Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-20 13:52:55 följande:

Nu är vi hemma å sambon är å hämtar storasyster! Jag är som ett litet barn på julafton! Längtar ihjäl mig efter henne!!

Åh vad härligt! Men jag undrar, fick inte storasyster lov att komma och hälsa på er på sjukhuset eller fungerade det inte rent praktiskt? Jag har haft intrycket av att syskon får hälsa på, eller?
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-20 15:27:58 följande:

Jaa hormonerna är verkligen igång, även om det inte är riktigt dags för tredagarsgråten än. Men den här bilden som jag nu har som bakgrund i mobilen får mig typ att gråta varje gång. Skit samma att bebis knappt syns liksom, haha!

supermysig bild!
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2016-01-20 22:14:15 följande:

Hälsningar från oss <3 två timmar på förlossningen sen blev det en raket. Latensfasen hemma därför det bs lite oregelbundet. Vs öppen 3 cm när jag kom in kl 17 å hon föddes 18.58 :)

Stort grattis, supersöt!
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2016-01-21 01:19:54 följande:

Och nu sover Arvid och jag kan inte sova. Det går inte att sova när han sover, sov en stund i kväll men nu är det kört.

Och då i mörkret kommer allting man inte vill tänka på. Jag vill sova. Sova mer än två timmar på natten. Det är grinigt och otacksamt att säga så men jag är så trött att jag inte är trött längre. Ingen mening att sova för han vaknar snart ändå.

Jag hatar att ligga kvar med persiennerna nere när klockan är 11 på förmiddagen.

Men jag älskar honom. Som i eftermiddags var det så mysigt, han sov middag på min arm i sängen.

Du har rätt i att jag måste prata med den där psykologen igen. Jag vill bli nöjd och glad. Nöja mig med honom just nu, för han behöver mig nu. Men jag vill så mycket annat också. Precis som jag var tvungen att acceptera att förlossningen skulle komma vare sig jag ville eller inte så måste någon hjälpa mig acceptera att det här är mitt liv just nu.

Försökte lyfta frågan med föräldraledighet med sambon men inser att det kanske inte är läge just nu. Att man kanske kunde minska heltidsledigheterna lite för oss båda. Kanske kunde få börja jobba någon dag i veckan lite tidigsre. Jag tror jag skulle må bra om jag fick lite grann av allt. Men inte läge nu, han tycker vi ska hålla oss till planen. Detta måste sätta sig först, jag måste testa att vara ensam och föräldraledig ett tag.

Lille korv, jag vill att det ska räcka med dig. Jag vill vara världens bästa mamma för dig. Men det är jag inte när jag ligger varm och svettig och bara gråter i mörkret.

Förlåt mina inlägg men allting är verkligen ytterligheter just nu. Ska ta kontakt med psykologen i veckan igen.

Grattis till alla fina bebisar i tråden! Snart är alla här, vad hände liksom:)

Men du, jag tycker faktiskt att din sambo tänker fel här, för just nu är det BARA du som har fått anpassa dig såvitt jag kunnat utläsa. Han hade barn sedan innan, du är ingen barnmänniska men anpassade dig så att ni kunde vara tillsammans. Han ville ha barn mest, du var tveksam men anpassade dig och kompromissade om ETT barn. Du fick komplikationer under förlossningen ich fick anpassa dig till att komma tillbaka och göra ditt bästa med blodförlust och allt. Han vill fortsätta vara borta fler kvällar i veckan än vad han är hemma, du måste anpassa dig och vara ensam med sonen mer än du vill. Det är skillnad att vara hemma på kvällarna nu när NI har ett barn mot när det bara var du själv som var hemma.

Vad är hans argument mot att inte dela på veckorna tidigare, varför måste detta "sätta sig" om du inte trivs med att vara heltidsledig? Det finns inget självändamål i det om mamman inte mår bra av det. Jag tycker att han får ha konkreta skäl för varför ni inte ska prova.

Med mitt andra barn bor vi förhoppningsvis i Sverige och då ska jag INTE vara hemma på heltid länge, jag lär tröttna på det efter ett tag här. Jag har redan lanserat för min man att om vi får ett barb till kommer jag troligen vilja vara hemma 2-3 dagar, han 1-2 dagar och eventuellt farmor och farfar en dag per vecka. Han köpte det utan att blinka för jag kommer ju dra det tunga lasset nu och anser lite att jag redan gjort världens insats i och med den skitförlossning och första vecka som vi fick med infektion och allt.

Jag har offrat mig som fan för att vi ska bli en familj så jag anser att jag har rätt att få mina önskemål hörda och få första tjing ett tag nu. Och samma bör gälla för dig. Du är ingen dålig mamma, det är bara mycket nu i början och din sambo borde fatta att han också måste anpassa sig.
  • Seven Costanza

Amalie: när var det Arvid föddes? För jag tyckte att första veckan var helt nattsvart men nu fyller min skrutt två veckor på fredag och det känns bättre. Många behöver ju minst första månaden på sig att vänja sig vid den nya tillvaron så om du känner likadant när han är en månad kan du ju ta upp det igen för då har du ju känt efter och provat.

Har din sambo börjat jobba igen, eller när börjar han? Vår son föddes 8/1 och min man blir hemma januari ut, sedan kommer min mamma i två veckor, känns skönt särskilt som jag fortfarande inte kan böja mig pga kejsarsnittet.

Jag tycker också tidig förskolestart pch kortare dagar verkar bättre än sen start och långa dagar, om man inte har lyxen att ge sen start OCH korta dagar. Det här barnet kommer vi skola i i augusti 2017 när vi kommer hem men många tycker ju att runt 1,5 år är en dum ålder att skola in i för att barnen har någon slags separationsfas runt den tiden så det vore bättre ett tag innan eller efter, men jag vet inte hur mycket innan eller efter det skulle behöva vara för att undvika den.

• Seven Costanza
    amalie79 skrev 2016-01-21 22:05:17 följande:

Nu ligger vi och äter och kollar på Seinfeld-avsnittet med Seven Costanza :D

Haha! It's a beautiful name, for a boy or a girl. Especially a girl, or a boy

Jag blev ju igångsatt den sjunde vid 15-tiden, vi blev så besvikna att ungen inte ville komma ut den dagen! Han heter dock Soda i andranamn
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2016-01-21 22:11:51 följande:

Jag tror jag har fått mjölkstockning i höger bröst, det väääärker ngt hemskt. Sen ibland kommer det som stötar så hela bröstet bara spänner sig och gör apont. Det är såna här saker som gör att jag ångrar att jag ammar. Jag hatar mjölkstockning. Det är viiiidrigt!!

Usch! Har du en pump? Jag fick ju mjölkstockning i höger bröst samma dag som jag fattade att jag hade streptokocksmittan (som sagt värsta kvällen i mitt liv) och jag fick jättebra hjälp på sjukhuset med elektrisk pump. Fick ut 140 ml att ta med och frysa in hemma. Men jag fick även antibiotika, samma preparat skulle bota både streptokockerna och mjölkstockningen men vet inte on det är standard med antibiotika om man "bara" har mjölkstockning.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2016-01-22 03:19:52 följande:

Ha ha ha ;)

Nja, vi vågade väl inte riktigt så han har ett normalt andranamn, men vi hade roligt åt det på förlossningen .
  • Seven Costanza
    Ninin skrev 2016-01-22 17:05:41 följande:

Igår var det äntligen min tur! Pinvärkar från 9 på förmiddagen, jobbigare framåt kl 16, kom in 17.30, vattnet gick med ett splash kl 18.45 och 19.09 kom en liten kille på 3405g och 53 cm!

Han har mest bara ätit, bajsat och sovit sedan dess.

Än har väl inte verkligheten kommit ikapp riktigt men hittills känns det helt underbart att kunna andas, böja mig, ligga på rygg, äta... Sova har jag däremot inte lyckats med, alldeles för mycket adrenalin och fascination över det nya lilla livet för att kunna slappna av!

Grattis grattis!
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2016-01-22 23:02:32 följande:

Fasen vad gnällig jag känner mig. Tycker allt börjat gå så bra nu till det där jävla bröstet började krångla. Är fortfarande öm men mindre än igår. Men sen i em har jag fått sådan fruktansvärd värk i ryggen. Det är liksom alldeles ömt när man berör ryggen och svanken. Kan knappt stå upp en längre stund. Sen är jag öm vid revbenen. Vet inte om man legat illa när jag ammat eller vad det

är men ont gör det och jag vill bara att det ska försvinna nu. Huvudvärken är också kvar men mindre. Suck!!

Ska försöka sova nu medan Lilla W faktiskt ligger i nästet i sin säng och sover. Hör henne snusa så gott.

Har du provat att värma upp bröstet med värmekudde och försöka massera ut knutarna före amning? Det funkar bra för mig, samt att kyla brösten efter amning med kall kudde från frysen. Om du inte har kuddar kan det hjälpa att spola brösten med varmt vatten i duschen och massera och pumpa ut för att lätta på trycket i brösten.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)