• Anonym (stackars!)

Tycker så jävla synd om decemberbarn!

Hejsan!

Jag och min sambo planerar barn. Vi har lite svårt att bli gravida så därför borde jag ju vara tacksam bara vi får ett barn till, men jag oroar mig så för att barnet kommer födas i December. Jag har alltid tyckt så synd om decemberbarn och önskar verkligen inte det ödet för mitt barn. Vad tycker ni? Speciellt ni som har decemberbarn?

• Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!
  • Anonym (stackars!)
    Anonym (annandagare) skrev 2015-05-22 06:04:23 följande:
    men va?! varför tycker du synd om oss?! jag är född annandag jul! mina föräldrar har iofs alltid varit noga med att det tex ska vara presentpapper på mina paket o inte julklappspapper, ingen julmat och en vanlig födelsedagstårta!

när jag var liten önskade jag att jag fyllde år på sommaren enbart för att jag älskade jordgubbstårta. annars har jag aldrig brytt mig om att jag fyller år i dec! minns att jag tyckte det var kul att få öppna dubbelt så mkt paket som alla andra, kunde även få lite dyrare paket som räknades som både julklapp och födelsedagspresent! nu är jag äldre o bryr mig inte alls om presenter!

jag ville aldrig ha någon moppe så vet inte hur det är att gå runt o vänta på det, men tror inte det är så farligt, finns värre saker här i världen. visst var jag sist i klassen att hänga med på krogen, men i den åldern var det ändå mest hemmafester som gällde ;) vi var även blandade och umgicks med personer som var något år yngre också så jag kände aldrig att det var ett jättestort problem faktiskt.

jag brukar fira min födelsedag 25e med mina vänner! bästa dagen att gå ut på hela året! blir alltid mkt party, iaf här i gbg! det är också gött att vara samma ålder hela året! i år är jag 25 nästa år 26 osv medan några av mina stackars vänner redan hunnit fylla 26! ;)

tror att detta "stackars decemberbarn" fenomenet är uppfunnet av folk som inte är födda i dec o vet hur gött det är. :D
    Jag känner många decemberbarn som känner som jag...
  • Anonym (stackars!)
    Anonym (Jaha) skrev 2015-05-22 14:50:55 följande:
    Där ser man... Själv tycker jag synd om barn som inte får kärlek, som misshandlas, som har ont, osv... Men alla är vi olika...
    Men gud... Som jag skrev innan, bara för att det finns värre saker så betyder det inte att något kan vara problematiskt.
  • dessan59

ts

vi som gillar December månad, måste ju få tycka det! vi vet redan vad du tycker eller hur? jag älskar December för att det är mörkt och mysigt och kallt!

december är bättre än Juli då det alltid regnar(nästan)och ingen var hemma när jag fyllde år som barn

• Xenia
    Anonym (stackars!) skrev 2015-05-22 15:03:51 följande:
    Jag känner många decemberbarn som känner som jag...
    Amenherregud, lever du och dina vänner på Solsidan? Trodde det bara var karriäristen Fredde som tänkte så. Har dina vänner inget annat än barnkalas i juletid att klaga över, så har dom det bra. Du verkar ju helt fixerad vid barnkalas. Barnkalas har man en gång om året. Det viktigaste för barnet är att få vara huvudperson en gång om året, skitsamma om det är mörkt el ljust ute då. Det låter på dig som om decemberbarn levde i evig vinter och barnkalaset enda ljuspunkten i deras liv.

Vet inte om jag ska tycka att du (och dina vänner) är odrägligt bortskämda. Eller om du är värsta curlingmamman, som tänker se till att ditt barn får åka räkmacka hela livet. Inga svårigheter att övervinna, mamma fixar allt.

Alltså det är inget trauma att ha födelsedagskalas på vintern. Och man skulle kunna tro att din främsta uppgift som mamma är att ordna det perfekta barnkalaset som då måste äga rum på sommaren.

Tycker blivande mammor kunde fundera över annat, som t ex att inte bli en mamma som ägnar mer tid åt mobilen än åt sitt barn när hon går med barnvagnen. Eller vad hon ska göra om barnet blir mobbat el en mobbare. El om man verkligen måste ha värsta lyxbarnkalaset, som gör att vissa barn inte kan bjuda andra barn el gå på andra barns kalas; de har inte råd med stora barnkalas och inte råd med dyra presenter. 

Det är inte synd om mitt barn som föddes i november och det är inte synd om barn som föds i december heller. Duh!

Men kanske startade du tråden just för att du visste att folk skulle irritera sig.
  • Anonym (anna)

Jag är född i januari och har alltid älskat det, fick körkort först, kunde köpa cigg först, gå på systemet först av alla i min klass och så vidare.. sånt som man tyckte var viktigt att kunna göra då.

Men nu när jag fyllt 30 så hade jag gärna fyllt i december, hade lite 30-årskris och skulle gärna vilja vara lite yngre.

• Ingenpingvin

Men jösses. 

Jag är född i juni, kring midsommar. Jättetråkigt att inte bli firad i skolan (sång i klassrummet, i matsalen, plakat som andra elever skrev på osv.). När jag tänker på det blev vi nog sjungna för ibland, men då snarare som grupp "ni som fyllt år under sommaren". Tråkighet nummer två är ju att det inte gick att ha kalas mitt i sommaren eftersom det var semestrar, sommaraktiviteter, fotbollscuper och läger. Även idag är det ju svårt att ha kalas den tiden, jag kan ju inte tvinga alla att fira midsommar hos mig eller att de ska gå upp tidigt på midsommardagen för att komma på kalas. Dessutom, nu när en har blivit äldre (läs 30+) skulle åtminstone jag tycka att de var bra att fylla år i slutet av december, då är jag ju yngst hur länge som helst  

För övrigt har jag väldigt svårt att tro att det kommer att vara extremt stor skillnad mellan de som föds den 31/12 jämfört med de som är födda 1/1. 

• Anonym (Men jösses)
    Anonym (stackars!) skrev 2015-05-22 15:06:22 följande:
    Men gud... Som jag skrev innan, bara för att det finns värre saker så betyder det inte att något kan vara problematiskt.
    Nej och du får självklart tycka som du vill. Men nu har du fått rätt många svar från människor födda i december som intygar att deras liv INTE har förstörts av detta, men du verkar väldigt ointresserad av sådan input? Och då undrar jag varför du startar en tråd öht?
  • Vlad

Alltså, om det bara har att göra med när ungen firas så är det väl bara att hitta en orsak att fira en annan tid på året. Någon gräns måste det väl ändå finnas för hur dålig fantasi man får ha!

• Anonym (16dec)

Min son är född mellan lucia och julafton. Tycker inte ett dugg synd om honom, eftersom han var önskad och efterlängtad, och för att vi älskar honom precis som han är.
    Han kanske inte kommer tycka det är jättekul att ha kalas i juletid, men vafan, en barndom susar snabbt förbi. När han väl blivit nog gammal för att gå på systemet och ta MC-kort så kommer han inte bry sig ett skit om att han är född i december.

• Anonym (HB)

Själv tycker jag synd om idioter som inte vet att månaderna inte skrivs med versal i början. Det är obildat och man framstår som en okunnig imbecill.

Man tillhör även samma kategori om/när man upplever att man måste skriva en trådstart av detta slag.

Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!