• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • fruthomas
    Seven Costanza skrev 2016-01-05 06:37:26 följande:

Stort grattis, va härligt! När hade du BF? Längtar som tusan nu, BF på fredag

Tack! BF var 2a januari enligt RUL. 4e eller 6e januari enligt sista mensen. Nua har jag fått lite sömn och är pigg igen. Det är så konstigt med orken!
  • minahjärtan0609
    Seven Costanza skrev 2016-01-05 08:04:59 följande:

Jo det låter ju kanske rimligt i teorin när man hör det att det bara ska vara kvinnor där 22-06, MEN när jag läser att fruthomas man måste lämna henne alldeles nyförlöst kl 03 på morgonen och vara ensam de tre första timmarna bara för att deras barn råkade komma ut före 06 så tycker jag ändå det är för jävligt. Om barnet föds 07 är ju mannen med under hela förlossningen fastän det är mitt i natten, för då är man ju i eget rum, och sedan får han vara med hela dagen ända till 22. Tänk om barnet föds precis efter 22, då blir man alltså lämnad som alldeles nyförlöst utan sin man i ÅTTA timmar?! Nej usch det hoppas jag verkligen inte händer så många och hoppas verkligen att det finns ett rum till mig OCH mannen utan problem. Annars förstår jag dem som hellre åker hem.

Så var det för oss med andra barnet. Han föddes kl 3 på natten ca. Först var det så mycket folk att vi blev lämnade helt själva direkt efter förlosdningen var klar. Sedan kom de tillbaka efter en timme och då fick jag flytta till ett rum och min man fick åka hem. Jag tyckte det var jobbigt. Det värsta av allt var att jag ville var att åka hem men blev tvungen att stanna ytterliggare en natt fast allt var bra. Denna gången har jag bett om tidig hemgång. Vill hellre hem tillsammans direkt än att stanna själv kvar.

Med första barnet fick vi stanna båda två i två nätter, bb hotellet i mölndal. Jag tror det beror dels på beläggningen men även att de prioriterar förstagångsföräldrar.
  • fruthomas
    Seven Costanza skrev 2016-01-05 06:41:29 följande:

Men alltså vad beror det på att partnern inte alltid får stanna? Beror det på platsbrist - i så fall varför har de byggt sjukhusen så? Jag tycker det låter SÅ himla konstigt och hade nog personligen tyckt att det vore superjobbigt om han skulle åka ifrån mig. På mitt sjukhus får pappan stanna lika länge som mamman men ibland får man dela rum med en annan familj, med draperi emellan förstås. De håller på att bygga ut sjukhuset nu så att alla kan få eget rum.

Här byggs det också om. Jag tror egentligen rummen räcker i vanliga fall. Men jag tror också att det är extra många gulsot och rs-barn den här tiden på året, och då kanske inte rummen räcker. Det är ju upp till 4-salar också och är då de små rummen "fulla" av sjuka barn så blir det fort fullt.
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2016-01-05 07:54:18 följande:

Jag kanske tänker helt tokigt nu, men jag skulle tro att förstagångsföderskorna bör ha större chans att få ha sina parters kvar... Jag hoppas iaf med tanke på att det ska vara lågt tryck på förlossningarna nu att era partners får stanna.

På alla förlossningar i Sthlm så får partnern stanna, vad jag vet, så jag är inte så orolig för just det, även fast man kan bli skickad till de mindre städerna runt om sthlm om det är riktigt platsbrist...

Ja jag vet inte... Jag fick som sagt intrycket när vi var på rundvandring att mitt sjukhus ska ordna så att alla som vill får ha sin man kvar, men tyckte samtidigt att de undvek att svara på en publikfråga om vad som händer om det är fullt och det enda lediga rummet är upptaget av en ensam kvinna som inte vill ha någon annans man där. De sa väl ungefär att det är väldigt ovanligt för att standard här är att alla vill ha sin egen man kvar och då får man acceptera att dela rum med någon som också har sin man där.

De har ju själva insett att det är superdåligt att inte alla kan få egna rum så det är ju därför de bygger om. Detta är ju ett privat sjukhus i USA så de är ju mer kundorienterade och bad om ursäkt och sa att de ska göra sitt bästa för att lösa om en sådan situation uppstår. Känns ju iaf bättre än att de bara säger att 22-06 får man klara sig själv och sedan är det slutdiskuterat. Men jag vet inte om det är lågt tryck här i januari - i Sverige verkar det ju vara det men jag har inte frågat hur det brukar vara här vid den här tiden. Jag ska försöka att inte tänka mer på detta för nu ser jag inte alls fram emot förlossningen.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-05 08:02:51 följande:

jag håller oxå i möblerna för det gör så ont de första stegen. Sen tvingar jag mig själv att sluta spänna mig och framför allt att sluta spänna magmusklerna och då går den värsta smärtan över efter ett par steg, även fast jag går som en pingvin och i sköldpaddetakt. 

Det är fasen inte ok att ta över min 7,5 månaders kräksjuka! inte ens lite av den... Är et blodsockret som är lågt? Misstänker att det kanske inte är läge för dig att börja små äta på nätterna, annars hade det vart ett hett tips. 

Det spelar nog in, plus den här jäkla förkylningen. Jag blir alltid mer "lättkräkt" när jag är gravid, lättäcklad och fixar inte så mycket konstiga konsistenser och lukter och kväljningar och sånt som jag annars är helt okänslig för. Så nu när jag har slem i halsen hela tiden så blir det liksom konstant retat. :-/ Jag sover såpass ok så jag vill inte väcka mig mer genom att stoppa i mig nåt, annars har jag funderat på det. Sist drack jag drickyoghurt typ varje natt och det kan ju vara därför jag slapp det...
  • Seven Costanza

Nu måste jag försöka sova lite, 23.30 här och blev så orolig av att tänka på detta. Skriver igen på kvällen er tid. Min man klappar fint och säger att det ordnar sig, han är bra han <3

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-05 08:04:59 följande:

Jo det låter ju kanske rimligt i teorin när man hör det att det bara ska vara kvinnor där 22-06, MEN när jag läser att fruthomas man måste lämna henne alldeles nyförlöst kl 03 på morgonen och vara ensam de tre första timmarna bara för att deras barn råkade komma ut före 06 så tycker jag ändå det är för jävligt. Om barnet föds 07 är ju mannen med under hela förlossningen fastän det är mitt i natten, för då är man ju i eget rum, och sedan får han vara med hela dagen ända till 22. Tänk om barnet föds precis efter 22, då blir man alltså lämnad som alldeles nyförlöst utan sin man i ÅTTA timmar?! Nej usch det hoppas jag verkligen inte händer så många och hoppas verkligen att det finns ett rum till mig OCH mannen utan problem. Annars förstår jag dem som hellre åker hem.

Jag håller med om att det är förjävligt. Jag tycker barnet har rätt till båda sina föräldrar från början och fattar inte hur vården fortfarande kan vara så ojämställd, fast man inte borde vara förvånad... Snacka om att promota en gammaldags kvinnosyn liksom. Vi stannade ju 5-6 timmar på förlossningen efter att sonen var född (antagligen platsbrist på bb då och inte på förlossningen, fast jag upplevde inte att det var nåt märkligt med att vi stannade på förlossningen så länge), om det skulle bli samma nu så skulle vi ju lika gärna kunnat åka hem (eftersom de kör med tidig hemgång här).
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-05 08:13:41 följande:

jag håller helt med dig Seven. Jag får panik av tanken av att han ska bli hemskickad, jag hade helt räknat bort det då sannolikheten är väldigt liten att det kommer hända för mig...  

Lyllos katt! och vilken superkvinna du är Qatteriin. Min sambo kommer inte ens få åka hem för att ta hand om bonusarna, så ego är jag. 

Äh ingen superkvinna alls, det kändes ju ok helt enkelt, annars hade nån annan fått mata katten. Jag var övertygad om att jag inte skulle kunna tänka mig att vara ensam en sekund men när ungen väl fanns där så var allt så självklart... Förutom att byta bajsblöja kanske, det gjorde jag nog inte på en månad eller så, haha!
  • WiMe06
    fruthomas skrev 2016-01-05 06:33:20 följande:

Så är man på BB med en liten namnlös pojke. född kl 03.17. 3050g och 48 cm lång. Långdragen fl men allt gick bra och vi är så glada.

Maken fick inte stanna. Fullt på förlossningen och fullt på BB.. Vi har ca 1 timme hem och ca 4 timmar till utskrift. Så jag ringde min syster som bor 10 min bort och ordnade husrum

Jag kan så klart inte sova.

Lite molvärk i livmodern och en underbar bebis som gnäller lite. Ska nog ändå försöka..

Åh vad fantastiskt, jättestort grattis. Tråkigt att det var fullt men vilken tur din syster bor i närheten.
  • fruthomas
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-05 08:20:11 följande:

Så var det för oss med andra barnet. Han föddes kl 3 på natten ca. Först var det så mycket folk att vi blev lämnade helt själva direkt efter förlosdningen var klar. Sedan kom de tillbaka efter en timme och då fick jag flytta till ett rum och min man fick åka hem. Jag tyckte det var jobbigt. Det värsta av allt var att jag ville var att åka hem men blev tvungen att stanna ytterliggare en natt fast allt var bra. Denna gången har jag bett om tidig hemgång. Vill hellre hem tillsammans direkt än att stanna själv kvar.

Med första barnet fick vi stanna båda två i två nätter, bb hotellet i mölndal. Jag tror det beror dels på beläggningen men även att de prioriterar förstagångsföräldrar.

Med Vårt barn första sov vi bägge två nätter på östra. Nu med nr tre var det ingen fara. Han fick ju stanna tills allt har klart på förlossningen och jag skulle upp till BB. Han fick även komma med hit innan han åkte. Så jag klarade mig fint. Förra gången var det ingen idé att åka till BB. Han är också född på natten och vi åkte hem kl11. Då rullade de in en tältsäng på rummet bara så han kunde få sova med.

Jag tror inte de lämnar någon som inte vill ensam om det nye är absolut akut platsbrist..
Svar på tråden BF Januari 2016 :)