• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza

Men alltså vad beror det på att partnern inte alltid får stanna? Beror det på platsbrist - i så fall varför har de byggt sjukhusen så? Jag tycker det låter SÅ himla konstigt och hade nog personligen tyckt att det vore superjobbigt om han skulle åka ifrån mig. På mitt sjukhus får pappan stanna lika länge som mamman men ibland får man dela rum med en annan familj, med draperi emellan förstås. De håller på att bygga ut sjukhuset nu så att alla kan få eget rum.

• qatteriin
    Nettiis skrev 2016-01-04 23:01:23 följande:

Fick världens sockersug nu på kvällen, ställde mig och gjorde chokladbollssmet, rullade typ hälften av smeten då svärmor kommer över på fika imorgon. Och nu sitter jag med skålen i knät och äter rakt ut!

På tal om svärmor. Min sambo är adopterad och hans föräldrar är tio år äldre än mina och känner att de börjar bli trötta och äldre. Och eftersom vi nu snart ska ha vårt första barn har hon sedan mitten av graviditeten sagt att vi måste skynda oss med nummer två. Hon vill ju hinna uppleva deras uppväxt, som hon uttrycker det. Tycker inte alls om hur hon kan tala om för mig, som inte alls trivs med att vara gravid att jag måste skynda mig att bli gravid igen..

Vi hade svårt att bli gravida med detta barn så jag vill bara njuta och ta allt som det kommer!

Det är dom som ska ha hand om vår hund mesans vi är inne.. Vill dock inte ha dom här när hunden träffar bebis första gången för dom jagar gärna upp honom..

Försökte säga detta när vi var över på middag i helgen.. Svärmor blev så arg att hon lämnade bordet och gick till sitt rum..

Nu mår jag dåligt över detta och vet inte hur jag ska hantera allt..

Som att stressen inför förlossning inte är nog..

Men åh vilken jobbig situation! Svärmor kan säkert vara extra känslig mtp adoptionen men sådär är ju inte acceptabelt att hon uttrycker sig! Och hur ni ska introducera er nya familjemedlem till den som redan finns där är er sak, det vet ni bäst. Stå på er, stå på dig. Det är nog inte sista gången ni har olika åsikter om saker och ting, så det är bäst hon vänjer sig.
  • Förstaförsökaren26
    fruthomas skrev 2016-01-05 06:33:20 följande:

Så är man på BB med en liten namnlös pojke. född kl 03.17. 3050g och 48 cm lång. Långdragen fl men allt gick bra och vi är så glada.

Maken fick inte stanna. Fullt på förlossningen och fullt på BB.. Vi har ca 1 timme hem och ca 4 timmar till utskrift. Så jag ringde min syster som bor 10 min bort och ordnade husrum

Jag kan så klart inte sova.

Lite molvärk i livmodern och en underbar bebis som gnäller lite. Ska nog ändå försöka..

Åh stort grattis!! :)
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-05 00:40:53 följande:
    Men kära nån, din svärfar låter som en komplett idiot ju. Det verkar ju som vi pratat om innan finnas en jobbig historia bakom din sambos tidigare relation och familjesituation. Borde han inte vara glad att hans son träffat en klok och vettig kvinna som ställer upp på hans befintliga barn och ger honom en chans till något nytt och bra? Att han är lycklig?
    haha, vet du jag tror faktiskt han enbart tänker på sig själv, att det blir jobbigt för honom de få gångerna vi hälsar på per år (som han inte lyckas rymma ifrån). Han är en riktigt gammal gubbstrutt och det enda sättet jag kan hantera honom på är att driva och retas med honom. Typ att vi förväntar oss att han ska hämta de stora barnen från skolan varje måndag efter att lillan är född. 

Sist svärmor satt barnvakt (vilket inte är så ofta, då hon har två egna affärer som hon jobbar ihjäl sig i, han är dock pensionär) så hängde svärfar på stan tills hon kom och hämtade honom (de bor i en stad utanför stockholm).

Man väljer ju inte sin familj eller den familjen som kommer med sin respektive, jag är bara så tacksam att jag älskar min svägerska och att min mamma och bror kommer väldigt bra överens med min sambo. Sen tycker jag väldigt bra om svärmor även fast jag önskar att hon slapp slita så mkt med jobbet. Min sambos morföräldrar som är runt 80-85 år är helt fantastiska människor. Man får vad tacksam för de som är bra :)
  • qatteriin

Nettiis; såg nu att svärmor bara är 57... Mina föräldrar var 60+ när de fick första barnbarnet och de hänger med bra som bara den trots artros och skit, så svärmor kan nog lugna sig lite, haha!

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-04 22:56:43 följande:

Vågar knappt berätta vad vi gjort idag, misstänker att jag kommer bli hemsökt av både Qatteriin och Amelii :)

Har precis vart och sett Quentin Tarantinos nya film the hateful eight, på 70 tums film. Som tur var så hade vi vip-stolar så att jag klarade av att sitta i 3h utan större besvär. Igår ställde vi in babycribet i sovrummet så nu känns det plötsligt väldigt nära att att det snart kommer ligga ett litet knyte där. Känns som att det är dags att verkligen passa på att göra saker utan barn, på torsdag ska vi bo på hotell en natt äta 3-rätters middag och bara mysa (var det vi gav varandra i julklapp).

Åh låter härligt! Min tråkige sambo är ingen filmnörd så vi har gått typ två gånger i höst... Min vanliga biokomois har haft svårt stt komma ifrån så. Vi satsar på mer nästa år, iaf för min del:)
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza 
    Glömde att svara på din mans kommentar ang boken :)

Gud vad jag skratta åt det, men jag tänker att det speglar nog mer att du mått väldigt bra under din graviditet än att han inte har förmåga till sympati. 
  • qatteriin
    fruthomas skrev 2016-01-05 06:33:20 följande:

Så är man på BB med en liten namnlös pojke. född kl 03.17. 3050g och 48 cm lång. Långdragen fl men allt gick bra och vi är så glada.

Maken fick inte stanna. Fullt på förlossningen och fullt på BB.. Vi har ca 1 timme hem och ca 4 timmar till utskrift. Så jag ringde min syster som bor 10 min bort och ordnade husrum

Jag kan så klart inte sova.

Lite molvärk i livmodern och en underbar bebis som gnäller lite. Ska nog ändå försöka..

Åhh, grattis till lillen!! Underbart!
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-05 06:41:29 följande:

Men alltså vad beror det på att partnern inte alltid får stanna? Beror det på platsbrist - i så fall varför har de byggt sjukhusen så? Jag tycker det låter SÅ himla konstigt och hade nog personligen tyckt att det vore superjobbigt om han skulle åka ifrån mig. På mitt sjukhus får pappan stanna lika länge som mamman men ibland får man dela rum med en annan familj, med draperi emellan förstås. De håller på att bygga ut sjukhuset nu så att alla kan få eget rum.

Ja antagligen platsbrist, och sjukhusen är inte så nya antar jag, hehe. Alla bb jag har hört om som renoverats eller byggts nya har plats för partnern, men förr (för inte så himla längesen heller) låg man ju ofta många på varje rum och bebisarna rullades in för mat... Att bygga om fyra-/åttasalar till familjerum är nog inte hur lätt som helst, lättare då att dela av (som jag vet de hade gjort på Mölndal där vi bodde) och sen ha två föderskor i varje om det behövdes. Nu fick ju min man stanna tack och lov och de försöker ju sträva efter det när behovet finns. Själv hade jag nog inte känt mig bekväm med en främmande man i rummet efter förlossningen även om det betytt att maken fått stanna, om man varit två familjer som delat.
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2016-01-05 06:50:26 följande:

Glömde att svara på din mans kommentar ang boken :)

Gud vad jag skratta åt det, men jag tänker att det speglar nog mer att du mått väldigt bra under din graviditet än att han inte har förmåga till sympati. 

Haha ja kanske det, men han är i och för sig naturvetare så man vet aldrig
Svar på tråden BF Januari 2016 :)