• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-11-24 14:37:47 följande:
    Shit har inte ens tänkt på att packa grejer ännu, eller ens vad man ska ha med, jag har liksom andra saker att bearbeta just nu.
    Men förstår att du som fött för tidigt innan vill vara bättre förberedd än så!
    Ja säkert kan du åka hem tidigare än så om allt är väl, vet att mina bonusars mamma födde på morgonen och sen var hon hemma på eftermiddagen när barnen slutade skolan typ. Då var det ändå 8 år sedan hon födde sist så det var ju nästan som att börja om igen.
    Hos oss är 6 h obligatoriskt efter förlossning. Har inte tänkt stanna längre än så. Så Jah ska inte packa för mycket. Ombyte babyskydd å kläder till lily. Spricker mina planer så har vi 20 min hem :)
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-24 12:48:06 följande:

Min sambo var med på föräldrautbildningen och häromdagen hos bm. De andra besöken har han inte varit med på- men det är för att jag inte tycker han behöver, för mig är det liksom bara kolla hälsan, tack, hej. Onödigt han också måste vara ledig för det liksom, räcker med att jag måste ta av min flex till det.

Annars är han ganska engagerad. Han försöker förstå vad jag känner, och han googlar barnvagnar, väljer kläder och försöker peppa mig. Han är iaf inte mindre engagerad än mig. Han vet ju lite mer än mig om vad som är nödvändigt, onödigt, osv.

Jag tycker egentligen inte att han behöver vara med hos bm, mer än på inskrivning, kub och RUL, Men däremot hade jag som sagt önskat att han var lite engagerad i nåt som har med bebis att göra. 
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-11-24 11:59:26 följande:

hur hemskt det än låter så är det till lite tröst, känner mig inte riktigt lika utsatt när jag vet att andra har haft/har det likadant och att pappan knöt an till barnet när det väl var ute. Jag är egentligen inte så orolig för att han om han kommer vara en bra pappa, är rätt säker på att han kommer vara lika fantastisk mot vår lilla tös som han är mot sin söner. Men känslorna och tankarna för inte alltid logiska resonemang när jag väl tappat det.

Usch, det låter jobbigt som du har det! Å ena sidan får du försöka tänka att han inte menar det personligt mot dig och den här bebisen utan att han tycker nog det är helt logiskt att känna att "det gick ju bra de två första gångerna" men å andra sidan måste han ju förstå att hans ex förlossningar har ju faktiskt INGET med dig att göra och det är alltså inget stöd för dig att han tycker att han gjort det tidigare. För dig är allt nytt, klart du ska förvänta dig att han ska vara lika delaktig som du.

Jag vet att det är vanligt att pappor inte "känner något" och inte engagerar sig förrän barnet är ute och jag förstår att det är skillnad i och med att det är kvinnan som är gravid, men jag tycker inte det är okej för det faktiskt utan de får väl göra sitt bästa för att bli delaktiga. Jag tycker åtminstone att pappan ska följa med på de besök som mamman tycker att hon vill ha honom med på. Min man har varit med på ultraljuden (vi har gjort fyra stycken) samt föräldrautbildningen och en informationsträff på sjukhuset. På vanliga klinikbesök tycker jag inte han behöver vara med men första gången vi var på den amerikanska kliniken var han med så att han skulle kunna bilda sig en uppfattning om det.

Prata med honom igen tycker jag och förklara utifrån DIG och vad DU behöver. Jag är själv så överrumplad över alla hormoner så vi har pratat mycket för jag känner mig väldigt utsatt i detta.
  • minahjärtan0609
    Lisasmor skrev 2015-11-24 15:55:04 följande:

Angående (o)engagerade pappor så kan jag berätta att min sambo satt och sov med huvudet på bordet under föräldrakursen med vår första dotter! Tror ni att jag kände mig sedd och förstådd i min roll som blivande mor då eller?! Han fick ta emot ett antal armbågar i sidan och ilskna blickar från mig. Haha, nu kan jag skratta åt det. Men det verkar som att många män har svårt att sätta sig in i hur stort det faktiskt är att föda ett barn...

Hi hi.. Lite komiskt ändå måste jag säga. Jag tror att föräldrarskapet börjar i ögonblicket barnet föds för många pappor. I min mans fall tror jag det är en försvarsställning om något skulle gå snett. Som blivande mamma känner man ju graviditeten på ett fysiskt plan och då engagerar man ju dig automatiskt rent känslomässigt.
    På sätt och vis tycker jag det är skönt att allt inte kretsar kring graviditeten. Det känns inte rätt mot barnen. Det är jätteskönt att han fixar med julbestyr och julklappar istället. Jag får ventilera mina gravidbestyr med er istället!
  • minahjärtan0609

Jag har för övrigt köpt en jättefin skötbädd på jollyrooms stora rea idag. Färg och form, grå med moln. Känns som om jag gjort en fynd.

• Seven Costanza

Såg att det diskuteras hur länge man tänkt stanna efter förlossningen och jag måste fråga varför pappor inte får stanna över natten i Sverige? Vi var på information på sjukhuset igår och här är det helt självklart att partnern sover över i samma rum med mamman och barnet. Alla som föder vaginalt får stanna två nätter, efter kejsarsnitt fyra nätter.

En sak vi inte alls har tänkt på är att vi tydligen måste bestämma nu snarast vilken barnläkare vi ska ha till barnet för hen ska komma och kolla barnet på sjukhuset innan man åker hem. Man ska förregistrera sig på sjukhuset här senast fyra veckor innan BF så senast 11/12 måste vi ha hittat barnläkare och fyllt i de papprena. Gör man så i Sverige också? När är första besöket på BVC med barnet efter hemkomst? Jag tycker det låter som att man går på kontroller här i USA hela tiden och jag känner bara att det låter jobbigt att behöva ta sig hemifrån för det när man precis kommit hem med bebisen.

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-24 17:15:15 följande:

Jag tycker egentligen inte att han behöver vara med hos bm, mer än på inskrivning, kub och RUL, Men däremot hade jag som sagt önskat att han var lite engagerad i nåt som har med bebis att göra. 

Jag förstår vad du menar- jag tycker det är en trygghet att min sambo varit med om både en specialförlossning och en vanlig, på samma sjukhus vi ska föda på, det är en av få saker jag inte oroar mig för, han kommer vara ett superstöd.

Han är lagom engagerad, som jag känt ibland inför detta så hade jag nog blivit tokig på en karl som varit för på också. Han lyckas ganska bra med att läsa av på mig HUR engagerad det är läge att vara just för dagen- vissa dagar är jag jättetuff, det är det dagarna jag klättrar upp på en stege och klär ett träd, och andra dagar kryper jah ner under täcket och bölar att jag ångrar mig och han lovar väl att ta hand om barnet om jag dör :)
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-24 17:58:46 följande:

Såg att det diskuteras hur länge man tänkt stanna efter förlossningen och jag måste fråga varför pappor inte får stanna över natten i Sverige? Vi var på information på sjukhuset igår och här är det helt självklart att partnern sover över i samma rum med mamman och barnet. Alla som föder vaginalt får stanna två nätter, efter kejsarsnitt fyra nätter.

En sak vi inte alls har tänkt på är att vi tydligen måste bestämma nu snarast vilken barnläkare vi ska ha till barnet för hen ska komma och kolla barnet på sjukhuset innan man åker hem. Man ska förregistrera sig på sjukhuset här senast fyra veckor innan BF så senast 11/12 måste vi ha hittat barnläkare och fyllt i de papprena. Gör man så i Sverige också? När är första besöket på BVC med barnet efter hemkomst? Jag tycker det låter som att man går på kontroller här i USA hela tiden och jag känner bara att det låter jobbigt att behöva ta sig hemifrån för det när man precis kommit hem med bebisen.

Här är tydligen vanligt att BVC kommer på hembesök? mig frågade de redan på inskrivningen om jag ville gå på BVC där med! Jag sa först vill jag se om det ens är något där inne!
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-11-24 17:58:46 följande:

De får stanna på de ställen där det finns plats. I Falun finns i stort sett bara enkelrum på BB, det finns två salar man ibland dubbelbelägger med två mammor istället. Hamnar man inte på BB så är det på patienthotellet, och där är bara enkelrum. Nej, här kör en barnläkare undersökning på de barnen som ska gå hem den dagen, eller de barn som "det är ngt med". Inget val man som förälder bör göra. I Sverige vill vi att man gör en barnläkarundersökning efter 48h ålder (PKU tas också vid 48h). Går man på den på BB så behöver man inte till läkare på BVC direkt sen. Däremot går många och väger och mäter rätt ofta i början på BVC, men det gör man som man vill med. Första besöket på BVC är oftast inom en vecka. Många gånger gör de hembesök första besöket och tar med våg, men vill man inte att de gör det, så kan man gå dit istället. Vi har kört båda varianterna. 
  • qatteriin

Jösses vilken fart det varit här idag, jag hinner inte med!

Ser att ni diskuterar fädernas engagemang. Min man var väldigt engagerad de första graviditeterna och var med på alla mvc-besök och ul vid de graviditeter jag hade i Sverige, fram till och med Axel. Eller möjligtvis missade han nåt rutinbesök men generellt så var han med, och var mycket engagerad i graviditeterna. Det var ju så mycket osäkerhet för oss efter första missfallet (och såklart värre ändå efter de kommande) och han sörjde som jag. Nu den här graviditeten och den innan som slutade i mf har han inte varit med till mvc, vet inte varför egentligen men det känns så mycket som rutin och jag har inte känt att jag behövt det, men på ultraljuden har han varit med. Jag skäms faktiskt lite för att jag inte frågar honom om han vill med! Han tar hand om så mycket här hemma istället och är omtänksam, sen är det tidvis uppenbart att han inte förstår riktigt hur ont jag har och hur lite jag klarar av, men det är ju svårt att förstå för nån annan och när jag väntade Axel så hade jag ju inte ett barn att passa samtidigt som jag hade ont...

När vi fick Axel fick vi själva kontakta bvc och säga att han var född, så kom de hem när han var en vecka och vägde och så. Här där vi bor nu får min mvc-bm besked från sjukhuset dels när bebis är född och dels när vi blir utskrivna. Sen ringer hon mig/maken och om det behövs så kommer hon hem (eller vi dit) för att se så allt är ok och väga bebis, sen rapporterar hon över till bvc som fortsätter följa upp. Bra system tycker jag så man slipper ta den biten själv när man har fullt upp med ny bebis!

Jag packar nog väldigt lite i bb-väskan, räknar med att bli hemskickad tidigt och om inte så får maken åka och hämta grejer som kan behövas. Tar inte med babynest eller amningskudde eller nåt sånt, amningskudden hade varit skönt att ha sist men nu känns det som jag har mer koll så jag klarar mig nog utan om vi får stanna på bb.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)