• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-05 19:55:56 följande:
    Jag skäms nästan över att säga det men jag ska "bara" gå hemma och dra benen efter mig i ett år :) med de tidigare barnen var jag mitt upp i studierna så jag var eg aldrig riktigt föräldrarledig. Känner att detta ska bli mitt lyx och slappa år. För första gången i vuxen tid. Börjar jag klättra på väggarna så får jag ta det då. Har tyvärr inga gravida vänner, men kanske har jag turen att hitta någon att ta en fika eller promenad med. Mycket kommer handla om att passa tider med skola och aktiviteter kan jag tänka mig. Kan tänka mig att bli mer aktiv i barnens sporter detta året samt passa på att vara klassförälder i skolan.
    Mina planer ser ut precis som dina. Jag ska njuta av att kunna finnas vid dem stora barnen varje kväll och helg för det är ngt jag saknat när man jobbar kvällar och varannan helg. Sen blir det också mkt runt om dem stora barnen kan jag tänka mig. Sitter som styrelseledamot i föräldraföreningen där jag bor så det kommer jag fortsätta med.

Bor i ett samhälle med ca 6000 invånare, 10 min in till stan med bil. Tyvärr är det rätt dåligt med aktiviteter för föräldralediga här i samhället, är nästan största samhället utanför Kalmar men inte ens en öppen förskola finns. Känner inte så många heller som jag kan tänkas umgås med.
  • mirakelspektakel
    idaeglund skrev 2016-01-05 19:35:17 följande:

Hej alla hundra i den här tråden! Jag har helt missat den och har nu suttit och läst massa intressant, dock inte alla 896 sidor Skrattande

Jag har BF den 16e jan. Har en dotter på 3,5 år och väntar en flicka till! Det är verkligen annorlunda att vänta andra barnet, både fysiskt och psykiskt! Är heelt slut och orkar inte göra någonting, får dåligt samvete för att dottern får kolla en hel del på film just nu, även om hon älskar det! Slutet av förra graviditeten sydde och bakade jag massor, gick promenader, träffade kompisar och shoppade. 

Min största oro just nu är att det inte kommer lösa sig med barnvakt för oss. Våra föräldrar bor flera timmar härifrån. Jag har två systrar här i sthlm, men den ena får inte köra bil pga strålningsbehandling och har två egna barn varannan vecka, medan den andra systern är bortrest typ all the time. Hur ska ni lösa det för er ni som inte har föräldrar runt knuten?!

Ha en fin kväll!

Välkommen! Förstår din oro, men med risk att sätta på mig fixarmössan för snabbt, så är det väl bara att sätta syster och ev barn i taxi hem till er om det brinner i knutarna? Har ingen aning hur långt ifrån varandra ni bor, det kanske blir väldans dyrt men iaf en lösning, bättre än att ta med er lilltjejen till förlossningen som de starkt avråder.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-05 18:14:22 följande:

Har ni tänkt på vilken fantastisk kompetens det finns i denna tråd? Vi har flera lärare, en psykolog, en som är trafiklärare, en psykolog, en undersköterska, en barnmorska, en som snart är färdig jurist osv. Det är helt fantastiskt, jag misstänker även att det är därför många av diskussionerna här är så pass givande. Tack för att ni delar med er med eran kunskap och för att inga frågor är för dumma!  

Håller med dig helt och hållet. Hoppas tråden fortsätter med aktivitet även när bebisarna tittat ut
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2016-01-05 20:21:54 följande:

Håller med dig helt och hållet. Hoppas tråden fortsätter med aktivitet även när bebisarna tittat ut

Det hoppas jag med.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-05 18:42:45 följande:
    Förstår det! Hade också reagerat så, jag är nog ibland alldeles för påläst tror jag. Men nu när jag läst de där böckerna jag pratade om runt jul, så tänker jag mycket på vilken tur vi har som lever idag och i västvärlden med all kompetens vi har nu, den andra boken utspelade sig till viss del på en kvinnoklinik på lasarettet (tidigt 50-tal) och vissa saker det skrevs om gjorde mig lätt illamående nu som gravid faktiskt... Hur det måste ha varit för min mormor när hon fick alla sina sex ungar, vilken tur att det gick bra liksom.
    Själv kan man nästan ångra att man är för lite påläst ibland. Ja, man är ändå lyckligt lottad som bor här med bra kompetens och möjligheten att få vara hemma länge med sitt barn. Har glömt vad böckerna du läste hette, skulle kanske ta en koll om dem nu när man är ledig, om man nu hinner läsa med bebis.
  • Hame
    Seven Costanza skrev 2016-01-05 19:40:24 följande:

Vad har ni andra tänkt hitta på? Är det välorganiserat med föräldragrupper på er MVC/ BVC?

Två dagar i veckan är storebror hemma ifrån dagis så då tänkte jag försöka vara ute mycket. Sagostund på bibliotek gillar han också. BVC hade bra föräldrargrupp förra gången så det tänker jag gå på igen. Kyrkan har rytmik som var roligt förra gången jag var fl. Jag har fortfarande kontakt med fyra tjejer ifrån vår föräldrargrupp och två av dem är hemma med sina tvåor nu, vi brukade fika en dag i veckan så det vore kul att ta upp igen. Sedan har min bästa kompis en tjej på tre månader, vi ska nog försöka umgås mycket :)
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-05 20:28:20 följande:

Själv kan man nästan ångra att man är för lite påläst ibland. Ja, man är ändå lyckligt lottad som bor här med bra kompetens och möjligheten att få vara hemma länge med sitt barn. Har glömt vad böckerna du läste hette, skulle kanske ta en koll om dem nu när man är ledig, om man nu hinner läsa med bebis.

Än finns det hopp och Livet går vidare av Karin Wahlberg!
  • Blgebo
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-05 19:30:28 följande:

Jag såg en dokumentärserie på SVT innan jul, vet inte om den visas fortfarande, men den handlade om gravida kvinnor runt om i världen. En belgisk kvinna besökte flera länder och följde gravida kvinnor under graviditeten och förlossningen och tiden efter. I ett avsnitt var hon i Indien och det har etsat dig fast i mitt minne. Känner mig så tacksam över att bo i Sverige! Om den finns kvar på play då kan jag verkligen rekommendera, minns inte vad den hette dock.

Jag håller med er andra om att man får lita på att sjukvårdspersonalen vet vad de gör och att de väljer den metod som passar barnet bäst. Det viktigaste är ju ändå att det kommer ut ett levande barn. Sedan skrämmer det mig med både igångsättning och kejsarsnitt. Hoppas på att slippa det.

Den såg jag också...om lyxkliniken i brasilien (om jag kommer ihåg rätt) där de nyförlösta fick håret fixat och blev sminkade inför hemresan, och fick en kasse med lyxiga produkter för att de skulle se fräscha och snygga ut... Och där majoriteten förlöstes med snitt. Hur olika det kunde vara, fascinerande!

Igångsättning är inget vi tar lätt på i vården, man blir lite frustrerad över kvinnor som vill bli igångsatta av bekvämlighetsskäl, och inte vill lyssna ang. risker osv.

Jag är inte rädd för igångsättning, blev själv igångsatt förra gången pga. långvarig vattenavgång, men jag skulle aldrig vilja vara med om själva upplevelsen frivilligt igen. Kände mig totalt överkörd och psyket hängde inte med alls. Tog en v innan kroppen fattat att jag fött barn, hemsk känsla. 25 min tog det från första värk till att hon var ute, inte alls kul, kändes som jag missade hela förlossningen.
  • WiMe06
    idaeglund skrev 2016-01-05 19:35:17 följande:

Hej alla hundra i den här tråden! Jag har helt missat den och har nu suttit och läst massa intressant, dock inte alla 896 sidor Skrattande

Jag har BF den 16e jan. Har en dotter på 3,5 år och väntar en flicka till! Det är verkligen annorlunda att vänta andra barnet, både fysiskt och psykiskt! Är heelt slut och orkar inte göra någonting, får dåligt samvete för att dottern får kolla en hel del på film just nu, även om hon älskar det! Slutet av förra graviditeten sydde och bakade jag massor, gick promenader, träffade kompisar och shoppade. 

Min största oro just nu är att det inte kommer lösa sig med barnvakt för oss. Våra föräldrar bor flera timmar härifrån. Jag har två systrar här i sthlm, men den ena får inte köra bil pga strålningsbehandling och har två egna barn varannan vecka, medan den andra systern är bortrest typ all the time. Hur ska ni lösa det för er ni som inte har föräldrar runt knuten?!

Ha en fin kväll!

Hej och välkommen!

Känner igen det där dåliga samvetet, hade det med pojkarna innan också, orkade ingenting med dem när dem kom hem på em, och då är dem ändå lite större. Men det är ingenting mot det dåliga samvetet jag har nu när dottern kommit. Men jag är evigt tacksam att dem har varandra i denna stund när dem är så pass isolerade.

Hoppas det löser sig för er med barnvakt, mirakelspektakel hade väl en rätt bra lösning om det skulle krisa, eller får du muta den andra systern att hålla sig hemma
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2016-01-05 20:36:31 följande:
    Den såg jag också...om lyxkliniken i brasilien (om jag kommer ihåg rätt) där de nyförlösta fick håret fixat och blev sminkade inför hemresan, och fick en kasse med lyxiga produkter för att de skulle se fräscha och snygga ut... Och där majoriteten förlöstes med snitt. Hur olika det kunde vara, fascinerande!

Igångsättning är inget vi tar lätt på i vården, man blir lite frustrerad över kvinnor som vill bli igångsatta av bekvämlighetsskäl, och inte vill lyssna ang. risker osv.

Jag är inte rädd för igångsättning, blev själv igångsatt förra gången pga. långvarig vattenavgång, men jag skulle aldrig vilja vara med om själva upplevelsen frivilligt igen. Kände mig totalt överkörd och psyket hängde inte med alls. Tog en v innan kroppen fattat att jag fött barn, hemsk känsla. 25 min tog det från första värk till att hon var ute, inte alls kul, kändes som jag missade hela förlossningen.
    Jag känner igen mig lite i det du skriver angående att missa förlossningen. Jag blev så överrumplad när dem gav mig beskedet om igångsättning för en vecka sedan och jag har nog inte fattat riktigt ännu att vi har vår lilla dotter hos oss. Sen gick jag där med mensvärk i drygt 9 timmar och sen plötsligt var det över på 19 minuter.
    Är ju såklart så oerhört glad och tacksam för vårt fina lilla liv men det kändes lite snöpligt att inte få gå längre denna ggn heller. Blev igångsatt med första barnet också men där hann jag ändå få bearbeta tanken då dem satte igång det dagen efter jag fick beskedet.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)