• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79

[quote=75993821][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-11-12 12:49:56 följande:[/quote-nick]Jag förstår att du får lite smått panik. Du vet det där ordspråket som säger att hälften av alla saker man oroar sig för inte händer och resten händer ändå? Jag tänker att du självklart ska ställa in dig på att du kommer kunna lösa situationen med bebis så att du kan gå på syjynta och bokcirkel. Självklar kommer livet bli annorlunda med bebis men du har många runt omkring dig som finns där för båda bebis och dig. Skulle du trots allt inte få det att funka så får du hitta på lösningar då och ta i tu med sorgen att det inte blev som du ville då. Jag tror att ni kommer lösa detta galant och oberoende så är det ju faktiskt så att bebis växer och bli större, det är ju många som lämna sina små på dagis när de är 1 år. Så det handlar om en begränsad tid av ditt liv...[/

Jag håller med- och villkoret för att vi skulle skaffa barn var för mig att sambon skulle ta lika mycket ansvar för bebis, blir väl på olika sätt såklart i början kanske. Och delad föräldraledighet, 8 månader var.

Annars hade jag sagt nej till bebis. Har aldrig haft någon längtan att ha barn om jag var ensam om det.

Av våra vänner är vi de sista som skaffar barn, så barn är ju alltid välkomna i de flesta sammanhang vi umgås också.

• amalie79

För det är ju VI som får hitta lösningar, som ska lösa situationen, inte JAG, annars håller jag med dig

• minahjärtan0609
    mirakelspektakel skrev 2015-11-12 09:20:25 följande:

åh vad jobbigt, det låter som det vore en smart idé att ta tag i sonens sovrutiner redan nu, tänker att han kanske tar det ännu värre om ni gör det när bebis kommit, att han känner sig mer bortvald. Men jag förstår att det är fruktansvärt jobbigt att ta tag i det, speciellt om man sover dåligt redan som det är. Kanske du och manen kan ta varannan natt att gå tillbaks med honom och natta om honom i hans säng? När vi gjorde detta med mina bonusar var det riktigt jobbigt i en vecka eller två och sen dess kommer typ ingen av dem upp om de inte drömt mardrömmar, men då hämtar de nån av oss för att bli omstoppade i sin egen säng. Alla sover bättre hemma hos oss efter de ändrade sovrutinerna.

Ja jag vet att det behöver tas tag i, tänker hela tiden att jag gör det till helgen men så blir det helg... Grejen är den stt det har aldrig varit något problem för mig. Jag har tyckt att det är mysigt att ligga och kramas på natten, det har liksom lindrat mitt dåliga samvete att jag jobbar mycket, så vi har kvallitetstid när vi sover. Men nu när jag har svårt att hitta en bra sovposition så är det inte lika mysigt och snart blir det oundvikligt med en skrikande bebis. Så visst har du rätt i att vi behöver ta rag i det innan bebis kommer.
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-12 10:24:33 följande:

Usch idag är jag på dåligt humör. Är trött på alla som tror att man inte vet att det kommer innebära förändringar att få en bebis att ta hand om. Såg att en garnbutik i stan har rea i helgen, nämnde att jag är ledig imorgon och tänkte åka dit och shoppa lite för nästa år har jag gett mig själv köpstopp på garn med tanke på föräldraledigheten.

Då tyckte hon att det var meningslöst för när bebisen kommer skulle jag ju ändå inte ha någon tid att sticka mer.

Någon annan i en tråd här skrev om ekonomi att man kan säga upp alla prenumerationer, tv-kanaler och hobbies för första året hinner man INGENTING sådant.

Det låter så jävla deppigt.

Men vet ingen som haft det så extremt heller. Och jag har ju bara ETT barn. Värre för sambon som har tre snart. Sen fattar jag ju att man prioriterar att sova osv men de flesta av mina vänner har gått mycket på stan, fönstershoppat, fikat, varit ute med hunden.

Jag får väl lägga den tiden jag kan på handarbete då:) vill ju fortsätta med min syjunta och min bokcirkel( där alla redan har barn och vet hur det är om man inte hunnit läsa klart)

Vi har tänkt tvärtom när det gäller tv- kanaler, vu har skaffat fler för att kunna se elitseriehockey i vår när vi inte kommer kunna gå på så mycket matcher, iaf inte tillsammans. De flesta jag känner har klämt Box efter box med film och serier under maratonamningsperioderna också :)

Jag har iof också några vänner som resonerar som ovan. Men det är också de som idsg några år senare sitter hemma och undrar vart vännerna tog vägen. Jag har en väninna jag varit ute med 2 gånger sen hon fick sin son för 6 år sedan- en gång i en skoaffär och en gång på Gekås.

Klart man fattar att det blir annorlunda. Men tom sambon som har två barn säger- det blir vad man gör det till också. Vi är ju två, och man kan ta med barn på mycket saker också.

Visst förändras livet när du får barn men det blir vad du gör det till! Så vida du inte får ett barn med koilk då.. Själv har jag beställt en massa böcker som jag tänkt att jag äntligen ska hinna läsa ch helt ärligt tror jag inte det är orimligt.För oss är det ett måste att livet rullar på som vanligt för de stora barnen så vi ska allt hinna med att springa på aktiviteter, kalas och uppvisningar, Och matcher, precis som vanligt.
  • Hame
    mirakelspektakel skrev 2015-11-12 12:49:56 följande:
     Jag tror att ni kommer lösa detta galant och oberoende så är det ju faktiskt så att bebis växer och bli större, det är ju många som lämna sina små på dagis när de är 1 år. Så det handlar om en begränsad tid av ditt liv...
    Fast dagis har ju inte med fritiden att göra? Barn är på dagis när man arbetar, ska man på syjunta, fika eller gå på stan får man ta med barnet eller ha barnvakt. 
  • WiMe06

På tal om dagis, nu har ju jag mina stora barn på fritids, hur fungerar det för er som också har större barn, måste man säga upp fritidsplatsen eller får ni behålla den under f-ledigheten fast ni inte använder den?

Detta kan säkert tolkas som jag inte vill ha 6-åringen hemma men det handlar inte om det, men om jag får ok från rektorn så funderar jag på om 6-åringen får vara på fritids tills 8-åringen slutar skolan. 6-åringen slutar 12.20 och 8-åringen slutar skolan 14.00. Vilket skulle innebära att man knappt hinner hem innan man ska tillbaka till skolan och hämta igen. Så min tanke var om 6-åringen får vara på fritids till 14.00. Han skulle själv älska att få vara kvar till 14.00, så för allas välmående känns det som en bra lösning om det går bra.

• amalie79
    Hame skrev 2015-11-12 15:37:28 följande:

Fast dagis har ju inte med fritiden att göra? Barn är på dagis när man arbetar, ska man på syjunta, fika eller gå på stan får man ta med barnet eller ha barnvakt. 

nej, då får pappan ta hand om barnet
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-12 16:04:13 följande:

På tal om dagis, nu har ju jag mina stora barn på fritids, hur fungerar det för er som också har större barn, måste man säga upp fritidsplatsen eller får ni behålla den under f-ledigheten fast ni inte använder den?

Detta kan säkert tolkas som jag inte vill ha 6-åringen hemma men det handlar inte om det, men om jag får ok från rektorn så funderar jag på om 6-åringen får vara på fritids tills 8-åringen slutar skolan. 6-åringen slutar 12.20 och 8-åringen slutar skolan 14.00. Vilket skulle innebära att man knappt hinner hem innan man ska tillbaka till skolan och hämta igen. Så min tanke var om 6-åringen får vara på fritids till 14.00. Han skulle själv älska att få vara kvar till 14.00, så för allas välmående känns det som en bra lösning om det går bra.

Det finns ingen chans att åttaåringen kan börja gå hem själv? Beror ju på barnet förstås. Sambons store klarade det suveränt, lille går lite sämre, trots att han är 9 nu
  • amalie79

[quote=75994283][quote-nick]minahjärtan0609 skrev 2015-11-12 14:55:21 följande:[/quote-nick]Visst förändras livet när du får barn men det blir vad du gör det till! Så vida du inte får ett barn med koilk då.. Själv har jag beställt en massa böcker som jag tänkt att jag äntligen ska hinna läsa ch helt ärligt tror jag inte det är orimligt.För oss är det ett måste att livet rullar på som vanligt för de stora barnen så vi ska allt hinna med att springa på aktiviteter, kalas och uppvisningar, Och matcher, precis som vanligt.[/

Ja så är det ju här med. Sambons två barn sedan innan måste ju få fortsätta med sitt liv oavsett, är ju ändå tredje barnet i familjen. Bara inte deras liv fortsätter på bekostnad av

Vårt gemensamma barn, att jag blir sittande hemma utan bil på helger konstant.

• minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-11-12 16:04:13 följande:

I min kommun är det blankt nej till fritids när man är f-ledig ( vill inte skriva ut vilken, men i västra götaland). Min 6 åring slutar 11:10 och jag hade gärna sett att han fick lunch och lite lek. Men efterson ingen får så ärdet fler barn som går hem så det känns okej för honom och mig med. Fritidsplatsen ska sägas upp men man hargaranterad plats när man behöver det igen. Min 9 åring går hem själv så jag behöver bara lämna och hämta en gång på skolan. Vet att det ser helt annorlunda ut i andra kommunder, ex stockholm så det är ju värt att kolla upp.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)