• Anonym (stackars!)

Tycker så jävla synd om decemberbarn!

Hejsan!

Jag och min sambo planerar barn. Vi har lite svårt att bli gravida så därför borde jag ju vara tacksam bara vi får ett barn till, men jag oroar mig så för att barnet kommer födas i December. Jag har alltid tyckt så synd om decemberbarn och önskar verkligen inte det ödet för mitt barn. Vad tycker ni? Speciellt ni som har decemberbarn?

• Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!
  • Snowflakee

Jag har svårt att bli gravid så har aldrig reflekterat över en speciell månad. Har fått höst, vår och jag känner att alla månader har sin charm. Jag älskar december och skulle inte ha nå problem med att skaffa barn så man har BF då. Sen att tro att barnen kommer att vara mindre begåvade tyder ju på att föräldern som resonerar så borde inte skaffa barn.

• SomEnBlommaiEnSkog
    Snowflakee skrev 2015-05-23 10:35:22 följande:

Sen att tro att barnen kommer att vara mindre begåvade tyder ju på att föräldern som resonerar så borde inte skaffa barn.

Det tyder även på låg bildning, att förutsätta något sådant. För att inte tala om hur extremt dåligt påläst man är.
  • Dasha

Hsr inte läst alla inlägg, bara ett par sidor i början.

jag tycker att det är ganska orättvisst när barnen börjar förskoleklass/skolan, då det är lika krav på alla barn, men EGENTLIGEN är barnet som född i december ett år YNGRE, än andra barn.

därför kan det kännas att de är sämre utvecklade än andra barn i klassen/förskolegruppen.

sedan finns det MÅNGA positiva och negativa nyanser i alla månader.

• SomEnBlommaiEnSkog
    Dasha skrev 2015-05-23 10:54:34 följande:

Hsr inte läst alla inlägg, bara ett par sidor i början.

jag tycker att det är ganska orättvisst när barnen börjar förskoleklass/skolan, då det är lika krav på alla barn, men EGENTLIGEN är barnet som född i december ett år YNGRE, än andra barn.

därför kan det kännas att de är sämre utvecklade än andra barn i klassen/förskolegruppen.

sedan finns det MÅNGA positiva och negativa nyanser i alla månader.

Jag vet inte hur långt man kommit i detta i Sverige. Men i England, där jag bor sedan 15 år, så anpassas skolgången efter varje elevs individuella kunskaper och färdigheter. Alla går med sin respektive årskull, men samtliga lektioner är individanpassade - oavsett när på året man är född.
  • Dasha
    SomEnBlommaiEnSkog skrev 2015-05-23 11:45:31 följande:
    Jag vet inte hur långt man kommit i detta i Sverige. Men i England, där jag bor sedan 15 år, så anpassas skolgången efter varje elevs individuella kunskaper och färdigheter. Alla går med sin respektive årskull, men samtliga lektioner är individanpassade - oavsett när på året man är född.
    fast visst är det lite tråkigare när t.ex. alla andra i klassen kan läsa sedan ett år tillbaka, och ett decemberbarn har precis nått den ålder.

eller t.ex. att andra klasskompisar är mognare, de skämtar på ett annat sätt, förstår  detaljer i filmer på ett annat sätt. Löser konflikter på ett bättre rutinerat sätt.

jag pratar inte om min erfarenhet, men en kompis funderade på att vänta ett år med förskoleklassen, för att hennes barn är född i december.
  • Anonym (Nobeldagen)

Född i december,dessutom lite för tidigt och gick ut med mycket bra betyg. Men det lär inte övertyga ts,tror inga argument gör det... 

• The past is now

Det är synd att en del och TS är så totalt ointresserad av de som har bra erfarenheter av att var födda i December. Som om de du träffat ts är de någon sorts majoritet? Min son ligger i samma nivå som man ska som en sk normal 9 åring. Till och med lite bättre men så klart vad vet jag?

Har även gamla klasskamrater som är födda på självaste julafton! Hon har aldrig lidit av det, varför skulle hon? Hon hade toppbetyg. Jag som är född i Januari hade lägst betyg. (led av ätstörningar bl a).

Att öht få ett nytt barn ts torde vara en gåva oavsett vilken månad på året det föds? Barnet kanske dör? Eller annat hemskt händer? Tänk längre än näsan räcker.

BTW Vi väntade i 5 år och 3 månader på sonen. Och jag kan lova dig att tänka som du får en att koka av irritation.

• lördagsgodis

På dig låter det som att alla andra är födda i januari och ett stackars barn i klassen är född i december... Det finns barn födda alla månader på året vet du så det jämnar ut sig!

• Anonym (Linda)
    Snowflakee skrev 2015-05-23 10:35:22 följande:

Jag har svårt att bli gravid så har aldrig reflekterat över en speciell månad. Har fått höst, vår och jag känner att alla månader har sin charm. Jag älskar december och skulle inte ha nå problem med att skaffa barn så man har BF då. Sen att tro att barnen kommer att vara mindre begåvade tyder ju på att föräldern som resonerar så borde inte skaffa barn.

Jag har haft lätt och bli gravid men bryr mig inte när barnen kommer. När jag får bebis feeling vill jag ha bebis snabbast möjligast och bryr mig inte om vilken månad det blir
Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!