• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Elma
    Blgebo skrev 2016-01-05 14:02:22 följande:

Finns barn som blivit dåliga av att man sätter igång oavsett metod. Katastrofsnitt efter att man tagit hål på hinnorna förekommer det med. En igångsättning innebär alltid risker, oavsett metod. Och forskningen visar att cytotec inte är värre, snarare bättre, än andra metoder för utmognad av tappen. Gelen till exempel, där har jag varit med om ett barn som direkt blev knalldåligt och det blev katastrofsnitt, ändå var den gelen specifikt framtagen och godkänd för ändamålet.

Det finns barn som dött och skadats av värkstimulerande dropp också. Och även barn som skadats av långdragna förlossningar. Damned if you do, damned if you don't...

Du jobbar på förlossningen? I så fall är det riktigt skönt att få höra uppfattningen om olika metoder från någon som vet. Tyvärr är det väl så inom alla forum att det är de negativa upplevelserna som syns mest och sprids vidare som "den enda sanningen". Sen är det alldeles för lätt att dra egna slutsatser, korrekta eller felaktiga. Det är dessutom svårt att vara källkritisk när det samtidigt är något så känslosamt som en ny liten bebis det handlar om. Och ja varje metod har alltid någon risk, det blir lätt att fokus hamnar där istället för fördelarna den innebär.

Det viktiga är att inte glömma att de flesta förlossningar går bra! (Men oj va svårt det är att inte oroa sig ändå...)
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2016-01-05 15:20:33 följande:
    Vad ska vi ge istället? Finns inga bättre preparat...möjligtvis sämre.
    Läste själv lite om det nu och inser det du skriver ovan, att alla igångsättningar innebär en högre risk än den naturliga gången, jag hade själv aldrig hört att just cytotec kan innebära högre risker så reaktionen blev väl utefter det, men nu när jag läst själv så verkar ju inte cytotec värre än t.ex. värkstimulerande dropp.
  • WiMe06
    Hame skrev 2016-01-05 15:22:33 följande:
    Skönt att läsa att igångsättningar kan gå bra också! Hur lång tid tog det ifrån att de började tills födseln? Min förra förlossning gick ju snabbt så jag tänker att det kanske väger upp.. 
    Första förlossningen fick jag en gel som skulle mjuka upp tappen och den förlossningen tog totalt 4 timmar från det att dem la gelen. Hur lång tid det tog efter dem tagit hål på hinnorna kommer jag inte riktigt ihåg.

Denna förlossningen fick jag cytotec i tabl.form som löstes upp i vatten. Skulle vara bättre än gelen för att minska risken för att bli överstimulerade. Från första tabletten till dottern var ute tog det 9,5 timme, hade då bara små små mensvärkliknande värkar, efter dem tog hål på hinnorna tog det 19 minuter till dottern var ute. 5 min krystvärkar, så sista blev väldigt intensiv på slutet.

Har aldrig mått dåligt och bebis har övervakats med elektrod på huvudet istället för ctg under förlossningen.
  • qatteriin
    Elma skrev 2016-01-05 15:48:31 följande:

Du jobbar på förlossningen? I så fall är det riktigt skönt att få höra uppfattningen om olika metoder från någon som vet. Tyvärr är det väl så inom alla forum att det är de negativa upplevelserna som syns mest och sprids vidare som "den enda sanningen". Sen är det alldeles för lätt att dra egna slutsatser, korrekta eller felaktiga. Det är dessutom svårt att vara källkritisk när det samtidigt är något så känslosamt som en ny liten bebis det handlar om. Och ja varje metod har alltid någon risk, det blir lätt att fokus hamnar där istället för fördelarna den innebär.

Det viktiga är att inte glömma att de flesta förlossningar går bra! (Men oj va svårt det är att inte oroa sig ändå...)

Håller med!
    WiMe06 skrev 2016-01-05 15:48:35 följande:

Läste själv lite om det nu och inser det du skriver ovan, att alla igångsättningar innebär en högre risk än den naturliga gången, jag hade själv aldrig hört att just cytotec kan innebära högre risker så reaktionen blev väl utefter det, men nu när jag läst själv så verkar ju inte cytotec värre än t.ex. värkstimulerande dropp.

Nä värkstimulerande skrämmer mig nog ungefär lika mycket som cytotec om inte mer...

(Även om jag fortfarande räknar med att de jag träffar vet vad de gör och varför de gör de bedömningar de gör. Sen kanske jag ifrågasätter lite mer vad gäller vissa bitar som jag läst/hört negativt om, men har man en bra förklaring så kan jag ta det.)
  • Blgebo
    amalie79 skrev 2016-01-05 15:25:30 följande:
    Vad händer om man inte sätter igång, alltså hur länge kan man gå med bebisen i magen o när blir det direkt farligt så att säga? Var det så förr att när det hände så dog man typ eller hur gick det till?
    Det som händer, är att moderkakans funktion förr eller senare avtar. Hur lång tid det tar varierar. En del moderkakor klarar över 43 v andra barn slutar ju växa långt tidigare än så. Har träffat två somaliska kvinnor som vägrat igångsättning och sedan fött barn i v43 + ngn dag. De barnen mådde jättebra. Men nu kan man ju följa med ultraljud hur det ser ut med fostervatten, flöde osv. Man har som patient alltid ett val, man kan vägra igångsättning men fortfarande få kontroller av barnets hälsotillstånd. Har även varit med om att man som kvinna vägrat igångsättning trots att barnet mått dåligt, och sedan inväntat spontan förlossning med dött barn i magen. Så länge barnet är på insidan är det ingen "person", och mamman bestämmer eftersom det är hennes kropp som påverkas.

Ofta går man ändå bara över ngn dag oavsett vad man gör... pratade just om det med en av läkarna innan jag gick hem. Hon sa att hon haft en kvinna som vägrat igångsättning i v.42. En "naturmänniska" som trodde på att kroppen fixade allt, sådär lite lagom skeptisk till sjukvården. Lite äldre, närmare 40, välutbildad, svensk. Dagen efter läkarbesöket kom kvinnan in med egna värkar och födde barn snabbt och helt komplikationsfritt. "Och där hade jag stått och pratat om hur farligt det är att gå över och att hon verkligen borde sättas igång..."

För länge sedan såg situationen annorlunda ut. Oftast föddes ju barnen ändå och mådde bra, men det hände också att barnet kunde dö till slut och födas dött, eller ruttnade i magen, och sedan dog mamman av en efterföljande infektion.
  • mirakelspektakel

Har ni tänkt på vilken fantastisk kompetens det finns i denna tråd? Vi har flera lärare, en psykolog, en som är trafiklärare, en psykolog, en undersköterska, en barnmorska, en som snart är färdig jurist osv. Det är helt fantastiskt, jag misstänker även att det är därför många av diskussionerna här är så pass givande. Tack för att ni delar med er med eran kunskap och för att inga frågor är för dumma!  

• WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-05 15:54:54 följande:
    Håller med!
    WiMe06 skrev 2016-01-05 15:48:35 följande:

Nä värkstimulerande skrämmer mig nog ungefär lika mycket som cytotec om inte mer...

(Även om jag fortfarande räknar med att de jag träffar vet vad de gör och varför de gör de bedömningar de gör. Sen kanske jag ifrågasätter lite mer vad gäller vissa bitar som jag läst/hört negativt om, men har man en bra förklaring så kan jag ta det.)
    Ja, men det är klart man litar på att personalen tar rätt beslut. Jag har inte hört så mycket om cytotec så därför reagerade jag nu när jag hörde om det, men som du säger värkstimulerande skrämmer mig också mer. Nu har ju båda mina igångsättningar gått bra och gått snabbt också så mina erfarenheter är inte dåliga på ngt sätt, och samtidigt får jag inte glömma att det varit för bebisens bästa.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-05 18:14:22 följande:

Har ni tänkt på vilken fantastisk kompetens det finns i denna tråd? Vi har flera lärare, en psykolog, en som är trafiklärare, en psykolog, en undersköterska, en barnmorska, en som snart är färdig jurist osv. Det är helt fantastiskt, jag misstänker även att det är därför många av diskussionerna här är så pass givande. Tack för att ni delar med er med eran kunskap och för att inga frågor är för dumma!  

Det är väldigt trevligt och väldigt givande, håller med!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-05 18:15:07 följande:

Ja, men det är klart man litar på att personalen tar rätt beslut. Jag har inte hört så mycket om cytotec så därför reagerade jag nu när jag hörde om det, men som du säger värkstimulerande skrämmer mig också mer. Nu har ju båda mina igångsättningar gått bra och gått snabbt också så mina erfarenheter är inte dåliga på ngt sätt, och samtidigt får jag inte glömma att det varit för bebisens bästa.

Förstår det! Hade också reagerat så, jag är nog ibland alldeles för påläst tror jag. Men nu när jag läst de där böckerna jag pratade om runt jul, så tänker jag mycket på vilken tur vi har som lever idag och i västvärlden med all kompetens vi har nu, den andra boken utspelade sig till viss del på en kvinnoklinik på lasarettet (tidigt 50-tal) och vissa saker det skrevs om gjorde mig lätt illamående nu som gravid faktiskt... Hur det måste ha varit för min mormor när hon fick alla sina sex ungar, vilken tur att det gick bra liksom.
  • MeEmmA
    FrökenBlå skrev 2016-01-05 14:35:21 följande:
    Vad fick du för behandling? Diflucan? Canesten? Misstänker att jag åkt på det med, det svider och är ömt. Ska till bm på torsdag och funderar på om jag ska vänta tills dess..har inga jättebesvär men blir gärna av med det så fort som möjligt..
    Canesten 500gr sa dom att jag skulle ta, det är bra att behandla så fort som möjligt, kan reta livmodern sa dom och helst vill man ju inte ha nån infektion när bebis ska ut.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)