• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-01 23:33:58 följande:

Har vart och köpt en Troll crib idag, vilket var det sista stora på vår inköpslista. Men det leder mig till djungeln av täcken och kuddar... jag blir liksom inte riktigt klok på om man ska ha täcke eller inte? Filt? Vi har kallt hemma....

Täcke hade nog inte Axel förrän han var bortåt ett år, vi har ändå haft det rätt svalt men vi har haft pyjamas och stickad filt. Täcke låg inte på plats när han rörde sig, och de rekommenderade det inte till bebisar när sonen var liten, nu vet jag inte.
  • amalie79

Har vart och köpt en Troll crib idag, vilket var det sista stora på vår inköpslista. Men det leder mig till djungeln av täcken och kuddar... jag blir liksom inte riktigt klok på om man ska ha täcke eller inte? Filt? Vi har kallt hemma....

Vi köpte täcke mest för att sambon hade det till sina. Vi har inte kallt hemma
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-01 19:34:11 följande:
    Jag håller med. Bonusarna kommer inte få plocka upp bebisen utan att fråga, lille kommer inte få bära den alls utan bara sitta med den när vi är med. Store kan få bära, han är väldigt rädd om mindre barn, stark och stadig. Han passar sin snart tvååriga lillasyster hos mamman korta stunder när pappan hämtar mamman på jobbet o då gör de klart en flaska välling som han "matar" henne med under tiden.

Jag fick själv en lillebror vid den åldern och både plockade upp honom och bytte på honom osv- men det är skillnad på då och nu och tjejer och killar...

Men jag kommer ju vara nervös men man får försöka bita ihop :) man vill ju inte stöta bort dem från syskonet heller. Särskilt inte som den äldste säger till lille att vi måste hålla ihop, för du är ju den enda riktiga brorsan jag har, de andra är ju bara halvsyskon.

Hur tänker ni andra som har katt/ hund förresten, ett hopp men ändå en koppling:) på folk låter det som att de tror att jag inte kommer våga lämna bebisen på golvet och så pga katterna, men så har jsg inte alls tänkt. Har inte tänkt stänga ute dem på nätterna heller för då blir det ett jävla liv på gammelkatten.

Har liksom tänkt ta det som det kommer, när de kommer fram får de lukta på bebis, kolla det de själva vill typ. Så kommer det nog lösa sig
    Hur gammal är din äldsta bonus? 11 år? Min har precis fyllt 9 år och jag skulle säga att han är en omogen 9 åring. Hur gammal är din yngsta? 

Klart att man vill att de ska få en bra syskonrelation men inte på bekostnad på att riskera att bebis far illa bara för att man inte vill säga nej för att inte göra de äldre syskonen ledsna. Jag tänker att det handlar om en så liten tid då bebis är väldigt skör så de får helt enkelt ta det. Jag har dock en känsla av att detta kan bli ett föremål för konflikt när det kommer till deras pappa som endast vill se det bästa hos sina barn, tills motsatsen är bevisad.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-01 23:42:44 följande:

Hur gammal är din äldsta bonus? 11 år? Min har precis fyllt 9 år och jag skulle säga att han är en omogen 9 åring. Hur gammal är din yngsta? 

Klart att man vill att de ska få en bra syskonrelation men inte på bekostnad på att riskera att bebis far illa bara för att man inte vill säga nej för att inte göra de äldre syskonen ledsna. Jag tänker att det handlar om en så liten tid då bebis är väldigt skör så de får helt enkelt ta det. Jag har dock en känsla av att detta kan bli ett föremål för konflikt när det kommer till deras pappa som endast vill se det bästa hos sina barn, tills motsatsen är bevisad.

De är 11 och 9. Helt olika. 11-åringen kan bli väldigt arg men har ansvarskänsla, noga med sina saker,matar katterna, är självgående på morgon och eftermiddag, kokar ägg, värmer mat, kan steka korv osv. Noga med att utföra det han blir ålagd- men samtidigt lite sirapströg, inte den smartaste hästen i stallet typ ;)

Nioåringen är upp i det blå, men det är mer hans person än omogenhet. Om något är roligare åt andra hållet så går han dit istället. Kvick i kroppen, mycket spring i benen och ett rörligt intellekt. En rolig unge men med en riktig vinnarskalle.

Usch det låter jobbigt. Ja det är svårt för föräldrar att se det där o visst blir det konflikt.
  • amalie79

Som jag minns så gjorde min mamma det bra. Minns inte att vi kände oss utanför med lillebror som ju iof är helsyskon. Jag minns att vi fick byta på honom och han kissade ner oss. Vi lekte med honom på golvet och drog honom i vagnen. Ett av de bästa minnena är att jag låg på rygg i soffan och sövde honom på mitt bröst. Idag är han 25 år, skäggig som en tomte och huvudet längre än mig och jag ser ändå den där lille killen ibland :)

• kindofnothing
    Eleonor01 skrev 2016-01-01 18:29:26 följande:

Tar ni inte kisseprov direkt själv m stickor när ni kommer dit? Det gör vi i Skåne. Precis innan besöket. Så borde ju alla göra

Nä men det vore braom vi fick göra det.
  • FrökenBlå

Skönt att det inte bara är jag som har det då!! Slipper jag oroa mig för det, även om det såklart inte är kul för er heller!

Vi hade mest filt till dottern, försökte några gånger med täcke men det blev alldeles för varmt för henne trots att vi bor i ett gammalt och lite kallare hus. Dessutom låg hon i sitt babynest när hon var mini så täcket blev ändå bara som ett lock över..

Vi hade hjälmmössa vid några tillfällen, men mest för att vi trodde att man skulle ha det ;) Hon gillade dom inte heller. Nu har vi köpt två ljusa att ha med till BB så får vi se vad denna bebisen är i behov av.

Har provat att knyta bärsjalen några gånger till men det är svårt att veta om det blir rätt när man inte har någon riktig bebis att öva på..

• mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-02 00:01:11 följande:

Som jag minns så gjorde min mamma det bra. Minns inte att vi kände oss utanför med lillebror som ju iof är helsyskon. Jag minns att vi fick byta på honom och han kissade ner oss. Vi lekte med honom på golvet och drog honom i vagnen. Ett av de bästa minnena är att jag låg på rygg i soffan och sövde honom på mitt bröst. Idag är han 25 år, skäggig som en tomte och huvudet längre än mig och jag ser ändå den där lille killen ibland :)

låter som fantastiska minnen :)

Det är inte en lätt balansgång känns det som, men det blir säkert lättare när man själv känner sig mindre osäker.
  • Eleonor01

Inget täcke å knappt något som påminner om kudde. En jätte låg sak isf. Filt å velour pyjamas funkar alldeles utmärkt. Får inte bli för varmt vilket det lätt blir under täcken. Ligger den lille dessutom mellan er så blir det riktigt varmt där
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2016-01-02 03:12:05 följande:

Inget täcke å knappt något som påminner om kudde. En jätte låg sak isf. Filt å velour pyjamas funkar alldeles utmärkt. Får inte bli för varmt vilket det lätt blir under täcken. Ligger den lille dessutom mellan er så blir det riktigt varmt där

Behöver inte vara velour heller, går alldeles utmärkt med trikå. Var hittar man velourpyjamas förresten? Har aldrig sett men jag kke inte letat heller.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)