• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • MeEmmA
    Cta skrev 2015-12-03 22:32:18 följande:
    Min bebis flyttar sig rätt så mycket, något som många tycker är ovanligt så sent i graviditeten (v.36 imorgon), så 70% av tiden ligger den på tvären och sparkar på höger sidan och den andra tiden ligger den mer upprätt och sparkar in mot tarmarna. Väldigt sällan att den träffar mina revben, har hänt 1 gång i vecka 30.

Är så tacksam att jag inte drabbats av några graviditetssymptom som foglossning eller dylik, där hade inget räddat mig. Nu när du berättar om din mamma blir jag extra spänd inför förlossning, undrar om mitt bäcken är trångt eller ej. (spänd på det positiva sättet)
    Speciellt med tanke på att du är förstföderska så är det verkligen ovanligt att bebis kan snurra runt så. Vet att min förra bm sa att det väldigt sällan händer att bebis vänder på sig när den ligger nedåt med huvudet.
    Du behöver nog inte oroa dig över ett trångt bäcken, vad jag har förstått så är inte det heller så vanligt :)
  • Seven Costanza

Hur nära inpå förlossningen har ni ert sista besök? För jag blev ombedd idag att boka samtliga kvarvarande besök och blev lite velig hur nära inpå jag skulle boka. På mitt ultraljud jag gjorde här i v 26 tyckte den läkaren att bebisen såg ut att vara fyra dagar mindre än beräknat, så jag hoppas kanske på att gå över några dagar (säger jag nu). Jag frågade hur länge de låter folk gå över här och det är bara en vecka, sedan blir man igångsatt, så inte två veckor som jag förstått är standard i Sverige.

I alla fall, mitt BF är 8/1 och jag bokade fyra tider: 11/12, 18/12, 28/12, 7/1. Fanns inga tider kvar under julveckan så det blir tio dagar mellan två av besöken. De sa att normalt sett har de inga besök i v 40 för att de räknar med att man föder den veckan, men jag hoppas ju på att gå över så jagär ville ha ett besök även i v 40. Jag kunde dock fått 4/1 istället för 7/1, hade det varit bättre tror ni? 4/1 är ju en vecka efter 28/12. För då kanske jag kan ändra.

• amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-03 22:58:47 följande:

Jag går också in i v 36 imorgon. Var på klinikbesök idag och min bebis har lagt sig med huvudet nedåt, vi tittade på honom snabbt med ultraljud. Men jag tror kanske inte att han är fixerad för han rumlar ändå runt rätt mycket, eller så ligger han stilla med huvudet nu men spretar ut med armar och ben så att det är det jag känner. Vet inte, men jag är nöjd att jag känner honom tydligt i alla fall så jag inte behöver fundera på det.

34 fulla veckor på lördag och min hen-bebis :) ligger med huvudet ner sedan några veckor tillbaks. Sista veckan har jag som sagt fått höra magen "blivit mindre" eller sjunkit. Idag sa både min mamma och svärmor att de trodde bebis hade fixerat sig, på hur magen ser ut. Jag misstänker, men är inte säker på att det är så. Det tidvisa ilandet i svansen och ljumskarna och den minskade halsbrännan tyder på det iaf
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-03 23:06:20 följande:

Hur nära inpå förlossningen har ni ert sista besök? För jag blev ombedd idag att boka samtliga kvarvarande besök och blev lite velig hur nära inpå jag skulle boka. På mitt ultraljud jag gjorde här i v 26 tyckte den läkaren att bebisen såg ut att vara fyra dagar mindre än beräknat, så jag hoppas kanske på att gå över några dagar (säger jag nu). Jag frågade hur länge de låter folk gå över här och det är bara en vecka, sedan blir man igångsatt, så inte två veckor som jag förstått är standard i Sverige.

I alla fall, mitt BF är 8/1 och jag bokade fyra tider: 11/12, 18/12, 28/12, 7/1. Fanns inga tider kvar under julveckan så det blir tio dagar mellan två av besöken. De sa att normalt sett har de inga besök i v 40 för att de räknar med att man föder den veckan, men jag hoppas ju på att gå över så jagär ville ha ett besök även i v 40. Jag kunde dock fått 4/1 istället för 7/1, hade det varit bättre tror ni? 4/1 är ju en vecka efter 28/12. För då kanske jag kan ändra.

Jag har tider bokade efter bf, och hon sa att normalt blir det ännu fler... Tyckte det var lite opsykologiskt att säga i v 20, så just nu låtsas jag inte om den tiden! :)

Jag har 15/12, 28/12, 12/1 och( 19/1 ) ( bf 15/1)
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-03 23:18:02 följande:

Jag har tider bokade efter bf, och hon sa att normalt blir det ännu fler... Tyckte det var lite opsykologiskt att säga i v 20, så just nu låtsas jag inte om den tiden! :)

Jag har 15/12, 28/12, 12/1 och( 19/1 ) ( bf 15/1)

Aha, så verkar det inte funka här. Går man över lär de väl boka in tider men det var inget som gjordes i förväg. Standard här var ju länge att bli igångsatt efter 37 fulla veckor (fråga mig inte varför de tyckte det var bra) så de verkar inte vana vid att man gärna vill gå tiden ut. Jag blev tillfrågad idag om jag ville ingå i en studie där man blir igångsatt i v 39 och jag bara nejnej absolut inte, för jag fokuserar ju på att föda efter nyår. Vem med BF 8/1 skulle vilja bli igångsatt i v 39? Det blir ju som senast på nyårsdagen. Nej tack.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-03 22:46:40 följande:

Du verkar vara en störtskön människa måste jag säga:) skönt att höra att man inte är ett ufo!

Haha nä inte värre än andra, det kan jag lova.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-03 23:06:20 följande:

Jag har sista inbokade besöket 28/12, bf 17/1. "Så får vi se om vi behöver boka fler sen" sa bm igår. När jag väntade sonen bokade vi bara ett besök i taget så jag tror det är olika mellan olika bm hur de föredrar att göra. Jag tror inte det gör så stor skillnad mellan 4/1 och 7/1, förutom hur det känns för dig. Jag minns inte att vi gjorde nåt utöver det vanliga på de där besöken ändå. Skönt att man inte behöver gå över så länge! I västra götaland var det tre veckor över man fick gå iaf 2012... vansinne tycker jag.
  • qatteriin

Apropå igångsättning. Igår när jag var hos bm så pratade vi om mina fogar, förstås. Och hon sa då att om det känns värre framöver så kan vi boka in en tid i v 40 för bedömning uppe på förlossningen, för igångsättning eller "andra åtgärder", om foglossningen är helt outhärdlig. Kändes ju bra att veta men jag blev så paff, har inte ens tänkt på att det skulle kunna vara/bli så illa! Spontant känns det som jag verkligen inte vill ha nån form av igångsättning, men det är ju sex-sju veckor kvar och det blir ju sämre för varje dag... Samtidigt tror jag att om jag slutar jobba och kan vila mer så borde jag kunna hålla längre. Får ge det nån vecka och se sen om jag kan få en läkartid om det behövs. Eller ja, jag tar en dag i taget... Men sista patientbesöket är inbokat 16/12 och efter det skulle jag ändå bara göra administration och akutärenden så jag har lite spelrum.

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-04 06:32:52 följande:

Jag har sista inbokade besöket 28/12, bf 17/1. "Så får vi se om vi behöver boka fler sen" sa bm igår. När jag väntade sonen bokade vi bara ett besök i taget så jag tror det är olika mellan olika bm hur de föredrar att göra. Jag tror inte det gör så stor skillnad mellan 4/1 och 7/1, förutom hur det känns för dig. Jag minns inte att vi gjorde nåt utöver det vanliga på de där besöken ändå. Skönt att man inte behöver gå över så länge! I västra götaland var det tre veckor över man fick gå iaf 2012... vansinne tycker jag.

Ok det är ju långt innan BF, nästan tre veckor ju! Men du har ju BF efter mig - på min klinik höll allt på att bli uppbokat så de tyckte jag skulle boka upp resten idag. Jag mår ju bra så jag vill som sagt absolut inte bli igångsatt i förtid men om jag mått dåligt hade jag absolut övervägt det.
  • amalie79

Mm ligger och segar i sängen och för första gången är bebis uppe och vaken samtidigt med mig på morgonen och trummar på i sidan :) annars brukar den ge sig till känna först runt nio vid frukost på jobbet.

Ska på kurs hela förmiddagen, segt, inne i stan dessutom, så där sugen på det när jag hör regnet utanför! Men men fick iaf sovmorgon vilket vad skönt efter vi var på julbord igår kväll.

Nej man vill ju slippa igångsättning om det går. Vet några som fått det men det har oftast blivit segdragna historier, iblsnd på flera dygn. Samtidigt gillar jag tanken på att veta NÄR det sätts igång. Men det är det nog inte värt.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)