• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    Hame skrev 2015-11-25 08:29:17 följande:

Vi använde babyskyddet i 5 månader, bytte samtidigt som vi bytte ifrån liggdel till sittdel på vagnen.Hade adapter till vagnen och tyckte det var super. Det är inte bra för bebisen att sitta för länge i babyskyddet, men vi har bara tio minuter till ica så då var det perfekt. In i bilen, upp på vagnen, handla, in i bilen igen och så var man hemma utan att behöva störa bebisen om den somnat. Toppen till typ bvc besök också tyckte jag. Då lyfter man ju upp bebisen när man kommit in men man slipper bära in babyskyddet som snabbt blir ganska otympligt och tungt. 

Ja men då förstår jag att ni tycker det är bra ni verkar ju använda bilen på ett helt annat sätt än jag kommer göra. Jag har årskort via jobbet på kollektivtrafiken och kommer åka buss mesta tiden, eller gå. Så för mig kommer det inte underlätta. Vi bor nära det mesta. Om jag inte bestämmer med sambon och han cyklar eller åker kollektivet just den dagen.

Sen när sambon går hem så är ju babyskydder antagligen urvuxet.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-25 08:17:31 följande:

Jag vet att det är sent ute för många men detta med babyskydd, bilbarnstol osv... vi har varit inne på att hyra, även om det blir dyrare så måste man ju inte ut med hela summan på en gång då... är ju lite samma som att jag har en tandvårdsförsäkring, för att jag ska slippa betala när jag lagar typ.

Men IF,som verkar vara det bolag som har (är det någon som vet om något annat, jag vet att NTF hyr ut babyskydd men vi tänker en paketlösning) har inte brio babyskydd- vilket sambon gärna vill ha. Så nu pratar vi om att köpa Brio Primo. Jag tycker inte det är så himla viktigt att kunna klicka fast babyskyddet på vagnen. Dels för att de jag haft som vet det blir lata och lämnar liggdelen hemma, använder det mesta tiden och det ska väl inte vara så bra för bebis rygg? Sedan kommer ju inte bilen vara hemma på dagarna utom de dagar jag säger att jag vill ha den. Sen när sambon är hemma så är den hemma hela tiden för jag cyklar till jobbet.

Samt att jag är vis av min systers erfarenhet, får man en baby som hennes flicka så är babyskyddet ändå urväxt till våren kommer och det fanns inte en chans att orka bära henne i det någon längre stund ens i april. Hon var en megababy på över tio kilo vid typ 4-5 månader. över 4 när hon föddes. Med tanke på föräldraledigheten så vill man INTE ha en utgift på 3-4000 redan efter ett par månader...

Å andra sidan, min väninna använde sitt i 11 månader, hon hade en minibaby. Då hinner man ju spara pengarna lite lättare. Men detta VET man ju inte innan!

Ni som har barn, vad är era erfarenheter, hur länge använde ni babyskyddet? Hur har/hade/ska ni göra?

Sambon kan inte tänka sig begagnat, vilket det ju iof kan vara om man hyr också men det kanske han inte riktigt fattat. De kan ju aldrig kolla vid återlämnandet om stolen varit i en krock eller ej. Jag skulle kunna tänka mig, tänker att man ser väl lite vad det är för folk om man åker och tittar på stolen.

Jag tror vi använde babyskyddet i ett halvår, hade en unge som låg mitt på normalkurvan i vikt och längd. Man ska ju byta typ när de kan sitta själva, det kunde inte han när vi bytte men vi bytte till en bilstol som var från 0 kg så det gick ändå. Man ska ju ändå byta så snart man kan egentligen eftersom bilstol 2 är säkrare än babyskydd.

Nu lånade vi syrrans babyskydd och det fick de ju tillbaka, som allt annat haha, eftersom de fick nästa unge när Axel var 10 månader. Men vi har köpt ett begagnat av en arbetskamrat till mig, ett med bas för 400:- så det känns som ett kap! Jag är lite mesig så jag hade nog inte vågat köpa av nån som jag inte känner, även om jag generellt litar på folk. Tror vi hade försökt hyra babyskydd om vi inte hittat nåt nu. Bilstolen därefter har man ju i så många år så det känns lätt värt det att köpa, tror vi betalade 2000 för den vi har nu (en Britax hi-way) och den har vi ju haft i tre år. Nu är ju sonen fortfarande så liten så han kommer fortsätta åka bakåtvänd även efter att bebis behövt byta stol, annars hade det ju vart smidigt att låta bebis ärva den stolen men han ska sitta bakåt så länge det bara går.

När Axel var liten kunde jag tycka att det verkade så smidigt att ha ett babyskydd man kunde sätta på vagnen, dels för att vi ibland tog bilen till köpcentrum där man inte skulle gå så länge och då kunde det ha vart smidigt, men även för att jag inte kunde bära sonen i babyskyddet pga foglossningen och att jag fick "amningsreumatism" (nåt som inte finns enligt vården men jag hade det allt!), och då kunde det ha varit skönt att kunna köra upp ungen till lägenheten från garaget, det var en bit. Nu blev det ett Akta Graco den här gången och det är hopplöst att hitta adapter till för våra vagnar så vi får klara oss utan den funktionen, men det ska nog gå bra ändå.
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-25 08:43:20 följande:

Vi har hyrt babyskydd tidigare och denna gången köpt begagnat (av en vi litar på). Jag har aldrig orkat bära omkring på babyskyddet så adapter och bas är inteviktigt. Vi har använt babyskyddet som en vanlig bilstol som varit i bilen hela tiden. Vi har haft be-safe som bilstol sedan och den kan man börja med så fort barnet fått stadga i kroppen, den är från 0 kg. Jagtror att våra barn var ca 5 månader och då hade de ändå vuxit ut babyskyddet. Min personliga åsikt är att den riktiga bilstolen som ska vara flera år är värd att investera i men babyskyddet kan man gott hyra.

Tack, sambon orkar väl iof bära runt på det och jag är väl också hyfsat stark, men som sagt så kommer inte bilen vara hemma särskilt mycket när jag är hemma, utan det är är på kvällar och helger det kommer bli använt mest. Iof så är vi ju ute en hel del och det är smidigt att kunna stoppa i och ur bebis snabbt... Hmm:)

Ang bilbarnstol så håller jag med dig. Och så många fina det finns nu! Allt är ju inte aptråkigt och svart längre! :)

Där kanske du också har bra tips? Tanken är ju alla barnen bak, eller, det är det enda alternativet, jag blir åksjuk bak och det blir inte bra för sambon är för stor för att sitta bak. Sen kommer det Minska slagsmålen mellan killarna med.

Vilken stol rekommenderar ni om man behöver en smidig men ändå bra stol som inte tar för mycket plats?
  • amalie79

Ja det är ju just det där med tiden. Vill inte gärna behöva hosta upp 3-4000 fram i maj för då ryker nog semestern :(

• kindofnothing
    qatteriin skrev 2015-11-25 09:36:31 följande:

Jag tror vi använde babyskyddet i ett halvår, hade en unge som låg mitt på normalkurvan i vikt och längd. Man ska ju byta typ när de kan sitta själva, det kunde inte han när vi bytte men vi bytte till en bilstol som var från 0 kg så det gick ändå. Man ska ju ändå byta så snart man kan egentligen eftersom bilstol 2 är säkrare än babyskydd.

Nu lånade vi syrrans babyskydd och det fick de ju tillbaka, som allt annat haha, eftersom de fick nästa unge när Axel var 10 månader. Men vi har köpt ett begagnat av en arbetskamrat till mig, ett med bas för 400:- så det känns som ett kap! Jag är lite mesig så jag hade nog inte vågat köpa av nån som jag inte känner, även om jag generellt litar på folk. Tror vi hade försökt hyra babyskydd om vi inte hittat nåt nu. Bilstolen därefter har man ju i så många år så det känns lätt värt det att köpa, tror vi betalade 2000 för den vi har nu (en Britax hi-way) och den har vi ju haft i tre år. Nu är ju sonen fortfarande så liten så han kommer fortsätta åka bakåtvänd även efter att bebis behövt byta stol, annars hade det ju vart smidigt att låta bebis ärva den stolen men han ska sitta bakåt så länge det bara går.

När Axel var liten kunde jag tycka att det verkade så smidigt att ha ett babyskydd man kunde sätta på vagnen, dels för att vi ibland tog bilen till köpcentrum där man inte skulle gå så länge och då kunde det ha vart smidigt, men även för att jag inte kunde bära sonen i babyskyddet pga foglossningen och att jag fick "amningsreumatism" (nåt som inte finns enligt vården men jag hade det allt!), och då kunde det ha varit skönt att kunna köra upp ungen till lägenheten från garaget, det var en bit. Nu blev det ett Akta Graco den här gången och det är hopplöst att hitta adapter till för våra vagnar så vi får klara oss utan den funktionen, men det ska nog gå bra ändå.

Får man plats med babyskyddet i liggdelen? Tänker om man har liggdelen på vagnen kanske man kan ställa babyskyddet däri om bebisen sover?
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-25 09:44:56 följande:

Tack, sambon orkar väl iof bära runt på det och jag är väl också hyfsat stark, men som sagt så kommer inte bilen vara hemma särskilt mycket när jag är hemma, utan det är är på kvällar och helger det kommer bli använt mest. Iof så är vi ju ute en hel del och det är smidigt att kunna stoppa i och ur bebis snabbt... Hmm:)

Ang bilbarnstol så håller jag med dig. Och så många fina det finns nu! Allt är ju inte aptråkigt och svart längre! :)

Där kanske du också har bra tips? Tanken är ju alla barnen bak, eller, det är det enda alternativet, jag blir åksjuk bak och det blir inte bra för sambon är för stor för att sitta bak. Sen kommer det Minska slagsmålen mellan killarna med.

Vilken stol rekommenderar ni om man behöver en smidig men ändå bra stol som inte tar för mycket plats?

Detta vågar jag knappt erkänna för jag vet att man ska sitta på bilkudde så länge det går. Men om vi ska få plats i bilen så kommer det bli så att 9 åringen sitter i mitten bak utan kudde, rätt på sätet. 6 åringen på bilkudde på ena sidan och bebis på andra.
  • qatteriin
    kindofnothing skrev 2015-11-25 10:02:50 följande:

Får man plats med babyskyddet i liggdelen? Tänker om man har liggdelen på vagnen kanske man kan ställa babyskyddet däri om bebisen sover?

Beror nog på vagntyp och babyskydd. Vi har iofs ganska stor liggdel på vår Emmaljunga men det är ju det där att släpa med vagnen också... enbart chassit är ju mycket enklare att lyfta i och ur bilen (vi har ingen kombi) än om man har liggdelen på. Men jag har förstått att en del gör så och att det har funkat för dem.
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-25 09:54:24 följande:

Ja det är ju just det där med tiden. Vill inte gärna behöva hosta upp 3-4000 fram i maj för då ryker nog semestern :(

Håll koll på jollyroom de har erbjudanden lite då och då. Även Nids4kids kan ha bra erbjudanden. Man måste ju inte köpa det dyraste på babyproffsen.
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-25 10:09:27 följande:

Håll koll på jollyroom de har erbjudanden lite då och då. Även Nids4kids kan ha bra erbjudanden. Man måste ju inte köpa det dyraste på babyproffsen.

Vi köpte från Babyproffsen faktiskt, men man får passa på när de har erbjudanden! Man vet ju att dagen kommer när man behöver den där stolen så man måste ju inte stressköpa utan kan vänta på rabatter. Men jollyroom gillar jag med och ännu bättre när man bor i Gbg och kan åka till lagershopen och klämma och känna.
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-11-25 08:17:31 följande:

Jag vet att det är sent ute för många men detta med babyskydd, bilbarnstol osv... vi har varit inne på att hyra, även om det blir dyrare så måste man ju inte ut med hela summan på en gång då... är ju lite samma som att jag har en tandvårdsförsäkring, för att jag ska slippa betala när jag lagar typ.

Men IF,som verkar vara det bolag som har (är det någon som vet om något annat, jag vet att NTF hyr ut babyskydd men vi tänker en paketlösning) har inte brio babyskydd- vilket sambon gärna vill ha. Så nu pratar vi om att köpa Brio Primo. Jag tycker inte det är så himla viktigt att kunna klicka fast babyskyddet på vagnen. Dels för att de jag haft som vet det blir lata och lämnar liggdelen hemma, använder det mesta tiden och det ska väl inte vara så bra för bebis rygg? Sedan kommer ju inte bilen vara hemma på dagarna utom de dagar jag säger att jag vill ha den. Sen när sambon är hemma så är den hemma hela tiden för jag cyklar till jobbet.

Samt att jag är vis av min systers erfarenhet, får man en baby som hennes flicka så är babyskyddet ändå urväxt till våren kommer och det fanns inte en chans att orka bära henne i det någon längre stund ens i april. Hon var en megababy på över tio kilo vid typ 4-5 månader. över 4 när hon föddes. Med tanke på föräldraledigheten så vill man INTE ha en utgift på 3-4000 redan efter ett par månader...
    Å andra sidan, min väninna använde sitt i 11 månader, hon hade en minibaby. Då hinner man ju spara pengarna lite lättare. Men detta VET man ju inte innan!
    Ni som har barn, vad är era erfarenheter, hur länge använde ni babyskyddet? Hur har/hade/ska ni göra?

Sambon kan inte tänka sig begagnat, vilket det ju iof kan vara om man hyr också men det kanske han inte riktigt fattat. De kan ju aldrig kolla vid återlämnandet om stolen varit i en krock eller ej. Jag skulle kunna tänka mig, tänker att man ser väl lite vad det är för folk om man åker och tittar på stolen.

Som utbildad trafiklärare kan jag endast säga tulla icke på säkerheten! Köp nytt eller av vänner ni känner mycket väl. Det kan få förödande konsekvenser. De man hyr rekommenderar jag absolut inte. De kan vara tappade i golv å ner för trappor.

Tyvärr så kostar det att ha barn men det är något man måste räkna med. När ditt barn kan sitta själv å har en vikt på minst 9 kg så byter man. Vi byte vid 6 månader. Den stolen har vi än idag när han är 4.5 år vilket gör att total summan på dessa åren blir inte så mycket.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)