• Anonym (Pysoriasis)

Utomlands resor och bonusbarn

Sitter i en knivig sits. 
    Jag och sambon har levt tillsammans i 8 år och under våra första år innan vi skaffade gemensamma barn för 4 år sedan åkte vi utomlands två gånger om året och då utan hans två äldre barn.  
    Barnens mamma misstyckte och påverkade barnen till att vi var dumma som aldrig tog med oss dom. 

Nu är det så att vi har två gemensamma barn och jag vill få gärna åka på en resa då jag har problem med psoriasis och det blir bättre i sommarväre och bad i salt vatten. 
    Kommer inte ha råd att åka hela familjen så jag vill gärna åka med sambon och våra två barn. Dom äldre barnen kommer tycka det är orättvist men jag tycker inte det för det handlar ju om min hälsa. Eller vad tycker ni? Kan vi åka bara delar av familjen? 
    Vi har åkt en gång med barnen då jag var gravid med första gemensamma barnet..

• Svar på tråden Utomlands resor och bonusbarn
  • Kensy

Håller med om det som Näckrosen sade att det är okay om ni åker med era barn om pappan sen kompenserar de med en resa med de på tu man hand.

• Iam

Att allt inte är rättvist är en del av livet.

Men att allt alltid är orättvist ska inte vara en del av livet.

Jag tycker det känns som att du utesluter bonusbarnen och om jag, som ändå är rätt öppen för att livet ibland är som det är, tolkar så.... hur känner då inte barnen?

Om du med handen på hjärtat, helt ärligt för dig själv, kan säga att det inte är uteslutande det handlar om så åk. Men jag tror nog att om du är ärlig i det tysta för dig själv så vet du att det inte är ok.

• Anonym (Pysoriasis)
    Anonym (.) skrev 2015-04-27 20:40:23 följande:

får de åka någon gång med mamman? Eller blir de allrid de barnen som sitter hemma under loven? Om de reser med mamma annars är det ju inget om.att favorisera vissa barn

. Å andra sidan så bryr han sig inte om hans andra 2 barn får "mindre" eller inte alls uppleva något tillsammans med deras pappa?

nej, jag skulle förstå dem att de känner sig åtsidosatt men det är en diskussion de får ta med sin pappa, att du inte bryr dig kan ingen tvinga dig till.

Din hälsa å andra sidan, blir ju en familjesemester hur du än vrider på det. Men det är ju er familj och i den ingår inte hans tidigare barn, dra den gränsen för dem ist för att disskuetar massa om att de sätter orimliga krav, de är barn och vill umgås med sin pappa. Säg det direkt så slipper ni de kommande diskussionerna framöver. och tänk såhär:

Om några år kanske dina barn är de som inte får följa med din far om ni går isär och han skaffar en ny:) och då blir det ju lika:)

Eller vadå?

Mamman har också skaffat fler barn och dom är små så nu dom senaste åren när det är småbarn hos både oss och hos mamman har dom inte varit på någon resa förutom med oss då för 1,5 år. 
  • Brumma
    Anonym (Pysoriasis) skrev 2015-04-27 21:00:46 följande:

Mamman har också skaffat fler barn och dom är små så nu dom senaste åren när det är småbarn hos både oss och hos mamman har dom inte varit på någon resa förutom med oss då för 1,5 år. 

Men ni skaffade ju gemensamma barn för fyra år sedan? Och resan var när du var gravid med första? Hur blev det 1.5 år sedan?
  • Fantasilös

Men asså va? Ts har väl ingen anledning till att ta med bonusbarnen på en resa om pappan är okej med det? Att hans barn inte får åka med ser inte jag som några problem alls, hittar inte mamman på saker med dom? Gör ni inte något med dom nån gång? Har man inte barn på heltid finns det ingen anledning till att ha med dom överallt heller.

• Anonym (Åk!)

Klart ni kan åka! De är ju bara säga att ni inte har råd att ta med alla.

Hur gamla är barnen? Hur ofta är dom hos er?

Är de så att ni åker när ni är "stor barns fria"?

Ni måste ju kunna göra roliga saker när dom stora barnen inte är hos er.

Om mamman sätter sig på tvären kan ju hon betala hälften av dom stora barnens resa.

Du betalar ju hälften till era gemensamma och pappan hälften.

• Anonym (Pysoriasis)
    Anonym (Syskon som syskon) skrev 2015-04-27 20:50:05 följande:

Tycker att det är idiotiskt att gå in i en relation med någon som redan har barn om man inte vill acceptera att han är lika mycket pappa till dom barnen som era gemensamma.

Era barn är faktiskt syskon.

Hans barn blir lika sårade av att inte få vara med sin pappa som era gemensamma skulle bli.

Hur kan man som mamma inte kunna se värdet i alla barn?

Mina "halv" syskon fick aldrig vara med när vi var små och jag tycker att det är så jäkla fel gjort av mina föräldrar så att jag spyr på det ibland.

Acceptera barnen och ta med dom eller stanna hemma.

Men om det skiljer över 10 år i ålder så kanske man inte alltid kan åka på semster tillsammans? Tror inte 12 ådringen vill med till finland på mumindalen nästa sommar
  • Anonym (Pysoriasis)

Vill inte åka utan mina barn för jag kan inte vara borta från dom en vecka 

• Anonym (Q)

Åk ensam med dina barn så åker han nånstans med sina.

Jag är av åsikten att man inte tar med sig hälften av barnen. Kass pappa!!!

• Anonym (bibo)

Här åker bonusbarnen utomlands med sin mamma och vi inte alls, för vi har inte råd. Varken med eller utan dom. Våra resor får bli i framtiden OM vi får råd med det. Då kommer bonusbarnen vuxna. Ena är redan 19.

Men hade vi haft råd hade jag velat ha med alla fyra barnen. Det är ju för att få upplevelsen tillsammans. Vi har gjort saker i Sverige då alla varit med istället. Nu är det ju ett par årsen eftersom stora är rätt gammal nu.

Hade ni haft med bonusen på tidigare resor hade det varit annorlunda om ni inte haft råd att åka med nu. Men ni har ju alltid valt utan barn innan... Så därför blir det ju riktigt taskigt mot bonusen.

Svar på tråden Utomlands resor och bonusbarn