• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    CarolinaH skrev 2015-11-24 23:17:48 följande:
    Jodå det gick bra. De misstänkte först havandeskapsförgiftning.
    Blev kopplad till CTG i 30 min. Somnade nästan av de harmoniska hjärtljuden. Här läkaren jag träffade läste igenom min journal och fick höra hur bebis låg på tillväxt UL förra veckan fick hon nästan en chock över att jag inte åkt in akut. Vid rul i v18 låg bebis nästan på tvären. Det visade sig att den legat kvar så sedan dess och typ "fastnat" allt eftersom den växt. Och nu pressat och kämpat för att vända sig. Därav den extrema smärtan och andnöd. Men nu har den vänt sig i kronbjudning så fint så. Det bekräftades även med ett UL i dag. Så nu kan jag åter igen andas och förhoppningsvis få sova ordentligt.
    De hälsade mig en trevlig jul och välkommen åter efter nyår.
    Oj, vilken händelse. Vilken tur att du sa till din bm nu så du fick komma in och vad bra att bebis lyckats vända på sig med nu. Verkar som du blev bra omhändertagen
  • qatteriin

Blev kopplad till CTG i 30 min. Somnade nästan av de harmoniska hjärtljuden. Här läkaren jag träffade läste igenom min journal och fick höra hur bebis låg på tillväxt UL förra veckan fick hon nästan en chock över att jag inte åkt in akut. Vid rul i v18 låg bebis nästan på tvären. Det visade sig att den legat kvar så sedan dess och typ "fastnat" allt eftersom den växt. Och nu pressat och kämpat för att vända sig. Därav den extrema smärtan och andnöd. Men nu har den vänt sig i kronbjudning så fint så. Det bekräftades även med ett UL i dag. Så nu kan jag åter igen andas och förhoppningsvis få sova ordentligt.

Åh vad skönt att höra!! Vilken pärs! Vad skönt att bebis ligger rätt nu och att du förhoppningsvis får må bättre!
  • minahjärtan0609

Va skönt att det gick bra!
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-24 21:27:14 följande:
    Det är så märkligt att det är så olika på olika platser i Sverige. På de BB som jag har som förstahandsalternativ så är det en självklarhet att partnern får stanna, det finns familjerum så att man även kan ta dit syskonen om man så önskar. Snacka om att jag skulle känna mig ENSAM om jag skulle behöva ligga kvar med bebis själv på BB. Känner mig väldigt lyckligt lottad att inte behöva oroa mig för att min partner inte får plats.
    Precis...det är det jag oroar mig för med. Det är ju han som vet hur man hanterar en sådan där liten sak. Jag fattar att man kan få hjälp med det man är osäker på, men jag kommer vara rädda att ha sönder den där lilla eller jag kommer tappa den på golvet eller någonting, jag som är så klantig.
  • amalie79
    Men fy det låter verkligen jätteläskigt. Tur att den ligger så fint och att du kan andas igen, snacka om ångest att inte få luft och så ha sådär ont samtidigt och inte veta vad det är!
  • amalie79

Jag vet att det är sent ute för många men detta med babyskydd, bilbarnstol osv... vi har varit inne på att hyra, även om det blir dyrare så måste man ju inte ut med hela summan på en gång då... är ju lite samma som att jag har en tandvårdsförsäkring, för att jag ska slippa betala när jag lagar typ.

Men IF,som verkar vara det bolag som har (är det någon som vet om något annat, jag vet att NTF hyr ut babyskydd men vi tänker en paketlösning) har inte brio babyskydd- vilket sambon gärna vill ha. Så nu pratar vi om att köpa Brio Primo. Jag tycker inte det är så himla viktigt att kunna klicka fast babyskyddet på vagnen. Dels för att de jag haft som vet det blir lata och lämnar liggdelen hemma, använder det mesta tiden och det ska väl inte vara så bra för bebis rygg? Sedan kommer ju inte bilen vara hemma på dagarna utom de dagar jag säger att jag vill ha den. Sen när sambon är hemma så är den hemma hela tiden för jag cyklar till jobbet.

Samt att jag är vis av min systers erfarenhet, får man en baby som hennes flicka så är babyskyddet ändå urväxt till våren kommer och det fanns inte en chans att orka bära henne i det någon längre stund ens i april. Hon var en megababy på över tio kilo vid typ 4-5 månader. över 4 när hon föddes. Med tanke på föräldraledigheten så vill man INTE ha en utgift på 3-4000 redan efter ett par månader...
    Å andra sidan, min väninna använde sitt i 11 månader, hon hade en minibaby. Då hinner man ju spara pengarna lite lättare. Men detta VET man ju inte innan!
    Ni som har barn, vad är era erfarenheter, hur länge använde ni babyskyddet? Hur har/hade/ska ni göra?

Sambon kan inte tänka sig begagnat, vilket det ju iof kan vara om man hyr också men det kanske han inte riktigt fattat. De kan ju aldrig kolla vid återlämnandet om stolen varit i en krock eller ej. Jag skulle kunna tänka mig, tänker att man ser väl lite vad det är för folk om man åker och tittar på stolen.

• Hame
    Seven Costanza skrev 2015-11-24 17:58:46 följande:

Såg att det diskuteras hur länge man tänkt stanna efter förlossningen och jag måste fråga varför pappor inte får stanna över natten i Sverige? Vi var på information på sjukhuset igår och här är det helt självklart att partnern sover över i samma rum med mamman och barnet. Alla som föder vaginalt får stanna två nätter, efter kejsarsnitt fyra nätter.

En sak vi inte alls har tänkt på är att vi tydligen måste bestämma nu snarast vilken barnläkare vi ska ha till barnet för hen ska komma och kolla barnet på sjukhuset innan man åker hem. Man ska förregistrera sig på sjukhuset här senast fyra veckor innan BF så senast 11/12 måste vi ha hittat barnläkare och fyllt i de papprena. Gör man så i Sverige också? När är första besöket på BVC med barnet efter hemkomst? Jag tycker det låter som att man går på kontroller här i USA hela tiden och jag känner bara att det låter jobbigt att behöva ta sig hemifrån för det när man precis kommit hem med bebisen.

På vårt BB får pappor alltid stanna så länge de vill, här finns bara familjerum. Så det är olika ifrån BB till BB Glad Hur många dagar man stannar brukar bero på belastningen och bedöms individuellt ifrån fall till fall. Förra gången stannade jag tre nätter, kommer att känna efter hur det känns denna gången och hur det går med amningen. Detta är ju mitt andra barn och storebror kommer nog inte att ha tålamod med att jag sitter i soffan med lillebror, så jag kommer att stanna tills det känns ok.
  • Hame
    amalie79 skrev 2015-11-25 08:17:31 följande:

Ni som har barn, vad är era erfarenheter, hur länge använde ni babyskyddet? Hur har/hade/ska ni göra?

Vi använde babyskyddet i 5 månader, bytte samtidigt som vi bytte ifrån liggdel till sittdel på vagnen.Hade adapter till vagnen och tyckte det var super. Det är inte bra för bebisen att sitta för länge i babyskyddet, men vi har bara tio minuter till ica så då var det perfekt. In i bilen, upp på vagnen, handla, in i bilen igen och så var man hemma utan att behöva störa bebisen om den somnat. Toppen till typ bvc besök också tyckte jag. Då lyfter man ju upp bebisen när man kommit in men man slipper bära in babyskyddet som snabbt blir ganska otympligt och tungt. 
  • Hame

BB-väskan ja! Den pratar vi om att vi måste packa typ varje kväll, men glömmer det alltid Glad Jag kommer att ta med babynest och amningskudde. Bebynestet önskade jag att jag tagit med sist, då fick vi bädda runt med handdukar och krångla vilket kändes onödigt när det ändå låg och väntade hemma. Amningskudde eftersom amningen krånglade väldigt mycket sist och jag vill kunna få hjälp med samma förutsättningar som jag kommer att ha hemma.

Kommer nog inte ta med dem i väskan som följer med in till förlossningen, utan mannen får gå ut och hämta dem i bilen sedan. Sist gick det så fort att vi aldrig fick med oss väskan till förlossningen Tungan ute När lillkillen kommit ut frågade barnmorskan min man om han inte skulle ta en bild, då insåg vi att vi inte hade någon kamera för allt var i bilen..  

• minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-25 08:17:31 följande:

Jag vet att det är sent ute för många men detta med babyskydd, bilbarnstol osv... vi har varit inne på att hyra, även om det blir dyrare så måste man ju inte ut med hela summan på en gång då... är ju lite samma som att jag har en tandvårdsförsäkring, för att jag ska slippa betala när jag lagar typ.

Men IF,som verkar vara det bolag som har (är det någon som vet om något annat, jag vet att NTF hyr ut babyskydd men vi tänker en paketlösning) har inte brio babyskydd- vilket sambon gärna vill ha. Så nu pratar vi om att köpa Brio Primo. Jag tycker inte det är så himla viktigt att kunna klicka fast babyskyddet på vagnen. Dels för att de jag haft som vet det blir lata och lämnar liggdelen hemma, använder det mesta tiden och det ska väl inte vara så bra för bebis rygg? Sedan kommer ju inte bilen vara hemma på dagarna utom de dagar jag säger att jag vill ha den. Sen när sambon är hemma så är den hemma hela tiden för jag cyklar till jobbet.

Samt att jag är vis av min systers erfarenhet, får man en baby som hennes flicka så är babyskyddet ändå urväxt till våren kommer och det fanns inte en chans att orka bära henne i det någon längre stund ens i april. Hon var en megababy på över tio kilo vid typ 4-5 månader. över 4 när hon föddes. Med tanke på föräldraledigheten så vill man INTE ha en utgift på 3-4000 redan efter ett par månader...

Å andra sidan, min väninna använde sitt i 11 månader, hon hade en minibaby. Då hinner man ju spara pengarna lite lättare. Men detta VET man ju inte innan!

Sambon kan inte tänka sig begagnat, vilket det ju iof kan vara om man hyr också men det kanske han inte riktigt fattat. De kan ju aldrig kolla vid återlämnandet om stolen varit i en krock eller ej. Jag skulle kunna tänka mig, tänker att man ser väl lite vad det är för folk om man åker och tittar på stolen.

Vi har hyrt babyskydd tidigare och denna gången köpt begagnat (av en vi litar på). Jag har aldrig orkat bära omkring på babyskyddet så adapter och bas är inteviktigt. Vi har använt babyskyddet som en vanlig bilstol som varit i bilen hela tiden. Vi har haft be-safe som bilstol sedan och den kan man börja med så fort barnet fått stadga i kroppen, den är från 0 kg. Jagtror att våra barn var ca 5 månader och då hade de ändå vuxit ut babyskyddet. Min personliga åsikt är att den riktiga bilstolen som ska vara flera år är värd att investera i men babyskyddet kan man gott hyra.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)