Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2016-01-14 13:43:51 följande:

Jag har inte ens kollat min vikt ännu. Men får nog göra det för hade ju varit kul att se hur mkt som försvunnit.

Däremot märker jag att en del av degklumpen på magen försvunnit. När jag är ute lever jag fortfarande i mina mammajeans, superskönt att kunna dra upp mudden över degklumpen, hemma lever jag i mjukisbyxor.

Har testat mina favvojeans innan jag blev gravid men kommer inte i dem ännu. Dem går över låren men sen går det inte att knäppa.

Nej antar att det är samma här. Har inte varit ute så mycket som sagt men när jag varit det har jag haft mina mammajeans eller leggings. Hemma går jag helst bara i bh och trosor annars, som vanligt. Så lite sömmar som möjligt eftersom jag har ganska mycket sytt där nere
  • amalie79
    qatteriin skrev 2016-01-15 06:45:03 följande:

Jag har också bebis kvar på insidan... jag tror hon skyr vädret, -20 grader ute idag igen. :-P Bf på söndag.

Sonen vaknade piggare idag men vi får väl se hur dagen artar sig. Själv har jag snorat ihop igen och fått världens huvudvärk, suck. Så trött på sjukor nu.

Usch :( hoppas det blir bättre snart!

Min lille korv ligger just nu och snuttar på nappen alldeles hopkurad nära mitt bröst. Hur mysigt som helst, men där vågar jag inte låta honom sova ifall jag somnar, han kan ju hamna under täcket eller få något över sig ju. Ska försöka flytta över honom i nästet igen strax.

Sambon är lite piggare, nästan ingen feber, men ska till vårdcentralen och se om han kan få lite starkare medicin i lungorna idag. Bra om han blir frisk under sin pappaledighet så han kan vara lite med sonen. Nu sitter han och glor på honom på avstånd medan jag duschar eller äter typ, o sover på soffan. Tråkigt :(
  • amalie79
    Blgebo skrev 2016-01-14 19:43:57 följande:

Inte kollat än, men drog på mig vanliga jeansen idag iaf. Har "lite" degmage...men efter fem barn så

Beundransvärt :) jag vill inte ens tänka på något som har sömmar ännu, är alldeles för öm där nere. Ringde faktiskt Mvc igår o rådfrågade, förstår att det tar tid att läka när man är sydd efter klipp osv, men tycker vissa stunder det gör mer ont nu. Hon tyckte det lät normalt med tanke på att man rör sig mer nu och tyckte inte det verkade farligt om ingenting ser infekterat ut. ( japp, sambon får kolla)

Men jag bokade en tid hos dem nästa vecka för att kolla lite. Tänkte ksn inte skada. Känns så länge att vänta på efterkontroll. Vill gärna kolla hb med så stt jag är på väg tillbaks. Det tyckte hon var en bra idé.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-14 23:14:19 följande:

Mitt senaste pyssel, hon kommer ju inte få heta Lillutt för resten av livet men det är det hon heter just nu... Rätt enkelt sätt att pimpa HMs enfärgade ekologiska bodys på!

Wow jättefin!!
  • amalie79
    qatteriin skrev 2016-01-15 07:08:18 följande:

Tack! Jag tröstar mig med att bebis får mina antikroppar så om hon kommer nu ska hon väl inte bli smittad av just den här sjukan, men det känns så onödigt...

Gud vad mysigt med lille gosen sådär! Längtar ihjäl mig!! Jag vågade inte heller somna med plutten på mig men han sov så mycket på maken för han sov inte annars. Men täcke hade vi inte då. Hoppas verkligen din sambo kryar på sig nu, sån osis att bli så krasslig precis nu!

Låter klokt att boka in undersökning och hb tycker jag, även om det säkert är normalt att det tar tid med läkningen. Jag minns inte hur länge jag hade ont men det skavde i sex veckor vet jag, jag fick en grad 2-bristning och sydde en del (fast jag inte fattade det då, haha!) och hade såna där stygn som skulle lösa upp sig själva, men det gjorde inte alla så de satt och skavde. Sen när de ramlade bort så var allt finfint haha, önskar jag hade kollat upp det tidigare.

qatteriin skrev 2016-01-15 07:08:18 följande:

Tack! Jag tröstar mig med att bebis får mina antikroppar så om hon kommer nu ska hon väl inte bli smittad av just den här sjukan, men det känns så onödigt...

Gud vad mysigt med lille gosen sådär! Längtar ihjäl mig!! Jag vågade inte heller somna med plutten på mig men han sov så mycket på maken för han sov inte annars. Men täcke hade vi inte då. Hoppas verkligen din sambo kryar på sig nu, sån osis att bli så krasslig precis nu!

Låter klokt att boka in undersökning och hb tycker jag, även om det säkert är normalt att det tar tid med läkningen. Jag minns inte hur länge jag hade ont men det skavde i sex veckor vet jag, jag fick en grad 2-bristning och sydde en del (fast jag inte fattade det då, haha!) och hade såna där stygn som skulle lösa upp sig själva, men det gjorde inte alla så de satt och skavde. Sen när de ramlade bort så var allt finfint haha, önskar jag hade kollat upp det tidigare.

Nej men precis. De kunde informera lite mer innan man åker hem tycker jag:) visst man får med journalen men lite mer praktiskt typ. De sa bara : du är sydd efter klippet och en bristning, ta värktabletter om du behöver ( första dygnen kom de automatiskt med alvedon och Ipren för fem gånger för de tyckte jag skulle fortsätta sen fick jag be om dem)

Man får ju en chock när man väl känner och ser hur det ser ut där nere. De kanske inte räknar med att folk faktiskt ska vara så nyfikna att de tittar efter! ;)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2016-01-15 10:38:42 följande:

Så var hon bara vår nu!!!! Känns jättemärkligt, den supergulliga sköterskan tackade så mkt för lånet av vår lille trollunge.

Hon märkte stor skillnad sedan hon var här förra veckan. Det är ngn som börjat bli riktigt rund i ansiktet och fått en liten extra haka

Grattis!! Så härligt!
  • amalie79

Vi har varit ute på en liten tur med bilen, köpt en Badbalja och så. Kändes lagom men oj så långt borta det känns att man ska kunna ge sig iväg själv med honom. Har alldeles för ont i baken för att kunna köra än och vill sitta och titta på honom när vi åker typ.

Annars är väl hormonerna lite bättre nu. Men jag känner mig dålig som saknar jobbet lite. I morse vaknade han när jag brukade gå till jobbet och då grät jag en skvätt för det. Jag är så glad åt honom, förstå mig rätt, och jag visste att detta skulle komma. Kommer säkert bli bättre när det blir ljusare och man vågar gå ut lite mer och så har vi ju nästa vecka med när sambon är ledig och kan hjälpa till lite mer igen. Just nu är det så rörigt här hemma och det mår jag heller inte bra av. Men i helgen ska vi försöka hjälpas åt att städa undan julen iaf. En sak i taget

• amalie79
    qatteriin skrev 2016-01-15 16:50:23 följande:

En sak i taget är bra! Jag tycker inte du ska känna dig dålig som saknar jobbet, jag saknar det som en galning och kommer göra när bebis kommer också. Det är bara naturligt tycker jag och ett tecken på att man trivs med sitt jobb och med att vara nåt mer än bara Mamman.

Jag undrar när jag gav mig av ensam med sonen, det dröjde nog bra länge... Vi var ju mest hemma båda två när han var bebis så jag behövde liksom inte. Tror han var nån månad när jag besökte mitt gamla jobb med honom och då var det ju bara jag och han.

Ja...försöker se det så. Men nu vill jag ha tillbaks sambon i sängen igen på natten. Känner mig så ensam om allting när jag ligger där på natten utan honom. Dumma förkylning!

Vi ska till BVC måndag o då tänkte jag iaf hälsa på min chef, hon sitter ju vägg i vägg med BVC

sen blir jag ju ensam fr.o.m. veckan därpå och ser inte alls fram emot det.. Har kollat upp detta med B öppen förskola och tydligen finns det babyöppet pp torsdagar. Känns ju som att det är ett bra ställe när alla är under ett år. när skulle man kunna tänka sig dit tror ni? Är smittorna mindre när det bara är smått där????
  • amalie79
    verrron skrev 2016-01-15 17:25:17 följande:

På våran öppna fsk på babyöppet måste bebis vara minst tre månader eftersom man, iaf i vår kommun, avråds stora folksamlingar (gallerior/mataffärer/öppna fsk osv) innan bebis är 3 månader.

Detta beslut har bvc/öppna fsk tagit i samråd med barnläkarna.

Ok, har inte hört något sådant här. Blir nog svårt rent praktiskt att låta bli allt sådant i tre månader när sambon jobbar heltid o vi har sammanlagt Tre barn att rodda runt med. Däremot så kommer man ju självklart anpassa sig efter tider, det möjligheten har man ju som dagledig. Känns ju som en himla skillnad på Ica maxi en måndag förmiddag klockan nio jämfört med fredag eftermiddag klockan 17 liksom.

Känns som att jag skulle våga mig iväg till babyöppet tidigare än vanliga öppna förskolan, just bebisar är ju inte på varandra i samma utsträckning. Vet folk som gått med ganska små barn på det. Men stora öppna förskolan vi hör till tror jag inte jag kommer gå på alls. Där är enorma mängder folk, mammor med massa barn, och ett jäkla liv.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2016-01-15 17:36:15 följande:

Vi har inte fått några förhållningsorder om när man kan komma till babyöppet, jag har också funderat. Iofs har vi ju inte fått ungen än och därmed inte kontakt med bvc så det kke kommer. Med Axel var vi på motsvarande när han var en månad - jag minns eftersom vi gjorde handavtryck där när han var fem veckor. Men han är ju född i mars och det är ju inte riktigt lika tufft med rs i april-maj även om det fortfarande finns då. Smittorna är nog mindre med bara bebisar än när storasyskonen är med men alltför tidigt hade jag nog inte vågat.

Min chef ska ha lönesamtalen i februari så då lär jag hälsa på på jobbet iaf. Och kommer nog inte kunna lämna bebis så mycket då mtp amningen så då får hon ju hänga med även om hon är så ny då.

Ja precis. Jag kommer ta med honom till ställen osv bara folk är friska och vara restriktiv med att låta folk pilla på honom. Det går aldrig att undvika allt- bara på första veckan så har hans pappa blivit kanonförkyld och hans storebror magsjuk ( som tur är efter han var här och hemma hos sin mamma)

Vi som har syskon osv kan aldrig skydda dem mot allt. Vi har haft lite besök hemma osv o idag var vi i babyaffären med honom en snabbis.

Jag litar på att de som ringer och frågar om de får komma och träffa honom är friska och krya.

Mitt mål är att dyka upp med honom på min bokcirkel om tre veckor som min första egna lilla tur med honom. Känns tryggt med bara andra mammor, utan barn, i hemmiljö. Ska jag nog våga mig på!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)