• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • CarolinaH
    qatteriin skrev 2015-12-06 09:26:18 följande:
    Men kära nån vilken märklig människa! Bra med rutin med tul iofs men jag är så trött på att rutinmässigt bli bedömd som en hälsofara enbart pga min vikt, det är därför jag reagerar. Jag ska gå ner sen efter bebis eftersom jag vill kunna göra saker med min kropp som jag inte får till nu, men det handlar ju om funktion och inte mående, min kropp funkar utomordentligt annars. Min bm har inga problem att mäta mig trots all min stoppning och jag har enbart fått göra glukosbelastningen utöver standardprogrammet, eftersom det är rutin här när man har bmi över 30. Jag förstår att du inte ids byta nu men den människan borde ju inte jobba med överviktiga.

Är det ett sånt koncept där hela vårdkedjan hänger ihop från mödravård till förlossning och bb, eller är det bara södra bb som har det? Jag tycker det låter så bra med sammanhållen vård, jag är glad att min mvc-bm är den som tar kontakt efter att bebis är född och sen rapporterar över till bvc, bara det är mer än vi hade i Göteborg.
    Tror inte det är riktigt sammanhållen kedja. Tror BB family Stockholm mest har samarbetet med just BB Stockholm på Danderyd. Vi har valt BB Sophia denna gången. Mest för att det är närmast.
    Har lyckats planera in en flytt mellan varje barn. Så har provat på Danderyd, Huddinge och BB Stockholm. Så detta bli fjärde BB vi testar.

Energin? Ja den brukar komma som ett paket på posten sista dagarna innan bebis bestämmer sig för att titta ut. Men idag bar energin som bortblåst. Har farit runt hela morgonen men nu däckade jag med hunden en stund i alla mellanlandningar. Det är lite att rodda med när man har tre barn som ska skjutsas fram och tillbaka mellan olika aktiviteter och en maken som jobbar 140% för att kunna vara hemma hela januari med mig å bebis.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-06 07:09:39 följande:
    Det där med vikten stämmer bra för mig med. Jag gick upp jättemycket i början för att helt stanna av. Har gått upp ett kg sedan v 30. Totalt 11kg. Jag kan ju tillägga att jag inte har någon direkt aptit och äter lika lite som ett barn men jag försöker äta mer. Men bm var lugn ändå hon trodde att kroppen tog av de kilon jag la på mig i början, då jag hade megaaptit och åt allt!
    Jag har stigit ganska jämt i vikt sedan start, har gått upp totalt 7 kg ungefär sedan inskrivningen. Får se om det hänt nåt mer imorgon när jag ska till bm.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-06 12:37:23 följande:

Här är min mage i v 36.

Det är så roligt med alla magar nu här inne. Jättefin mage har du.

Alla har så fina magar
  • WiMe06

Angående amningsbh köpte jag två billiga när vi var på Ullared i D-storlek, brukar ligga på C storlek i vanliga affärer men i change bh:ar ligger jag på D/E. Har inte ökat nämnvärt i storlek sedan början av graviditeten.. Sedan köpte jag även två amningslinnen med lite stöd i stlk M, har normalt S i tröjor. M i en del. Tänker att dem var billiga så fungerar dem inte så får dem väl ligga där i lådan.

Det är ju så olika hur mkt man ökar i bröststorlek när mjölken rinner till, jag har klarat mig med 1 stlk större eller min vanliga tidigare ggr. Men satsa på att hitta ett linne med stöd i som är mjuk så kanske du kan hitta amningsbh senare när du vet lite mer med storlek.

• qatteriin
    CarolinaH skrev 2015-12-06 13:46:41 följande:
    Tror inte det är riktigt sammanhållen kedja. Tror BB family Stockholm mest har samarbetet med just BB Stockholm på Danderyd. Vi har valt BB Sophia denna gången. Mest för att det är närmast.
    Har lyckats planera in en flytt mellan varje barn. Så har provat på Danderyd, Huddinge och BB Stockholm. Så detta bli fjärde BB vi testar.

Energin? Ja den brukar komma som ett paket på posten sista dagarna innan bebis bestämmer sig för att titta ut. Men idag bar energin som bortblåst. Har farit runt hela morgonen men nu däckade jag med hunden en stund i alla mellanlandningar. Det är lite att rodda med när man har tre barn som ska skjutsas fram och tillbaka mellan olika aktiviteter och en maken som jobbar 140% för att kunna vara hemma hela januari med mig å bebis.
    Aaah, jag fick aldrig nån energi innan sonen var ute, haha. Hjälp jag hade aldrig fixat allt det där roddandet, klarar knappt att rodda med mig själv nu. Men jag är så VANSINNIGT trött på att bara ha ont hela tiden och inte lyckas med nåt, bröt ihop så smått här förut... Inget blir gjort känns det som.

Oj ja då har ni provat en del, hehe. Hade vi bott kvar i Gbg så hade vi önskat samma (fick inte välja där men önska), men nu blir det nytt eftersom vi bytt landsting. 
  • WiMe06

Nu har vi nog fixat allt till Bebis, även det jag skulle väntat med, haha. Hittade en babybjörn babysitter balance på blocket som jag var och köpte idag till kanonpris tyckte jag. Har även en bärsele nu som jag inte heller skulle ha ngn, fick av en jobbarkompis. Dock ingen ergonomisk tror jag så vi får väl se om den ens kommer att bli använd. Ska bara hämta ut en body på kappahl med.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-06 15:44:31 följande:

Nu har vi nog fixat allt till Bebis, även det jag skulle väntat med, haha. Hittade en babybjörn babysitter balance på blocket som jag var och köpte idag till kanonpris tyckte jag. Har även en bärsele nu som jag inte heller skulle ha ngn, fick av en jobbarkompis. Dock ingen ergonomisk tror jag så vi får väl se om den ens kommer att bli använd. Ska bara hämta ut en body på kappahl med.

Åh vad skönt att ha allt fixat! Jag har fortfarande den där babywrapen att sy... Och så vill jag måla en babyfilt för sonen fick två. När ska jag orka?! Annars har vi bara blöjor kvar att köpa tror jag och så ska jag väl packa bb-väskan så småningom men jag ids inte riktigt. Jag har ju både trikåsjal och ergonomisk bärsele, tänk om jag får en unge som inte alls gillar att bli buren, jag skulle bli så besviken haha!
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-06 16:02:12 följande:
    Åh vad skönt att ha allt fixat! Jag har fortfarande den där babywrapen att sy... Och så vill jag måla en babyfilt för sonen fick två. När ska jag orka?! Annars har vi bara blöjor kvar att köpa tror jag och så ska jag väl packa bb-väskan så småningom men jag ids inte riktigt. Jag har ju både trikåsjal och ergonomisk bärsele, tänk om jag får en unge som inte alls gillar att bli buren, jag skulle bli så besviken haha!
    Jo, det känns skönt. Vi behöver ju iofs köpa till lite blöjor och sådär, har bara 2 små paket, ett med nr 1 och ett med nr 2, men det är ju så man klarar sig några dagar iallafall när man kommit hem, sen vet man ju aldrig vilken storlek som passar iallafall. Så vill inte köpa för många av en modell som inte passar. Vi kommer säkerligen behöva köpa till kläder för det har jag ärligt talat inte mer än kanske 20 bodys, 15 byxor 3 pyjamas och nån sparkdräkt. Allt i 50 och 56, ingenting i 62. Men vill inte köpa en massa unisexkläder i 62 som man inte vill använda sen iallafall.

Det är klart du kommer orka så småningom, du får inte känna att du måste. Herregud, du jobbar ju liksom fortfarande en annan går ju bara här hemma och drar benen efter sig
    Spännande att se din wrap sen med dem fina tygerna du valde
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-06 16:13:24 följande:

Jo, det känns skönt. Vi behöver ju iofs köpa till lite blöjor och sådär, har bara 2 små paket, ett med nr 1 och ett med nr 2, men det är ju så man klarar sig några dagar iallafall när man kommit hem, sen vet man ju aldrig vilken storlek som passar iallafall. Så vill inte köpa för många av en modell som inte passar. Vi kommer säkerligen behöva köpa till kläder för det har jag ärligt talat inte mer än kanske 20 bodys, 15 byxor 3 pyjamas och nån sparkdräkt. Allt i 50 och 56, ingenting i 62. Men vill inte köpa en massa unisexkläder i 62 som man inte vill använda sen iallafall.

Det är klart du kommer orka så småningom, du får inte känna att du måste. Herregud, du jobbar ju liksom fortfarande en annan går ju bara här hemma och drar benen efter sig

Spännande att se din wrap sen med dem fina tygerna du valde

Ja men jag brukar ju ha granen uppe första advent, hehe. Och sen allt pyssel jag skulle vilja göra... Jag tror inte jag kommer hinna. Bebis lider ju inte av det men jag vill ju, för att jag kan. Den här graviditeten har jag ju inte karpaltunnelsyndrom utan kan faktiskt använda mina händer hjälpligt, ändå sydde jag ett lapptäcke till sonen när jag var gravid...

Vi har nästan inte heller nåt i 62, sen i 68 är det en massa sommarkläder och det var en varm sommar så jag vet inte om nåt av det kommer funka, beror väl på hur snabbt bebis växer också. Men det är ju så kul med bebiskläder så det blir nog inga problem att fylla på. Det som blir jobb med är att göra sig av med allt sen... Jag vill gärna sälja på tradera men det är ju lite meck med det.

Det enda vettiga jag gjort idag är att rensa igenom de olika babyboxarna jag samlat ihop och lägga undan det som fanns i. Blev inte så mycket till slut... Men det gör väl inte så mycket, jag vet ändå vad jag vill köpa hem mer av sen.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-06 16:28:30 följande:
    Ja men jag brukar ju ha granen uppe första advent, hehe. Och sen allt pyssel jag skulle vilja göra... Jag tror inte jag kommer hinna. Bebis lider ju inte av det men jag vill ju, för att jag kan. Den här graviditeten har jag ju inte karpaltunnelsyndrom utan kan faktiskt använda mina händer hjälpligt, ändå sydde jag ett lapptäcke till sonen när jag var gravid...

Vi har nästan inte heller nåt i 62, sen i 68 är det en massa sommarkläder och det var en varm sommar så jag vet inte om nåt av det kommer funka, beror väl på hur snabbt bebis växer också. Men det är ju så kul med bebiskläder så det blir nog inga problem att fylla på. Det som blir jobb med är att göra sig av med allt sen... Jag vill gärna sälja på tradera men det är ju lite meck med det.

Det enda vettiga jag gjort idag är att rensa igenom de olika babyboxarna jag samlat ihop och lägga undan det som fanns i. Blev inte så mycket till slut... Men det gör väl inte så mycket, jag vet ändå vad jag vill köpa hem mer av sen.
    Jag förstår precis sin känsla, det är klart att bebisen inte märker av det utan det är ju ens egna behov av att göra saker för bebis. Man får nog bara försöka att inte lägga tyngd på sig själv för att man inte orkar, vi bär ju trots allt runt på ett helt nytt liv som tar den kraft vi har.

Nej, dem där boxarna var inte mkt att hänga i julgranen, mest bara småkrafs med prover. Sen är det bara en stor låda typ. Haha. Förstår verkligen inte meningen men haklappen från trygg hansa som var i babyproffsens Box, eller jo det är klart jag förstår meningen med den men hur snygg var den då haha.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)