• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-12-03 13:04:58 följande:
    Wow förresten har du hoppat fallskärm?! Häftigt, önskar jag vågade det
    ja det har jag, ungefär 300 gr :) 
    Vill man det tillräckligt mkt så vågar man ;)
  • fruthomas
    amalie79 skrev 2015-12-03 10:58:17 följande:

Jag bryr mig inte om hur andra gör, jag har inget behov av att vara duktig, eller att klara det utan det eller det, jag vill ha bedövning, så mycket det bara går och jag vill överleva typ :) det är det jag känt hela tiden, det viktigaste är att JAG överlever. Läste om någon mamma med cancer som envisades med att föda barn trots en massa risker för henne, det hade jah aldrig gjort. Jag är i grunden en egoistisk fegis...

Haha. Vad skönt med lite ärlig självkännedom. Jag bryr mig egentligen inte heller om vad andra klarar. Jag är bara bestämd om att JAG kan fixa det. Och det har jag gjort. Men inte inför eller under någon fl har jag heller sagt stopp och nej till annan bedövning. Jag litar på att bm är proffesionell och hjälper oss på bästa sätt. Men jag oroar mig nästan aldrig för särskilt mycket. Jag tar det som det kommer. Och det är också vad som står i mitt fl-brev. För oss är huvudsaken att vi får hjälpen och information.
  • fruthomas
    WiMe06 skrev 2015-12-03 11:29:24 följande:

Vad jobbigt med så långdragna förlossningar, mina har ändå gått snabbt. Därav kanske att jag klarat mig på bara lustgasen. Men vi är ju alla olika och man är olika smärtkänslig. Kanske hade jag velat ha all smärtlindring som går om det inte vore för att det skrämmer mig mer. Och hade mina tidigare förlossningar varit mer långdragna kanske jag inte klarat mig på bara lustgasen heller.

Tycker inte du ska tänka att om andra klarar det så gör jag, utan utgå bara ifrån din egen kropp och lita på din egen känsla

Egentligen bryr jag mig som sagt va inte om andra. Men det är en häftig känsla att klara det så normalt man kan. Smärtan försvinner ju till stor del nästan helt och direkt när bebisen är ute.

Jag har heller inget emot smärtlindring (bortsett från kvadlarna och ev biverkningar av tex eda), så därför är jag öppen för att använda det om det kommer till det.

Det kan vara dumt att åka in bestämd om att "jag ska ha eda" för det kan också bli helt fel om det går för fort.

Förlossningsdepprision kan man få av många anledningar tyvärr.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-03 13:58:55 följande:

Nej du vet inte exakt när det ska ske, men du vet att det kommer göra det, till skillnad från om du skulle snubbla och bryta armen. 

En sak jag har lärt mig efter att haft flera depressioner är att det psykiska är lika verkligt och viktigt att ta på allvar som det fysiska. Det du känner är inte löjligt eller nåt du får skylla på dig själv, du tycker att du borde kunna hantera det, men du skulle kanske inte vara lika benägen att tycka att du ska hantera ett benbrott utan att söka läkarvård? Jag har svårt att tro att de kommer jaga dig, om du söker hjälp, medvetenhet och kunskap är ju något som minskar risken för depression. 

Nej ett benbrott gör väl skitont och jag har ju världens lägsta smärttröskel ju! ;) piper för ingenting ju

Nej jag har sett riktig psykisk sjukdom på väldigt nära håll så är inte rädd för att söka hjälp på det sättet. Men att komma till psykologen och säga att man inte är säker på att man egentligen vill ha livet man valt är lite tufft.

Jag vet att det är försent att ändra sig nu och jag vet att jag kommer älska mitt barn, det gör jag redan. Och jag hoppas jag kommer känna annorlunda sen, gör jag inte det så får vi ta det då. Som jag sagt innan, jag hade velat ha fler år med bara min sambo först. Men de åren kommer- bara senare än vad jag egentligen hade velat.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-03 14:04:50 följande:

ja det har jag, ungefär 300 gr :) 

Vill man det tillräckligt mkt så vågar man ;)

Häftigt! Kanske någon gång!
  • qatteriin
    Apropå det där med bedövning och illamående/kräkningar så är det nog väldigt individuellt. Men det är vanligt att man kräks när bebis passerar spinaeknölarna på vägen ut. Jag blev vansinnig på maken som skulle hämta nya kräkpåsar hela tiden fast jag bara kräktes nån matsked varje gång, haha, tyckte det var onödigt slöseri. ;)

Jag har TENS nu men har aldrig provat under förlossning. Tycker inte den hjälper mot foglossningen ens så vete tusan, men jag kommer nog försöka med den i latensfasen ändå eftersom jag ändå har den. 

Vad gäller träning så var jag väldigt skeptisk men kom att älska SATS när vi bodde i Gbg, gick alltid och tränade med min bästa kompis. Mest gruppträning men även en del på gymmet. Har inte fått till det sen vi flyttade, dels svårt att hinna med småbarn och heltidsjobb, och dels har jag inte haft nåt sällskap och det behöver jag, iaf i början. Men vi har ett naturreservat precis utanför dörren med cykel- och gångbanor och utegym runt hela skogen så jag hoppas komma igång och kunna ta mig an det när bebis är ute och kroppen är mer hel, jag saknar verkligen träning. 

amalie79, jag förstår hur du menar angående tiden efter januari. Det GÅR ju inte att föreställa sig, och även om vi som gjort det förr kan säga att det är värt det och blablabla så är det ju faktiskt inget man kan veta. Och det är nog klokt att försöka få nån att ventilera det med. Och det där med att faktiskt inte veta när det kommer att ske, det är förjävla svårhanterligt... Och du, jag är psykolog, vi är vana. ;) Och de flesta av oss kan också ha de där tankarna. Det gäller bara att träffa en vettig variant, hehe. Jag har många gamla klasskamrater som jobbar som mödra-/barnhälsovårdspsykologer i Gbg-området och dem kan jag gå i god för kan jag lätt säga.

mirakelspektakel; Omg fallskärm!! Har drömt om det men nu efter att jag fått barn vete tusan om jag skulle våga, haha! Så mycket att förlora om det går fel liksom. ;)
  • minahjärtan0609
    himw skrev 2015-12-03 10:45:56 följande:
    Det gör du rätt i! Så skönt att vikarien tar kommandot, på mitt jobb har mina kollegor fått besked om att min tjänst ska delas upp på de som är kvar istället för att ta in någon ny då vi omorganiseras och det är anställningsstopp.

Kommer gå åt skogen och det känns hemskt att allt som jag byggt upp kommer falera men jag har bestämt mig för att inte oroa mig för det utan det får min chef göra på plats istället. Så får jag se om och vad jag kommer tillbaka till sen :)
    Min bm tyckte idag att jag är lite väl plikttrogen. Det är svårt när man jobbar med människor tycker jag, särskilt barn. Man vill ju inte länna dem i sticket liksom. Men visst ska man låta chefen ta ansvaret, det får bli dom det blir.

Bm besöket gick bra! Allt såg bra ut. Magen har blivit både mindre och lägre och hon tyckte att det var dags att varva ner. Men ingen oro. Hjärtljuden var fina och jag känner bebisens rörelser.
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-12-03 14:22:26 följande:
    Nej ett benbrott gör väl skitont och jag har ju världens lägsta smärttröskel ju! ;) piper för ingenting ju

Nej jag har sett riktig psykisk sjukdom på väldigt nära håll så är inte rädd för att söka hjälp på det sättet. Men att komma till psykologen och säga att man inte är säker på att man egentligen vill ha livet man valt är lite tufft.

Jag vet att det är försent att ändra sig nu och jag vet att jag kommer älska mitt barn, det gör jag redan. Och jag hoppas jag kommer känna annorlunda sen, gör jag inte det så får vi ta det då. Som jag sagt innan, jag hade velat ha fler år med bara min sambo först. Men de åren kommer- bara senare än vad jag egentligen hade velat.
    Till Amelie- Dina känslor är inte onormala. Jag tror inte att psykologen kommer tycka att du är konstig om du säger som du känner.

Ang smärtlindring så tycker jag att du ska ta Eda om du är rädd för smärta. Jag har aldrig hört någon få komplikationer endast för att de fått Eda utan det har hänt andra saker. Det känns onödigt att du ska utsätta dig för smärta du inte tror att du klarar av.
  • fruthomas
    WiMe06 skrev 2015-12-03 11:29:24 följande:

Vad jobbigt med så långdragna förlossningar, mina har ändå gått snabbt. Därav kanske att jag klarat mig på bara lustgasen. Men vi är ju alla olika och man är olika smärtkänslig. Kanske hade jag velat ha all smärtlindring som går om det inte vore för att det skrämmer mig mer. Och hade mina tidigare förlossningar varit mer långdragna kanske jag inte klarat mig på bara lustgasen heller.

Tycker inte du ska tänka att om andra klarar det så gör jag, utan utgå bara ifrån din egen kropp och lita på din egen känsla

Egentligen bryr jag mig som sagt va inte om andra. Men det är en häftig känsla att klara det så normalt man kan. Smärtan försvinner ju till stor del nästan helt och direkt när bebisen är ute.

Jag har heller inget emot smärtlindring (bortsett från kvadlarna och ev biverkningar av tex eda), så därför är jag öppen för att använda det om det kommer till det.

Det kan vara dumt att åka in bestämd om att "jag ska ha eda" för det kan också bli helt fel om det går för fort.

Förlossningsdepprision kan man få av många anledningar tyvärr.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-12-03 14:02:37 följande:
    haha. känner igen det där. fattar inte vart dagarna ta vägen! Får panik, sen kommer jag på att juste det är ju just pågrund att att jag kan spendera dagarna med att göra ingenting som jag är sjukskriven. (mår jag bra klarar jag knappt av att sitta still.) så nej du är inte världens sämsta människa, du är bara rejält påverkad av att vara gravid. De få dagarna jag får lite energi tillbaka får jag värsta aha-upplevelsen och minns hur mitt normal läge egentligen är.
    Jag är precis likadan, kan inte heller sitta bara still när jag mår bra, det är kanske därför det känns extra svårt att vara hemma såhär. Brukar få en stund på kvällen när energin bara kommer tillbaka, då får jag typ värsta farten och ska göra allt.

Har precis suttit på golvet och skjutit prick på burkar med yngsta sonen, det var knappt man tog sig upp sedan, haha. Men man försöker så gott man kan för deras skull iallafall.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)