Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

verrron skrev 2016-01-24 03:24:14 följande:

Här gick vattnet nu ikvälls kring 00.30 tiden och nu har jag börjat känna av värkar så jag hoppas det är på gång..

Trots att detta är 3:e barnet så är jag såå nervös å rädd.. fy nu ångrar jag mig nästan :)

Stort lycka till, det kommer säkert gå bra! Andas!
  • Seven Costanza
    haannah skrev 2016-01-24 04:06:14 följande:

Min lördag blev inte alls som jag tänkt :D haha. Vaknade upp och gick på toaletten, insåg att det rann vatten som var grönaktigt. Ringde förlossningen som ville att jag skulle komma in! Jodå, fostervatten var det som bebis dessutom hade bajsat i, så vi fick inte åka hem igen utan jag blev igångsatt. Efter måååånga timmars kämpande utan att det hände något (blev bara öppen 5 cm allt som allt), så slutade dagen i ett akut kejsarsnitt. 00.01 tittade våran lilla tjej ut, första minuten på det beräknade dygnet :D haha. Ligger med bebis på bröstet nu och bara myser!! Herregud, det blev långt ifrån som jag tänkt mig men nu när jag ser på henne så kan jag inte sluta le :)

Grattis grattis! Samma som för mig då, blev också igångsatt men slutade i snitt. Hoppas att du ska återhämta dig snabbt och inte ha alltför ont i snittet! Har du snittats någon gång tidigare?
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2016-01-24 07:03:17 följande:

Whaaat hur klarar ni er? Vi tvättar fasen två maskiner om dagen här hemma på två kids!! Går ca 2 pyjamasar per natt och 2 bodys om dagen... Vi har dock fått en riktig spypöjk som spyr efter varenda måltid trotts rapar och minifoam! Men hellre spyor är kolik hehe ;)

Haha ja det är inte som att vi har nägot val direkt i amerikansk hyreslägenhet . Här finns ingenstans vi skulle kunna ställa en tvättmaskin och ingenstans där vi skulle kunna torka kläderna heller. Men här funkar det inte som i Sverige att man bokar tid, utan det finns fyra maskiner och fyra tumlare och man går bara ner och kollar om det finns lediga maskiner. Det kostar att tvätta så folk tvättar oftast bara två maskiner i taget så oftast är två maskiner lediga. Det har bara hänt en gång att det inte varit ledigt.

Vi har varit hemma i tio dagar nu och bara tvättat två gånger så totalt fyra maskiner. Han kräks nästan inte alls, peppar peppar, men blir svettig ibland så man får byta. Får väl se om det håller i sig
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-24 08:39:31 följande:

Ja men det har du rätt i! Haha! Jag har inte ens tänkt på det sättet, min allmänna oro för att komma och störa tar över helt. Jag ska ge det ett par dagar och om jag inte reder ut det själv ska jag ringa.

Jag veeet, man är så svensk och vill inte vara till besvär, men jag har fått lära mig här på andra sidan pölen att be om hjälp vettu . Kloka kvinnor som vi är så får vi hjälpas åt att ge varandra olika perspektiv. Hoppas det blir bättre snart och om inte så ringer du, det blir bra!
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2016-01-24 11:53:27 följande:

Åh vad dum jag är haha, man har ju såklart tvättstuga som hör till lägenheten!! Stupidoo jag är, tänkte att ni fick lov att gå till kemtvätt varje gång haha, då var de ju inte då drygt :D

Haha ja precis . Det finns dock laundromats (tvätterior) här i området så alla lägenhetskomplex har uppenbarligen inte egna maskiner, så vi tycker det är skönt att vi åtminstone inte behöver gå iväg och tvätta utan bara nedför trappen till innergården. Kemtvätt verkar lyxigt men det blir lite för dyrt för oss .
  • Seven Costanza
    Mallis87 skrev 2016-01-24 14:27:48 följande:

Hans mamma är pensionär men känner inte att jag vill ta hjälp av henne. Min mamma bor en bit bort annars hade hon säker varit här varje dag efter jobbet. Nu sov dottern middag i 1,5 timme, sambon också... Och jag kämpade med en övertrött liten som knappt sovit på hela dagen. Nu sover han och dottern vaknade precis...

Ni som ammat innan, hurlång tid tar det när de små ammar lite mer sällan? Detta är så nytt för mig då dottern föddes för tidigt, sov konstant i över en månad och fick väckas var tredje timme för matning. Känner ju att både dottern och jag hade mått bra av att hon kommer iväg till förskolan tre dagar i veckan, menhur jag ska få det att gå ihop vet jag inte.

Usch, trodde jag skulle vara lycklig nu med två fina, friska barn men bara gråter och skulle nästan kunna ge bort båda två... ;(

Hur gammal är lillebror nu? Jag tyckte det blev bättre efter den första veckan och vid tio dagar rätt ok, väldigt mycket hormongråt innan dess. Din sambo beter sig illa så det är klart du är ledsen men en del av hopplösheten är kanske hormonell också.

Ställ krav att han tar de tio dagarna för det har han lovat dig. Företaget kan ju inte vara viktigare än familjen och om det varit omöjligt att vara ledig skulle han inte ha lovat från första början. Lovat är lovat.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2016-01-24 22:41:52 följande:

Jag har tänkt så mycket på min farmor det sista, hon dog för precis två år sedan. Hennes högsta önskan var att få se mina barn. Pappa och jag stod på kyrkogården på alla helgons dag och tände ljus för henne och pratade om detta, bägge lite snyftiga.

Men jag tror hon vet, ändå. När jag var som mest förlossningsrädd så tänkte jag också på henne, som födde fem barn, hennes hemligheter som dog med henne- för där fanns hemligheter, vem var egentligen far till två av hennes barn? Det kom fram lite sådana saker när hon haft sin stroke, men vi kommer aldrig få veta säkert...

Iaf så tänkte jag på henne, när jag var som mest rädd så tröstade jag ju mig med det, att hon skulle stå där och vänta på mig och ta mig i handen om det värsta hände.

Hon fick aldrig se honom men jag ska ta med Arvid till kyrkogården och berätta för honom om henne. Och min mamma ska vara en sådan mormor för honom som min farmor var för mig- en sådan otrolig trygghet.

Åh så fint skrivet, grät av igenkänning! Min mormor dog 2006 och jag saknar henne ofta. När jag träffade min man tänkte jag på hur synd det var att hon inte fick träffa honom för jag tror hon hade gillat honom, och samma nu när jag fått barn. Som tur är påminner min svärmor mycket om min mormor, en dam med ruter i, så jag har fått förmånen att verkligen älska min svärmor, och få det besvarat <3 Hoppas så att både mina föräldrar och svärföräldrarna kommer kunna erbjuda samma relation till min son som min mormor och morfar gav mig och mitt syskon.
  • Seven Costanza
    kindofnothing skrev 2016-01-25 08:17:37 följande:

Vi fick en pojke. Vattnet gick utan förvarning med ett splash o 11 h senare kom han ut efter ett klipp.. superlycklig i bebisbubblan men fitusan vad ont bröstvårtorna gör! Hoppas på att smart få lämna bb o ta hem vår nya favorit <3

Grattis grattis, så härligt!
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-25 08:37:33 följande:

Alltså ursäkta too much info, men jag börjar få panik! Hade en del problem med hemorrojder under graviditeten, tror iaf det var det, fick "diagnosen" av distriktssköterska per telefon och behandlade relativt framgångsrikt... Men nu sen några dagar är det helt kaos! Känns som en spricka vid sidan av ändtarmsöppningen och ibland som att det är nåt som buktar ut, sen igår kväll har jag haft jätteont och det känns som saker är på väg ut när jag är uppe och går. Det är fruktansvärt obehagligt... Väntar på att vc ska ringa upp nu så får vi se vad de säger, men jag har verkligen panik över att få en läkarundersökning där!! Försöker tänka på min vän som fick en fullständig sfinkterruptur och allt vad hon fått genomlida och tänka att det här är en piss i Mississippi i jämförelse, men det är tusan inte lätt! Men nu måste jag ha hjälp, det går inte att dra på längre.

Usch då, har inga råd men ville bara säga att det är jättebra att du söker hjälp direkt så blir det förhoppningsvis inte värre!
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2016-01-25 12:23:28 följande:

Seven: Hur mår du nuförtiden? har tyckt mig läsa mellan raderna att du mår mkt bättre och att du verkar må ok psykiskt nu och hittat babybubblan? 

Dock såg jag något om att ni antagligen inte tänker skaffa fler barn, tycker verkligen inte ni ska bestämma något ang det just nu. Prata med läkaren och läs journalen. Har ingen aning om det går, men jag tror kanske att det skulle hjälpa att få en bedömning av en svensk läkare och få någon att prata med som är svensk. Sen tycker jag ni ska låta dörren om ni ska skaffa flera barn ska få ha svängdörr iaf i 6 månader till och efter det kan du ta en ordentlig funderare på det igen.

Tack för att du tänker på mig! Jag mår bra psykiskt nu men har fortfarande ont efter infektionen. Ska på nytt klinikbesök idag angående det.

Nej vi har inte bestämt något definitivt om fler barn men första känslan var ju att det här gör jag aldrig om. Vi hade nämligen tänkt försöka få två barn tätt medan vi är här (delvis för att båda skulle få dubbelt medborgarskap så det skulle bli "rättvist") men så blir det kanske inte för jag vet inte hur jag skulle fixa det om det blir lika dåligt igen. Vi avvaktar till sommaren. Jag tror tyvärr inte att här finns någon svensk professionell att prata med, inte som täcks av min försäkring i alla fall, men om vi väntar med syskonbeslut tills vi kommit hem så kanske jag pratar med någon i Sverige. Allt kändes dock mycket bättre när jag hade berättat allt för mamma och verkligen fått fulgråta och få höra att det var jävligt synd om mig .

Jag ska ringa idag om journalen så hoppas jag att jag får ut den, det verkade inte självklart att man fick det.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)