Februari16 skrev 2015-09-15 17:32:56 följande:
Usch vad tråkigt att du också har ont! Rastlösheten när man är hemma är gräslig. Jag är van vid att hålla igång på jobbet (jobbar som ssk) men det gick inte tillslut tyvärr. Fick träffa sjukgymnast och har fått träningsprogram och bäckenbälte. Bältet är skönt men man blir ju inte "som vanligt" även fast man har det. Ska tillbaka nästa vecka och få akupunktur. Hoppas på att kunna vila och träna upp bäckenet under sjukskrivningen och sen jobba som vanligt men läkaren som sjukskrev mig trodde att jag skulle behöva vara fortsatt sjukskriven, iaf 50%
Är det ditt första barn du väntar?
Ja, tyvärr första barnet, så ont som jag har så kunde det vara tredje eller fjärde. Foglossningen ska bli värre för varje graviditet och vi vill ha tre barn tätt, blir spännande att se om jag kan gå vid nästa graviditet :- S
Jag jobbar inte som ssk men ett liknade jobb i kommun, man går ganska många steg per dag
Jag håller nog med läkaren, går inte att vila bort detta tyvärr eller träna upp heller för den delen, tar minst 12 veckor innan det faktiskt sker en ökning i styrka/uthållighet i muskulaturen. Brukar dock kännas lite bättre när musklerna lär sig att "koppla rätt"! Själv började jag med stabilitetsträning samt bäckenbottenträning när vi bestämde oss för att försöka få barn, men jag vet sedan länge att jag är överrörlig.
Akupunktur brukar hjälpa, men TENS har samma effekt och det kan man ha på dygnet runt i nästan alla aktiviteter. En del landsting erbjuder lån av TENS-apparat, kolla om sjukgymnasten kan förskriva och prova ut detta! Bästa smärtlindringen som finns och det finns ingen maxdos!