• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mitthemligajag
    qatteriin skrev 2016-01-05 08:29:54 följande:
    Jag håller med om att det är förjävligt. Jag tycker barnet har rätt till båda sina föräldrar från början och fattar inte hur vården fortfarande kan vara så ojämställd, fast man inte borde vara förvånad... Snacka om att promota en gammaldags kvinnosyn liksom. Vi stannade ju 5-6 timmar på förlossningen efter att sonen var född (antagligen platsbrist på bb då och inte på förlossningen, fast jag upplevde inte att det var nåt märkligt med att vi stannade på förlossningen så länge), om det skulle bli samma nu så skulle vi ju lika gärna kunnat åka hem (eftersom de kör med tidig hemgång här).
    Men undra om de är så att mamman inte ammar tex och mår super efter förlossningen och man har som önskemål att pappan får vara kvar på bb och mamman åker hem ;) inte för jag tror de är så vanligt haha, men undra hur dom ställt sig inför den frågan, kan dom ens neka de? Då är de ju otroligt ojämställt
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2016-01-05 10:07:18 följande:

Jag har varit inne en sväng nu på morgonen och det var ingen vatten avgång vad de kunde se, däremot en kraftig svampinfektion där inne och urinvägsinfektion. Var öppen 2cm och huvud långt ner, men förhoppningsvis hinner jag klart med behandlingarna innan något startar på riktigt. Blä.

Åh fy tusan vad jobbigt! Hoppas du slipper allt de under förlossningen så de inte blir någon klåda osv :(
  • mitthemligajag

Förra gången så låg vi på patienthotellet och gick dit direkt efter timmarna på förlossningen, men har inte ens för mig att vi blev frågade om att bo på bb? Vad är skillnaden på bb och patienthotellet? (här får pappa bo med mamma och bebis) är de att de finns barnmorskor? Eller är de bara om man har någon slags skada eller bebisen inte mår bra? Och en till fråga, om man vill bo kvar, får man ha ett syskon sovandes med sig på patienthotellet? :)

• Hame
    mitthemligajag skrev 2016-01-05 10:14:08 följande:
    Men undra om de är så att mamman inte ammar tex och mår super efter förlossningen och man har som önskemål att pappan får vara kvar på bb och mamman åker hem ;) inte för jag tror de är så vanligt haha, men undra hur dom ställt sig inför den frågan, kan dom ens neka de? Då är de ju otroligt ojämställt
    För mig hade det varit helt ok! Det är inte det att dela rum med en man jag skulle ha något emot utan att det är mer folk. Det rummet vi hade förra gången var väldigt litet, att vara fyra vuxna och sex personer där inne hela natten hade inte gått så bra. Vår son var vaken ca 48 timmar efter förlossningen och inte direkt tyst så i vårt rum hade ingen fått sova. Då känns det smartare att häften av de vuxna (vare sig de är män eller kvinnor) åker hem och sover några timmar och sedan kommer tillbaka kl 06 och hjälper de som varit vakna.  
  • skruttan55

Varning för gnäll-inlägg!

BF +10 idag. Första barnet. Har varit hos BM idag. Hon lyckades inte med att göra någon hinnsvepning och har fått en tid för prat med läkare om igångsättning på lördag. Ständig värk och är så trött på att vara tung och gravid just nu. Använder binda pga av kraftiga flytningar men ingen vattenavgång. Börjar tvivla på att det blir någon bebis. Hur ska jag orka? Gaaah!

• Förstaförsökaren26
    MeEmmA skrev 2016-01-05 10:07:18 följande:

Jag har varit inne en sväng nu på morgonen och det var ingen vatten avgång vad de kunde se, däremot en kraftig svampinfektion där inne och urinvägsinfektion. Var öppen 2cm och huvud långt ner, men förhoppningsvis hinner jag klart med behandlingarna innan något startar på riktigt. Blä.

Åh så typiskt! Men bra att du åkte in iallafall å du får hjälp nu!!
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2016-01-05 10:15:55 följande:
    Åh fy tusan vad jobbigt! Hoppas du slipper allt de under förlossningen så de inte blir någon klåda osv :(
    Jag har aldrig haft svamp innan men har ju hört att det ska ge väldig klåda, tack o lov så känner jag inte det än iaf. Är mest lite ömt bara. Ska ta en tablett ikväll, är det nån som vet hyr snabbt det brukar försvinna?
    Uvi känner jag mig lite mer hemma på, men det känns inte heller som det brukar göra just nu. Svårt med alla gravsymtom samtidigt.
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2016-01-05 12:00:12 följande:
    Jag har aldrig haft svamp innan men har ju hört att det ska ge väldig klåda, tack o lov så känner jag inte det än iaf. Är mest lite ömt bara. Ska ta en tablett ikväll, är det nån som vet hyr snabbt det brukar försvinna?
    Uvi känner jag mig lite mer hemma på, men det känns inte heller som det brukar göra just nu. Svårt med alla gravsymtom samtidigt.
    Har haft super mkt svamp under mina graviditeter som kliat och en gång fick jag svin äckliga keso liknande flytningar. Har tagit ett piller sen en eller Max två dagar senare har de varit borta :)
  • Hame
    skruttan55 skrev 2016-01-05 10:52:08 följande:

Varning för gnäll-inlägg!

BF +10 idag. Första barnet. Har varit hos BM idag. Hon lyckades inte med att göra någon hinnsvepning och har fått en tid för prat med läkare om igångsättning på lördag. Ständig värk och är så trött på att vara tung och gravid just nu. Använder binda pga av kraftiga flytningar men ingen vattenavgång. Börjar tvivla på att det blir någon bebis. Hur ska jag orka? Gaaah!

Man får gnälla när man är +10! Jag är +7 och tänker gnälla jag med Tungan ute

Var precis hos bm och hon lyckades inte riktig heller göra en hinnsvepning. Livmodertappen var kort och väldigt mjuk tyckte hon men fortfarande lite bakåt så det var svårt att komma åt. Hon "masserade" (verkligen ingen skön massage men vad gör man!) lite iaf så får vi se om det händer något. Jag fick tid för kontroll och eventuell igångsättning på tisdag.

Hoppas verkligen inte det dröjer så länge men det är iaf skönt att ha ett sista datum!
  • skruttan55
    Hame skrev 2016-01-05 12:09:32 följande:

Man får gnälla när man är +10! Jag är +7 och tänker gnälla jag med 

Var precis hos bm och hon lyckades inte riktig heller göra en hinnsvepning. Livmodertappen var kort och väldigt mjuk tyckte hon men fortfarande lite bakåt så det var svårt att komma åt. Hon "masserade" (verkligen ingen skön massage men vad gör man!) lite iaf så får vi se om det händer något. Jag fick tid för kontroll och eventuell igångsättning på tisdag.

Hoppas verkligen inte det dröjer så länge men det är iaf skönt att ha ett sista datum!

Det är så skönt att höra att man inte är ensam. Efter att ha vilat och pratat med gubben min känns det mycket bättre. Ja, det är skönt att se "slutet".

Jag fick höra att det är 50 % risk vid igångsättning att det blir sugklocka eller kejsarsnitt. Någon som känner igen de siffrorna? Det låter mycket. :s
Svar på tråden BF Januari 2016 :)