qatteriin skrev 2016-01-27 08:22:18 följande:
Jag tycker inte det är konstigt att fundera på syskon redan. Jag tänkte på det redan innan Axel var född... Vi ville tvärtom inte ha alltför tätt - minst två år och gärna tre tänkte vi, men inte för långt emellan heller. Men vi hade ju motsatt situation; Axel tog ju 2,5 år att få till så frågan var hur länge man vågade vänta ifall det nu skulle ta lika lång tid att lyckas med nästa. Och sen var det det där med pengar, att ha en ok sgi (för maken) och helst jobb båda två...Tack och lov tog det inte lika lång tid att få till Sally, bara 1,5 år, men glappet blev ändå lite längre än jag hade velat från början - fast nu känns det bra, eftersom Axel är så stor och klok och det går att resonera med honom.
Även om man aldrig kan veta när det blir barn, så får man ju lov att ha en plan och tankar kring hur olika scenarier skulle bli. Några kompisar till syrran körde på "vi får se när det blir" och fick 16 år mellan sina ungar, det vill man ju gärna slippa om det inte är planen (vilket det inte var för dem).
Oj 16 ÅR, inte månader?! Jo jag vill gärna ha en plan och är beredd på att vi kanske inte kommer ha turen att lyckas snabbt med nästa barn. Härligt att det ändå gick snabbare med Sally men klart att det måste varit fruktansvärt med alla missfall. Får jag fråga om du fick missfall både när ni försökte med första och andra barnet? Fick ni svar på varför?
Tycker att det är så skrämmande och jobbigt att man aldrig vet förrän man försöker och om vi väntar typ tre år med att försöka med nästa kommer jag vara 35 då och vem vet om fertiliteten sjunker mycket för mig tills dess... Om det inte vore för det så hade det varit jättebra med tre-fem år emellan för mig, dels för att första barnet förstår mer och är mer självgående, och dels för att jag ju skulle vilja hinna jobba ett tag igen. Som högstadielärare kommer jag säkert få en sjua när jag börjar jobba igen och då förväntas man ju följa dem tills de slutar nian, dvs tre år. Jag var tvungen att lämna min klass som skulle börja nian när jag åkte och det kändes jobbigt och var sura miner.
Man _behöver_ ju inte försöka ta hänsyn till jobbet när man planerar barn egentligen, men om jag skulle vilja begära tjänstledigt från samma arbetsgivare för att åka utomlands igen och föda så vore det ju bra om jag har jobbat tre år till och visat att jag var seriös med att komma tillbaka till arbetsplatsen (jag måste ju troligen vara tjänstledig för studier igen första terminen innan jag går på föräldraledighet för jag kan inte åka som höggravid och min man lär behöva vara här i två terminer om det ska vara lönt). Om vi väljer att försöka få nästa barn i Sverige blir det ju mer flexibelt men jag känner ändå någon sorts press att jobba tre år i rad först och det vore också bra för ekonomin med tanke på att jag inte har någon inkomst alls under de här två åren. Jag får ju vänta och se, men det är jobbigt att jag aldrig _känner_ att jag kan ta det som det kommer.