oss blev det en lätt och svår unge - ingen kolik men svårt att somna på kvällarna så vi periodvis var ute och körde bil i nån timme för att få honom att somna till exempel. Fruktansvärt aktiv unge, men inte gnällig särskilt ofta, så länge han fick vara i famnen. Tog sig framåt på egen hand från fem månaders ålder och då gällde det att hänga med! Då vägrade han dessutom att sitta lugnt i famnen nåt mer utan ville upptäcka världen. Kompisar med jämnåriga barn hade inga problem att gå på stan med ungen i vagnen, eller gå på café, men det kunde ju vi drömma om. Kompisarna med lugna ungar blev helt svettiga bara av att se honom, haha, och just det där hur svårt det är att förstå hur det är att ha en annan sorts unge än den man själv har blev så tydligt. Det ska bli oerhört intressant att se hur lillasyster blir, jag förväntar mig en vilding till men man vet ju aldrig!

• Eleonor01
    kindofnothing skrev 2015-11-12 10:59:05 följande:

Äter kortison som är växthämnande så inte pga måtten
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-12 11:23:08 följande:
    Ja sant sambons barn var väl ganska enkla. Förutom att de var ganska mycket sjuka under vissa perioder.

Sen, nu säger jag inte att det är så med dig, säkert inte, men de av mina vänner som haft det riktigt jobbigt, det har varit de som skaffat barn med karlar som anser att " tjuren passar inte kalven" = det är bara kvinnorna som behövt anpassa sina liv efter barnet. Här är ju fallet att sambon ville ha det här barnet lika mycket som jag om inte mer. Han har lovat att se till så att jag kommer iväg på mina symöten.

Sen är ju min mamma väldigt engagerad så hon håller säkert bebisen på mötena också:)

Min bästa väninna fick ett barn med livslångt handikapp, som alltid kommer kräva passning, hon löser det, tre hundar, en lantegendom, jobb och socialt liv själv hela veckorna, efter den första månaden (2 veckor neo plus 10 första dagarna pappaledighet) HON kan få lov att säga att det blir vad man gör det till. :)

Jag förstår hur du menar, och bara för att alla mina vänner fått lugna bebisar blir säkert min en mardrömsbebis. Men jag måste ändå nånstans tänka positivt, att det inte blir så- har redan tillräcklig ångest över att lämna jobb och gå hemma osv. Kanske kommer älska bebistiden, hoppas det, men fick jag välja hade jag snabbspolat fram till 2020 och en fyraåring, gärna en superkompetent, verbal sådan, som min systerdotter

( som sägs vara en kopia av mig , så kanske!!!)
    Jag förstår att du får lite smått panik. Du vet det där ordspråket som säger att hälften av alla saker man oroar sig för inte händer och resten händer ändå? Jag tänker att du självklart ska ställa in dig på att du kommer kunna lösa situationen med bebis så att du kan gå på syjynta och bokcirkel. Självklar kommer livet bli annorlunda med bebis men du har många runt omkring dig som finns där för båda bebis och dig. Skulle du trots allt inte få det att funka så får du hitta på lösningar då och ta i tu med sorgen att det inte blev som du ville då. Jag tror att ni kommer lösa detta galant och oberoende så är det ju faktiskt så att bebis växer och bli större, det är ju många som lämna sina små på dagis när de är 1 år. Så det handlar om en begränsad tid av ditt liv...
Svar på tråden BF Januari 2016 :)