• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-24 06:27:38 följande:
    Jag vet inte hur vi ska göra med föräldraledigheten och det plågar mig lite... Jag vill ju gärna helamma och ha möjlighet att amma så länge det behövs när vi kör matintroduktion som vi gjorde med Axel, men samtidigt är det ju mer ekonomiskt om jag börjar jobba tidigt och maken är hemma. Men så länge han inte har fast jobb så känns det som att han måste jobba så mycket som han får chansen, för att skapa bättre möjligheter att få fast. Så vi får se hur vi gör, jag har sagt att jag blir hemma ett år till chefen men hon blir bara glad om jag kommer tillbaka tidigare. Deltid skulle ju kunna vara en möjlighet. Men det stör mig att inte bara kunna fokusera på bebisens och familjens behov och önskemål i det här fallet!

Ja det är nog så, just okontrollerbarheten som spelar in. Haha sen skulle jag vilja göra som med sonen, hans första body hade ju hans namn tryckt frampå och det går ju inte om vi inte vet namn!
    Visst är det bra att han tar alla chanser han får till att knyta kontakter och visa sina kunskaper på arb.marknanden. Så jag förstår din tanke med att han bör jobba så mkt han får chansen till samtidigt som det blir tuffare ekonomiskt också. Man vill ju som du säger kunna lägga fokus på familjen och vilket som känns bäst. Och sen vill man ju såklart kunna njuta av sin ledighet utan att behöva känna pressen att gå tillbaka så fort som möjligt.

Vi har inte diskuterat ledigheten alls faktiskt. Det är nästan självskrivet att jag kommer vara hemma den mesta tiden, iallafall helt till bebis är året. Dels för att mannen har ett jobb han trivs med nu, och jag har ett jag inte trivs med, slippa kvällar och helger och jag får samtidigt tid att kunna ta mig vidare kanske. Tror inte mannen skulle trivas att gå hemma en längre tid heller och jag är gärna hemma länge också då det blir sista barnet för oss.
  • WiMe06
    Hame skrev 2015-11-24 08:59:22 följande:

En liten undring till er som också har äldre syskon på dagis. 

Min son (snart 3 år) brukar sova middag i sin vagn på dagis. Hemma har han aldrig gjort det utan sover i sin säng, ibland sover han inte alls längre. Nu kommer vi ju att behöva vagnen till den lilla bebisen och har inte så stor lust att köpa en ny vagn. Troligtvis sover han ju snart inte längre på dagis heller. Dagis har en del lånevagnar men de är redan "upptagna" av andra barn. Är det vår skyldighet att stå för liggplats till vårt barn eller är det upp till dagis att fixa det?  

Det var likadant på det dagiset som mina barn gick på, dem sov ute. Nu hade vi aldrig det problemet med vagn för den store hade slutat sova i vagn när den lille började dagis men jag kan aldrig tänka mig att det är eran skyldighet att stå för en vagn för att barnet ska kunna sova på dagis. Har svårt att tänka mig att kommunen kan "kräva" det. För då skulle ju dem andra barnen som har "lånevagn" inte fått ha det heller.
  • mirakelspektakel
    CarolinaH skrev 2015-11-23 22:49:14 följande:

Var på vanlig kontroll hos BM i dag. Tog upp att jag haft väldigt ont i högra revbenen ett bra tag nu och att jag upplever att jag får svårt att andas. Och att jag sedan i torsdags svimmat tre gånger av att jag inte får luft.

Det blev en väldans fart på henne. Extra prover togs, hon diskuterade fram och tillbaka med läkaren. Det slutade med att jag ska åka till förlossningen i morgon. Och minsta lilla känning ska jag åka in akut.

Fick inte veta alls vad som kommer att ske i morgon. Kan inte riktigt låta bli att bli väldigt nervös och lite orolig. Är bara i 33+1 just nu. Bf 9/1. Hoppas på att bebisen får stanna så länge som möjligt i alla fall.

Hoppas att går bra idag! Håller tummarna.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-24 09:46:31 följande:
    Det var likadant på det dagiset som mina barn gick på, dem sov ute. Nu hade vi aldrig det problemet med vagn för den store hade slutat sova i vagn när den lille började dagis men jag kan aldrig tänka mig att det är eran skyldighet att stå för en vagn för att barnet ska kunna sova på dagis. Har svårt att tänka mig att kommunen kan "kräva" det. För då skulle ju dem andra barnen som har "lånevagn" inte fått ha det heller.
    Jag tror inte heller det, men jag har hört (bla min syster är förskolepedagog) att de förskolor som har barnen sovande ute har mindre sjukdom osv än de som ligger tätt ihop i vilorum med filtar och kuddar som har fullt med baciller osv :)

Om det känns som att barnet kommer att sova middag ett tag till,  så hade jag köpt en blocketvagn i hyfsat skick för någon femhundring och ställt på förskolan för barnet att sova i, för jag tror faktiskt på detta att utomhussömn är bra för dem :)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-24 09:41:48 följande:
    Visst är det bra att han tar alla chanser han får till att knyta kontakter och visa sina kunskaper på arb.marknanden. Så jag förstår din tanke med att han bör jobba så mkt han får chansen till samtidigt som det blir tuffare ekonomiskt också. Man vill ju som du säger kunna lägga fokus på familjen och vilket som känns bäst. Och sen vill man ju såklart kunna njuta av sin ledighet utan att behöva känna pressen att gå tillbaka så fort som möjligt.

Vi har inte diskuterat ledigheten alls faktiskt. Det är nästan självskrivet att jag kommer vara hemma den mesta tiden, iallafall helt till bebis är året. Dels för att mannen har ett jobb han trivs med nu, och jag har ett jag inte trivs med, slippa kvällar och helger och jag får samtidigt tid att kunna ta mig vidare kanske. Tror inte mannen skulle trivas att gå hemma en längre tid heller och jag är gärna hemma länge också då det blir sista barnet för oss.
    Ja men då väljer ni ju det som passar er båda bäst = alla vinner på det , barnen, du och mannen!
    Vi har ju båda ett jobb vi trivs på, ingen av oss har någonsin tänkt oss någon lång föräldraledighet plus att vi tjänar ganska lika, jag 1500 mer, men han har från sitt arbete extra 10% i ett antal dagar om han är föräldraledig.
    Det enda är att han bryr sig för mycket om vad andra skulle tänka och tycka om hur vi delar upp det. Trodde han var modernare än så och det sa jag till honom, men tydligen inte. Funderar på om hans mamma sagt något till honom som han inte riktigt vill berätta för mig :)
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-24 09:41:47 följande:
    Det är en annan fråga, men nu är vi väl bara två som har bonusar i tråden- hur mycket hänsyn tar man till dem som föräldraledig? Nu är tanken att nioåringen inte ska vars på fritids mer, han känner sig färdig med det själv också. Elvaåringen är ju redan hemma morgon eftermiddag sedan ett år tillbaks.

Jag har sagt samma till sambon som syrran gjorde till sin man: är jag hemma och ska göra mat så fixar jag såklart till dem med. Men jag tänker inte bygga min vår kring deras skoltider, utan har jag planer eller lust med att sticka iväg med bebis så får de klara sig själva. Morgonen finns jag i sovrummet/ vardagsrummet men de ska vara självgående och inte springa och störa efter ev sömnlösa nätter. Det klarar de från sin mamma, hon har heller inte gått upp med dem sedan hennes lille kom. Det tyckte sambon var helt ok- men jag tror hans mamma förväntar sig att jag ska finnas mer för dem där hemma än så.

Ang pensionerade svärföräldrar så är det en jättebra idé! Nu är det bara min far som är pensionär och han äger inte ens en mobiltelefon och är inte kapabel att springa efter någon liten så han är inte aktuell.

Vad gäller engagemang så har vi lite internt bestämt att detta barn blir "min mammas". Sambons föräldrar är superengagerade i killarna vilket jag tjänar på- men jag är inte överens med min svärmor om hur man bäst uppfostrar barn, även om hon är genomsnäll så lan hon typ låta dem äta tårta tills de kräks. Och så tjuvröker hon inomhus.

Men det säger vi ju inte till dem förstås, men vi kommer använda min mamma i första hand som barnvakt, osv. Men hon har ju 10 år till pension så det får bli helger och kanske hämta ibland:)
    Vi har också diskuterat lite kring detta, nu är ju barnen här mindre så även fast äldsta är 9 år så är det inte på kartan att han ska få sluta fritids innan hösten. Han är inte en mogen 9 åring (vilket inte är något konstigt han har haft en väldigt tufft uppväxt) och inte speciellt självgående heller. Jag tänker att jag absolut kan hämta dem vissa dagar så att de får kortare dagar på fritid, beroende på hur det kommer gå att kombinera med en liten bebis och två barn vars största intresse verkar vara att reta eller slå varandra till döds. Jag tycker att din tankegång låter vettig, är man hemma så finns man tillgänglig men inte som deras pass upp, men att man inte planerar sina dagar efter deras hämtningar och lämningar.

Båda mina föräldrar är pensionerade, men min pappa bor 25 mil bort så han är inte ett alternativ. Min mamma kommer absolut ställa upp som barnvakt, även fast hon är en väldigt aktiv person med väldigt mkt på agendan. 

Det låter som en klok idé att i första hand använda sig av din mamma. Jag tycker även att din sambo kanske ska ta ett snack med sin mamma vad som gäller med bebis. Att ni TILLSAMMANS bestämt att dessa regler ska gälla, typ inget socker innan bebis är 2 år eller vad ni nu bestämt er för. Kanske kan hon respektera era regler om de är tydliga från början? Det låter nämligen som om ni båda skulle må väldigt bra av att bli avlastade av en pensionerad farmor. 
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-24 10:02:13 följande:
    Ja men då väljer ni ju det som passar er båda bäst = alla vinner på det , barnen, du och mannen!
    Vi har ju båda ett jobb vi trivs på, ingen av oss har någonsin tänkt oss någon lång föräldraledighet plus att vi tjänar ganska lika, jag 1500 mer, men han har från sitt arbete extra 10% i ett antal dagar om han är föräldraledig.
    Det enda är att han bryr sig för mycket om vad andra skulle tänka och tycka om hur vi delar upp det. Trodde han var modernare än så och det sa jag till honom, men tydligen inte. Funderar på om hans mamma sagt något till honom som han inte riktigt vill berätta för mig :)
    Ja, absolut det gör vi.

Och jag tycker ni gör helrätt som delar upp ledigheten så som ni tänkt. Har man två bra jobb och ingen är den personen som vill vara hemma länge så gör ni ju helt rätt. Jag förstår inte varför andra människor ska tycka och tänka så mkt om hur andra lägger upp sin ledighet. Alla familjer är ju olika och om ngn ska må dåligt över att känna press att gå hemma länge med sitt barn är det väl knappast en situation som gynnar varken barnet eller familjen. Nej, jag tycker ni gör helrätt.

Det finns säkert dem som tycker att min man borde vara hemma och ta sitt ansvar och plocka ut sina dagar men jag tänker inte tvinga honom att vara hemma för han tar ut sin ledighet som det passar oss och sen tar han minst lika stort ansvar för barnen och diverse när han kommer hem från jobbet. Tycker staten och försäkringskassan ska släppa på detta med att man måste ta ut si och så mkt, ingen familj gynnas av tvång, det bästa vore om man kunde få anpassa ledigheten mer efter behoven man har i respektive familj. Och att ngn pappa ska gynnas eller hyllas lite extra för att han tar ut sin ledighet tycker jag är fel. Oj, nu svävade jag nog iväg lite. Haha!!
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-24 09:41:47 följande:
    Btw igår på förlossningsutbildningen så sa föreläsaren att ALLA förlossningsavdelningar måste ha en av psykosomatisk (kan det ha hetat så?)avdelning som har typ aurorasamtal (de heter olika på olika ställen) och att det är bara att begära en remis från sin BM så får man komma dit och prata med någon.

Har du ringt än? ;)
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-24 10:17:32 följande:
    Vi har också diskuterat lite kring detta, nu är ju barnen här mindre så även fast äldsta är 9 år så är det inte på kartan att han ska få sluta fritids innan hösten. Han är inte en mogen 9 åring (vilket inte är något konstigt han har haft en väldigt tufft uppväxt) och inte speciellt självgående heller. Jag tänker att jag absolut kan hämta dem vissa dagar så att de får kortare dagar på fritid, beroende på hur det kommer gå att kombinera med en liten bebis och två barn vars största intresse verkar vara att reta eller slå varandra till döds. Jag tycker att din tankegång låter vettig, är man hemma så finns man tillgänglig men inte som deras pass upp, men att man inte planerar sina dagar efter deras hämtningar och lämningar.

Båda mina föräldrar är pensionerade, men min pappa bor 25 mil bort så han är inte ett alternativ. Min mamma kommer absolut ställa upp som barnvakt, även fast hon är en väldigt aktiv person med väldigt mkt på agendan. 

Det låter som en klok idé att i första hand använda sig av din mamma. Jag tycker även att din sambo kanske ska ta ett snack med sin mamma vad som gäller med bebis. Att ni TILLSAMMANS bestämt att dessa regler ska gälla, typ inget socker innan bebis är 2 år eller vad ni nu bestämt er för. Kanske kan hon respektera era regler om de är tydliga från början? Det låter nämligen som om ni båda skulle må väldigt bra av att bli avlastade av en pensionerad farmor. 
    Ja hämtningar och lämningar hade inte varit aktuellt oavsett då jag inte är hämtperson längre. Hämtade förr men i samband med att vårdnaden fastställdes i familjerätten så plockade vi av bra anledningar bort detta, både för mig och för mammans nya sambo, så det är bara min sambo som hämtar yngste.
    Vi andra går på skolavslutningar, och går varannan gång på typ Lucia, mma.

Hade gärna sett att han hade fritids nästa termin med men nu vill han inte och har lovat att sköta sig. Han är inte där än att han kan låsa dörrar och ha ansvar för nycklar men det är den äldste å andra sidan väldigt duktig med.

Farmor är inte pensionär än men kommer att bli ganska snart. Hon kan vara svår ibland men är i grunden en reko människa. Jag tror inte alltid sambon berättar allt hon säger för han vet att det skulle reta mig. Hon kan inte riktigt sålla och se att allt killarna säger till henne inte alltid stämmer- de svänger gärna lite med sanningen för att få uppmärksamhet och det kan bli så fel gentemot deras mamma när särskilt den store gärna hittar på saker för att farmor ska tycka synd om honom-  det går ingen nöd på dem hos mamman alls.

Min svärfar är en fantastisk person, en sådan där lokal profil båda privat och yrkesmässigt, vars åsikt alla respekterar (jag kände honom lite innan jag träffade sambon då vi träffats i samverkansgrupper via våra jobb, han jobbar på stadsdelen och jag i ett kommunalt bolag och iom att det är en miljonprogramsstadsdel  med mycket social utsatthet så är samverkan superviktig) men han ska jobba till 67.

Jag tror att de tänker som så att de lägger krut på killarna - jag vet att iaf hon är orolig för att de kommer bli åsidosatta när bebisen kommer, medan jag är mer att JA, det kommer bli mindre tid för dem, men det är absolut ingenting som skadar dem, att lära sig ta hänsyn till och vara förebilder för en mindre individ som ser upp till dem. De fula orden minskade liiite när jag upplyste dem om att bebisen i magen faktiskt hör och känner igen röster och "H**a" är inte det första jag vill att den ska jollra ur sig.
    Och det gör inte mig någonting om de lägger mer tid på dem,  det betyder ju mer tid för vår gemensamma för sambon, eller mer tid med bara en kille hemma vilket ger lite lugn och ro i bråkandet. Jag har dock sagt till sambon att jag tänker inte tolerera att de gör jättestor skillnad på barnen vad gäller exempelvis presenter osv. Men det tror jag inte.

Sen, och det köper jag, så har jag lite grann drivit bort svärföräldrarna själv. De är väldigt omtänksamma, till den grad att de nästan kväver ibland, och där var jag lite väl tydlig i början att jag inte ville bli daltad med- jag fick inte bära min resväska, osv. Så nu vågar de inte fråga hur jag mår ens- vilket är lite fånigt för det gjorde de ju innan. Jag ville bara inte ha en massa extra uppmärksamhet, jag är inte havande med Jesusbarnet liksom.
  • Hame
    WiMe06 skrev 2015-11-24 09:46:31 följande:
    Vi har privat dagis och inte kommunalt, men de ska väl erbjuda samma ändå? 
    amalie79 skrev 2015-11-24 09:58:16 följande:
    Jag tror inte heller det, men jag har hört (bla min syster är förskolepedagog) att de förskolor som har barnen sovande ute har mindre sjukdom osv än de som ligger tätt ihop i vilorum med filtar och kuddar som har fullt med baciller osv :)

Om det känns som att barnet kommer att sova middag ett tag till,  så hade jag köpt en blocketvagn i hyfsat skick för någon femhundring och ställt på förskolan för barnet att sova i, för jag tror faktiskt på detta att utomhussömn är bra för dem :)
    Jag har absolut inget emot att han sover ute, det får han gärna göra. Däremot tycker jag kanske att det är dagiset som isf borde köpa en blocketvagn och inte vi? Det känns ju lite orättvist att det finns ett par lånevagnar, men eftersom vi inte var först till kvarn på dem måste vi ordna själva...

Vi kommer ju inte ha någon som helst annan användning av den och den kommer aldrig att lämna förskolan. Jag tror dessutom bara att det rör sig om max ett par månader innan han slutar sova middag helt. Vi har redan kombivagn, dubbelvagn, sulky och paraplyvagn så är inte så sugen att lägga pengar på ytterligare en Obestämd
Svar på tråden BF Januari 2016 :)