• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • minahjärtan0609
    kindofnothing skrev 2015-12-05 21:49:48 följande:

Så kul att gå in när helgen kommer och läsa igenom alla inlägg (hinner sällan på vatdagarna).

Vilka fina magar ni ALLA har :D Tycker det är häftigt att se att det verkligen kan vara olika.

Hoppas ni som har sammandragningar ändå får ha pyrena i magen till januari o att det bara är livmodern som jobbar.

Intressant med samlivet (längesen ni skrev om det men måste inflika)... jag tror att sambon har lite svårt för alla förändringar med stor mage o svullen fiffi (vem har hittat på det för övrigt?! Eller så är det bara jag som har det. Inte ont men allt är som mer svullet).. iaf är jag mer sugen än han men sällan energi att ta tag i det. Blir ju knappt en gång i veckan vilket känns sådär.

När jag läser om er som gått hem börjar jag undra hur jag tänker som planerat jobba till 15/1 när jag har bf 20/1.. kan ju iofs ta semester om jag inte orkar med slutet på jobbet men jag är nog lite "snål" mot mig själv.. mest för att jag inte har en aning vad jag skulle göra hemma i en månads tid (om man går två veckor före bf o sen får gå över två veckor).

Har även fått en TENS-apparat o stödbälte för fogen. Har nästan bara ont i den främre. Någon som vet hur plattorna ska fästas för bäst lindring?

Lååångt inlägg, ber om ursäkt. Trevlig lördag goa ni!

Va härligt att du mår så bra! Mitt tips är att hålla den sista månaden öppen. Skulle du känna att du inte orkar så gå på ledighet om du orkar och vill jobba så är ju det bra oxå!
  • minahjärtan0609
    CarolinaH skrev 2015-12-06 01:32:48 följande:

Efter nästan 2 månader med konstant trötthet och värk i hela kroppen så kom få dagarna. Dagarna då det fanns hur mycket energi som helst. Har hållit igång Inter dagar nu. Rensat och röjt i varenda liten vrå. Gjort tre dörrkransar och 6 grekiska lantbröd till döttrarnas julmarknad med skolan i morgon. Och konstigt nog är inte energin slut ännu.

Är nästan helt hundra på att bebisen nu är så fixerad den kan bli. Trycket nedåt är helt fruktansvärt. Så att jag känt att jag nästan fått hålla emot när jag varit på toaletten.

Har tre helt olika förlossningar bakom mig och över 10 år sen. Så vet ju inte alls hur denna kommer att bli. Men lite nervös känner jag mig dock allt. Sa till min duster i onsdags att kommer den inte innan 18/12 får den mer ön gärna stanna till 7/1. Har bf 9/1.

Min BM har varit så toknojjig över min vikt denna graviditet. Har kämpat en del med vikten senaste åren och haft ett högt BMI. Bebisen har legat lite över medel på kurvan och på tillväxt UL låg den på +9%. Men nu har jag inte gått upp något på över 4 veckor. Har totalt gått upp 9kg denna grav. Men om jag inte minns helt fel var det samma med dem andra. Gick upp fort i början för att sen stanna av. Största dottern var 50cm och vägde 3325g.

Det där med vikten stämmer bra för mig med. Jag gick upp jättemycket i början för att helt stanna av. Har gått upp ett kg sedan v 30. Totalt 11kg. Jag kan ju tillägga att jag inte har någon direkt aptit och äter lika lite som ett barn men jag försöker äta mer. Men bm var lugn ändå hon trodde att kroppen tog av de kilon jag la på mig i början, då jag hade megaaptit och åt allt!
  • minahjärtan0609

Är det någon mer än jag dom har ont i fötterna? Mina är i princip avdomnade när jag vaknar och de värker jättemycket. De är rejält svullna med.

• qatteriin
    CarolinaH skrev 2015-12-06 01:32:48 följande:

Efter nästan 2 månader med konstant trötthet och värk i hela kroppen så kom få dagarna. Dagarna då det fanns hur mycket energi som helst. Har hållit igång Inter dagar nu. Rensat och röjt i varenda liten vrå. Gjort tre dörrkransar och 6 grekiska lantbröd till döttrarnas julmarknad med skolan i morgon. Och konstigt nog är inte energin slut ännu.

Är nästan helt hundra på att bebisen nu är så fixerad den kan bli. Trycket nedåt är helt fruktansvärt. Så att jag känt att jag nästan fått hålla emot när jag varit på toaletten.

Har tre helt olika förlossningar bakom mig och över 10 år sen. Så vet ju inte alls hur denna kommer att bli. Men lite nervös känner jag mig dock allt. Sa till min duster i onsdags att kommer den inte innan 18/12 får den mer ön gärna stanna till 7/1. Har bf 9/1.

Min BM har varit så toknojjig över min vikt denna graviditet. Har kämpat en del med vikten senaste åren och haft ett högt BMI. Bebisen har legat lite över medel på kurvan och på tillväxt UL låg den på +9%. Men nu har jag inte gått upp något på över 4 veckor. Har totalt gått upp 9kg denna grav. Men om jag inte minns helt fel var det samma med dem andra. Gick upp fort i början för att sen stanna av. Största dottern var 50cm och vägde 3325g.

Gud vad skönt med energi, vad är hemligheten? Hoppas det håller i sig för dig! Men vad jobbigt med att bm är så viktnojig. Du är ju jättefin! Din viktuppgång är ju verkligen ingen fara ens om du startade högt. Min bm frågade om vikten vid inskrivningen och sen har hon vägt mig en gång i samband med glukosbelastningen, annars har hon inte ens nämnt det, och då startade jag med ett bmi på drygt 35... Skitskönt rent ut sagt. Jag vet inte vad jag väger nu för det var ett tag sen men sist jag vägde mig låg jag på nåt kg minus och det var ju skönt, men nu har det nog stuckit iväg eftersom jag svullnat en del. Men sf-måttet ligger på sin kurva, jag tror kurvan är lite över genomsnittskurvan men inget hon sagt nåt om. Är det nån särskild anledning till att du fått göra tul?
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-06 07:33:17 följande:

Är det någon mer än jag dom har ont i fötterna? Mina är i princip avdomnade när jag vaknar och de värker jättemycket. De är rejält svullna med.

Vad jobbigt det låter! Sådär blir det bara för mig kvällstid om jag inte haft stödstrumpor, på morgonen är de bra.
  • mitthemligajag
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-06 07:33:17 följande:

Ush låter jobbigt, är du svullen? Lägg en kudde under fötterna så dom kommer uppåt kanske hjälper!
  • mitthemligajag
    mirakelspektakel skrev 2015-12-06 00:00:07 följande:
    Magisk bild!  du är verkligen jättevacker!

En sån vill jag också ta och ha som minne!
    Men åh tack! :)
  • CarolinaH
    qatteriin skrev 2015-12-06 08:02:22 följande:
    Gud vad skönt med energi, vad är hemligheten? Hoppas det håller i sig för dig! Men vad jobbigt med att bm är så viktnojig. Du är ju jättefin! Din viktuppgång är ju verkligen ingen fara ens om du startade högt. Min bm frågade om vikten vid inskrivningen och sen har hon vägt mig en gång i samband med glukosbelastningen, annars har hon inte ens nämnt det, och då startade jag med ett bmi på drygt 35... Skitskönt rent ut sagt. Jag vet inte vad jag väger nu för det var ett tag sen men sist jag vägde mig låg jag på nåt kg minus och det var ju skönt, men nu har det nog stuckit iväg eftersom jag svullnat en del. Men sf-måttet ligger på sin kurva, jag tror kurvan är lite över genomsnittskurvan men inget hon sagt nåt om. Är det nån särskild anledning till att du fått göra tul?
    Jag har själv inte varit nojig över vikten men blir så jobbigt när hon är. Har fått ta typ alla tester hon kommer på varje gång jag är där. Och alltid vikt och urinprov. Är visserligen bra att de håller koll. Men vill ju inte bli nervös.
    Får på BB family Stockholm och där har de som regel att alltid göra tul om man har ett BMI över 30. Hon tycker dessutom att hon har haft svårt att mäta SF-måttet. Hon påpekar alltid att det är "för mycket fett för att mäta". Hon har jobbat som BM i nästan 30 år, men är ändå väldigt osäker varje gång. Hon måste alltid rådfråga en kollega eller läkare. Har däremot fått så bra kontakt, hjälp och svar av dem på BB istället så har inte orkat bemöda mig med att byta. Är så kort tid kvar nu.

Har dålig koll på vart i landet alla bor. Är det någon annan som bor i Stockholm?
  • qatteriin
    CarolinaH skrev 2015-12-06 09:17:31 följande:

Jag har själv inte varit nojig över vikten men blir så jobbigt när hon är. Har fått ta typ alla tester hon kommer på varje gång jag är där. Och alltid vikt och urinprov. Är visserligen bra att de håller koll. Men vill ju inte bli nervös.

Får på BB family Stockholm och där har de som regel att alltid göra tul om man har ett BMI över 30. Hon tycker dessutom att hon har haft svårt att mäta SF-måttet. Hon påpekar alltid att det är "för mycket fett för att mäta". Hon har jobbat som BM i nästan 30 år, men är ändå väldigt osäker varje gång. Hon måste alltid rådfråga en kollega eller läkare. Har däremot fått så bra kontakt, hjälp och svar av dem på BB istället så har inte orkat bemöda mig med att byta. Är så kort tid kvar nu.

Har dålig koll på vart i landet alla bor. Är det någon annan som bor i Stockholm?

Men kära nån vilken märklig människa! Bra med rutin med tul iofs men jag är så trött på att rutinmässigt bli bedömd som en hälsofara enbart pga min vikt, det är därför jag reagerar. Jag ska gå ner sen efter bebis eftersom jag vill kunna göra saker med min kropp som jag inte får till nu, men det handlar ju om funktion och inte mående, min kropp funkar utomordentligt annars. Min bm har inga problem att mäta mig trots all min stoppning och jag har enbart fått göra glukosbelastningen utöver standardprogrammet, eftersom det är rutin här när man har bmi över 30. Jag förstår att du inte ids byta nu men den människan borde ju inte jobba med överviktiga.

Är det ett sånt koncept där hela vårdkedjan hänger ihop från mödravård till förlossning och bb, eller är det bara södra bb som har det? Jag tycker det låter så bra med sammanhållen vård, jag är glad att min mvc-bm är den som tar kontakt efter att bebis är född och sen rapporterar över till bvc, bara det är mer än vi hade i Göteborg.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)