Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2016-01-05 07:29:54 följande:

Jag hade gärna haft ett helt fotbollslag män på rummet bara min får stanna kvar. Det är en av de grejer jag är rädd för, att bli lämnad ensam efter en förlossning med en liten jag och allting är nytt. Jag tror det skulle kunna stressa hem mig innan jag är redo eller göra så att jag återhämtar mig sämre.

Det är liksom han som gjort detta innan och vet hur det ska gå till.

Känner precis likadant. Tycker det är jättesynd att alla sjukhus inte har hängt med i detta och byggt om så att partnern kan vara kvar. Och som sagt att det är så jäkla typiskt att nya sjukhusdelen blir klar under året men inte är klar tills nu så att JAG garanterat kan ha kvar min man. Nästan aldrig känt mig mer ego än nu faktiskt, men detta hade jag förträngt ända tills nu när jag läste att fruthomas man inte fick stanna.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-05 07:44:40 följande:

Nä alltså jag tar också för givet att det är personalen som frågar isf men jag skulle inte kunna säga nej om jag fick frågan, menar jag. Men när Hame skriver det så vill jag minnas att det var så det var där vi födde; 22-06 var det inte aktuellt ändå att ha partnern där och resten av tiden fick man gilla läget i så fall, så det var liksom inget att diskutera om, vilket jag kan tycka är rätt bra.

Min man åkte iofs hem till katten med jämna mellanrum ändå så jag var rätt mycket ensam, även om han var där sen på nätterna.

Jo det låter ju kanske rimligt i teorin när man hör det att det bara ska vara kvinnor där 22-06, MEN när jag läser att fruthomas man måste lämna henne alldeles nyförlöst kl 03 på morgonen och vara ensam de tre första timmarna bara för att deras barn råkade komma ut före 06 så tycker jag ändå det är för jävligt. Om barnet föds 07 är ju mannen med under hela förlossningen fastän det är mitt i natten, för då är man ju i eget rum, och sedan får han vara med hela dagen ända till 22. Tänk om barnet föds precis efter 22, då blir man alltså lämnad som alldeles nyförlöst utan sin man i ÅTTA timmar?! Nej usch det hoppas jag verkligen inte händer så många och hoppas verkligen att det finns ett rum till mig OCH mannen utan problem. Annars förstår jag dem som hellre åker hem.
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2016-01-05 07:54:18 följande:

Jag kanske tänker helt tokigt nu, men jag skulle tro att förstagångsföderskorna bör ha större chans att få ha sina parters kvar... Jag hoppas iaf med tanke på att det ska vara lågt tryck på förlossningarna nu att era partners får stanna.

På alla förlossningar i Sthlm så får partnern stanna, vad jag vet, så jag är inte så orolig för just det, även fast man kan bli skickad till de mindre städerna runt om sthlm om det är riktigt platsbrist...

Ja jag vet inte... Jag fick som sagt intrycket när vi var på rundvandring att mitt sjukhus ska ordna så att alla som vill får ha sin man kvar, men tyckte samtidigt att de undvek att svara på en publikfråga om vad som händer om det är fullt och det enda lediga rummet är upptaget av en ensam kvinna som inte vill ha någon annans man där. De sa väl ungefär att det är väldigt ovanligt för att standard här är att alla vill ha sin egen man kvar och då får man acceptera att dela rum med någon som också har sin man där.

De har ju själva insett att det är superdåligt att inte alla kan få egna rum så det är ju därför de bygger om. Detta är ju ett privat sjukhus i USA så de är ju mer kundorienterade och bad om ursäkt och sa att de ska göra sitt bästa för att lösa om en sådan situation uppstår. Känns ju iaf bättre än att de bara säger att 22-06 får man klara sig själv och sedan är det slutdiskuterat. Men jag vet inte om det är lågt tryck här i januari - i Sverige verkar det ju vara det men jag har inte frågat hur det brukar vara här vid den här tiden. Jag ska försöka att inte tänka mer på detta för nu ser jag inte alls fram emot förlossningen.
  • Seven Costanza

Nu måste jag försöka sova lite, 23.30 här och blev så orolig av att tänka på detta. Skriver igen på kvällen er tid. Min man klappar fint och säger att det ordnar sig, han är bra han <3

• Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2016-01-05 18:14:22 följande:

Har ni tänkt på vilken fantastisk kompetens det finns i denna tråd? Vi har flera lärare, en psykolog, en som är trafiklärare, en psykolog, en undersköterska, en barnmorska, en som snart är färdig jurist osv. Det är helt fantastiskt, jag misstänker även att det är därför många av diskussionerna här är så pass givande. Tack för att ni delar med er med eran kunskap och för att inga frågor är för dumma!  

Vilken rolig observation! Håller med. Jag tycker det är bra att vi diskuterar även sådant som är lite "runt om" graviditeten för det påverkar ju faktiskt hela tillvaron att anpassa sig till ett barn och det är intressant att läsa om hur ni andra resonerar om t ex hur mycket man bör anpassa sig och på vilket sätt.

Jag själv tänker just nu framförallt på förlossningen förstås men även på hur det blir för mig efter de tre månaderna har gått som mina två amerikanska gravidvänner får vara föräldralediga. Då får jag hitta nya sätt att aktivera mig själv och bebisen och hitta nytt folk att umgås med - tänkte dock försöka dra med de här två på t ex bibliotekens aktiviteter, eller gå dit själv, för där kanske jag träffar fler som ska vara hemma längre än tre månader så att man redan nu har fler än de två kvinnorna. Finns även en träff för 0-6-månaders och deras mammor en dag i veckan där vi gick vår föräldrautbildning, hoppas där kommer finnas vettigt folk. Sedan kanske jag kör till min mans jobb och lämnar bebisen till honom i 1,5 timme och går någon kurs. Hade ju tänkt fortsätta med min italienska men den ska eventuellt läggas ned så då får jag hitta något annat. Finns gratis babyyoga t ex. Sedan i augusti/september tänkte jag börja plugga igen på halvtid om det känns bra.

Vad har ni andra tänkt hitta på? Är det välorganiserat med föräldragrupper på er MVC/ BVC?
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2016-01-05 20:36:31 följande:

Igångsättning är inget vi tar lätt på i vården, man blir lite frustrerad över kvinnor som vill bli igångsatta av bekvämlighetsskäl, och inte vill lyssna ang. risker osv.

Jag är inte rädd för igångsättning, blev själv igångsatt förra gången pga. långvarig vattenavgång, men jag skulle aldrig vilja vara med om själva upplevelsen frivilligt igen. Kände mig totalt överkörd och psyket hängde inte med alls. Tog en v innan kroppen fattat att jag fött barn, hemsk känsla. 25 min tog det från första värk till att hon var ute, inte alls kul, kändes som jag missade hela förlossningen.

Intressant. På mitt sjukhus verkar inställningen till igångsättning vara precis tvärtom. Min kompis var beräknad på nyårsafton och samma dag fick hon göra ett "non stress test" där de kollade med ultaljud (t ex fostervattnet och navelsträngen) och hjärtfrekvensen med monitor i 30 minuter. Sedan fick hon dit igår på BF+4 och de bestämde igångsättning till imorgon på BF+6, så hon kommer inte ens gå en vecka över. Hon sa till mig att hon hoppas att det startar naturligt innan dess men jag vet inte om hon sa till läkaren att hon helst inte ville bli igångsatt. Man har ju själv rätt att bestämma över sin vård tänker jag så om hon inte velat bli igångsatt på BF+6 hade de väl inte kunnat tvinga henne - men undrar å andra sidan om det är så här i USA att det kan ligga en i fatet försäkringsmässigt om man tackar nej till erbjuden igångsättning och något sedan händer med bebisen...

Jag själv är beräknad på fredag, har inga känningar alls och fyra inlämningar kvar som jag skulle vilja göra (helst alla men åtminstone två så jag kan göra klart den ena delkursen och bara har den andra efter mig sedan). Om allt är bra med bebisen hade jag därför gärna gått över en hel vecka och väntat och sett, och tidigast blivit igångsatt lördag nästa vecka på BF+8. Jag lär ju få samma behandling som min kompis och bli kollad på BF samt BF+4. Hur tycker du att jag ska tänka? Här verkar de se igångsättning som något rutinmässigt.
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2016-01-05 22:02:52 följande:

Ja, de har polisanmält, och det har pratats om det i radio, stått i tidningarna och de har tagit upp det på tv också. Det står i brevet att det är en så liten summa och att vi som bor här inte påverkas av att förlora en så liten summa. Typ. Lämnar man inte pengarna ska de kasta sönder ett nytt fönster/dag tills man lämnat dem. Jag hoppas på att det är ngn idiot som bara försöker skrämmas...Jag blir påverkad, det är liksom ett hot mot den upplevda tryggheten i hemmet. 

Så sjukt! Hoppas de kan övervaka på något sätt för att se vilka det är. De BORDE ju i och för sig ha blivit bortskrämda av att det tagits upp i media kan man ju tycka. Usch!
  • Seven Costanza
    himw skrev 2016-01-05 21:41:58 följande:

Hej allihopa!

Jisses vilken fart det är i tråden, har inte läst igenom alla sidor men undrar så hur det går för alla?

Skulle vara himla kul med en lista sen på vilka som fått och när bebisarna kom- några som gått över tiden än?

Vi mår bra i vår bebisbubbla- blev utskrivna från Neos hemsjukvård igår och det känns så skönt! Från den dagen de tog bort sonden från hennes lilla näsa så har det känts på ett annat sätt- det är ju vår bebis som vi ska njuta av, inte vårt sjuka barn som vi måste hålla stenkoll på hela tiden så hon andas och inte drar ut sonden (det hände ett par gånger på slutet men kändes som ett bra tecken att hon blev sur och ville få bort den)

Men när kommer insikten om att jag är mamma och det är min dotter som ligger bredvid? Känns helt overkligt, kanske tar lite längre tid då det blev så tuff start men jag har inte alls smält att vi är föräldrar än- hur känner ni andra?

Åh va roligt att höra att allt går bra! Mammakänslorna kommer säkert nu snart när hon växt till sig lite och inte är så skör utan att ni kan interagera mer med henne, när hon tittar mer och börjar le och så. Annars kan det ju vara en bra idé att gå och prata med någon för att bearbeta den för tidiga födseln, det är inga konstiga känslor du har men det kan vara skönt att få ventilera sina funderingar och se framåt. Härligt att hon är frisk!

Jag har BF på fredag, vill ha honom inne så länge det går känns det som för jag har så mycket kvar att göra med studierna, men ibland när han buffar mycket så hela magen flyttar sig fram och tillbaka så vill jag ha ut honom NU för då blir jag ju påmind om det Drömde om bebisen inatt och det var förstås en jättesöt bebis och då kände jag mig förvirrad på morgonen när det inte fanns någon bebis än, haha!
  • Seven Costanza

Blgebo: läste dina inlägg igen nu och det lät ju inte alls bra, lät ju hemskt att du blev så påverkad av det och mådde dåligt efteråt! Usch nu vill jag inte alls bli igångsatt. Hur kan det vara att de tar så lätt på det här på mitt sjukhus tror du?

• Seven Costanza
    himw skrev 2016-01-05 23:05:44 följande:

Jag kände att det släppte mycket när vi fick ett eget rum på Neo och fick ha henne inne hos oss- innan så låg hon med massa slangar på en sal och vi kunde knappt hålla i henne- det var tufft! Så nu när vi är hemma och kan ta upp och gosa med henne närsom känns det så himla overkligt men himmelskt fint! Känner att jag blivit så ödmjuk och tacksam- man behöver en påminnelse om vad som är viktigt i livet i bland. :)

Åh vad spännande! Hann du klart med alla inlämningar? Är det mycket kontroller i USA på slutet?

Oh ja då kan jag förstå att det är stor skillnad, svårt att föreställa sig att ens barn ska ligga med massa slangar. Lät så fint som du beskrev att man faktiskt får ta upp och gosa hur mycket man vill <3.

Tycker också att jag blivit mer ödmjuk, har ju bara erfarenhet av graviditet än så länge men har flera gånger sagt till min man att vi ska vara tacksamma att vi inte behövt kämpa för att jag skulle bli gravid, vi har inte haft några missfall, jag har mått bra hela tiden och bebisen verkar frisk så peppar peppar är vi så tacksamma för allting och hoppas verkligen att förlossningen också ska gå bra. Jag har ju amerikaner runt mig hela tiden och här är ju folk generellt mer religiösa. Har fått höra en leenden och folk som sagt hur "blessed" jag är - och så känns det faktiskt även om jag själv inte är så religiös.

Ja det känns spännande med bebisen nu, men har fyra inlämningar kvar så får se vad jag hinner med (håller bara på med första...) och vad jag får göra vid omtentaperioden i februari-mars. Känns så svårt att koncentrera sig på skrivandet när jag samtidigt undrar hela tiden och tänker på att bebisen kan komma när som helst.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)