• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-12-04 07:02:05 följande:

Mm ligger och segar i sängen och för första gången är bebis uppe och vaken samtidigt med mig på morgonen och trummar på i sidan :) annars brukar den ge sig till känna först runt nio vid frukost på jobbet.

Ska på kurs hela förmiddagen, segt, inne i stan dessutom, så där sugen på det när jag hör regnet utanför! Men men fick iaf sovmorgon vilket vad skönt efter vi var på julbord igår kväll.

Nej man vill ju slippa igångsättning om det går. Vet några som fått det men det har oftast blivit segdragna historier, iblsnd på flera dygn. Samtidigt gillar jag tanken på att veta NÄR det sätts igång. Men det är det nog inte värt.

jag vet att du inte bor i Stockholm och därför inte kan få detta, men kanske om du går och pratar med någon och tar kontakt med förlossningen så kanske det går att ordna något liknande? 

www.ds.se/Om-ditt-besok/Danderyds-forlossning/Infor-forlossningen/Danderydsmodellen1/

Det hela handlar om att man har en handlingsplan där man aktivt jobbar med att inte få långdragna förlossningar. Man har dessutom en tidsram där man innan kan ex bestämma att är inte barnet fött inom 12 h så bli det kejsarsnitt (om det nu är det man vill). JAg tänker att psykologiskt kanske det passar dig då du får mer kontroll över situationen.
  • mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-04 10:29:26 följande:

Tack snälla ni!

Jag fick en deppression vid min förra graviditet och var sjukskriven i tre månader för det. Tack och lov gick det över när förlosdningen var över. Trodde jag klarar mig denna gången och det kanske jag har, ksn vara ren utmanning. Att vara gravid är inte något lyckotillstånd för mig. Längtar så tills det är över och det är det ju snart!

Kan vara därför jag är helt orädd för att föda, smärta är för mig lätthanterligt. Belöningen är enorm!

Åh fina du! Du är inte usel någonstans, du har bara kört på till det inte går längre. Jag vet att det är lätt att tänka att nu är jag tillbaks i en depression och allt är nattsvart, men bara för att du är helt slut idag betyder inte att det kommer vara så fram tills du föder. Sjukskriv dig och ta ett par dagar som du absolut inte behöver göra något alls på. (tips är att du laddar ner popcorn time, det är ett gratis streaming program som är lagligt, alla nya filmer och serier finns där, när det kommer upp en ruta om VPN tryck bara på den lilla knappen continue) Unna dig ett par dagar där du smockar i dig så mkt ostbågar du vill och ligger i soffan som en ostbåge (vi brukar kalla det för en ostbågedag), dessa behöver man ibland utan att man för den del är i en depression. 
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-04 11:04:52 följande:
    Åh, vilken fin mage

Så kul med alla magar härinne.
    tack så mkt, känner mig mest som en flodhäst. Du vet att man aldrig är nöjd med det man har :)

Sen saknar jag mina muskler, jag har aldrig vart smal, men jag brukar vara muskulös liksom, kräkreflexer är uppenbart inte muskelbildande. Men som tur är så gör PCOS att jag sätter muskler så fort jag rör vid en vikt (på samma sätt som att jag går upp i vikt så fort jag tittar på en tårta) så det är bara att sätta igång igen efter förlossningen.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-04 11:13:55 följande:

jag vet att du inte bor i Stockholm och därför inte kan få detta, men kanske om du går och pratar med någon och tar kontakt med förlossningen så kanske det går att ordna något liknande? 

www.ds.se/Om-ditt-besok/Danderyds-forlossning/Infor-forlossningen/Danderydsmodellen1/

Det hela handlar om att man har en handlingsplan där man aktivt jobbar med att inte få långdragna förlossningar. Man har dessutom en tidsram där man innan kan ex bestämma att är inte barnet fött inom 12 h så bli det kejsarsnitt (om det nu är det man vill). JAg tänker att psykologiskt kanske det passar dig då du får mer kontroll över situationen.

Hm, ja det är ju det jag vill. Ska kolla på detta! Tack!
  • Förstaförsökaren26
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-04 08:16:30 följande:

Det blev inget jobb för mig idag. Fick en sån ångest i natt när jag tänkte på att gå och jobba så jag har inte sovit en blund i natt. Rök ihop med maken på morgonen och sonen stod och skrek för att vi var arga.

Känner bara att det är nog nu. Jag är helt slut! Kommer vara hemma nu om jag så ska beböva plocka föräldrardagar på bebis.

Känner mig helt usel nu efter denna skit morgon och vill bara gråta.

Säger som de andra du är INTE usel alls. Du går å bär på ett liv å orken tar slut! Så är det bara! Jag tänkte i början av graviditeten att nu kör jag på till julledigheten. Icke sa Nicke har kört på trots ihållande illamående/kräkningar å beslutade att söka gravpenning å blev beviljad. Är såååå glad för det. Att kunna få vara hemma tiden innan bebisen kommer är så viktig! Vila, vila, vila å mys på hemma det är helt OK!!! Du å bebisen är viktigare än jobb!!
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-04 10:56:15 följande:

Min mage v 33

Woo, du är ju jättesnygg! Och vilken fin mage.
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-04 08:41:47 följande:

Det var bra att höra. Då kanske det är så jag löser det med att bara ta föräldrarledigt. Pengarna hade varit sköna att få men vi klarar oss.

Tur att jag har ett år på mig att reflektera över livet. Vet att många omskolar sig eller kommer på nya möjligheter när de får en chans att bromsa farten i livet.

Vad är det du läset? Vidareutbildrar du dig som lärare eller omskolar du dig?

Du bör nog dubbelkolla med försäkringskassan men jag är rätt säker på att det är så. Grundregeln är att man kan sluta jobba sex månader innan om man har jobbat mer än åtta månader och har en tillsvidaretjänst men det kan ju vara fler undantag än deltid och sjukskrivning så kolla upp det först.

Jag läser ytterligare ett undervisningsämne (är redan behörig i tre men ville få tjänstledigt nu när vi skulle utomlands). Jag får ju en två år lång paus nu och jag har tänkt gå tillbaka till mitt jobb, men jag kommer ju inte använda någon föräldrapenning när vi är utomlands så jag kommer använda den till att jobba deltid ett antal år sedan. Då hoppas jag att jag kommer orka för jag tycker egentligen om mitt jobb och skrattar varje dag - det är bara för mycket att göra.

Jag har bara jobbat som lärare i tre år och vill gärna vara kvar i yrket åtminstone tills barnet/barnen är stora nog att klara sig själva på lov och eftermiddagar, så jag hoppas orka åtminstone tio år till. Har heller inte en enda CSN-vecka kvar så jag ser det som osannolikt att jag skulle kunna omskola mig till något attraktivt utan någon inkomst. Men visst är det många som lämnar yrket eller byter arbetsplats efter föräldraledighet/tjänstledighet - var nog därför min chef var så skeptisk till min ledighet.
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2015-12-04 10:08:10 följande:

Har en kompis som bor och fött barn i USA och de har en annan typ av EDA än den som används i Sverige. Här blandas lokalbedövningsmedlet ut med morfin och kallas då "upp och stå epidural", medans det i USA är vanligast att man blir sängliggande. Jag kände ingenting i benen och kunde gå omkring som vanligt 

Det finns såklart narkosläkare dygnet runt i Sverige också, men som alla läkare prioriterar de"värst först", så kommer det in någon som måste sövas för operation efter en bilolycka går den personen först. Eller tex ett urakut kejsarsnitt. 

Aha, då hade jag förstått min kursledare rätt, tack! För jag blev helt förvirrad när andra här i tråden skrev helt annorlunda så jag började tro att jag var helt trög, men då är det alltså bara så att det är olika preparat, så i USA är det så som jag skrev. Bra att veta men det var ju inte så positiv info - jag hade ju också velat kunna upp och gå så jag kommer nog börja med bara lustgas och se.

Jo men på mitt sjukhus finns det en narkosläkare _på förlossningen_ dygnet runt alltså blir ju tillgängligheten bättre (det är ett stort sjukhus). Det var någon härinne som skrev nämligen att hon var rädd att narkosläkaren inte skulle vara tillgänglig när hon behövde det och så har jag inte förstått det som att det är så stor risk här, men klart om någon ska ha kejsarsnitt går det ju före, men inte bilolyckor etc för det är en annan narkosläkare.
  • Seven Costanza
    Cta skrev 2015-12-04 11:05:23 följande:

Åh vad mysigt att ni fick se er bebis, jag tycker att det är lite synd att vi inte får fler ultraljud ( sista var i vecka 20) och nu är så nyfiken på lillen som ligger i magen! Och nyfiken på kön, bm kunde inte vara säker men hon gav oss en procentsats på 80% flicka, men ska man lita på procentsatsen eller vara öppen för att de kan absolut vara en pojke också....

Ja, jag såg dock inte så mycket för hon hade armen i vägen, men det gör inget. Jag tyckte mest det var skönt att hon inte hittade något konstigt som att navelsträngen låg kring halsen eller liknande. Vi gjorde ju ett ul här i v 26 också och då fick vi till och med bild på den lilla snoppen så vi är säkra . Men jag förstår att det kan kännas konstigt att vara sådär halvsäker. Har ni köpt några typiska flicksaker/flickkläder ändå eller har ni undvikit det?
  • minahjärtan0609
    mirakelspektakel skrev 2015-12-04 11:26:12 följande:

Åh fina du! Du är inte usel någonstans, du har bara kört på till det inte går längre. Jag vet att det är lätt att tänka att nu är jag tillbaks i en depression och allt är nattsvart, men bara för att du är helt slut idag betyder inte att det kommer vara så fram tills du föder. Sjukskriv dig och ta ett par dagar som du absolut inte behöver göra något alls på. (tips är att du laddar ner popcorn time, det är ett gratis streaming program som är lagligt, alla nya filmer och serier finns där, när det kommer upp en ruta om VPN tryck bara på den lilla knappen continue) Unna dig ett par dagar där du smockar i dig så mkt ostbågar du vill och ligger i soffan som en ostbåge (vi brukar kalla det för en ostbågedag), dessa behöver man ibland utan att man för den del är i en depression. 

Tack för omtanken. Tycker ditt förslag låter aldeles förträffligt, särskilt när det ska regna och blåsa hela helgen.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)