• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-05 09:06:09 följande:
    Nej den tog slut innan jul. Ja jag har ju inte mycket värk så, men även när oron kryper sig på så tar jag ett bad i badkaret. Är något med alltsammans som är lugnande
    tänkte att du kanske skulle ta ett besök till badhuset om ledigheten gör dig galen :)
  • minahjärtan0609

Förstår att ni gäller när ni gått så långt över tiden, lider med er!
    Jag är på bf-1 idag är gnällig! Idag har jag gått en långpromenad och städat ut julen. Har även varit hos bm. Allt såg bra ut både hjärtljud och blodtryck. Fick en ny tid nästa vecka men jag har INTE tänkt gå på den :) Känner mig mer än redo att föda typ idag!

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-05 13:22:12 följande:

Lider med alla er som har det tufft med krämpor och känner er tunga i kroppen. Hoppas ni alla får träffa era bebisar snart.

Dottern vill ha lite trådkompisar nu

Ja nu får gärna bebis komma igång och komma ut, för idag fyller kusinen år och det viktigaste var att han fick ha sin födelsedag ifred. Meeeen inga känningar här inte, mer än förvärkarna. Suck! Min kusin och hans sambo fick sin inte så lille son inatt (4,4 kg!) och att se den godingen på bild minskar ju inte längtan direkt!!

Nu har jag snart pallat två dagar själv med sonen, thank god för helgdag i morgon och förskola igen sen för tusan vad kroppen är sliten nu! Jag vill ha min kropp tillbaka och jag är så vansinnigt sugen på att börja träna, hoppas det håller i sig tills när det är möjligt!
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-05 13:45:28 följande:
    Ja nu får gärna bebis komma igång och komma ut, för idag fyller kusinen år och det viktigaste var att han fick ha sin födelsedag ifred. Meeeen inga känningar här inte, mer än förvärkarna. Suck! Min kusin och hans sambo fick sin inte så lille son inatt (4,4 kg!) och att se den godingen på bild minskar ju inte längtan direkt!!

Nu har jag snart pallat två dagar själv med sonen, thank god för helgdag i morgon och förskola igen sen för tusan vad kroppen är sliten nu! Jag vill ha min kropp tillbaka och jag är så vansinnigt sugen på att börja träna, hoppas det håller i sig tills när det är möjligt!
    Jag har också haft sonen två dagar själv nu och säger som du, tack och lov att det är röd dag imorgon så sambon är hemma! Just nu har iaf morfar varit snäll och gått med honom till lekplatsen, vet inte vad jag skulle gjort utan mina föräldrar de senaste dagarna. 
  • Förstaförsökaren26
    qatteriin skrev 2016-01-05 13:45:28 följande:

Ja, jag känner samma! Underbart med röd dag imorgon å sen kommer min mormor hit på torsdag medan jag är på aurorasamtal så då får man lite "paus". Min dotter börjar först nästa tisdag pp fsk å jag vet inte om hon ska få gå alls nu fram till BF. Var mkt magsjuka där precis innan jul å det skulle jag inte orka med nu :(
  • Blgebo
    mitthemligajag skrev 2016-01-05 10:20:33 följande:

Förra gången så låg vi på patienthotellet och gick dit direkt efter timmarna på förlossninBBgen, men har inte ens för mig att vi blev frågade om att bo på bb? Vad är skillnaden på bb och patienthotellet? (här får pappa bo med mamma och bebis) är de att de finns barnmorskor? Eller är de bara om man har någon slags skada eller bebisen inte mår bra? Och en till fråga, om man vill bo kvar, får man ha ett syskon sovandes med sig på patienthotellet? :)

BB här är för de som det "är ngt med".
    Allt från psykisk ohälsa hos modern, till lätta prematurer, infektioner, snitt, sugklocka på barnindikation (inte för att mamman är trött), barn som behöver tillmatas, föräldrar som upplevs behöva mer stöd än vanligt i föräldraskapet osv. Normalförlösta ska till patienthotellet eller på tidig hemgång. Det är jättestor prisskillnad för landstinget att lägga mammor på bb mot patienthotellet., och man har nyligen stramat upp reglerna för vilka som ska till BB. Sedan är det inte helt ovanligt att man blir återinlagd till BB från patienthotellet...går att flyttas åt båda håll vid behov så att säga.

Det finns familjerum på pat. hotellet, så där kan syskon vara.
    Patienthotellet har personal dygnet runt, och personalen där är också utbildad vårdpersonal. Flera sjuksköterskor som jobbar där.
    Patienthotellet ligger hos oss i sjukhuset, så det är bara att ringa till BB om man undrar ngt exempelvis mitt i natten och sen knata över till BB om man behöver handgriplig hjälp med ngt.

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-05 13:40:49 följande:

tänkte att du kanske skulle ta ett besök till badhuset om ledigheten gör dig galen :)

Funderar på det mot slutet av veckan :)
  • Blgebo
    Eleonor01 skrev 2016-01-05 13:38:54 följande:
    Helt galet! Finns barn som dött vid igångsättning med cytotec. ALDRIG att de får i mig det om det blir igångsättning på mig!!

Har gjort abort m cytotec en gång.

Så glad att det gick bra för er!!
    Finns barn som blivit dåliga av att man sätter igång oavsett metod. Katastrofsnitt efter att man tagit hål på hinnorna förekommer det med. En igångsättning innebär alltid risker, oavsett metod. Och forskningen visar att cytotec inte är värre, snarare bättre, än andra metoder för utmognad av tappen. Gelen till exempel, där har jag varit med om ett barn som direkt blev knalldåligt och det blev katastrofsnitt, ändå var den gelen specifikt framtagen och godkänd för ändamålet.
    Det finns barn som dött och skadats av värkstimulerande dropp också. Och även barn som skadats av långdragna förlossningar. Damned if you do, damned if you don't...
  • mitthemligajag
    Blgebo skrev 2016-01-05 13:55:35 följande:
    BB här är för de som det "är ngt med".
    Allt från psykisk ohälsa hos modern, till lätta prematurer, infektioner, snitt, sugklocka på barnindikation (inte för att mamman är trött), barn som behöver tillmatas, föräldrar som upplevs behöva mer stöd än vanligt i föräldraskapet osv. Normalförlösta ska till patienthotellet eller på tidig hemgång. Det är jättestor prisskillnad för landstinget att lägga mammor på bb mot patienthotellet., och man har nyligen stramat upp reglerna för vilka som ska till BB. Sedan är det inte helt ovanligt att man blir återinlagd till BB från patienthotellet...går att flyttas åt båda håll vid behov så att säga.

Det finns familjerum på pat. hotellet, så där kan syskon vara.
    Patienthotellet har personal dygnet runt, och personalen där är också utbildad vårdpersonal. Flera sjuksköterskor som jobbar där.
    Patienthotellet ligger hos oss i sjukhuset, så det är bara att ringa till BB om man undrar ngt exempelvis mitt i natten och sen knata över till BB om man behöver handgriplig hjälp med ngt.

Tack för svar! Då var de som jag trodde då! Vi trivdes super på patienthotellet och fick jätte stort rum med soffa tv, matbord och dubbelsäng! Vi hade även sån tur att någon där jobbat på ngn barnavdelning och hade god koll på amning så vi fick mkt hjälp av henne :) och likaså så kunde dom ta bebisarna på natten en stund så vi fick sova om vi ville :) dom var helt underbara
  • mitthemligajag
    qatteriin skrev 2016-01-05 13:14:11 följande:
    Har aldrig fött på ett ställe som har patienthotell så jag vet inte vad skillnaden är, skulle tro att det har med personaltillgången att göra ja, bb har ju personal dygnet runt. Patienthotell är väl ganska ovanligt att det finns?
    Hos oss är de iaf personal 24 h om dygnet men inte garanterat några barnmorskor då... Som jag förstått de är de många som är tex läkare eller sjuksköterskor som kanske typ är sjukskriva från sina arbetsplatser men som klarar av att vara där bättre! Känner en ambulansförare som fått cancer och hon jobbar ist på patienthotellet då hon ej får köra ambulans på sina mediciner :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)