• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza

Är det troligt att brösten växer mycket nu de sista fem veckorna? För i mina amerikanska papper rekommenderar de att man packar sjukhusväskan en månad före BF och det är på tisdag, men jag har ännu inte köpt amningsbehå eller amningslinnen för om brösten kommer växa mer borde jag kanske vänta. Mina bröst växte från C till E under första halvan av graviditeten men har varit konstanta sedan dess. Hur gör ni? Och hur många behöver man?

• mitthemligajag
    Seven Costanza skrev 2015-12-06 09:49:05 följande:

Är det troligt att brösten växer mycket nu de sista fem veckorna? För i mina amerikanska papper rekommenderar de att man packar sjukhusväskan en månad före BF och det är på tisdag, men jag har ännu inte köpt amningsbehå eller amningslinnen för om brösten kommer växa mer borde jag kanske vänta. Mina bröst växte från C till E under första halvan av graviditeten men har varit konstanta sedan dess. Hur gör ni? Och hur många behöver man?

Jag köpte amningstoppar sist och har gjort de nu med! Då gäller ju strl S M L och tror se flesta är elastiska så jag brukar ha typ 75 c i bh. Så jag körde på strl M och så köpte jag till sånna där extra spännband som jag hade i början då jag inte ville att de skulle sitta åt runtom! När jag slankade av så tog jag bort det där extra spännbandet men topparna passade hela tiden :) men de blir ju kanske lite skillnad om man ska ha en riktig bh! Men jag tror att man nog ska köpa några mjuka toppar också för förta dagarna är brösten rätt ömma och man kanske inte vill ha på sig ngt hårt
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-06 09:26:18 följande:

Men kära nån vilken märklig människa! Bra med rutin med tul iofs men jag är så trött på att rutinmässigt bli bedömd som en hälsofara enbart pga min vikt, det är därför jag reagerar. Jag ska gå ner sen efter bebis eftersom jag vill kunna göra saker med min kropp som jag inte får till nu, men det handlar ju om funktion och inte mående, min kropp funkar utomordentligt annars. Min bm har inga problem att mäta mig trots all min stoppning och jag har enbart fått göra glukosbelastningen utöver standardprogrammet, eftersom det är rutin här när man har bmi över 30. Jag förstår att du inte ids byta nu men den människan borde ju inte jobba med överviktiga.

Är det ett sånt koncept där hela vårdkedjan hänger ihop från mödravård till förlossning och bb, eller är det bara södra bb som har det? Jag tycker det låter så bra med sammanhållen vård, jag är glad att min mvc-bm är den som tar kontakt efter att bebis är född och sen rapporterar över till bvc, bara det är mer än vi hade i Göteborg.

Nä men det där känner jag igen, eller inte jag och inte i den utsträckningen men min sambo är lite överviktig. Alla förutsätter att han ska ha dåliga värden osv men hsn är både smidig och frisk och stark. Sedan är det klart att han vill gå ner i vikt, eller, klart är det väl inte men han ska iaf göra i vår. Jag har ju inte gått upp jättemycket under graviditeten hittills men tänker mig att goda vanor tillsammans kommer göra gott för oss båda oavsett vad jag slutar på.

Usch idag ska jag och mamma åka och hälsa på en gammal bekant där jag bodde innan. Sambon ska spela tennis. Känner mig fånig men gillar inte att vara långt borta från honom just nu. Vet att inget farligt kommer hända men just nu skulle jag kunna strunta i alla andra och bara ligga nära honom hela tiden. Irriterande känsla för en självständig kvinna :(
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-06 09:49:05 följande:

Mer sannolikt isf att de exploderar efter förlossningen, tänker jag. Jag köpte några mjuka amningsbehåar några veckor innan förlossning men dem kunde jag glömma när mjölken runnit till, så jag fick köpa nya rejälare. Men då ökade jag till G-kupa iofs. Men första dagarna funkade det helt ok med amningslinnen från HM, de har ju lite stöd och är väldigt elastiska. Sen under amningsperioden hade jag två behåar jag varierade mellan, hade gärna haft fler men de kostade 5-600 styck (eftersom jag inte kan köpa i vanliga butiker) så jag begränsade mig där. 
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-06 09:58:28 följande:
    Nä men det där känner jag igen, eller inte jag och inte i den utsträckningen men min sambo är lite överviktig. Alla förutsätter att han ska ha dåliga värden osv men hsn är både smidig och frisk och stark. Sedan är det klart att han vill gå ner i vikt, eller, klart är det väl inte men han ska iaf göra i vår. Jag har ju inte gått upp jättemycket under graviditeten hittills men tänker mig att goda vanor tillsammans kommer göra gott för oss båda oavsett vad jag slutar på.

Usch idag ska jag och mamma åka och hälsa på en gammal bekant där jag bodde innan. Sambon ska spela tennis. Känner mig fånig men gillar inte att vara långt borta från honom just nu. Vet att inget farligt kommer hända men just nu skulle jag kunna strunta i alla andra och bara ligga nära honom hela tiden. Irriterande känsla för en självständig kvinna :(
    Ja det är ruskigt frustrerande. Hela tiden bemöts jag med fetma som huvudproblem när jag söker vård, särskilt nu som gravid även om min kropp inte har t.ex. värkproblem när jag inte är gravid. Jag har bra lungfunktion och helt ok kondis som ogravid; ändå bortförklaras eventuella andningsproblem ofta med fetman istället för att man kollar upp ordentligt, bara som ett exempel... Eller som när läkaren nu när jag blev sjukskriven tyckte att det var relevant att under funktionsnedsättning punkta ner min vikt som första problem. Fast foglossning inte är relaterat till vikt. Blä.

Men usch, det låter inte som upplagt för en rolig dag. :( Tur du har din mamma med dig iaf. Är det väldigt långt? 
  • kindofnothing
    mitthemligajag skrev 2015-12-05 23:07:20 följande:

Bra gjort ändå att få till de så pass hehe! Ja jag hade gasen i botten, och så gnällde jag över min smärtsamma rygg om kvällarna men de som du säger, när hon väl kom fick vi åka hem till nytvättad soffa, hembakt bröd och skurade golv och dessutom såg hela huset ut precis så som jag ville ha det med dom nymålade väggarna, allt perfekt för att bara bebismysa... Tills hon fick kolik haha. Då önskade jag att jag sovit konstant mina gravida 9 månader och inte målat väggar ;)

Usch ja, förstår att ryggen bråkade. Men jag vill också komma hem till ett rent hem. Uff kolik vore en redig mardröm känner jag. Så beroende av sömn!

Mirakelspektakel: Min TENS är godkänd för graviditet, fått den från sjukgymnasten.
  • kindofnothing
    mitthemligajag skrev 2015-12-06 09:57:17 följande:

Jag köpte amningstoppar sist och har gjort de nu med! Då gäller ju strl S M L och tror se flesta är elastiska så jag brukar ha typ 75 c i bh. Så jag körde på strl M och så köpte jag till sånna där extra spännband som jag hade i början då jag inte ville att de skulle sitta åt runtom! När jag slankade av så tog jag bort det där extra spännbandet men topparna passade hela tiden :) men de blir ju kanske lite skillnad om man ska ha en riktig bh! Men jag tror att man nog ska köpa några mjuka toppar också för förta dagarna är brösten rätt ömma och man kanske inte vill ha på sig ngt hårt

Vad innebär amningstoppar? Har du nån länk till en bra? Har två amningsbhar men de är alldeles för obekväma för att sova i. Vill inte ha nåt som sitter åt runt om.
  • minahjärtan0609
    CarolinaH skrev 2015-12-06 09:17:31 följande:

Jag har själv inte varit nojig över vikten men blir så jobbigt när hon är. Har fått ta typ alla tester hon kommer på varje gång jag är där. Och alltid vikt och urinprov. Är visserligen bra att de håller koll. Men vill ju inte bli nervös.

Får på BB family Stockholm och där har de som regel att alltid göra tul om man har ett BMI över 30. Hon tycker dessutom att hon har haft svårt att mäta SF-måttet. Hon påpekar alltid att det är "för mycket fett för att mäta". Hon har jobbat som BM i nästan 30 år, men är ändå väldigt osäker varje gång. Hon måste alltid rådfråga en kollega eller läkare. Har däremot fått så bra kontakt, hjälp och svar av dem på BB istället så har inte orkat bemöda mig med att byta. Är så kort tid kvar nu.

Har dålig koll på vart i landet alla bor. Är det någon annan som bor i Stockholm?

Mitt sf mått har inte ökat de tre sista gångerna men min bm är inte orolig. Jag har inte heller ökat i vikt nämnvärt. Sägs det inte att om man har övervikt så behöver man integå upp så mycket i vikt? Jag ligger inom normalvikt, men i den övre delen. Tänker då att kroppen tar det den behöver, så resonerar även min bm. Jag låg på den övre kurvan i början av graviditeten och har nu hamnat på normalkurvan. Kan tilägga att mina tidigare barn varit ganska små vid fullgångna graviditeter. Ca 50 cm och 3400kg.

Bor i västragötalands regionen. Utanför Göteborg.
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-06 12:35:01 följande:

Mitt sf mått har inte ökat de tre sista gångerna men min bm är inte orolig. Jag har inte heller ökat i vikt nämnvärt. Sägs det inte att om man har övervikt så behöver man integå upp så mycket i vikt? Jag ligger inom normalvikt, men i den övre delen. Tänker då att kroppen tar det den behöver, så resonerar även min bm. Jag låg på den övre kurvan i början av graviditeten och har nu hamnat på normalkurvan. Kan tilägga att mina tidigare barn varit ganska små vid fullgångna graviditeter. Ca 50 cm och 3400kg.

Bor i västragötalands regionen. Utanför Göteborg.

Precis, det är ingen fara att inte gå upp alls om man är överviktig. Eller ens att gå ner faktiskt, så länge det inte beror på att man går på diet för det ska man ju inte göra.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)