• Anonym (stackars!)

Tycker så jävla synd om decemberbarn!

Hejsan!

Jag och min sambo planerar barn. Vi har lite svårt att bli gravida så därför borde jag ju vara tacksam bara vi får ett barn till, men jag oroar mig så för att barnet kommer födas i December. Jag har alltid tyckt så synd om decemberbarn och önskar verkligen inte det ödet för mitt barn. Vad tycker ni? Speciellt ni som har decemberbarn?

• Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!
  • Xenia
    Dasha skrev 2015-05-23 10:54:34 följande:

Hsr inte läst alla inlägg, bara ett par sidor i början.

jag tycker att det är ganska orättvisst när barnen börjar förskoleklass/skolan, då det är lika krav på alla barn, men EGENTLIGEN är barnet som född i december ett år YNGRE, än andra barn.

därför kan det kännas att de är sämre utvecklade än andra barn i klassen/förskolegruppen.

sedan finns det MÅNGA positiva och negativa nyanser i alla månader.

Ett år yngre än andra barn? Hur tänker du då? Tror du att alla barn är födda antingen i januari el i december? Och barn är olika även av andra orsaker än när de är födda. Om något barn inte är skolmoget så låt det börja ett år senare. Mitt barns kompisar var födda under sommaren, och det var ingen skillnad i utveckling.

När jag gick i skolan var ett av barnen ett år yngre och dessutom född i slutet av året, alltså två år yngre än de som var födda i januari. Inga problem för henne att följa med. Jag tror många barn är mogna att börja i skolan ett år tidigare än de förväntas. Vi är rätt sena här i landet, i andra länder börjar barnen skolan vid fem el sex års ålder.
  • Labolina

Jag är ett decemberbarn själv och kan inte påstå jag lidit över det....

Själv har jag dock helst inte velat ha barn då eftersom bebisen då är nyfödd i RS-perioden.

• kasovi
    Anonym (Nobeldagen) skrev 2015-05-23 17:50:27 följande:

Född i december,dessutom lite för tidigt och gick ut med mycket bra betyg. Men det lär inte övertyga ts,tror inga argument gör det... 

Samma här.. Jag kunde dessutom både läsa, skriva och räkna när jag var fyra år. Har aldrig lidit av att vara född sent i december.
  • Anonym (Äsch)

Jag har barn födda i maj, juni, dec.

Det är ju vi vuxna som ojar oss:P ska de komma efter i skolan och bl.a. Bl.a.

Mitt barn som är född i dec är en flicka. De säger att pojkar ligger 2år efter i utvecklingen . Stackars pojkar, de borde ju börja skolan senare då ;)

• Anonym (Hmm)

Ett år yngre än alla barn? Det gäller ju bara om alla andra barn är födda i januari? Det finns ju de som födds i aug, sep också;)

• Anonym (Nobeldagen)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-05-24 23:29:08 följande:
    Ett år yngre än alla barn? Det gäller ju bara om alla andra barn är födda i januari? Det finns ju de som födds i aug, sep också;)
    Eller fler i december t.o.m? Glad Vi var 4 bara i min klass,några till i de andra klasserna.
  • No Logo

Märker man att barnet är lite omoget jämfört med övriga jämnåriga på dagis så låter man det börja 6-års ett år senare och vips - lyckos decemberbarn! Ett år Äldre än "alla" andra barn i klassen. Vilket akademiskt försprång! TS, ni borde verkligen sikta på ett decemberbarn!

• tankfull
    Anonym (Men jösses) skrev 2015-05-20 23:35:42 följande:

Jag är född prick en vecka före julafton och den enda gången jag har lidit av det var när kompisarna började fylla 18 och jag hade långt kvar :) Men vet du, det ordnade sig till slut. Jag blev också 18.

En vanlig fråga är "men då fick du inte lika mycket födelsedagspresenter då, eftersom det var så nära jul?!". Alltså va? Varför skulle mina föräldrar inte ha klarat av att hålla isär födelsedag och jul bara för att de ligger nära varandra? De var inte efterblivna.. Min födelsedag firades med precis lika mycket pompa och ståt som mina syskons.

Ang. att hamna efter: Jag är född för tidigt, skulle ha fötts i januari. Är väldigt glad att det inte blev så, för då hade jag börjat skolan ett år senare än jag gjorde och det hade nog varit rätt dåligt för mig. Var en av de bästa i klassen genom hela grundskolan och låg alltid före de flesta.

TS: Hoppas du inte menar allvar, ärligt talat. Om du nu gör det kan du ju tänka på att det blir ditt jobb som förälder att se till att ditt barn får bra födelsedagar oavsett när på året det har fötts. Det är inte svårt.

Bra skrivet! Min dotter skulle kommit i januari - lagom till man tar bort alla ljusdekorationer och det verkligen blir mörkt - men hon kom i december och då hon är tidig i utvecklingen är både hon och jag glada att hon slapp vänta ett år med att börja skolan! Tänk vad mycket hon lärt sig på sitt första år i skolan istället för att hänga kvar på dagis ett år till! Jag har gjort härliga barnkalas för henne i början av december så det inte ska bli alltför nära jul. Själv fyller jag år i februari - som verkligen är den tråkigaste månaden på året, snacka om att folk är sjuka...
  • sachi

Hej!
    Nu är det 2017, och god fortsättning!
    Vill bara svara på ditt inlägg från 2015, då jag är ett decemberbarn.
    Hoppas att ni lyckades med kärlek och hoppas det inte blev ett decemberbarn!
     Du tycker synd om december barnen. Att tycka synd om någon är samma som att säga att personen inte har något värde... varför skulle man annars synd om någon?  Man kan ta hand om någon och hjälpa den som behöver det i bästa fall, helt utan att synd om, vilket bara är integritetskränkande. Det kanske är så att decemberbarn har en mer känslig konstitutionstyp bara, vilket gör att de får svårare att stå ensamma utan att ges ett värde av samhället som ju tycker att värdet kommer med gränslös anpassningsförmåga, muskler och okänslighet. Jag som själv är ett decemberbarn kan intyga att de har en oanad inre styrka som samhället bara inte riktigt förstår sig på eller värdesätter. Det är alltså egentligen inte synd om dem, utan det är samhället som baserar sin ordning på bristfälligt grundlag och med bristande förmåga till att uppskatta alla goda egenskaper hos människor. För världen finns väl till för människan,inte tvärt om (eftersom det är i människan det verkliga livsvärde sitter).
    Men jag kan hålla med om att man inte borde satsa på decemberbarn när världen blir alltmer automatiserad och förringar i allt större grad det ursprungliga mänskliga värdet. Jag skulle hålla med om att det kanske inte är bra sätta barn till världen alls i en sådan värld. Barn är ingen absolut rättighet utan det är liksom som att få en gåva....och gåvor borde vi väl inte tvinga oss till, tycker jag. Utan göra ett ärligt försök på att acceptera och hitta gåvan i att inte få gåvan!
    /Sachima

• sachi
    No Logo skrev 2015-05-29 08:45:57 följande:

Märker man att barnet är lite omoget jämfört med övriga jämnåriga på dagis så låter man det börja 6-års ett år senare och vips - lyckos decemberbarn! Ett år Äldre än "alla" andra barn i klassen. Vilket akademiskt försprång! TS, ni borde verkligen sikta på ett decemberbarn!

Tack för ditt inlägg om och kloka råd om decemberbran från 2015, och god fortsättning!
    /Sachima, decemberbarn
Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!