• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Moorii
    busan00 skrev 2015-06-29 11:54:08 följande:

En fråga varför gör alla här tidiga vul ? Ja är orolig å vill oxå göre de å få bekräftat? Hur ska man gå tillväga? Vart ska man ringa?

Beror på var du bor, men i vårt fall så har vi kontaktat privat gynekolog/barnmorska för att eventuellt boka tid om en vecka (är i vecka 10 imorgon). Sedan ska vi göra kub-test också, så därför får vi göra ul om ca 3 veckor också, plus nästa fredag, då vi går till mvc för blodprov inför kub, men det var nog mest för att bm var snäll :)
  • busan00

När har du tid för kubtest? Ja skulle vilja göre de men är i vecka 11 I morn å de kanske är försent. Å vet inte hur väntetider oså är. Då ja måste åka 20 mil för å göre de.

• Moorii
    busan00 skrev 2015-06-29 12:06:08 följande:

När har du tid för kubtest? Ja skulle vilja göre de men är i vecka 11 I morn å de kanske är försent. Å vet inte hur väntetider oså är. Då ja måste åka 20 mil för å göre de.

Oj, ja isåfall måste du nog ta blodproverna i denna vecka om det ska hinnas med. Jag ska ta blodproverna nästa fredag, och då är jag i v 11, och jag antar att testet görs ca 2 veckor senare. Har för mig att det måste göras mellan v 11-14. Tjugo mil, det var en bra bit det! :/ Men kolla upp det så snart som möjligt!
  • busan00

Moori: ja får se hur ja gör kanske skiter I de då de är så krångligt då ja måste åka över massa olika ställen för inget görs på samma ställe här :( får man fråga hur gammal du är? Eftersom du vill göre de testet? Ja är 26.

• Desideri

Här i linköping får man göra kub i v 12-13. Vill man göra vul/ul tidigare så får man gå genom nån privat men de verkar inte finnas många här som man kan göra det hos. Skulle vilja göra ett tidigt ul denna vecka eller nästa (vecka 8-9) men det enda stället jag hittat som gör det har semester. Så får vänta till kub om en månad. :)

• Moorii

Busan00: ja det förstår jag :/ drygt att det ska vara så! Jag är 33, och här erbjuds man det gratis vid 35, men jag vill inte ta några risker, eller upptäcka att något är fel först i v 18, så därför valde vi kub ändå. Hur kommer det sig att du vill göra det?

• busan00

Moori: Jaha okej. Så man kan upptäcka de är nåt fel i vecka 18 oxå? Ja vill bara va säkert för känner ja inte klarar av ett barn me downs syndrom.

• Moorii
    busan00 skrev 2015-06-29 13:05:01 följande:

Moori: Jaha okej. Så man kan upptäcka de är nåt fel i vecka 18 oxå? Ja vill bara va säkert för känner ja inte klarar av ett barn me downs syndrom.

Jo, det kan man nog absolut. Vissa fel kan man heller inte upptäcka alls, men de flesta barn är ju friska och det ska vi inte glömma :) Nej, vi vill inte heller ha ett barn med downs syndrom, speciellt inte då min mans son han har sedan tidigare föddes med hjärtfel, något som varit psykiskt påfrestande både för honom och för hans son, så han vägrar ett barn som har något allvarligare fel och det förstår jag.
  • busan00

Moori: ja de förstår ma ju helt klart, de är väl ingen egentlige som vill ha ett sjukt barn men vissa bryr sej ju inte. Å ja vet inte va ja skulle göre om ja fick ett barn me downs syndrom :( jo ja vet att 98 % av barnen föds friska så man får hoppas på de kommer vara de , sen om de har lite svårt i skolan tex med nåt språk lr nåt de gör mig inte ett dugg, men samtidigt är de inte roligt å gå och oroa sej om de verkligen är frisk om man inte gjort kubtest , å de är ju ingen säker garanti t 100 % de heller egentligen. Åh de är så svårt allt :/

• gullan83

Fostervattenprov kan göra ännu mer grundläggande diagnos om barnet har någon annan avvikelse än DS

Svar på tråden BF februari 2016