• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    Hame skrev 2016-01-05 13:50:17 följande:

Jag har också haft sonen två dagar själv nu och säger som du, tack och lov att det är röd dag imorgon så sambon är hemma! Just nu har iaf morfar varit snäll och gått med honom till lekplatsen, vet inte vad jag skulle gjort utan mina föräldrar de senaste dagarna. 

Ja herregud vilken tur!! Jag har haft en kompis här på fm med sina ungar så sonen fått leka av sig iaf. Mina föräldrar skulle ställt upp men igår hade de ett 60-årskalas och idag tandläkare så det gick inte att få till... puh.
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-05 13:54:30 följande:

Ja, jag känner samma! Underbart med röd dag imorgon å sen kommer min mormor hit på torsdag medan jag är på aurorasamtal så då får man lite "paus". Min dotter börjar först nästa tisdag pp fsk å jag vet inte om hon ska få gå alls nu fram till BF. Var mkt magsjuka där precis innan jul å det skulle jag inte orka med nu :(

Skönt med lite paus på torsdag iaf! Här får det vara hur mycket smittor det vill höll jag på att säga, är ju sjukskriven fram till bf så jag kan ju inte ha honom hemma... Men hoppas att det inte är för mycket sjukdomar nu efter helgerna. Magsjuka vill man ju verkligen inte ha hem!!
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2016-01-05 14:14:38 följande:

Hos oss är de iaf personal 24 h om dygnet men inte garanterat några barnmorskor då... Som jag förstått de är de många som är tex läkare eller sjuksköterskor som kanske typ är sjukskriva från sina arbetsplatser men som klarar av att vara där bättre! Känner en ambulansförare som fått cancer och hon jobbar ist på patienthotellet då hon ej får köra ambulans på sina mediciner :)

Aha! Spännande! Jag hade aldrig hört talas om patienthotell innan familjelivsdiskussioner efter att jag fått sonen, hehe. Och knappt därefter heller. Bra att det finns!
  • FrökenBlå
    MeEmmA skrev 2016-01-05 12:00:12 följande:
    Jag har aldrig haft svamp innan men har ju hört att det ska ge väldig klåda, tack o lov så känner jag inte det än iaf. Är mest lite ömt bara. Ska ta en tablett ikväll, är det nån som vet hyr snabbt det brukar försvinna?
    Uvi känner jag mig lite mer hemma på, men det känns inte heller som det brukar göra just nu. Svårt med alla gravsymtom samtidigt.
    Vad fick du för behandling? Diflucan? Canesten? Misstänker att jag åkt på det med, det svider och är ömt. Ska till bm på torsdag och funderar på om jag ska vänta tills dess..har inga jättebesvär men blir gärna av med det så fort som möjligt..
  • amalie79
    qatteriin skrev 2016-01-05 14:16:43 följande:

Aha! Spännande! Jag hade aldrig hört talas om patienthotell innan familjelivsdiskussioner efter att jag fått sonen, hehe. Och knappt därefter heller. Bra att det finns!

Finns det typ ett enda patienthotell för alla sorters människor eller har det också olika avdelningar typ? Eller finns det olika? För min mormor bodde på patienthotell i Borås under sin strålningsbehandling. Det gick snabbare att skicka dit henne i tio dagar än om hon skulle väntat på plats i Göteborg
  • Blgebo
    amalie79 skrev 2016-01-05 14:44:06 följande:
    Finns det typ ett enda patienthotell för alla sorters människor eller har det också olika avdelningar typ? Eller finns det olika? För min mormor bodde på patienthotell i Borås under sin strålningsbehandling. Det gick snabbare att skicka dit henne i tio dagar än om hon skulle väntat på plats i Göteborg
    Här är det ett för alla än så länge. På vissa håll har de en lätt-BB avd. typ som ett patienthotell, tror det är så i Borås.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2016-01-05 13:38:54 följande:
    Helt galet! Finns barn som dött vid igångsättning med cytotec. ALDRIG att de får i mig det om det blir igångsättning på mig!!

Har gjort abort m cytotec en gång.

Så glad att det gick bra för er!!
    Åh fy så otäckt att höra. Herregud att dem får använda det läkemedlet att sätta igång med. Känns som man blivit totalt lurad att inte ens få information om det. Får en stor klump i magen när jag hör det. Men det är inget som kan påverka bebisen efter födseln eller, jag menar om allting gått bra och så?

Förstår att du inte hade accepterat den metoden, det jag heller aldrig gjort om jag vetat om det innan. Men man litar ju på sjukvården tyvärr. Hoppas nån annan kanske slipper det nu iallafall efter det kommit upp här.
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2016-01-05 15:09:35 följande:
    Åh fy så otäckt att höra. Herregud att dem får använda det läkemedlet att sätta igång med. Känns som man blivit totalt lurad att inte ens få information om det. Får en stor klump i magen när jag hör det. Men det är inget som kan påverka bebisen efter födseln eller, jag menar om allting gått bra och så?

Förstår att du inte hade accepterat den metoden, det jag heller aldrig gjort om jag vetat om det innan. Men man litar ju på sjukvården tyvärr. Hoppas nån annan kanske slipper det nu iallafall efter det kommit upp här.
    Vad ska vi ge istället? Finns inga bättre preparat...möjligtvis sämre.
  • Hame
    WiMe06 skrev 2016-01-05 13:07:01 följande:
    Jag har blivit igångsatt med två utav mina graviditeter och båda har gått bra. Ingen hjälp har behövts med sugklocka. Så tycker också det låter mkt. Däremot kan det ta lång tid. Min tapp var väldigt mjuk men fortfarande lite bakåt när dem satte igång mig sist, men jag var öppen ca 3 cm. När dem tog hål på hinnorna var jag öppen ca 8-9 cm men gick att vidga helt och tappen var fortfarande lite bakåt. Men 19 min efter dem tagit hål på hinnorna var dottern ute. Hoppas du får träffa bebis snart
    Skönt att läsa att igångsättningar kan gå bra också! Hur lång tid tog det ifrån att de började tills födseln? Min förra förlossning gick ju snabbt så jag tänker att det kanske väger upp.. 
  • amalie79
    Blgebo skrev 2016-01-05 15:20:33 följande:

Vad ska vi ge istället? Finns inga bättre preparat...möjligtvis sämre.

Vad händer om man inte sätter igång, alltså hur länge kan man gå med bebisen i magen o när blir det direkt farligt så att säga? Var det så förr att när det hände så dog man typ eller hur gick det till?
  • Hame
    Blgebo skrev 2016-01-05 14:02:22 följande:
     Damned if you do, damned if you don't...
    Sådär känns det lite med allt! Det är ju inte bra för varken barn eller mamma att gå för länge så ibland måste man ju göra något, och då måste man kanske välja mellan pest eller kolera.. Hoppas det startar av sig själv för oss alla!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)