• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    fruthomas skrev 2015-12-03 14:18:59 följande:
    Egentligen bryr jag mig som sagt va inte om andra. Men det är en häftig känsla att klara det så normalt man kan. Smärtan försvinner ju till stor del nästan helt och direkt när bebisen är ute.

Jag har heller inget emot smärtlindring (bortsett från kvadlarna och ev biverkningar av tex eda), så därför är jag öppen för att använda det om det kommer till det.

Det kan vara dumt att åka in bestämd om att "jag ska ha eda" för det kan också bli helt fel om det går för fort.

Förlossningsdepprision kan man få av många anledningar tyvärr.
    Så är det ju och det är en helt fantastiskt känsla när den bara försvinner

Det man kan göra är att vara påläst om olika smärtlindring och sen ta det utefter man känner det behövs eller inte. Ta bara för att är ju inte det bästa heller.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-12-03 18:51:51 följande:
    Så är det ju och det är en helt fantastiskt känsla när den bara försvinner

Det man kan göra är att vara påläst om olika smärtlindring och sen ta det utefter man känner det behövs eller inte. Ta bara för att är ju inte det bästa heller.
    Håller med dig om att det bästa är att vara påläst om smärtlindring så att man vet vilka alternativ som finns när det väl är dags. Man vet aldrig hur det blir och alla smärtlindringar gör nog sitt i olika situationer och skeden. Det bästa är nog att få en bra bm som man litar på och som kan vägleda en.

Min första fl gick väldigt snabbt, hade riktigt ont men fick ingen bedövning eftersom att det var så intensivt. Har inga goda minnen från den fl mer än när min pojk väl var ute. En traumatisk upplevelse var det hela, vrf går jag inte in på nu.
    Andra fl planerade jag mer innan och bestämde att jag iaf skulle ha en tens :) när stunden kom orkade jag inte hålla på med sladdarna, värkarna var så intensiva på en gång att tensen kändes lite mesig... Blev bad och lustgas efter bm's råd. Var riktigt skönt.
    Tredje fl var jag inställd på bad och lustgas igen, men nej, fanns inget rum ledigt på förlossningen, fick ta ett rum som inte användes utan badkar, dessutom gick det så fort att när lustgasen kom in på rummet sa det pang och allt vatten forsade och skvätte som bara den. Då kom också krystvärkarna, så det var bara att lägga sig ner och få ut han. Hade även med honom väldigt intensiva värkar innan, mer täta än med mina andra barn och jag hade redan gått igenom den delen när jag kom till förlossningen.
    Vid krystvärkarna har jag varit så fokuserad på andningen, provade lustgasen med min dotter nån gång men fy vad illa jag mådde av den då! Fungerade inte alls.
    Har inga planer alls denna gången utan känner att jag tar det som det kommer. Lite orolig för att det ska gå ännu snabbare bara.
  • MeEmmA
    fruthomas skrev 2015-12-03 17:23:23 följande:
    Egentligen bryr jag mig som sagt va inte om andra. Men det är en häftig känsla att klara det så normalt man kan. Smärtan försvinner ju till stor del nästan helt och direkt när bebisen är ute.

Jag har heller inget emot smärtlindring (bortsett från kvadlarna och ev biverkningar av tex eda), så därför är jag öppen för att använda det om det kommer till det.

Det kan vara dumt att åka in bestämd om att "jag ska ha eda" för det kan också bli helt fel om det går för fort.

Förlossningsdepprision kan man få av många anledningar tyvärr.
    Med min minsta försvann inte smärtan efteråt, hade eftervärkar från helvetet kändes det som och det kändes så onödigt och jobbigt när man hade kämpat och fått ut han. Har hört att de blir värre efter varje förlossning vilket antagligen stämmer. Hade inga eftervärkar som jag reagerade på med min första, andra barnet kom det en del men som sagt tredje -AJ! Hoppas att det inte blir ännu ondare denna gången.
  • Cta
    amalie79 skrev 2015-12-03 07:16:07 följande:
    Åh tack:) nej sant. Alla ska fråga: när, varför jobbar du, vad är det, pojke, flicka? :) och så de där som tror att man ska sluta jobba helt sen. De är lite gammaldags många av mina hyresgäster, och från andra kulturer.
    Ja, mina kunder är främst pensionärer eller sent medelålder, så där har vi ett mönster :D 
  • Krocki1
    himw skrev 2015-12-02 13:06:55 följande:
    Jag sover också så vimla dåligt på nätterna- får nog mest sammanhängande sömn på mina efter-lunch-lurer :)

Men jag tycker det är så konstigt- för allt annat är ju så smart uttänkt med kroppens förberedelser, borde vi inte då sova som stockar sista månaden för att vara utvilade inför förlossningen? Borde ju vara någon sömnhormon som slog till :) Eller så är det för att man ska förbereda sig för vakna nätter med amning och skrikande bebis- huvva! ;)
    Haha jaaa, säkert så att man ska förbereda sig på att vara vaken. Min lilla dotter i magen rör sig som mest på nätterna. Det är väl bara att vänja sig
  • Cta
    MeEmmA skrev 2015-12-02 23:00:39 följande:
    Tack :)
    Haha, perfekta föda barn höfter, den var rolig! Men ligger din bebis fortfarande på tvären? Min bebis sparkar mest utåt, vilket jag är tacksam för, sparkar på tarmar låter inget skönt.
    Jag har inga breda höfter, men har fått höra av bm vid förlossning "att jag är skapt för att föda barn". Det kanske är som du säger att bredare höfter bär barnet bra, men å andra sidan om man har foglossning eller något sånt så spelar det nog ingen roll och ang förlossningen så vet jag att det inte har någon betydelse. Min mamma har breda höfter, men ett för trångt bäcken så hon har fått göra snitt varje gång.
    Min bebis flyttar sig rätt så mycket, något som många tycker är ovanligt så sent i graviditeten (v.36 imorgon), så 70% av tiden ligger den på tvären och sparkar på höger sidan och den andra tiden ligger den mer upprätt och sparkar in mot tarmarna. Väldigt sällan att den träffar mina revben, har hänt 1 gång i vecka 30.

Är så tacksam att jag inte drabbats av några graviditetssymptom som foglossning eller dylik, där hade inget räddat mig. Nu när du berättar om din mamma blir jag extra spänd inför förlossning, undrar om mitt bäcken är trångt eller ej. (spänd på det positiva sättet)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-03 13:30:45 följande:

Det är ju fånigt hur trött man kan vara. Har just sovit ca 2 timmar på soffan IGEN!!

Är det för att man är hemma orken plötsligt försvann och som ngn skrev innan, man vågar känna efter när man är hemma. Min energi är verkligen helt bortblåst. Ont i huvudet, värk i kroppen. Känner mig som världens sämsta människa att bara ligga här som en padda typ, helt förlamad.

Fy, ja det är det där jag är rädd ska hända när jag går hem om två veckor. Att man bara säckar ihop.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-03 15:04:51 följande:

Apropå det där med bedövning och illamående/kräkningar så är det nog väldigt individuellt. Men det är vanligt att man kräks när bebis passerar spinaeknölarna på vägen ut. Jag blev vansinnig på maken som skulle hämta nya kräkpåsar hela tiden fast jag bara kräktes nån matsked varje gång, haha, tyckte det var onödigt slöseri. ;)Jag har TENS nu men har aldrig provat under förlossning. Tycker inte den hjälper mot foglossningen ens så vete tusan, men jag kommer nog försöka med den i latensfasen ändå eftersom jag ändå har den. 

Vad gäller träning så var jag väldigt skeptisk men kom att älska SATS när vi bodde i Gbg, gick alltid och tränade med min bästa kompis. Mest gruppträning men även en del på gymmet. Har inte fått till det sen vi flyttade, dels svårt att hinna med småbarn och heltidsjobb, och dels har jag inte haft nåt sällskap och det behöver jag, iaf i början. Men vi har ett naturreservat precis utanför dörren med cykel- och gångbanor och utegym runt hela skogen så jag hoppas komma igång och kunna ta mig an det när bebis är ute och kroppen är mer hel, jag saknar verkligen träning. 

amalie79, jag förstår hur du menar angående tiden efter januari. Det GÅR ju inte att föreställa sig, och även om vi som gjort det förr kan säga att det är värt det och blablabla så är det ju faktiskt inget man kan veta. Och det är nog klokt att försöka få nån att ventilera det med. Och det där med att faktiskt inte veta när det kommer att ske, det är förjävla svårhanterligt... Och du, jag är psykolog, vi är vana. ;) Och de flesta av oss kan också ha de där tankarna. Det gäller bara att träffa en vettig variant, hehe. Jag har många gamla klasskamrater som jobbar som mödra-/barnhälsovårdspsykologer i Gbg-området och dem kan jag gå i god för kan jag lätt säga.

mirakelspektakel; Omg fallskärm!! Har drömt om det men nu efter att jag fått barn vete tusan om jag skulle våga, haha! Så mycket att förlora om det går fel liksom. ;)

Du verkar vara en störtskön människa måste jag säga:) skönt att höra att man inte är ett ufo!
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-03 15:57:59 följande:

Till Amelie- Dina känslor är inte onormala. Jag tror inte att psykologen kommer tycka att du är konstig om du säger som du känner.

Ang smärtlindring så tycker jag att du ska ta Eda om du är rädd för smärta. Jag har aldrig hört någon få komplikationer endast för att de fått Eda utan det har hänt andra saker. Det känns onödigt att du ska utsätta dig för smärta du inte tror att du klarar av.

Nej jag är inte orolig för komplikationer alls. Skulle inte komma på tanken att utsätta mig för onödig smärta om du förstår. Det enda med Eda är ju att jag även är lite rädd för nålar. Men är det det eller smärta så väljer jag nålar!
  • Seven Costanza
    Cta skrev 2015-12-03 22:32:18 följande:

Min bebis flyttar sig rätt så mycket, något som många tycker är ovanligt så sent i graviditeten (v.36 imorgon), så 70% av tiden ligger den på tvären och sparkar på höger sidan och den andra tiden ligger den mer upprätt och sparkar in mot tarmarna. Väldigt sällan att den träffar mina revben, har hänt 1 gång i vecka 30.

Är så tacksam att jag inte drabbats av några graviditetssymptom som foglossning eller dylik, där hade inget räddat mig. Nu när du berättar om din mamma blir jag extra spänd inför förlossning, undrar om mitt bäcken är trångt eller ej. (spänd på det positiva sättet)

Jag går också in i v 36 imorgon. Var på klinikbesök idag och min bebis har lagt sig med huvudet nedåt, vi tittade på honom snabbt med ultraljud. Men jag tror kanske inte att han är fixerad för han rumlar ändå runt rätt mycket, eller så ligger han stilla med huvudet nu men spretar ut med armar och ben så att det är det jag känner. Vet inte, men jag är nöjd att jag känner honom tydligt i alla fall så jag inte behöver fundera på det.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)