• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79

Och vi har även kollat det som någon sa ang förskola, och här skolar de in löpande under terminerna, inte bara vid start. Kom på att sambon har en gammal vän som är förskollärare på en av dessa skolorna!

• mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-11-23 20:57:11 följande:
    Jag trodde verkligen på det efter rul att det är en liten tjej, men nu är det så länge sedan man var på rul och sista veckorna har jag liksom fått en oro i kroppen där jag hela tiden tänker att Gud, tänk om det faktiskt inte är en liten flicka. Jag var helt inställd på en pojke till innan rul men nu känner jag bara en konstig oro. Könet spelar ju såklart ingen roll men nu är man ju lite inställd på att det är en flicka så jag är nog mest orolig över hur min egen reaktion skulle bli om det är en pojk. Nu har jag ju köpt rosa :-O
    Vi fick redan på att vi väntar en pojk på rul, och jag har fått för mig att om man sett en tydlig snopp på ul så måste de ju vara en pojk. För en tjej har ju ingenting som står ut där nere men om dom säger att de är en flicka så känns chansen större att de blir fel då snoppen borde kunna "ligga gömd" haha.
  • Seven Costanza

Amalie: vi kommer eventuellt göra något liknande om vi bestämmer oss för (och isåfall lyckas med) att få ett barn till medan vi är här. Då börjar jag jobba kanske 50% när barn nr 2 är 4-7 månader om mina pensionerade svärföräldrar kan ha båda barnen när jag jobbar, och sedan efter ett halvår kommer min man i så fall ta över en-två av svärföräldrarnas dagar och vi alltså jobba ca 50% var. Jag skulle nog tycka (oavsett ett eller två barn) att det vore för tufft att börja jobba heltid direkt när vi kommer hem efter att inte ha jobbat på flera år, och min man måste jobba ett halvår efter att vi kommer hem för att få en ny SGI (hans blir nollad) så därav att vi i så fall skulle använda oss av svärföräldrarna för att inte behöva förlora så mkt i inkomst.

Min SGI blir ev också nollad så då vet jag inte riktigt hur vi gör. Men klart är att vi inte kommer ta hänsyn till vad andra kommer tycka - om jag är ASTRÖTT på att gå hemma med barn och längtar efter vuxen arbetskontakt kommer vi troligen fråga svärföräldrarna om hjälp. De har sagt att de gärna passar det här barnet men vet inte om de skulle tycka att det vore för mycket med två små barn.

• minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-11-23 20:57:11 följande:

Jag trodde verkligen på det efter rul att det är en liten tjej, men nu är det så länge sedan man var på rul och sista veckorna har jag liksom fått en oro i kroppen där jag hela tiden tänker att Gud, tänk om det faktiskt inte är en liten flicka. Jag var helt inställd på en pojke till innan rul men nu känner jag bara en konstig oro. Könet spelar ju såklart ingen roll men nu är man ju lite inställd på att det är en flicka så jag är nog mest orolig över hur min egen reaktion skulle bli om det är en pojk. Nu har jag ju köpt rosa :-O

Precis så har jag börjat tänka. Herregud, tänk om det inte blir en flicka! Hon har ju redan ett namn

Självklart är en pojk lika välkommen, behöver väl inte skriva det, men jag är så inställd på en flicka nu att det kan bli svårt att ställa om.
  • minahjärtan0609
    CarolinaH skrev 2015-11-23 22:49:14 följande:

Var på vanlig kontroll hos BM i dag. Tog upp att jag haft väldigt ont i högra revbenen ett bra tag nu och att jag upplever att jag får svårt att andas. Och att jag sedan i torsdags svimmat tre gånger av att jag inte får luft.

Det blev en väldans fart på henne. Extra prover togs, hon diskuterade fram och tillbaka med läkaren. Det slutade med att jag ska åka till förlossningen i morgon. Och minsta lilla känning ska jag åka in akut.

Fick inte veta alls vad som kommer att ske i morgon. Kan inte riktigt låta bli att bli väldigt nervös och lite orolig. Är bara i 33+1 just nu. Bf 9/1. Hoppas på att bebisen får stanna så länge som möjligt i alla fall.

Lycka till idag. Hoppas det går bra.
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-24 07:18:11 följande:

Detta med föräldraledighet trodde vi vi hade bestämt någorlunda men nu ska vi nog tänka om lite. Mannen fick ju reda på att han inte kommer kunna jobba något extra alls under hösten om han går hem på föräldraledighet, även om hans chef vill så tillåter nog inte personalavdelningen det.

Han säger att han vill vara hemma på heltid men egentligen tror jag inte att han skulle må bra av att gå hemma i åtta månader- och jag förstår honom för jah tycker också det är svårt.

Så nu går diskussionen som så att minska heltidsledigheterna och sedan jobba halva veckan var eller något sådant. Jag gillar tanken som det känns just nu, men min sambo är så rädd för vad "alla andra" ska tycka. Jag säger skit i det, bara det funkar för vår familj. Jag pratade med en kvinna häromdagen, som jag sitter i en samarbetsgrupp med, hon var också lite äldre när hon fick sina barn och med första barnet hade hon börjat jobba 50% när första var 4 månader. Mannen hade varit hemma på heltid från början och de hade använt sig av den tydligen vad jag förstod lagstadgade rätten att ta amningspaus på jobbet. Hon tjänade mycket mer än sin man, så detta hade varit jättebra för dem på alla sätt. DET kanske jag inte är sugen på, att jobba så tidigt, men man får fundera lite.

Vi har provat båda varianterna. Med första barnet var jag hemma i ett år sedan delade vi upp arbetsveckan och tog halva var. Med andra barnet tog vi 7 månader var och sedan dagis. Den första varianten var bäst för oss. Min man mådde inte bra av att vara hemma så länge, han hade inget socialt umgänge alls om dagarna. Blev lite av en kris för oss och jag mådde bara dåligt av att jobba när jag visste att han hellre skulle jobbat. Han är en kanonpappa och mycket närvarande med barnen men detta upplägg passade inte.

Denna gången ska jag vara hemma på heltid i ett år och sedan ska vi dela upp veckan och ta 3/2 dagar var under hela våren. Vem som jobbar tre respektive två har vi inte bestämt men jag tror han får vara hemma tre om vi ska få ihop dagarna.
  • Hame
    CarolinaH skrev 2015-11-23 22:49:14 följande:

Var på vanlig kontroll hos BM i dag. Tog upp att jag haft väldigt ont i högra revbenen ett bra tag nu och att jag upplever att jag får svårt att andas. Och att jag sedan i torsdags svimmat tre gånger av att jag inte får luft.

Det blev en väldans fart på henne. Extra prover togs, hon diskuterade fram och tillbaka med läkaren. Det slutade med att jag ska åka till förlossningen i morgon. Och minsta lilla känning ska jag åka in akut.

Fick inte veta alls vad som kommer att ske i morgon. Kan inte riktigt låta bli att bli väldigt nervös och lite orolig. Är bara i 33+1 just nu. Bf 9/1. Hoppas på att bebisen får stanna så länge som möjligt i alla fall.

Så läskigt med svimningarna, hoppas det går bra idag. Håller tummarna Hjärta
  • Hame

En liten undring till er som också har äldre syskon på dagis. 

Min son (snart 3 år) brukar sova middag i sin vagn på dagis. Hemma har han aldrig gjort det utan sover i sin säng, ibland sover han inte alls längre. Nu kommer vi ju att behöva vagnen till den lilla bebisen och har inte så stor lust att köpa en ny vagn. Troligtvis sover han ju snart inte längre på dagis heller. Dagis har en del lånevagnar men de är redan "upptagna" av andra barn. Är det vår skyldighet att stå för liggplats till vårt barn eller är det upp till dagis att fixa det?  

• WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-24 08:19:57 följande:
    Precis så har jag börjat tänka. Herregud, tänk om det inte blir en flicka! Hon har ju redan ett namn

Självklart är en pojk lika välkommen, behöver väl inte skriva det, men jag är så inställd på en flicka nu att det kan bli svårt att ställa om.
    Känner precis likadant. Och det är där jag känner att jag blir orolig över min reaktion om det skulle visa sig vara en pojk. Och jag hade nog hellre fått veta det nu så man får en chans att ställa om isåfall, hur man än skriver så låter det som att en pojk inte vore välkommen men det är ju absolut inte så jag menar, men har man ställt in sig på ngt så blir det ju en chock. För och nackdelar med att veta kön innan om det skulle visa sig inte stämma.
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-24 08:29:49 följande:

Vi har provat båda varianterna. Med första barnet var jag hemma i ett år sedan delade vi upp arbetsveckan och tog halva var. Med andra barnet tog vi 7 månader var och sedan dagis. Den första varianten var bäst för oss. Min man mådde inte bra av att vara hemma så länge, han hade inget socialt umgänge alls om dagarna. Blev lite av en kris för oss och jag mådde bara dåligt av att jobba när jag visste att han hellre skulle jobbat. Han är en kanonpappa och mycket närvarande med barnen men detta upplägg passade inte.

Denna gången ska jag vara hemma på heltid i ett år och sedan ska vi dela upp veckan och ta 3/2 dagar var under hela våren. Vem som jobbar tre respektive två har vi inte bestämt men jag tror han får vara hemma tre om vi ska få ihop dagarna.

Ja... Här tror jag inte någon av oss skulle må bra av att vara hemma ett helt år. Det har aldrig varit uppe till diskussion ens. Det är ju ordnat med min vikarie tom 1/9 också, men det är ju minsta problemet, det är ju bara att jag kommer tillbaka tidigare isf.

Gäller att vi kanske kunde dela som så att kanske 6 månader för mig, båda semester i juli, året ut för honom, sedan jobba deltid, antingen han eller båda. För på heltid ska han vara hemma en period, det är inte förhandlingsbart, och han vill med.

Och låta honom sköta inskolning mitt i vårterminen 2017 typ. (Tips från min chef som fick ta över för att hans fru inte klarade av det)

Jag är ju inget fan av deltid för egen del. Blir bara stressad. Och eftersom sambon har barnen sedan innan tjänar ju han ju tid med dem med, är hemma när de kommer från skolan.

Det är en annan fråga, men nu är vi väl bara två som har bonusar i tråden- hur mycket hänsyn tar man till dem som föräldraledig? Nu är tanken att nioåringen inte ska vars på fritids mer, han känner sig färdig med det själv också. Elvaåringen är ju redan hemma morgon eftermiddag sedan ett år tillbaks.

Jag har sagt samma till sambon som syrran gjorde till sin man: är jag hemma och ska göra mat så fixar jag såklart till dem med. Men jag tänker inte bygga min vår kring deras skoltider, utan har jag planer eller lust med att sticka iväg med bebis så får de klara sig själva. Morgonen finns jag i sovrummet/ vardagsrummet men de ska vara självgående och inte springa och störa efter ev sömnlösa nätter. Det klarar de från sin mamma, hon har heller inte gått upp med dem sedan hennes lille kom. Det tyckte sambon var helt ok- men jag tror hans mamma förväntar sig att jag ska finnas mer för dem där hemma än så.

Ang pensionerade svärföräldrar så är det en jättebra idé! Nu är det bara min far som är pensionär och han äger inte ens en mobiltelefon och är inte kapabel att springa efter någon liten så han är inte aktuell.

Vad gäller engagemang så har vi lite internt bestämt att detta barn blir "min mammas". Sambons föräldrar är superengagerade i killarna vilket jag tjänar på- men jag är inte överens med min svärmor om hur man bäst uppfostrar barn, även om hon är genomsnäll så lan hon typ låta dem äta tårta tills de kräks. Och så tjuvröker hon inomhus.

Men det säger vi ju inte till dem förstås, men vi kommer använda min mamma i första hand som barnvakt, osv. Men hon har ju 10 år till pension så det får bli helger och kanske hämta ibland:)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)