• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-11-24 16:04:21 följande:

[quote=76041503][quote-nick]MeEmmA skrev 2015-11-24 15:55:43 följande:[/quote-nick]Med min minsta pojk, föddes han kl 02.20 och jag åkte hem direkt samma morgon när läkaren hade tittat på honom. Så om allt ser bra ut får man åka hem efter läkarkontrollen har jag fattat som på de flesta sjukhusen.

Men det tänker jag inte göra denna gången, tänker passa på att stanna så länge jag får för att vila ut och ta det lugnt med bebis. Blev inget vilande alls förra gången, kommer fortfarande ihåg hur illa jag mådde för att jag var så trött och inte kunde sova.[/

Ja jag är lite kluven här får man oftast stanna 2 dygn som förstföderska men så har jag också hört hur lite hjälp man får, och tänker att för mig beror det lite på om sambon får stanna eller ej. Annars har man det kanske bättre hemma med honom där man kan få hjälp.

En vän sa till mig att stanna tre dygn för att tredje dygnet är värst, men så verkar det inte vara här för på föräldrakursen sa de att här får man en tid för pku- provet, så det verkar inte som om man stannar tills det är gjort.

Hade det bara varit jag och sambon hemma så hade jag valt åka hem tidigt. Men med tre barn, varav det minsta är så litet att han inte kommer att förstå så tror jag att jag gör bäst i att försöka ta hand om bebis och vila denna gången på BB. Främsta orsaken är att sist kom farmor och hela den tjocka familjen och satt helt oförståendes i flera timmar hemma hos oss samma dag han föddes och framförallt svärmor förstår inte mig om jag säger nej. Jag vill undvika den situationen igen, tänker bara låta mina barn komma förbi på sjukhuset. Det värsta är bara att farmor även jobbar på sjukhuset, men förhoppningsvis får hon inte komma in på avdelningen. Hade det bara gällt en snabbtitt så hade det kanske gått bra, men hon är mer än så och skulle jag be henne gå för att få vara själv så skulle hon på en gång göra värsta scenen, tycka synd om sig själv och förstora upp allt som bara den. Hon kan börja gråta om jag säger att jag inte hinner prata med henne på telefon bara för att hon tar allt så personligt :) så får se hur hon reagerar när jag drar mig undan denna gången... Lite nervöst, men nu tänker jag prioritera mig själv och barnet!
  • WiMe06
    WiMe06 skrev 2015-11-24 15:00:44 följande:
    Ja, det känns ju så. Sen vill jag helst inte dra med mig babynest och amningskudde till sjukhuset, känns lite äckligt tycker jag när man själv kanske ska ha nestet och kudden hemma i sin egna säng och soffa sen. Då vill man ju liksom tvätta det innan och då är ju ändå meningen med dofterna borta.
    Har inte köpt ngn bärsele eller bärsjal ännu så det är ingenting jag kommer ta med mig. Jag tänkte köpa bärsele om jag märker att behovet finns när bebis kommit. Hade bärsele med dem andra två men det var ytterst lite den blev använd så därför väljer jag att vänta denna ggn.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-24 17:42:55 följande:

Jag har för övrigt köpt en jättefin skötbädd på jollyrooms stora rea idag. Färg och form, grå med moln. Känns som om jag gjort en fynd.

Alltid roligt med fynd, hihi. Surfar på jollyroom hela tiden för dem har sååå mkt fint. Men jag får nog sätta lite köpstopp för mig nu gällande bebisgrejer. Får prioritera lite annat nu inför julen.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-11-24 18:52:22 följande:
    Hade det bara varit jag och sambon hemma så hade jag valt åka hem tidigt. Men med tre barn, varav det minsta är så litet att han inte kommer att förstå så tror jag att jag gör bäst i att försöka ta hand om bebis och vila denna gången på BB. Främsta orsaken är att sist kom farmor och hela den tjocka familjen och satt helt oförståendes i flera timmar hemma hos oss samma dag han föddes och framförallt svärmor förstår inte mig om jag säger nej. Jag vill undvika den situationen igen, tänker bara låta mina barn komma förbi på sjukhuset. Det värsta är bara att farmor även jobbar på sjukhuset, men förhoppningsvis får hon inte komma in på avdelningen. Hade det bara gällt en snabbtitt så hade det kanske gått bra, men hon är mer än så och skulle jag be henne gå för att få vara själv så skulle hon på en gång göra värsta scenen, tycka synd om sig själv och förstora upp allt som bara den. Hon kan börja gråta om jag säger att jag inte hinner prata med henne på telefon bara för att hon tar allt så personligt :) så får se hur hon reagerar när jag drar mig undan denna gången... Lite nervöst, men nu tänker jag prioritera mig själv och barnet!
    Oj herregud vilken jobbig svärmor (förlåt, så får man inte säga om andra) men jag förstår att du väljer att stanna på bb så länge det går. Det hade jag också gjort. Mina svärföräldrar är väldigt förstående och omtänksamma, hade inte kunnat ha en bättre relation till dem. Dem skulle aldrig komma och hälsa på om vi inte själva sagt att det är ok och dem skulle aldrig stanna så länge första ggn.
    Så jag förstår dig verkligen, kan vara skönt att få vara kvar och bara rå om sig själv och bebis första dagarna och ladda upp batterierna lite inför hemkomsten.

För mig skulle det kännas jättekonstigt om dem skulle säga att jag får åka hem efter några timmar, då det aldrig hänt tidigare.
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2015-11-24 18:52:22 följande:

Åh herregud! I det läget hade jag typ tiggt att få stanna på bb en vecka! Bra av dig att välja att prioritera dig och bebis, det är helt rätt! Jag som tycker jag kan ha jobbig svärfamilj, de är ju som lamm i jämförelse. :-P

Vi kommer ju ha sonen och mina föräldrar hemma när vi är på förlossningen men mina föräldrar kommer ju lämna oss ifred när vi kommer hem. Svärisarna bor 45 mil bort så de kommer definitivt inte utan att bli inbjudna. Nu har dessutom min svärmor en strålbehandling att genomgå (efter bröstcanceroperation) resten av året och en bit in på nyåret så jag hoppas hon mår bra nog att komma och hälsa på sen när bebis är ute. :-/
  • mirakelspektakel
    Vill bara skriva tack för alla förstående kommentarer. Det har verkligen vart till ett jätte stöd, att få perspektiv på saken, genom att höra hur ni andra har det samt att bara få bekräftat att någon annan känner likadant har verkligen hjälpt mig genom denna dag. Sen om sambon kanske fick sig ett uppvak igår återstår att se, men jag känner att jag klarar av att hantera hans ointresse lite bättre nu efter alla era fina ord. TACK!
  • mirakelspektakel
    Blgebo skrev 2015-11-24 18:12:01 följande:
    De får stanna på de ställen där det finns plats. I Falun finns i stort sett bara enkelrum på BB, det finns två salar man ibland dubbelbelägger med två mammor istället. Hamnar man inte på BB så är det på patienthotellet, och där är bara enkelrum. Nej, här kör en barnläkare undersökning på de barnen som ska gå hem den dagen, eller de barn som "det är ngt med". Inget val man som förälder bör göra. I Sverige vill vi att man gör en barnläkarundersökning efter 48h ålder (PKU tas också vid 48h). Går man på den på BB så behöver man inte till läkare på BVC direkt sen. Däremot går många och väger och mäter rätt ofta i början på BVC, men det gör man som man vill med. Första besöket på BVC är oftast inom en vecka. Många gånger gör de hembesök första besöket och tar med våg, men vill man inte att de gör det, så kan man gå dit istället. Vi har kört båda varianterna. 
    Det är så märkligt att det är så olika på olika platser i Sverige. På de BB som jag har som förstahandsalternativ så är det en självklarhet att partnern får stanna, det finns familjerum så att man även kan ta dit syskonen om man så önskar. Snacka om att jag skulle känna mig ENSAM om jag skulle behöva ligga kvar med bebis själv på BB. Känner mig väldigt lyckligt lottad att inte behöva oroa mig för att min partner inte får plats.
  • mirakelspektakel
    CarolinaH skrev 2015-11-23 22:49:14 följande:

Var på vanlig kontroll hos BM i dag. Tog upp att jag haft väldigt ont i högra revbenen ett bra tag nu och att jag upplever att jag får svårt att andas. Och att jag sedan i torsdags svimmat tre gånger av att jag inte får luft.

Det blev en väldans fart på henne. Extra prover togs, hon diskuterade fram och tillbaka med läkaren. Det slutade med att jag ska åka till förlossningen i morgon. Och minsta lilla känning ska jag åka in akut.

Fick inte veta alls vad som kommer att ske i morgon. Kan inte riktigt låta bli att bli väldigt nervös och lite orolig. Är bara i 33+1 just nu. Bf 9/1. Hoppas på att bebisen får stanna så länge som möjligt i alla fall.

Hur har det gått för dig idag? Hoppas att allt såg bra ut...
  • himw
    mirakelspektakel skrev 2015-11-24 21:15:12 följande:

Vill bara skriva tack för alla förstående kommentarer. Det har verkligen vart till ett jätte stöd, att få perspektiv på saken, genom att höra hur ni andra har det samt att bara få bekräftat att någon annan känner likadant har verkligen hjälpt mig genom denna dag. Sen om sambon kanske fick sig ett uppvak igår återstår att se, men jag känner att jag klarar av att hantera hans ointresse lite bättre nu efter alla era fina ord. TACK!

Vad skönt att det känns bättre och hoppas att din sambo fick en tankeställare så du kan få mer stöd ifrån honom. <3
  • CarolinaH
    mirakelspektakel skrev 2015-11-24 21:39:27 följande:
    Hur har det gått för dig idag? Hoppas att allt såg bra ut...
    Jodå det gick bra. De misstänkte först havandeskapsförgiftning.
    Blev kopplad till CTG i 30 min. Somnade nästan av de harmoniska hjärtljuden. Här läkaren jag träffade läste igenom min journal och fick höra hur bebis låg på tillväxt UL förra veckan fick hon nästan en chock över att jag inte åkt in akut. Vid rul i v18 låg bebis nästan på tvären. Det visade sig att den legat kvar så sedan dess och typ "fastnat" allt eftersom den växt. Och nu pressat och kämpat för att vända sig. Därav den extrema smärtan och andnöd. Men nu har den vänt sig i kronbjudning så fint så. Det bekräftades även med ett UL i dag. Så nu kan jag åter igen andas och förhoppningsvis få sova ordentligt.
    De hälsade mig en trevlig jul och välkommen åter efter nyår.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)