• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2016-01-05 22:02:52 följande:

Ja, de har polisanmält, och det har pratats om det i radio, stått i tidningarna och de har tagit upp det på tv också. Det står i brevet att det är en så liten summa och att vi som bor här inte påverkas av att förlora en så liten summa. Typ. Lämnar man inte pengarna ska de kasta sönder ett nytt fönster/dag tills man lämnat dem. Jag hoppas på att det är ngn idiot som bara försöker skrämmas...Jag blir påverkad, det är liksom ett hot mot den upplevda tryggheten i hemmet. 

Så sjukt! Hoppas de kan övervaka på något sätt för att se vilka det är. De BORDE ju i och för sig ha blivit bortskrämda av att det tagits upp i media kan man ju tycka. Usch!
  • idape

Snart bf!! Runt den 18. Livrädd för förlossningen trots att det är mitt andra barn! Första tog 54 timmar från att vattnet gick med glesa värkar som avtog. Men andra ska väl gå snabbare!! Några som redan fått?

• Seven Costanza
    himw skrev 2016-01-05 21:41:58 följande:

Hej allihopa!

Jisses vilken fart det är i tråden, har inte läst igenom alla sidor men undrar så hur det går för alla?

Skulle vara himla kul med en lista sen på vilka som fått och när bebisarna kom- några som gått över tiden än?

Vi mår bra i vår bebisbubbla- blev utskrivna från Neos hemsjukvård igår och det känns så skönt! Från den dagen de tog bort sonden från hennes lilla näsa så har det känts på ett annat sätt- det är ju vår bebis som vi ska njuta av, inte vårt sjuka barn som vi måste hålla stenkoll på hela tiden så hon andas och inte drar ut sonden (det hände ett par gånger på slutet men kändes som ett bra tecken att hon blev sur och ville få bort den)

Men när kommer insikten om att jag är mamma och det är min dotter som ligger bredvid? Känns helt overkligt, kanske tar lite längre tid då det blev så tuff start men jag har inte alls smält att vi är föräldrar än- hur känner ni andra?

Åh va roligt att höra att allt går bra! Mammakänslorna kommer säkert nu snart när hon växt till sig lite och inte är så skör utan att ni kan interagera mer med henne, när hon tittar mer och börjar le och så. Annars kan det ju vara en bra idé att gå och prata med någon för att bearbeta den för tidiga födseln, det är inga konstiga känslor du har men det kan vara skönt att få ventilera sina funderingar och se framåt. Härligt att hon är frisk!

Jag har BF på fredag, vill ha honom inne så länge det går känns det som för jag har så mycket kvar att göra med studierna, men ibland när han buffar mycket så hela magen flyttar sig fram och tillbaka så vill jag ha ut honom NU för då blir jag ju påmind om det Drömde om bebisen inatt och det var förstås en jättesöt bebis och då kände jag mig förvirrad på morgonen när det inte fanns någon bebis än, haha!
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2016-01-05 21:27:03 följande:
    Jag jobbar ju ändå med sånt här...men det var som att jag aldrig fattade vad vi skulle göra, jag måste fått en total blockering. Och när allt var klart, så kände jag bara "jahapp, då åker vi hem och inväntar värkarbetet"... Sen fick jag förlossningsdepression och grät nästan varje dag i två år för att jag missade förlossningen, har drömt mardrömmar om förlossningen, fick panikångest på jobbet, och jag klarar fortfarande inte av att träffa de personer som var inblandade. Som tur är, har läkaren gått i pension, och den barnmorska som var med jobbar bara dagar, jag jobbar bara nätter så vi ses sällan. Men hon frågade mig för ngn månad sedan  när hon hade en student med, eller om det var studenten som frågade, om hur det känns inför den här förlossningen och jag bröt ihop totalt. Så det är lite "tunn is". 39+0 idag, så nu har jag börjat oroa mig för att gå över - och bli igångsatt....

Men så klart, finns det ingen annan utväg, så hellre igångsättning än snitt.
    Men Gud vad hemskt för dig, då förstår jag att du verkligen inte har ngn bra erfarenhet av igångsättning. Jobbigt med barnmorskan med, men skönt att du inte behöver träffa henne så ofta. Hoppas verkligen att du får en bättre förlossning denna ggn. Men visst skulle du få veta vilka som jobbar när din förlossning startar eller har jag blandat ihop det med ngn annan? Har du fått ngn hjälp att bearbeta hela händelsen och nu inför nästa förlossning?

Det håller jag med dig om, hellre igångsättning än kejsarsnitt.
  • Seven Costanza

Blgebo: läste dina inlägg igen nu och det lät ju inte alls bra, lät ju hemskt att du blev så påverkad av det och mådde dåligt efteråt! Usch nu vill jag inte alls bli igångsatt. Hur kan det vara att de tar så lätt på det här på mitt sjukhus tror du?

• kindofnothing
    Blgebo skrev 2016-01-05 21:32:32 följande:

Grannarna har fått hotbrev där de ombeds lägga 5000 i en plastpåse på ett ställe alldeles här i närheten (jag kan se avlämnningsplatsen inifrån huset...), annars ska de få rutorna på huset sönderkastade. Låter ju kul... Grannen mitt emot ringde i eftermiddags och bad mig hålla lite koll i helgen, för de skulle åka iväg.  Tiden löper ut vid midnatt, känns lite olustigt, trots att vi inte har fått något brev. Det var riktat till personer som har det "lite bättre ställt" och vårt hus ser väl lite skabbigt ut, och bil har vi inte heller, så vi kanske klarade oss därför...eller så passar de på att kasta sönder våra fönster när de ändå är i farten. Typ hela gatan bytte fönster förra året... Det är sånt här jag absolut inte vill fokusera på just nu känner jag...

Usch vad jobbigt med hot. Men bra att de polisanmält så förhoppningsvis patrullerar de bilar som har möjlighet förbi. Brukar bli ökad tilllsyn vid hot och det finns det ju all anledning till nu.

Var inte rädd för att ringa 112 om du ser/märker något konstigt. Många drar sig för nödnumret o ringer 11414 då man tycker att det bara är ringa värde (en ruta) men pågående brott får man alltid ringa 112 vid. Sen finns det såklart de som ringer 112 för allt men den diskussionen hör ju inte hit :)

Håller tummarna för att det är som med många hot-att det hotas men inget händer.
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2016-01-05 21:32:32 följande:

Grannarna har fått hotbrev där de ombeds lägga 5000 i en plastpåse på ett ställe alldeles här i närheten (jag kan se avlämnningsplatsen inifrån huset...), annars ska de få rutorna på huset sönderkastade. Låter ju kul... Grannen mitt emot ringde i eftermiddags och bad mig hålla lite koll i helgen, för de skulle åka iväg.  Tiden löper ut vid midnatt, känns lite olustigt, trots att vi inte har fått något brev. Det var riktat till personer som har det "lite bättre ställt" och vårt hus ser väl lite skabbigt ut, och bil har vi inte heller, så vi kanske klarade oss därför...eller så passar de på att kasta sönder våra fönster när de ändå är i farten. Typ hela gatan bytte fönster förra året... Det är sånt här jag absolut inte vill fokusera på just nu känner jag...

Men fy vad otäckt. Har dem polisanmält händelsen? Polisen borde väl kunna hålla lit extra koll i området isåfall. Nej, fy det är ju ngt man absolut inte vill tänka på och allra minst nu. Hua, hoppas det inte blir ngt av det.
  • WiMe06
    himw skrev 2016-01-05 21:41:58 följande:

Hej allihopa!

Jisses vilken fart det är i tråden, har inte läst igenom alla sidor men undrar så hur det går för alla?

Skulle vara himla kul med en lista sen på vilka som fått och när bebisarna kom- några som gått över tiden än?

Vi mår bra i vår bebisbubbla- blev utskrivna från Neos hemsjukvård igår och det känns så skönt! Från den dagen de tog bort sonden från hennes lilla näsa så har det känts på ett annat sätt- det är ju vår bebis som vi ska njuta av, inte vårt sjuka barn som vi måste hålla stenkoll på hela tiden så hon andas och inte drar ut sonden (det hände ett par gånger på slutet men kändes som ett bra tecken att hon blev sur och ville få bort den)

Men när kommer insikten om att jag är mamma och det är min dotter som ligger bredvid? Känns helt overkligt, kanske tar lite längre tid då det blev så tuff start men jag har inte alls smält att vi är föräldrar än- hur känner ni andra?

Bad härligt att höra att ni mår bra och att lilltjejen slipper sonden nu. Vet precis vad ni gått igenom och instämmer i mkt av det du skriver. Får man fråga vad den lilla tösen vägde och så, har hon fått ngt namn?

Jag har jättesvårt att ta in ännu att vi har vår lilla dotter här samtidigt som jag är så rädd om all tid jag får med henne för den här första tiden går så otroligt fort.
  • WiMe06
    idape skrev 2016-01-05 22:31:03 följande:

Snart bf!! Runt den 18. Livrädd för förlossningen trots att det är mitt andra barn! Första tog 54 timmar från att vattnet gick med glesa värkar som avtog. Men andra ska väl gå snabbare!! Några som redan fått?

Himw var först ut att få en liten tjej på luciadagen. Sen var det någon som hade planerat snitt om jag inte missminner mig. Jag fick en liten dotter för en vecka sedan och så var det en till som fick förra veckan. Hmm har jag missat ngn tro?
  • himw
    qatteriin skrev 2016-01-05 22:07:23 följande:

Åh, härligt att bli av med sonden och bli utskrivna, grattis!! Jag har förstått från vänner som haft tuffa starter med sina små att det ofta tar lite längre att verkligen förstå det där att det är ens bebis som man ska få behålla, men det kommer med tiden. Vi hade så lång förlossning och så lång väg dit så för mig var det som att han alltid funnits där när han väl var ute, men det är lika normalt att det tar lång tid!

Jamen precis så känns det- ska vi verkligen få behålla henne? Tror att jag framförallt har varit så orolig för henne att jag pausat alla känslor lite och det är först nu senaste veckan som jag tänkt på att förlossningen är över. Men det är väldigt mysigt- men huvva va lite sömn det blivit :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)